Amarok: Kokemuksia ja yleistä keskustelua

Aloittaja amarok, 24.11.12 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

PeHa

Mulla on ollut nyt 2012 163hv 4Motion Amarok 14kk, olen ajanut itse sillä 40tkm.
Auton mittari lukema on nyt 208tkm, moottorilla ajettu 123tkm.
Moottori vaihdettu takuuna kokonaan uuteen 2014 85tkm ajettuna.

Ennen ostoa liikkeessä vaihdettu takajarrut ja oik. takavetari.

Minulla ollessa vaihdettu moniurahihna ja kiristinrulla, sisäilman puhallinmoottori.

Kaikkien ovien alareunat olivat umpiruosteessa tiivisteiden alta -> hiekkapuhallus, pohjat, maalaus, yms.

Öljyä ei kuluta, mittatikku puolessa 33tkm jälkeen.

Itse katsoisin jos nyt ostaisin korin tarkkaan, huoltokirjamerkinnät: jakohihna + moniurahihna + kiristimet. Vetoakseleiden suojakumit -> vetoakseli tulee yhtenä pakettina, aika hinnakas..

Mutta edelleen olen erittäin tyytyväinen hankintaani ;D

Ajo-ominaisuudet motarilla, maantiellä ja maastossa huippuluokkaa, tilaa riittää, ainoa miinus verosta 5 paikkaisena.
Octavia Scout 2.0TDI 184 4x4 DSG 2017
VW Amarok Highline 4Motion 2.0BiTDI 2012

Jouni

Lainaus käyttäjältä: Jouni - 08.03.18 - klo:21:47
Minun Amarokilla on ajettu 260 tkm, josta itse 150 tkm 2,5 vuoden aikana. moottorin ohjain yksikkö "säädetty" uudelleen, jolloin tehot noin 200 hv. Asuntovaunuakin olen vetänyt noin 15 000 km ja raskasta kappaletavaraperävaunuakin maastossa.

Ainoa ylimääräinen remontti on tullut EGR venttiilin vaihdosta. Taitaa olla tyyppivika useammassa VAG autossa.

LL öljyt olen vaihtanut moottoriin 15 - 20 tonnin välein, jonka aikana ei ole pitänyt lisätä kertaakaan.

Ajattelin päivitellä tilannetta oman ajokkini suhteen. Tällä hetkellä mittarissa kilsoja 303k ja edelleen ainoa asia, jonka kanssa olen joutunut silloin aiemmin "jumppaamaan" on se EGR. LL moottoriöljyt vaihdettu n.17k välein. Öljyä kulunut vaihtovälillä maltillisesti muutama millimetri tikun asteikolla. Jarrujen kulutusosat uusittu kaikki kerran.

Kyllä huoltaminen kannattaa. Seuraavaksi teetän öljynvaihdon periin, vaihdelaatikkoon, alennusvaihteistoon ym. vaikka niille ei ole annettu vaihtoväliä.
VW Amarok -11 Trendline manuaali, kytkettävä neliveto, alennusvaihteisto

Edelliset:
VW Transporter, Volvo V70, MB Sprinter, Toyota Hiace, VW Passat, Chevy Silverado, Plymouth Trailduster, Pontiac Trans Am,

Anorakki77

Onkos kellään tullut vastaan Amarokin climatronicissa "läppävikaa"?

Kuukausi sitten heittäytyi yhtäkkiä puhaltamasta lämmintä vänkärin puolelle  :o
Kuski tarkenee ja tuulilasi pysyy sulana kuskin puolelta mutta oikea puoli hytistä työntää pelkästään kylmää. Kalibrointia kokeilin, ei auttanut (tai sitten en osannut  ::) )

Peltola

Nopee kysymys, 2012, 2,0, 163kw malli, Ajovalot H7 ja kaukovalo H1? Googlella ei selkeetä varmaa vastausta löytynyt ja auton lähelle en pääse hetkeen että vois tarkistaa, LED polttimot pitäis tilata kokeiluksi.

JPen

Hei. Olen miettinyt hankkivani Amarokin. Vuosimalli olisi noin 20120-2016. Auto tulisi pääasiassa maantieajoon, sillä vaimo ajaa suurimman osan. Kumpi on maantiellä parempi, jatkuva neliveto, eli ymmärtääkseni 4motion, vaiko tavallinen kytkettävä nelivetoversio? Olenko ymmärtänyt oikein, että kytkettävällä nelivedolla varustettulla autolla ei ole suositeltavaa ajaa maantiellä käyttäen nelivetoa jatkuvasti?
Olen uusi käyttäjä, joten jos viesti meni johonkin väärään paikkaan, niin olen pahoillani.

akk

#35
^ Ainakaan tässä TM:n koeajossa ei suositella kytketävää nelivetoa maantieajoon.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-koeajo-volkswagen-amarok-20-bitdi-double-cab-highline/

Tuo on kuitenkin aika vanha koeajo, uudemmissa lienee kehittyneempi systeemi.

https://www.volkswagen.fi/content/vw_pkw/magazine/fi/fi/4motion-alykas-nelivetojarjestelma.html
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Suberb 2012

 :D Kytkettävä neliveto alennusvaihteella ja puuttuva keskitasauspyörästö :o missäss se nelikko kytketään päälle jos ei jakolaatikossa, mikä nimensä mukaan jakaa vetoa eteen ja taaske =tasauspyörästö.

Varmasti voi ajaa kytkettävällä siinä kuin jatkuvalla. Jatkuvassakin on jakoloota, ainakin 2013 ttdi-mallin higlinessä, tuossa pihalla.

Jos ostat, niin kato automaatti ja jatkuva neliveto ;)
Ainoa miinus ajo-ominaisuuksissa on tuo koeajossakin mainittu ikävä tunne kun takapää pomppii kiharassa, mutta sekin hoituu kaasun oikeanlaisella annostelulla.

caddyrok

Täällä 2015 automaatti 4motion. 15000 km ajettu meillä ja yhteensä 130k mittarissa. Murheita ei ole ollut. Hankittiin vetoautoksi ja siinä erityisen hyvä ollutkin. Hammashihnan vaihdatin juuri, en tiedä oliko sitten vähän liian aikainen vaihto mutta onpahan tehty. Kulutus on mielestäni kokoon nähden miellyttävä noin 9l/100, pienempään pääsee jos pelkää maantietä jurnuttaa.
Mukavan henkilöautomainen. Lava on katettu ja hyvä käytössä. Tammikuun pakkasissa akku pari kertaa kuoli kotipihaan, mutta johtunee lyhyistä ajoista tuohon aikaan. Huollon akkutestissä oli vielä hyvässä kunnossa. Eli hyvät kokemukset toistaiseksi. Kohta varmaan egr alkaa temppuilla  ::)  ;)

Peltola

Sisävalot vilkku aikansa (kiina led) ja nyt ei toimi lainkaan sekä eilen huomasin ettei takavalotkaan toimi lainkaan, jarruvalot toimii. Missähän kipu?

Peltola

Mielipiteitä/kokemuksia spacereiden käytöstä? Nyt alla et30 vanteet ja ajattelin laittaa 30mm spacerit vielä, järkeä vai ei? Onko spacereita tullut ongelmia.. Amarokin vakiopultit on 14mm ja näissä mun spacereissa on 12mm pinnapultit, onko sillä merkitystä, olettaisin että kestävät yhtälailla vai?

HooPee

Hei
Itselläni on 2012vm 132kw 4motion automaatilla. Laatikko vaihtaa mielestäni hyvin vaihteet mutta risteykseen jarruttaessa kun vaihtaa 4-3 vaihteelle kuuluu ja tuntuu hieman epämielyttävä jysähdys.

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?

Retuperä

Etsin netistä tietoa Amarokin voimansiirron öljymääristä ja päädyin oheiselle sivustolle, jos vaikka jotakuta muutakin kiinnostaa.
Onhan tuolla paljon muutakin teknistä tietoa ja ohjeistusta sikäli kun ne soveltuvat Euroopan malleihin.

https://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/229900-Amarok-PDF-files-and-recalls

Tos®

https://erwin.volkswagen.de/

Tuolta saa alustanumeron perusteella kaiken huoltoon ja korjaukseen liittyvän tiedon, ei pelkkiä pdf tiedostoja.
7 euroa tunti.
Osa tiedoista on myös suomeksi.

Varaosanumeroita tuo alusta ei kerro.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

caddyrok

Laitanpä tähän yhden kokemuksen jos jollain samantyyppistä ilmenee. Auto on 2015 2.0 Tbdi CSHA, mittarissa 190000. Reilu vuosi sitten alkoi antamaa P0401 vikakoodia, moottorihäiriövalo kojetaulussa. Auto toimi aina muuten normaalisti. Koodi viittaa alentuneeseen virtaukseen EGR:ssa. Vikakoodi tuli ja meni. Keväällä alkoi tulla tiheämmin. VW:lle en vienyt tässä vaiheessa. Monimerkkihuollossa vaihdettiin EGR-venttiili.
Vika palasi kuitenkin saman tien. Monimerkkihuolto nosti kädet pystyyn. VW:lle tässä vaiheessa. Varmaa syytä ei löytynyt diagnostiikassa mutta sanoivat että jos vielä palaa pitää vaihtaa EGR-jäähdytin.
No palasi. Vaihdatin EGR-jäähdyttimmen samassa huollossa kun venttiilin. Hinta noin 800 eur. Sen jälkeen ei ole häiriökoodia tullut.

Muuten auto pelannut hyvin. Mittarissa 190000

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy