Golf VII viat, häiriöt ja niiden korjaus

Aloittaja digiGolf, 06.12.12 - klo:10:06

« edellinen - seuraava »

h3mu

Vuonna 2013 käyttöönotettu (MY14) Golf 1.2 TSI nykii etenkin kylmänä ja kylmällä ilmalla huomattavasti tasakaasulla ajettaessa. Lisäksi muutaman kerran olen huomannut, että tyhjäkäynti vaeltaa. Nykiminen on todella selvää ja auto tuntuu muutenkin puhdittomalta, mutta tätä ei siis mielestäni esiinny lainkaan lämpimällä koneella. Autolla ajettu 40 tkm ja Volkswagenin vaihtoautotakuu on voimassa ensi elokuuhun asti. Onko tämä vain moottorin ominaisuus vai pitääkö lähteä selvittämään huoltoon ja yrittää vaatia tutkimusta takuuseen?

b1mpo

Octavian ja fabian keulilla oli 1.2tsi:ssä sama ominaisuus kylmänä. Samaa en ole havainnut 1.0tsi:n kanssa ja hiljaisempikin heti kylmänä. Sanoisin ominaisuudeksi ja liittyvän katalysaattorin lämmitykseen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sup-05

Onkohan kukaan muu kokenut tutkia liian herkiksi. B7 Passatin jälkeen nykyinen 2016 alkuvuonna valmistunut Variant 1.6 TDI HighLine on vähän turhan varovainen. Näkee aika usein muita autoja liian lähellä, vaikka etäisyys on mielestäni ok. Samoin kaikki pensaat yms. pistää metelin päälle. Huollossa totesivat, että mitään ei voi säätää. Ongelma on lähinnä se, että ei enää ota oikein tosissaan tuota melko yleistä piipitystä. . .
Muuten olen tykästynyt autoon. Ergopenkki, peruutustutka, ajoprofiilin valinta ja blindspot varotin  mm. on kaikki olleet positiivisia kokemuksia hintaansa nähden (liisari kyseessä).

tapanixxx

Itselläni on myöskin vm.13 (MY14) golf 7 1.2 tsi moottorilla. Ei nyi kylmänä eikä lämpimänä ja tyhjäkäynti on tasaista. Ehdottaisin että veisit huoltoon, jokin ei ole nyt kunnossa.

dolmar

Tuohon 1.2 tsi:n kylmänä nykimiseen omasta Golfista, että esiintyy ihan lievästi aina muutamasta pakkasasteesta alkaen ja päättyy heti kun kone on kunnolla lämmin. Plusasteilla ei esiinny koskaan.

Kokeilin 2014 Seiska-Golfiin Audin ohjausongelmat-ketjusta löytynyttä vinkkiä. Tehostimen ohjainlaitteesta (44) VCDS:llä driver steering recommendation ruksi pois ruudusta. Huomasin tämän jälkeen miellyttävän eron ohjauksen keskialueessa. Se on mielestäni selvästi tunnokkaampi ja vähemmän korjausliikkeitä tarvitseva. Mitään mutteria tai jumia tässä autossa ei ole koskaan ollut, mutta olen ajanut sellaisella liikkeen autolla ja tiedän mitä se tarkoittaa.

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: dolmar - 07.05.17 - klo:17:23

Kokeilin 2014 Seiska-Golfiin Audin ohjausongelmat-ketjusta löytynyttä vinkkiä. Tehostimen ohjainlaitteesta (44) VCDS:llä driver steering recommendation ruksi pois ruudusta. Huomasin tämän jälkeen miellyttävän eron ohjauksen keskialueessa. Se on mielestäni selvästi tunnokkaampi ja vähemmän korjausliikkeitä tarvitseva. Mitään mutteria tai jumia tässä autossa ei ole koskaan ollut, mutta olen ajanut sellaisella liikkeen autolla ja tiedän mitä se tarkoittaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Driver_Steering_Recommendation

kokeilin tuota vinkkiä tänää. huomasin että keskialue motarivauhdissa muuttui. en ole vielä varma sanomaan, että oliko muutos omaan mieleen - pitää testata ristiin ja raportoida mihin päädyin. (2014 muutin jo dynamic tehostuksen vcds avulla)
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

dolmar

Tein ohjaustehostimen driver steering recommedation-toiminnon poiston muutama päivä sitten myös toiseen autoon, 2015 Golf Sportsvaniin. Auton omistajan arvio vaikutuksesta oli melko samankaltainen kuin omani. Eli tunto ja keskitys paranivat hieman suoraanajossa.

Sigge

Golf matematiikka ala Volkswagen. Huolto-ohjelman mukaan 1.6TDI jakohihnan vaihtoväli on 210tkm tai suositus n. 6 vuotta lähteestä riippuen.

Vein 4 vuotiaan auton 90tkm huoltoon ja kappas samalla "huomattiin" että nokkahihna ääntää ja uusi aika huoltoon. No aluksi tarjottiin että pelkkä hihna vaihdetaan. Siihen en suostunut, koska jokin syy ennenaikaiseen hihnan vaihtoon on. No sitten sovittiin että myös hihnankirstäjänpaketti vaihdetaan, vesipumppu ei kuulemma kuulunut pakettiin.

No sitten saan puhelun että sekin - yllätys yllätys - menee vaihtoon, ja olihan se tiedossa. Huvittavinta tässä on se että saman keskustelun olen käynyt ainakin viidesti samaisesta aiheesta tässä vuosien varrella ja aina vesipumppu vaihdetaan, vaikka sitä ei ole kustannusarviossa kertaakaan ilmoitettu. Mysteeriksi jäi myös se miksi hihna oli rispaantunut ylipäätään.

No eniten tässä kuitenkin jurppii se että hihnanvaihtoväli ilmoitetaan tuplasti pidemmäksi kuin se oikeasti kesti, joten kannattaa ottaa huomioon 7-koppasta 1.6 TDI kolopallo vagginetta ostaessa ja tingata hinnasta jo valmiiksi. Joo, goodwilliä oli, mutta olis jääny ostamati kyseinen keksintö jos ois ollut tiedossa tämäkin  >:(

Toisaalta ei ole huono vaihtoehto jättää mokomat huoltosopimuksella ja täydellisellä huoltohistorialla olevat takuuvaihtoautot vaihtoautohalliin ja alkaa harkita muita merkkejä ihan vagavissaan.

I rest my case.





Audi A6 Allroad 3.0TDI -16, ex Audi A4 Allroad 2.0TDI -14, Golf 1.6TDI -13, ex Skoda Fabia 1.4 -07, ex 3C Passat Variant 2.0 TDI CR R-Line -10, ex 3C Passat Sedan Highline 2.0 TDI -05, ex 3BG Passat Variant 1.9 TDI -01, ex. Golf IV 1.9 TDI -99

VAGNeverAgain

Lainaus käyttäjältä: Sigge - 23.05.17 - klo:21:29
No eniten tässä kuitenkin jurppii se että hihnanvaihtoväli ilmoitetaan tuplasti pidemmäksi kuin se oikeasti kesti, joten kannattaa ottaa huomioon 7-koppasta 1.6 TDI kolopallo vagginetta ostaessa ja tingata hinnasta jo valmiiksi. Joo, goodwilliä oli, mutta olis jääny ostamati kyseinen keksintö jos ois ollut tiedossa tämäkin  >:(

Toisaalta ei ole huono vaihtoehto jättää mokomat huoltosopimuksella ja täydellisellä huoltohistorialla olevat takuuvaihtoautot vaihtoautohalliin ja alkaa harkita muita merkkejä ihan vagavissaan.

Asiapuhetta.

mfroberg

#909
Hmm, tutunomaista tarinaa. Vaimon VW Golf variant 1.6 TDI DSG vm. 2015 alkoi pitämään kahnaavaa ääntä jakopäästä runsas vuosi sitten. Auto kävi merkkikorjaamossa takuukorjattavana, ottivat jakopään auki. Kilometrejä tällöin takana 44 tkm. Autoa noudettaessa kertoivat että vain yksi ohjainrulla, jonka selkäpuolelta hihna kulkee, oli vaihdettu. Ihmettelin tätä ääneen, ottaa nyt jakopää auki mutta jättää suurin osa vaihtamatta?

Mennä talvena taas ääntä jakopäästä ja uudestaan pajalle takuuseen. Tällä kertaa jakopään hilppeet, myös vesipumppu, vaihdettiin kokonaisuudessaan. Syyllinen oli viallinen kiristinpyörä ja tällä kertaa kerrottiin että niissä on ollut vikoja. Tämä oli todennäköisesti syypää jo ensimmäisellä kerralla. Kilometrejä takana tässä vaiheessa 66 tkm. Samalla päivitettiin BT:n softa kun oli muutaman kerran pätkinyt Spotifyta. Siinä tämän koslan viat tähän mennessä, takana 78 tkm. Ei ihan riitä syyksi merkinvaihtoon. Seuraava hihnan vaihto ohjelman mukaan sitten 276 tkm kohdilla.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Makkewi

Terve,

Olemme harkitsemassa Golf 2.0 TDI BlueMotion DSG:llä vm. 2014. Ajettuna rapiat 80 000km. Mitä kannattaisi ottaa huomioon? Entä mitä tyyppivikoja kyseisessä mallissa on havaittu?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.


h3mu

Huomasin että bensatankin luukun saa normaalisti auki vaikka ovet on lukossa. Eikö luukussa muka ole lukitusta, joka on keskuslukituksen kanssa samassa? Ainakin kutos-Golfissa oli näin. Auto on viisiovinen Golf 7 2013 KeylessAccessilla.

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: h3mu - 24.07.17 - klo:08:52
Huomasin että bensatankin luukun saa normaalisti auki vaikka ovet on lukossa. Eikö luukussa muka ole lukitusta, joka on keskuslukituksen kanssa samassa? Ainakin kutos-Golfissa oli näin. Auto on viisiovinen Golf 7 2013 KeylessAccessilla.

Bensatankin luukun pitäisi lukittua ovien mukana.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

h3mu

Varattu aika huoltoon. Lukittaessa solenoidista ei kuulu mitään. Joko tieto ei kulje solenoidille tai se on rikki. Samalla saavat ihmetellä miksi bensatankkiin muodostuu alipainetta. Suhahtaa kovaäänisesti aina kun avaa korkin. Tyyppivika?

avtsi

Golfin etupäästä alkanut kuulumaan kolinaa enenevissä määrin, aluksi vain hidastetöyssyissä, nyt saattaa jo kuulua kun kiihdyttää/jarruttaa (eli pienemmistäkin niiauksista).

Varasin huollon ja nyt mietin, mikä kaikki on takuunalaista tämän ikäiselle autolle. Kyseessä siis vuosimallin 2013 Golf 7, ajettu reilu 60tkm. Ostin viime marraskuun lopussa tämän kuntotarkastettuna ja 40tkm/24kk takuulla, kilsoja tullut noin 20tkm siitä.

Jos kyseessä on esim. Iskari/jousi, voiko tuota vaatia takuun piiriin? Ymmärrän, että nämäkin ovat kuluvia osia, mutta kai näilläkin osilla jokin kestoikä on? Omaan korvaan ei ainakaan kuulosta normaalilta, että jakohihnan vaihtoväli olisi 220tkm samalla kun iskarin laukeisivat jo 60tkm kohdalla.

Spekulointia vielä, mutta kyselenpä valmiiksi, kun viimeks ovenkahvan jumittumisesta (kuskin ovi ei auennut sisältä) olivat sitä mieltä, ettei juuri kuntotarkastetussa autossa välttämättä kuulu takuun piiriin..

Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

M_M

Lainaus käyttäjältä: h3mu - 24.07.17 - klo:17:14
Samalla saavat ihmetellä miksi bensatankkiin muodostuu alipainetta. Suhahtaa kovaäänisesti aina kun avaa korkin. Tyyppivika?

Eikö sen noin kuulukin toimia? Autoissa on monimutkaiset systeemit joilla varmistetaan ettei bensahöyryjä pääse luontoon vaan kaikki poltetaan moottorissa. Alipaine tankissa varmistaa ainakin sen ettei korkista vuoda mitään pihalle.

Ainakin meillä konsernin autot suhahtaa kun ajaa tankkaamaan ja avaa korkin, enkä ole koskaan osannut ajatella sitä viaksi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

avtsi

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 25.07.17 - klo:13:04
Golfin etupäästä alkanut kuulumaan kolinaa enenevissä määrin, aluksi vain hidastetöyssyissä, nyt saattaa jo kuulua kun kiihdyttää/jarruttaa (eli pienemmistäkin niiauksista).

Varasin huollon ja nyt mietin, mikä kaikki on takuunalaista tämän ikäiselle autolle. Kyseessä siis vuosimallin 2013 Golf 7, ajettu reilu 60tkm. Ostin viime marraskuun lopussa tämän kuntotarkastettuna ja 40tkm/24kk takuulla, kilsoja tullut noin 20tkm siitä.

Jos kyseessä on esim. Iskari/jousi, voiko tuota vaatia takuun piiriin? Ymmärrän, että nämäkin ovat kuluvia osia, mutta kai näilläkin osilla jokin kestoikä on? Omaan korvaan ei ainakaan kuulosta normaalilta, että jakohihnan vaihtoväli olisi 220tkm samalla kun iskarin laukeisivat jo 60tkm kohdalla.

Spekulointia vielä, mutta kyselenpä valmiiksi, kun viimeks ovenkahvan jumittumisesta (kuskin ovi ei auennut sisältä) olivat sitä mieltä, ettei juuri kuntotarkastetussa autossa välttämättä kuulu takuun piiriin..
Lisätään vielä, että auto kävi myös volkkarin omassa liikkumisturvaan liittyvässä kuntotarkastuksessa 4kk sitten, eikä mitään ongelmia löytynyt. Auto on kuitenkin ostettu toisen merkin jälleenmyyjältä, vaikuttaako tämä kuntotarkastus asiaan mitenkään tai siirtääkö vastuuta?
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

h3mu

Lainaus käyttäjältä: M_M - 25.07.17 - klo:13:40
Eikö sen noin kuulukin toimia? Autoissa on monimutkaiset systeemit joilla varmistetaan ettei bensahöyryjä pääse luontoon vaan kaikki poltetaan moottorissa. Alipaine tankissa varmistaa ainakin sen ettei korkista vuoda mitään pihalle.

Ainakin meillä konsernin autot suhahtaa kun ajaa tankkaamaan ja avaa korkin, enkä ole koskaan osannut ajatella sitä viaksi.

Onko tosissaan näin? Tuntuu vähän oudolta se, että bensapumppu joutuu tekemään enemmän työtä pumpatessaan polttoainetta alipaineisesta säiliöstä. Vaikea arvioida paljon alipainetta on, mutta teoriassa myös kavitoinnin vaara kasvaa paineen alentuessa.

M_M

Bensapumppu joutuu joka tapauksessa tekemään sellaisen paine-eron, että se pieni alipaine tankissa ei sitä työtä havaittavasti lisää.

Vaikka se tankin korkki suhahtaakin, niin ei siellä voi mitään merkittävää alipainetta olla, kymmeniä millibareja maks. Jos alipainetta olisi runsaasti, jäisi korkki avaamatta kokonaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

M_M

Tähän liittyen vielä knoppitieto. Seiska-Golfissa on myös järjestelmä joka valvoo polttoainetankin eheyttä. Kun autolla on ajettu ja se jätetään seisomaan, polttoaine tankissa viilenee aavistuksen verran ja tästä(kin) seuraa alipainetta tankkiin. Jos tankkiin ajon jälkeen muodostuu 2,5mbar alipaine, järjestelmä on tyytyväinen ja toteaa tankin ehjäksi.

Mikäli tämä vakuumi jää muodostumatta, laukaisee se vikakoodin tankin tai siihen liittyvien järjestelmien vuodosta.

En tiedä onko tätä järjestelmää kaikissa bensa-Golfeissa, mutta ainakin sellainen on olemassa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

avtsi

Onko kokemuksia tuosta etupään kolinasta/narinasta seiskagolfissa? Auto tuli huollosta, sanoivat että pyörien pultit oli löysällä, 20e köyhdyin. Pihasta pois ajaessa ekassa töyssyssä samat kolinat ja käännyin takasin. Kertoivat vain, kuinka mitään löysää eivät löytäneet, mutta kun pyörän pultit meni vähän pulttipyssyllä kiinni, niin ajattelivat ettei voi muukaan kolista näin uudessa (2013, 64tkm) golffissa. On kuulma todella kestävä alusta ja ei pitäisi vikoja tulla vielä.

Kolina siis kuulostaa siltä, kuin olisi väljää jossain. Ei kolise jatkuvasti, vaan töyssyissä tai välillä hidastuksissa/kiihdytyksissä, ikään kuin joku osa siirtyisi välyksen verran reunasta toiseen. Selkeimmin tulee esille hitaissa vauhdeissa kääntyessä esim katukivetyksen yli. Varsinkin tilanteissa, joissa toisen puolen pyörä nousee esteen yli ennen toista. Välillä pelkkä kolahdus, välillä narahtaa myös.

Kuuluu mielestäni vain vasemmalta edestä, ainakin selkeimmin. Kuulin kokemuksia erään Polon vastaavasta kolinasta, Laakkosella tutkivat ja mittailivat välyksiä iskarin yläpäästä, mitään poikkeavaa ei löytynyt, joten auto kasaan ja kovaa ajoa. Harmittaa kuitenkin, kun ostanut kohtalaisen uuden ja kuntotarkastetun auton, ja sitten se kolisee enemmän, kuin 20 vuotias loppuun ajettu edellinen V40 Volvo, jonka ei pitäisi edes olla sieltä Volvon kestävimmästä päästä.
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 03.08.17 - klo:10:41
Onko kokemuksia tuosta etupään kolinasta/narinasta seiskagolfissa? Auto tuli huollosta, sanoivat että pyörien pultit oli löysällä, 20e köyhdyin. Pihasta pois ajaessa ekassa töyssyssä samat kolinat ja käännyin takasin. Kertoivat vain, kuinka mitään löysää eivät löytäneet, mutta kun pyörän pultit meni vähän pulttipyssyllä kiinni, niin ajattelivat ettei voi muukaan kolista näin uudessa (2013, 64tkm) golffissa. On kuulma todella kestävä alusta ja ei pitäisi vikoja tulla vielä.

Kolina siis kuulostaa siltä, kuin olisi väljää jossain. Ei kolise jatkuvasti, vaan töyssyissä tai välillä hidastuksissa/kiihdytyksissä, ikään kuin joku osa siirtyisi välyksen verran reunasta toiseen. Selkeimmin tulee esille hitaissa vauhdeissa kääntyessä esim katukivetyksen yli. Varsinkin tilanteissa, joissa toisen puolen pyörä nousee esteen yli ennen toista. Välillä pelkkä kolahdus, välillä narahtaa myös.

Kuuluu mielestäni vain vasemmalta edestä, ainakin selkeimmin. Kuulin kokemuksia erään Polon vastaavasta kolinasta, Laakkosella tutkivat ja mittailivat välyksiä iskarin yläpäästä, mitään poikkeavaa ei löytynyt, joten auto kasaan ja kovaa ajoa. Harmittaa kuitenkin, kun ostanut kohtalaisen uuden ja kuntotarkastetun auton, ja sitten se kolisee enemmän, kuin 20 vuotias loppuun ajettu edellinen V40 Volvo, jonka ei pitäisi edes olla sieltä Volvon kestävimmästä päästä.
valittelin samasta narinasta itse myös takuuseen, turha toivo että mitään olisi tapahtunut.

olen takuuajan päätyttyä todennut että syynä lienee alatukivarsien puslat. ne kaipaisi voitelua.
mutta asian voi ratkaista (ehkä) täten (viime kesänä tein):
aja auto monttuun, siten että autoa ei nosteta ylöspäin ja auto ajokorkeudessa. päästä tukivarsien puslat löysälle pulteista (taaimmaiset pitäisi riittää koska ne on y-suunnassa), kiristä hetken päästä uudelleen. älä liikuttele autoa välissä niin ei ainakaan kulmat muutu.
ruiskutin samalla myös sprayvaseliinia puslien luo.
sellainen huomautus myös, että camberin säätö MK7 keulassa on sellainen kompromissi eikä pyöräkohtainen - koko kelkkaa voidaan liikuttaa vasemmalle tai oikealle tasaten camber kummallekin renkaalle samanlaiseksi. eli vaikka päästät nuo pultit löysälle hetkeksi aikaa, ei mielestäni tapahdu mitään radikaalia...

pitäisi tehdä uudestaan sama operaatio nyt, koska vasen puoli narahtelee.

kolinasta epäilen ehkä vakaajan kiinnitystä tukivarteen tai iskariin?
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Murska

Narina tulee etutukivarsien puslista jotka kuivuessaan alkaa narisemaan, pitäisi olla huollon tiedossa. Viime syksynä rasvattiin omat puslat eikä maksanut mitään vaikka auto oli silloin 3.5v vanha, siihen loppui narinat.
BMW 118dA M-Sport

belkin67

Itsellä vaihdettiin kolinoiden ja narinoiden takia iskarin yläpäät edestä. Ilmeisesti se laakerikuppi tms. Hinta oli muistaakseni 80 / kpl (meni takuukorjauksena, siksi hinta ei jäänyt mieleen)

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: Murska - 04.08.17 - klo:20:12
Narina tulee etutukivarsien puslista jotka kuivuessaan alkaa narisemaan, pitäisi olla huollon tiedossa. Viime syksynä rasvattiin omat puslat eikä maksanut mitään vaikka auto oli silloin 3.5v vanha, siihen loppui narinat.
oma auto kävi huollossa, otin tämän puheeksi eikä löytynyt kampanjaan / tietoa. ei tehty asialle mitään. kai se pitää itte ajaa auto monttuun taas, päästää pultit auki ja suihkuttaa jotain. onko vinkkejä mitä pusliin kannattaisi laittaa? telfonspray?
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Murska

Jaa, kyllä ne Espoon VW:llä tunnisti vian viime syksynä ja sanoi että on aika tuore juttu, pyysi vielä palautetta myöhemmin auttoiko. Jäin siihen käsitykseen että vika on myös maahantuojan tiedossa ja sieltä joku ohjeistus puslien rasvaamiseen.

Mä laittaisin sinne jotain vesivaseliinia, litiumrasvaa tms. Mulla näytti olevan valkoista rasvaa, epäilen litiumiksi.
BMW 118dA M-Sport

h3mu

Lainaus käyttäjältä: h3mu - 07.01.17 - klo:15:50
Vuonna 2013 käyttöönotettu (MY14) Golf 1.2 TSI nykii etenkin kylmänä ja kylmällä ilmalla huomattavasti tasakaasulla ajettaessa. Lisäksi muutaman kerran olen huomannut, että tyhjäkäynti vaeltaa. Nykiminen on todella selvää ja auto tuntuu muutenkin puhdittomalta, mutta tätä ei siis mielestäni esiinny lainkaan lämpimällä koneella. Autolla ajettu 40 tkm ja Volkswagenin vaihtoautotakuu on voimassa ensi elokuuhun asti. Onko tämä vain moottorin ominaisuus vai pitääkö lähteä selvittämään huoltoon ja yrittää vaatia tutkimusta takuuseen?

Päivitetäänpä hieman tilannetta. Auto kävi normaalissa huollossa ja samalla tutkittiin mahdollista nykimistä. Huoltaja ei havainnut mitään koeajolla, moottorissa on uusin softa sisällä ja nokka-akselin asentotunnistin tarkastettiin. Mitään vikaa siis ei ole.

Itselleni on kuitenkin tarkentunut nykimisen esiintyminen. Silloin, kun ohjaus nostaa tyhjäkäyntikierrokset noin 1200 rpm:ään (eli ns ryyppy on päällä) auto nykii todella voimakkaasti eikä vastaa kaasuun lähellekään normaalisti. Tasakaasulla nykiminen on todella voimakasta ja jos kaasua painaa hieman voimakkaammin mitään ei tapahdu, mutta pienen viiveen jälkeen tuntuu siltä kuin olisi painanut kaasun pohjaan. Lisäksi pienillä kierroksilla auto tuntuu hyytyvän täysin.

Auto saattaa noin +10...15 asteessa käynnistyä normaalisti ja tiputtaa kierrokset heti normaaliin tyhjäkäyntiin (~800 rpm), mutta esimerkiksi lämpimillä keleillä (~+20->) jostain syystä käynnistymisen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset pysyvät pitkään noin 1200 rpm:ssä ja jos tällöin lähtee ajamaan ajo on todella raivostuttavaa. Mielestäni tämän ei pitäisi olla normaalia, mutta toisaalta ei ole mitään hajua mistä tämä johtuu. Vaikea selittää huoltoneuvojalle, että pitää olla suunnilleen oikea ulkolämpötila ja auton pitää olla seissyt hetken aikaa. Lämpimällä koneella vikaa ei esiinny ainakaan kesälämpötiloissa +5...+30. Talvea odotellessa...


Hanksi

Lainaus käyttäjältä: h3mu - 17.08.17 - klo:18:22

Auto saattaa noin +10...15 asteessa käynnistyä normaalisti ja tiputtaa kierrokset heti normaaliin tyhjäkäyntiin (~800 rpm), mutta esimerkiksi lämpimillä keleillä (~+20->) jostain syystä käynnistymisen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset pysyvät pitkään noin 1200 rpm:ssä ja jos tällöin lähtee ajamaan ajo on todella raivostuttavaa. Mielestäni tämän ei pitäisi olla normaalia, mutta toisaalta ei ole mitään hajua mistä tämä johtuu. Vaikea selittää huoltoneuvojalle, että pitää olla suunnilleen oikea ulkolämpötila ja auton pitää olla seissyt hetken aikaa. Lämpimällä koneella vikaa ei esiinny ainakaan kesälämpötiloissa +5...+30. Talvea odotellessa...

Itselläni on ollut 2 1.4tsi konetta, joissa molemmissa on tämä sama ominaisuus. Lämpimällä säällä käynnistettäessä tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 1200. Tämän pörinävaiheen aikana ajaessa auto ei vastaa kaasuun vaan rykii ja nykii. DSG:n ja moottorin yhteistyö on myös ihan hukassa. Nykyiseen päivitettiin moottorinohjaussofta viime kesänä start stopin ongelmien vuoksi ja se onneksi paransi tilannetta aika paljonkin.

Taitaa valitettavasti olla ominaisuus eikä vika.


Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

M_M

Kyllähän tuo kuvattu on konsernin moottorien ominaisuus eikä sille mitään voi. Itse yleensä odotan sen muutaman kymmenen sekuntia että tyhjäkäynti laskee normaaliin ja lähden vasta sitten liikkeelle. Jos ei aikataulut anna myöten odottelua, niin sitten ei auta kuin kärsiä. Vaarallista tai haitallista se ei ole, ärsyttävää kyllä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Murska

Lainaus käyttäjältä: Murska - 04.08.17 - klo:20:12
Narina tulee etutukivarsien puslista jotka kuivuessaan alkaa narisemaan, pitäisi olla huollon tiedossa. Viime syksynä rasvattiin omat puslat eikä maksanut mitään vaikka auto oli silloin 3.5v vanha, siihen loppui narinat.

Taas aloi narina, saa rasvailla puslat seuraavassa huollossa.
BMW 118dA M-Sport

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy