Vähän kans olin ihmeissäni noista kritiikeistä kyseistä rengasta kohtaan. Testimenestyjä rengas kuitenkin kyseessä ja mitä itse kuullu kokemuksia niin ollut pelkästään positiivisia.Oliko sulla millä rengastuksella noi 19 tuuman renkaat? Lähinnä tuota ajomukavuutta mietin tolla 8v vakioalustalla ja 35 profiilin renkaalla.
Onhan tuo auton ulkonäön tuunaus ja vannekoon kasvatuksen tuoma agressio melkoinen kevätmahlan juoksuttaja, mutta kannattanee noiden vanne- ja rengaskokojen kasvun yhteydessä kiinnittää huomiota mm. pyörien massan kasvamiseen, erityisesti halvoilla kombinaatioilla.Jousittamattoman massan kasvaminen, varsinkin suuremman säteen päässä, tuottaa epämukavuutta, liikehitautta ja polttoaineen kulutuksen nousua - varsinkin kevätroutaisilla ja asfalttirikkoisilla teillämme - ja koettelee jarruja, alustan niveliä ja iskunvaimentimia.
Raskas vanne&rengassetti vaikuttaa myös suoraan esim. auton kiihtyvyyteen / käyttömukavuuteen pienillä moottorin kierroksilla. Eron huomaa tehokkaammassakin autossa. Esim. 3L diisselissä (jossa oli reilusti tehoa ja vääntöä lähes 600Nm) .. kesärenkaat 19" (leveä vanne & renkaat) ja talvirenkaat 17". Settien painoero oli huomattava näppituntumalla, vaikka olivat oem settejä => 17" setillä auto tuntui herkemmältä vastaamaan kaasuun erityisesti pienillä kierroksilla. Tehottomammassa ja vähemmän vääntävässä autossa em. 'ongelma' korostuu vääntökäyrän alapäässä.Voip olla, että 0-100 kiihdytyksessä erot alkaa olla marginaalisia.. mutta arkiajossa, jossa usein liikutaan pienillä kierroksilla vääntökäyrän alkualueella eron huomaa.Haittaako? Ketä haittaa ja ketä ei, mutta tuollainenkin hinta ulkonäkö featuresta usein on maksettava.
Hlökohtainen mielipide on, että 19" on liian iso vannekoko A3-kokoluokkaan. 18" paljon fiksumman näköiset, toki mielipide kysymyksiä jälleen kerran.
Näin on, mutta kukin koristelee autonsa haluamaansa tyyliin.A3 sedan on taloudessa ollut ja siinä oli 17" vanteet.. minusta ne oli sen kokoiseen autoon ulkonäöltäänkin hyvät. Tietty myös vanteen mallista kiinni miltä ne näyttää eri kokoisina.. jotkut näyttää ikäänkuin kokoaan isommilta. Nämä oli 'sport paketin' vakiovanteet ( 5 leveää puolaa).S-linen vakio 18" tuplapuolavanne on myös ko. autoon istuvan näköinen. Muilla kuin oem vanteilla saadaan helposti halvahko tuning look.. tämäkin vain oma mielipide.
Pistä 225/40, tulee vähemmän mittarivirhettäkin.
Okei. Tossa on yllättävän paljon nytkin jo mittarivirhettä, ehkä parempi, että sitä ei tuu sitten lisää
Mikä rengas-setti sulla on tällä hetkellä alla?
Talvikiekkoina pyörii OEM 16 tuumaset, renkaina 205/55Kesäkiekot on OEM 17 tuumaset, renkaina 225/40
Kyllä sitä tulee sittenkin päädyttyy 18 tuumasiin kiekkoihin, 8.5" leveenä. Mietinnässä vaan että meneekö tuolla suositellulla 225/40 renkailla vai mahtuisko sinne laittaa 225/45 kumi?
17":n vannekoolla 225 (mm) leveän renkaan profiilin pitää olla 45, ei 40.
Ihan vaan vinkkinä, että jos meinaat saada A3 sedanin ulkonäköä sekä pehmeää ajettavuutta, niin aloitat tuunamisen alustasarjasta. Eibach Pro Kit -30mm ja sitten alle sen kokoiset renkaat, mitä esim. autoon suositellaan joko 18" tai 19". Metsään menee, jos alat sorvaamaan suurempaa profiilia renkaissa, mitä suositus on: 225/40/18 tai 235/35/19.Ilman alustasarjaa noilla renkaillakin autosi näyttää hassulta normialustalla. Itselläni oli A3 sedanissa tuo Eibachin alusta sekä 19" setti. Auto oli mielyttävä ajaa, ainoa miinus rengasäänet, mutta A3 sedan ei ole hiljainen kuin kitkarenkailla koosta riippuen.
Itsellä sama orkkis-talvirengaskoko mittavirhe GPS:llä mitattuna -3 km/h. Tuolla kesärengas-setillä tulee mittavirhettä -6 km/h mikä on aika paljon.
Jos autossa on rengaspainevalvonta eikä vararengasta (e-tron) niin onko näissä paineanturit vai tarkkaillaanko paineita pyöräkohtaisten pyörimisnopeusantureiden kautta? Parin viikon päästä lähden autoa Saksasta hakemaan ja samalla reissulla voisi koukata Reifenprofilta https://www.reifenprofi.de/ talvirenkaille vanteet.
Kyse siis ilmeisesti e-tronista eikä A3:sta. Vakiovaruste sekä Suomessa että Saksassa on pyörintänopeusanturit ja lisävarustelistalta löytyy paine-/lämpötila-anturit.EDIT: Äh, kirjoitin varmasti puuta heinää, koska ajattelin sitä täyssähköistä e-tronia enkä A3 e-tronia. A3 e-tronin osalta ei ole täysin varmaa tietoa, mutta bensa- ja diesel-malleista ainoastaan RS3:een saa lisävarusteena paine-/ja lämpöanturit. Kaikissa muissa on tuo pyörimistä haisteleva anturi. Olettaisin, että e-tronissa on sama juttu.
Kiitos vastauksesta! Ja Tosiaan A3 e-tronista on kysymys. Jonkin Saksalaisen vannediilerin sivuilla vaan törmäsin 8V:n filttereissä valintaan, jossa kysyttiin onko rengaspainevalvonta vai ei ja tämän takia asiaa kysyin. Näin minäkin veikkaan, että tuskin on e-tronissa antureita.
Liekö samalla sivustolla käyty vanteita tutkailemassa, kun minultakin kysyttiin uuden Q3:n osalta just tuota, että kumpi mittaustapa on, vaikka Q3:een ei edes saa paineantureita, siitä olen satavarma. Kysyvät varmaan kaikilta varmuuden vuoksi.Tämän pikaisesti bongasin ADACin sivulta A3 e-tronin osalta:Reifendruckkontrolle - Bezeichnung: indirekte Messung (ABS)Eli pyörintää seurataan kuten oletettiinkin.