A3 vannepohdintaa

Aloittaja Nilkki, 06.12.12 - klo:21:12

« edellinen - seuraava »

TT_rex

Sattuuko jollakin olemaan mittatietoa siitä, kuinka paljon pelivaraa on tuoda 18/7,5/ET51 tasolta vannetta vielä ulospäin? Tarkoitus olisi hankkia kesävanteet ennen itse auton saapumista, joten omasta mittaaminen ei onnistu. Ja tarkoitus olisi saada setti osumaan mahd. lähelle kaarta.

Pitää kait lähteä suorittamaan omatoiminen mittausreissu AC:hen :)
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

Nilkki

Ei ole pelivarasta tietoa, mutta jos käyt mittailemassa niin ilmoittelehan täälläkin.

Kyselyyni tuli vastausta, mutta eivät osanneet tuon AEZ Genoan hinnasta sanoa vielä mitään. Voisi kuvitella että samassa luokassa Portofinon kanssa eli luokkaa 260â,¬/kpl 18 tuumaisena, Joltain saksalaiselta sivulta löysin jotain hintoja ja Genoa oli muutaman â,¬:n halvempi kuin AEZ Portofino. Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä että vanne valinta alkaa olemaan selvä.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

sambolo

Ms tuonnilla vaikutti olevan paljon hienoja vanteita edullisesti :p
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

rumpalipoika

Lainaus käyttäjältä: Nilkki - 20.01.13 - klo:11:56
Tyyliltään lähimpänä mitä äkkiseltään mieleen tulee on nämä, mutta ei näistä kumpikaan ole yhtähienot kuin nuo sedanin vanteet.

Kiitos. Eihän nuo tosiaan aivan samaa sarjaa ole. Ei kyllä ahkeralla selailullakaan löytynyt vastaavia. Itse olen todennäköisesti päätynyt mustiin rotor-tyylisiin Rundon replicoihin. Meikäläisen mielestä nuo yhdistettynä jäätikönvalkoiseen väriin on melko miellyttävä yhdistelmä. Perusongelman äärellä ollaan täälläkin - 18- vai 17-tuumaiset, tuumailen.

Onko kenelläkään kokemuksia muuten noista Rundon vanteista? Eivät taida aivan parhaasta päästä olla - liekö hinta ainoa plussa.

Vice

Mä nyt vielä kerran säädin tän vanne kuvion kanssa ja meinaan laittaa kesäksi kuitenkin OZ:n ultraleggeran 7,5 * 17" tai 18" ja ET 50...
150 tai 350 tulee lisää hintaa OZ Italiaan nähden riippuen vanteen koosta. Mutta onhan ainakin kevyet vanteet sitten...

GTI

Rundon vanteet olleet kaksi kesää alla koossa 18".Ei mitään valittamista,hinta laatusuhde kohdallaan.

1.8 "APR" Q

Tuota Rundoa olen minäkin pohtinut...näyttäisi jäätikönvalkoisessa värissä hyvältä.
Tutkin netistä hiukan asiaa ja yksi vannesovitin väitti,että ei vannetta saa 18-tuumaisena tuolla pulttijaolla kuin ET28:lla....
Isompi ET oli kyllä saatavilla,mutta pulttijako eri....Rundon maahantuojan sivuilta taas oli tietoa,että saisi myös A3:sen pulttijaolla em. vannetta ..... eli ET:llä 45.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Peke

#67
Ostakkee multa aidot RS3 vanteet pois, 19x8. Sopii ja on laadukkaat. ;)
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Pertsa

Onko 8V:ssä edelleen vanteiden keskireikä sama kuin ennen eli 57,1mm vai onko sekin muuttunut -> 66,5mm niinkuin isommissa Audeissa?

Nilkki

Toi Rotor on kyllä hyvännäköinen vanne. Sopii valkoiseen varmasti todella hyvin.

Käsittääkseni keskireikä on edelleen 57,1.

Lainaus käyttäjältä: Peke - 31.01.13 - klo:06:08
Ostakkee multa aidot RS3 vanteet pois, 19x8. Sopii ja on laadukkaat. ;)
Mikä näissä on ET ja onko nämä mallia Rotor vai minkänäköiset ovat? (googleen kun laittaa RS3 wheel niin tulee aika paljon rotorin kuvia)

Ja yritetään nyt hämmentää Viceäkin vielä: onhan tuo italia paremman näköinen kuin ultraleggera ja olis halvempikin  :P
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Peke

Rotorhan se malli taitaa olla ja ET on 50. Kuin uudet.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Vice

Lainaus käyttäjältä: Nilkki - 31.01.13 - klo:08:04
Ja yritetään nyt hämmentää Viceäkin vielä: onhan tuo italia paremman näköinen kuin ultraleggera ja olis halvempikin  :P

Hyvä hämmennys  ;) Se italia näyttää kyllä hyvältä kuvissa sitä en kiistä. Mutta paino säästöä olisi noin 3kg Ultraleggerassa...
Mutta kyllä ne Italiat silti mielessä on kummitellut vielä  ;)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Vice - 31.01.13 - klo:13:08
Mutta paino säästöä olisi noin 3kg Ultraleggerassa...


Mitä pienempi kinneri sitä 'tärkeämpi' olisi tuon vanteenpainon alhaalla pitäminen. IMHO.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Vice

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 31.01.13 - klo:14:01
Mitä pienempi kinneri sitä 'tärkeämpi' olisi tuon vanteenpainon alhaalla pitäminen. IMHO.

Niimpä... OZ Italia on 17" koossa noin 10.3kg, OZ Ultraleggera reilu 7kg (?) ja OZ Italia 18" koossa noin 12.6kg, OZ Ultraleggera reilu 8kg (?).
Tarkat painot Italian osalta kysyin maahantuojalta (tietysti niissä toki on vanteen leveyden, jne osalta pientä heittoa, toki myös toleranssi "x"%)
ultraleggeroiden paino on lähinnä netistä kaivettu, mutta varmasti hyvin suuntaa antava, kun nyt puhutaan vaan reiluista painoeroista.

Tässä painossa nimenomaan on se suurin syy miksi olen päätymässä Ultraleggeraan ja hinnassa ei kuitenkaan ole hirveän suurta eroa...

Nilkki

Ton-1 puhuu kyllä ihan asiaa, mutta pitäähän sitä vähän yrittää hämmentää 8). Alkuun oli itselläkin ajatuksena jotain hieman kevyempää vannetta katsella ja pysya siinä 17":sta, mutta kyllä aika varma alan olemaan että AEZ Genuat tulee alle. Niiden painosta ei sitten olekaan mitään tietoa.

Näistä vaihtoehdoista mitä olen vakavissani pohtinut niin TSW Panorama olisi edustanut tuota hieman kevyempää linjaa. Ei kai tässä mikään vielä täysin varmaa ole ennen kuin  vanteet on maksettu, mutta kyllä se tuntuu siltä että 18" AEZ Genua Dark on minun valintani. Saa nähdä sitten kuinka tuo 1,4 litrainen voimanpesä jaksaa niitä pyörittää ;D.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

xch

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 31.01.13 - klo:14:01
Mitä pienempi kinneri sitä 'tärkeämpi' olisi tuon vanteenpainon alhaalla pitäminen. IMHO.

Ja sitten se tuhannen taalan kysymys, huomaako joku oikeasti tässä autoluokassa ajellessaan minkä painoiset vanteet on alla?   :o :P

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: xch - 31.01.13 - klo:16:04
Ja sitten se tuhannen taalan kysymys, huomaako joku oikeasti tässä autoluokassa ajellessaan minkä painoiset vanteet on alla?   :o :P
Huomaa, ei se autoluokasta ole kiinni, siitä ei ole mitään epäilystä. Silloin sen huomaa parhaiten kun toiset vanteet, esim. talvivanteet on (selvästi) kevyemmät. Sen huomaa kiihtyvyydessä, sekä ulospäinjoustoissa kun ajaa kuoppiin.
Sanoisin että pahimmillaan vaikutus voi olla sama kuin kahden muuten identtisen auton, mutta joista toinen on lastutettu ja toinen ei ole, siis jos puhutaan vain suorituskyvystä.

vorkki

Huomioikaa Ultraleggeran kanssa että se näyttää kokoistaan pienemmältä, jos näin voi sanoa. Ettei tule yllätyksenä... Ulkonäön kannalta pitäisi siis ostaa tuumaa aiottua isommat ;) Painoon vaikuttaa tuumakokojen lisäksi myös offset, joten kun ilmoittaa painon esim 18" vanteille, se ei kaikilla 18 tuumaisilla ole täsmälleen sama.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Vice

#78
Lainaus käyttäjältä: xch - 31.01.13 - klo:16:04
Ja sitten se tuhannen taalan kysymys, huomaako joku oikeasti tässä autoluokassa ajellessaan minkä painoiset vanteet on alla?   :o :P

Jos ei muuta niin huomaan keveyden ainakin keväällä/syksyllä renkaita vaihtaessa  :P

No asiaan. Uskon, että eron huomaan kyllä. Ainakin, kun vaihdon 5-srj BMW:n raskaat RF:t renkaat "kevyisiin" normi renkaisiin. Ero ajettavuuteen oli selvä. Toki tämä nyt ei ole suoraan vertailu kelpoinen, kun nyt puhutaan vain erosta jousittamattomassa massassa ja tossa BMW:n tapauksessa alle tuli täysin eri tyyppiset renkaat... Mutta joka tapauksessa ajettavuus parani merkittävästi.

Täytyy siis tehdä testi ja käydä auton saavuttua koeajamassa vielä esittelyauto "raskaammilla orkkis vanteilla" ja sitten raportoida menikö "rahat hukkaan" ostaessa kevyemmät vanteet vai huomasinko eron  ;)

Ville R

Voin vahvistaa, varmasi tuntuu. Vanhat vanteet oli 2 kg painavammat ja 18", uudet keveämmät ja 19". Ajomukavuus teräviin kuoppiin ajettaessa esim asfaltin sauma on paljon parempi kevyemmällä vanteella. Myös jarrutuksissa huomaa eron.

Omasta mielestä ultraleggera näyttää jopa isommalta kuin onkaan, johtuen pienestä vanteen reunavallista puolan ja renkaan välissä. Lippivanteet näyttää pieniltä koska niissä se reunavalli on väistämättä isompi

Ton-1

Pertsa tuossa jo vähän petasikin tätä asiaa, mainostetaan nyt taas että itse vähensin rengas/vannekombinaation painoa yht. n. 6 kiloa , voin sanoa että TUNTUU, ja sainpa siitä
hyvän päivityksenkin kun hetkoseksi ( kulmiensäätöä varten) laitoin ne alk,p. tonnikeijut alle.

Potkastaan samaan syssyyn vielä toinen off topic:ci eli jatkolaihduttaminen, etujarrulaikoista lähti vielä
n. 2 kiloa ( tai oikeastaan 2,4 mutta uudet palat lihoivat  :P ) vaihtaessani ne speciaalilaikkoihin ( vaikka olivatkin kalliit niin niiden 'kilohinta' tuli edulliseksi kun se laihdutus on ulosmitattavissa kaikilla vanteilla) ja täytyypi sanoa että on tuo kulkineeni nykyään todella nautinnollinen ajettava (vs. original setup) sopivasti värähtelevällä alustalla. Ei muuta.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Vice

Vähän OT, mutta jos salitte sen, kun vanteisiin kiinnitettävistä kumeista kysyn kommenttianne.

Mikäs rengas olisi suositeltava tohon autoon? Nyt harkinnassa Nokian Hakka Black ja Contin SC5... Tuleeko mieleen jotain muuta tai miksi noista jompaa kumpaa ei kannata ostaa? Koko tulisi olemaan 225/45/17 tai 225/40/18...

Vanteiden osalta se valinta on toi OZ Ultraleggera. Se on nyt päätetty ja lukkoon lyöty ;)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Vice - 31.01.13 - klo:21:07
Koko tulisi olemaan 225/45/17

Jos päädyt kokoon 17" ja erinomainen herkkyys mielessäsi niin myös 205/50 olisi varteenotettava vaihtoehto, sitä saa vielä sopivan matalassa 89-luokituksessa ( runko notkiampi/ kevyempi).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

jjj84

Lainaus käyttäjältä: xch - 31.01.13 - klo:16:04
Ja sitten se tuhannen taalan kysymys, huomaako joku oikeasti tässä autoluokassa ajellessaan minkä painoiset vanteet on alla?   :o :P

Ei.

Tärkeämpi tekijä on rengas, sopivan löysä rengas niin menohaluja on ihan eri lailla.

Omassa autossa talvivanteet olivat 4kg/kpl painavammat kuin kesän ultraleggerat. Leggerat olivat tahmean tuntuiset ja raskaat. Kun alle iskettiin talvipyörät täysin samassa koossa 16kg painavempana, tuntui kuin autoa olisi vaihtanut... kulki kevyesti ja kuin sukkasillaan.

Ei se paino, vaan renkaan runko ja kuvio, se merkitsee enemmän kuin paino.

Ai niin, painavammilla talvikumeilla kulutus laski 0,5l.

Ohikulkija

LainaaPertsa tuossa jo vähän petasikin tätä asiaa, mainostetaan nyt taas että itse vähensin rengas/vannekombinaation painoa yht. n. 6 kiloa , voin sanoa että TUNTUU...

Täytyy myöntää, että en ole aiemmin pahemmin miettinyt vanteitten painoa, niitä hankkiessa.
Yritin nyt etsiä Audin orkkis vanteitten painoja, mutten löytänyt. Esimerkiksi 5-arm  7,5 J x 17
Onko nuo Audin vanteet painavampia kuin ns tarvikevanteet?

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 31.01.13 - klo:23:35

Onko nuo Audin vanteet painavampia kuin ns tarvikevanteet?

Riippuu vähän siitä mitä tarvikevanteella tarkoitetaan, oman autoni (2006) alkuperäisiin verrattuna hankkimani kesä (TSW / n. dona)- ja talvivanteet (Sparco/ vajaa 700 e) ovat n. 4 kiloa/ kpl köykäsempiä, tuo pudotus edustaa yli kolmannesta alkupainosta .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Ohikulkija

LainaaRiippuu vähän siitä mitä tarvikevanteella tarkoitetaan

Tarvikevanteilla tarkoitin ei Audin alkuperäisiä vanteita. Huono ilmaisu myönnetään.
Onhan tuo painon pudotus ihan merkittävä. Ilmeisesti kestävyydessä ei kuitenkaan ole suuria eroja?

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 31.01.13 - klo:23:59
Ilmeisesti kestävyydessä ei kuitenkaan ole suuria eroja?

Enpä usko, joku voi oikoa tätä tietoa mutta joskus aikoinaan Audin alk.p. vanteet olivat varsin laadukkaita (muistaakseni joku B6 alk.p. oli jopa ihan törkeen kevytkin vielä), nykyään ne tehdään vähän missä sattuu ja kovan kustannuspaineen alla ja ovat sitten sen myötä mitä ovat.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

TT_rex

#88
Tuli tänään käytyä AC Espoossa mittatikun kanssa. Mittauksen kohteena oli A3, jossa oli vakiovanteet eli 16/6,5/ET46 (ja renkaat 205/55). Tällä setupilla mitattiin kaaren yläosan ulkopinnasta vanteen ulkokehään. Ilmaa niiden väliin jäi horisontaalisella tasolla seuraavasti: eteen n.30mm ja taakse n.32mm.

Mittausepätarkkuutta voi olla, joten soveltakaa omalla vastuulla.
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

Nilkki

Lainaus käyttäjältä: Vice - 31.01.13 - klo:21:07
Vähän OT, mutta jos salitte sen, kun vanteisiin kiinnitettävistä kumeista kysyn kommenttianne.

Mikäs rengas olisi suositeltava tohon autoon? Nyt harkinnassa Nokian Hakka Black ja Contin SC5... Tuleeko mieleen jotain muuta tai miksi noista jompaa kumpaa ei kannata ostaa? Koko tulisi olemaan 225/45/17 tai 225/40/18...
Sallitaan OT, koska kiinnostaa minuakin  :). Jos jollain olisi tosiaan heittää hyviä vaihtoehtoja, ja minulle tulossa koossa 225/40/18.
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy