Penkit

Aloittaja skk, 12.02.11 - klo:19:44

« edellinen - seuraava »

skk

Superb koeajossa, auto muuten varsin hyvä.. mutta noi elegancen penkit.
Liian iso ahteri ilmeisemmin, mutta noiden nahkajakkaroiden saumat ihan oikeesti painaa ikävästi!
Onko nahka/alcantara penkit samallatavalla ommeltu kuin noin täysnahkat?
Vai pitääkö ottaa sitten ambition, siinä ilmeisesti ihan normi kangaspenkit ilman painavia saumoja?

Tommi13

Lainaus käyttäjältä: skk - 12.02.11 - klo:19:44
Superb koeajossa, auto muuten varsin hyvä.. mutta noi elegancen penkit.
Liian iso ahteri ilmeisemmin, mutta noiden nahkajakkaroiden saumat ihan oikeesti painaa ikävästi!
Onko nahka/alcantara penkit samallatavalla ommeltu kuin noin täysnahkat?
Vai pitääkö ottaa sitten ambition, siinä ilmeisesti ihan normi kangaspenkit ilman painavia saumoja?

Itsellä on Superbin kangaspenkit ja niissä ei ole häiritseviä saumoja. Myönnän, että ensi-istumalta ne kuitenkin tuntuivat hieman kapealta, mutta nyt ovat jo muokkautuneet sopivaksi.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

savolaiskollega

Hyvin on elegancen penkit ison perseen alla muokkautuneet sopivaksi, kun alkaa olla 90 tonnia mittarissa.... ;) ei paina eikä ahista mistään.

HAL9000

Nyt on pakko vastata. Itsellä siis nuo Ambitionin jakkarat ja mielestäni ihan paskat, konsernin huonoimmat tähän asti. Olen kranttu istuinten suhteen koska minulla kipeytyy välillä selkä, välillä reidet, riippuen istuimen huonoudesta. Aikanaan Superbia kokeillessa tein sen virheen, etten ajanut riittävän pitkää matkaa yhteen pötköön. Nyt sitä on sitten saanut katua.

Päinvastaisia esimerkkejä taas on emomerkin VW:n sportti-istuimista. Sekä Passatin että omien Golfieni sport-istuimet ovat olleet todella hyviä. Tuo Skodan istuintyyny kun on niin perkeleen pieni ja kovareunainen. VW:ssä on paljon tilaa ja pitkää tukea...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

jni

^Täytyy tuohon lisätä myös oma kokemus. Mielestäni Superbin (ambition) penkki on yksi parhaimmista, ellei paras oman takapuoleni alla. On tullut työn puolesta kokeiltua vuosien saatossa useita VAG:n, Volvon, Fordin ja Mersun penkkejä. II Octaviassa oli omaan makuuni ensimmäisiä kunnon penkkejä. Superb on siitä edelleen kehittynnyt. Olen 193 cm pitkä ja myös aika kranttu istuimen ja ajoasennon suhteen. Kunpa vielä saisi rattia tuuman verran taaksepäin.

Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

skk

Taitaa Superb kaupat jäädä, nää penkit ei tosiaan sovi meikäläiselle, ja jakkarat on aika oleellinen asia autoillessa..

Kävinpä sitten kokeilemassa uutta Passattia, ja siinähän peruspenkit oli aivan kuin eriplaneetalta sotkaan verrattuna!
Taitaa konserniohjaus toimia penkeissä(kin)  ::)

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: jni - 14.02.11 - klo:22:23
^Täytyy tuohon lisätä myös oma kokemus. Mielestäni Superbin (ambition) penkki on yksi parhaimmista, ellei paras oman takapuoleni alla. On tullut työn puolesta kokeiltua vuosien saatossa useita VAG:n, Volvon, Fordin ja Mersun penkkejä. II Octaviassa oli omaan makuuni ensimmäisiä kunnon penkkejä. Superb on siitä edelleen kehittynnyt. Olen 193 cm pitkä ja myös aika kranttu istuimen ja ajoasennon suhteen. Kunpa vielä saisi rattia tuuman verran taaksepäin.


- istuinosassa ei ole valittamista, siis siinä alaosassa
- selkänojan sivutuki on huono (ainakin tällaiselle kapeammalle kuljettajalle)
- joo, rattia taaksepäin (n. 190 cm)
- lämmitys liian hidas ja lämmettyään liian kuuma pienimmälläkin asennolla (nahka-alcantara)

mla

#7
Penkin lämmittimiä en juuri käytä - vaikka täysnahkaisiakin penkkejä tullut omistettua. En ole koskaan kaivannut pehvaan lämpöä, vaikka kylmään autoon olisinkin mennyt - vika lienee siinä että pukeudun sään mukaan :)

Puolinahkaiset ja täysnahkaiset tuntuvat ainakin omassa ahterissa samalta pl. tietenkin täysnahkainen on liukkaampi. En huomaa mitään suuria eroja muodoissa noiden välillä.
Ei kyllä ole mistään pehvaan painaneet nuo jakkarat päinvastoin kaipaisi sitä painamista niin olisi parempi sivuttaistuki.
Itselle noissa Superbin jakkaroissa on liian vähän sivuttaistukea eli ovat liian leveät. Parhaimmat jakkarat itsestä sivuttaissuunnassa ovat olleet 3C Passatin urheilujakkarat. Puolinahkaisina tuo ei ole enää niin suuri ongelma Superbissä, mutta täysnahkaiset kun ovat niin liukkaat niin usein kaipaisi kuppia joka pitäisi pehvan paikallaan.
Passatissakin tosin puuttui kunnon reisien pitkittäistuen säätö joten joutui samaa kikkailua tekemään kuten nytkin että istuin on etuosasta ylhäällä ja takaosasta alhaalla, siten saa edes jotain tukea reisille.

Uuden Passatin peruspenkeissä on vielä huonommin sivuttaistukea jota itse aina eniten kaipaan, Urheilujakkaroita en ole saanut siinä vielä koeajettua, joten niistä on paha sanoa, mutta näyttävät melko samoilta kuin 3C:n eli lienevät hyvät sen perusteella.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Male80

Omat kokemukset Superbin penkeistä (nahka-alcantara sähkösäädöillä).
- lämmitys tosiaan liian hidas (tosin en lämmitystä käytä, joten ei itseäni häiritse)
- istuinosa turhan leveä lätyskä liian pienellä sivuttaistuella
- selkäosa hyvä, ehkä hieman lisää sivuttaistukea voisi olla
- penkin saumoissa ei valittamista

Nämä siis aika lailla keskimittaisen ja -painoisen suomalaismiehen mielipiteitä. RS Octavian istuin oli muodoiltaan itselleni juuri sopiva. Siinä vain jäi reisituki turhan pieneksi etureunan korkeussäädän puuttumisen vuoksi.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

jni

Itsellä ei ole muuta kokemusta Elegancen penkeistä, muuta kuin ns. kylmät tyypit. Näyttäisi ainakin tässä ketjussa olevat moitteet kohdistuvan juuri Elegancen penkkeihin. Lienevät muotoilultaankin erilaiset verrattuna Ambitionin pennekkeihin verhoilun lisäksi (Comfort penkit).

Omassa superbissa muotoilu on tosiaankin omalle kohdalle sopiva niin istuinosan kuin selkänojankin osalla. Samoin penkki tukevat juuri sopivasti ja lämpenevät nopeasti ja sopivasti: ykkösasentoa voi talvella pitää kokoajan päällä, kolmosasento lämmittää jo tarvittaessa jopa niin että "tuntuu".

henkilökohtaisesti olen vierastanut nahkaa auton penkeissä. Kesällä ovat hiostavat ja talvella kylmät. Toki ovathan ne näyttävät ja varsinkin lapsipperheissä kuulemma helppohoitoiset.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Male80

Kyllä se on ihan sama penkki eri verhoilulla. Elegancessa on halvempien mallien lisäksi siis sähkösäädöt joilla mm. istuinosan etu- ja takareunoja voidaan nostaa ja laskea erikseen parhaan reisituen saamiseksi. Kasisäätöpenkeissähän koko istuinosa nousee kerralla. Kyllä tuolla penkilla ainakin paremman ajoasennon saa 100 varmasti. Jos jotakuta painaa nahkaverhoilun saumat hanuriin, niin sillehän ei mahda mitään.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

jni

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 15.02.11 - klo:14:26
Kyllä se on ihan sama penkki eri verhoilulla. Elegancessa on halvempien mallien lisäksi siis sähkösäädöt joilla mm. istuinosan etu- ja takareunoja voidaan nostaa ja laskea erikseen parhaan reisituen saamiseksi. Kasisäätöpenkeissähän koko istuinosa nousee kerralla. Kyllä tuolla penkilla ainakin paremman ajoasennon saa 100 varmasti. Jos jotakuta painaa nahkaverhoilun saumat hanuriin, niin sillehän ei mahda mitään.

Jos kerran noin, niin mitähän varustelistassa oleva Komfort-penkit pitää sisällään? Se on vakiovarusteena elegancessa eikä ole saatavissa muihin malleihin lisävarusteena. Sähkösäädöt ja nahka- / nahka-alcantaravehoilu on myös mainittu listassa elegancen vakiovarusteena. Jälkimmäiset saa myös lisävarusteena ainakin Ambitioniin.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

mla

En itse ole huomannut Ambition ja Elegancen penkeissä muuta eroa kuin verhoilun ja säädöt. Itsekin joskus ihmettelin tuota Komfort varustetta, mutta en sille mitään keksinyt selitystä. Tosin voi olla että penkeissä on sisällä eroja mitkä eivät ulospäin näy. Toistaiseksi kun en ole noita purkanut niin en osaa sanoa Superbin penkeistä varmaksi - Passatista toki on kokemusta ja eri jakkaroissa siinä näyttäisi olevan sisäisiä eroja vaikka ovat ulkoisesti samannäköisiä. Esim. sportlinen kangaspenkit eivät ole rungoltaan aivan samat kuin nahkaiset/puolinahkaiset highlinen penkit - niissä erot ulkoisesti ovat vastaavat kuin Superbin Ambition ja Elegancen penkeissä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Male80

En todellakaan tiedä mitä tuo "Komfort etuistuimet" tarkoittaa, mutta johan sen näkee esitteestäkin, että penkit on muodoiltaan samat kaikissa varustetasoissa. Ja on noissa aika useasti tullut istuttuakin. Ohessa kuvat.

Eikä muuten ainakaan nahka-alcantara ole kylmä eikä kuuma kesällä eikä talvella.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

mla

Musta täysnahka on hieman lämpöinen kesällä kun lähtee liikkeelle, mutta ei se ainakaan minua hiosta pahemmin.
Alcantara on mukavampi, mutta näyttää olevan eri nahkaa siinä penkissä sitten ne nahkaosat. Suomalaisissa esitteissä Glamour ja Emory ovat molemmat nahkaa, mutta ulkomaalaisista saa sen kuvan kuin Emory olisi suurimmaksi osaksi tekonahkaa. Osa Glamour nahkaverhoilustakin on tekonahkaa mm. niskatuessa se on selvää.

Vaalea täysnahka penkki ei kesällä hiostanut lainkaan. Tosin pärjäänhän minä talvella ilman perslämmitystä joten vika voi olla minussa ;)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

skk

Tänään pääsin  vertaamaan elegancen ja amibition kangaspenkkiä.
Aaamibitionin kangaspenkki oli mulle ainakin paljon parempi, ei painanu saumat. Lisäksi nää penkit lämpenivät huomattavasti nopeammin.

Nämä asiathan ovat aivan käyttäjäkohtaisia; kuskin kokoon ja mieltymyksiin liittyviä.

mla

Mieltymyksiähän nämä ovat, siksi mainitsen aina, että 'vika voi olla minussa' :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

HAL9000

Superb Ambitionin istuin on etureunastaan kovempi kuin esmes Passatin tai Golfin istuin (ne joita olen istunut, GT ja sportline). Selkänoja on suht. samantuntuinen, mitä ehkä sivuttaistuki GT Golfissa parempi. Tuo etureuna ja penkin h e l v e t i n hidas ja epätasainen lämpeäminen pudottaa sen kauas hyvistä istuimista. Esim.  Passatin ja Golfin penkit lämpiää alle puolessa ajassa - tasaisesti, koko istuimen alalta. Sotkassa on hehkupiste penkissä pallien alla, täältä sitten odotetaan lämmön säteilyttyvän muualle istuimeen - surkee esitys.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy