Uusi Tiguanisti

Aloittaja Tigu_Arska, 16.11.12 - klo:07:11

« edellinen - seuraava »

Tigu_Arska

Tässä kuukauden päivät ajellut Tiguanilla. Mukava peli kaikenkaikkiaan. Jetta 1.6 jälkeen oikeinkin mukava kulkuväline. Muutamia kysymyksiä on herännyt:

Voiko Tiguanista poistella karstoja ajelemalla 2 -vaihteella kaasu pohjassa (vanha Avensis TD suorastaan rakasti sitä...)???

Vaihdelaatikon öljyjen vaihtaminen...voiko tehdä itse??? (moottoriöljyn ja suodattimen vaihdoin jo...)

Onko olemassa jotain softapäivityksiä, joita pitäisi ajaa???

Automaattilaatikon toiminta pakkasessa. Nyt ollut vain -20. Tuntuu, ettei jaksa vaihtaa kuutoselle vasta sitten, kun on lämmennyt riittävästi...

Niin, kulkuväline on Tiguan 2.0 TDI (Track & Field) A , vuosimallia -08

qwe

Lainaus käyttäjältä: Tigu_Arska - 16.11.12 - klo:07:11
Tässä kuukauden päivät ajellut Tiguanilla. Mukava peli kaikenkaikkiaan. Jetta 1.6 jälkeen oikeinkin mukava kulkuväline. Muutamia kysymyksiä on herännyt:
Voiko Tiguanista poistella karstoja ajelemalla 2 -vaihteella kaasu pohjassa (vanha Avensis TD suorastaan rakasti sitä...)???
Vaihdelaatikon öljyjen vaihtaminen...voiko tehdä itse??? (moottoriöljyn ja suodattimen vaihdoin jo...)
Onko olemassa jotain softapäivityksiä, joita pitäisi ajaa???
Automaattilaatikon toiminta pakkasessa. Nyt ollut vain -20. Tuntuu, ettei jaksa vaihtaa kuutoselle vasta sitten, kun on lämmennyt riittävästi...
Niin, kulkuväline on Tiguan 2.0 TDI (Track & Field) A , vuosimallia -08
Vastailen omien kokemusten perusteella.
En ole kokenut tarpeelliseksi erityisesti poistella karstoja, silti toimii hyvin. Tosin en juurikaan hissuttele.
Automaattilaatikon öljyjä ei vaihdeta. Marmorin huoltoneuvoja oli vain ynseä kun kysyin asiasta. Muistaakseni USA ja Kiina malleissa on vaihtosuositus.
Etu-ja takaperän, kulmavaihteen sekä Haldex kytkimen öljyt voi vaihdella.
Omaani tehtiin joku softapäivitys huollon yhteydessä syksyllä 2010. Huoltokirjaan tuli merkintä ja peräkonttiin maton alle tarralappu jossa oli joku numerokirjainsarja.
Mielestäni pakkanen ei ole vaikuttanut mitenkään poikkeavasti automaatin toimintaan.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

vasara

Lainaus käyttäjältä: qwe - 16.11.12 - klo:08:10
...
Automaattilaatikon öljyjä ei vaihdeta.
...
Ilman muuta vaihdetaan jos kilometreja kertyy. Netistä löytyy ohjeita tiptronicin öljyjen vaihtoon.
Tuossa nyt pikagooglauksella vanhempaan 5 vaihteiseen tiptroniciin.. varmaan löytyy tarkempiakin ohjeita ja täsmälleen samaa vaihteistoa koskevia.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/b5/auto-transmission-ATF-fluid-change.htm

qwe

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.11.12 - klo:08:36
Ilman muuta vaihdetaan jos kilometreja kertyy. Netistä löytyy ohjeita tiptronicin öljyjen vaihtoon.
Tuossa nyt pikagooglauksella vanhempaan 5 vaihteiseen tiptroniciin.. varmaan löytyy tarkempiakin ohjeita ja täsmälleen samaa vaihteistoa koskevia.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/b5/auto-transmission-ATF-fluid-change.htm
Tigussa on 6 vaihteinen automaatti. Huoltokirjassa nimenomaan sanotaan että öljyä ei vaihdeta paitsi Kiina ja Usa.
Vaihteisto on momentinmuunnin automaatti -08 ja osassa -09 malleissa.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

gloter

Automaattilaatikoiden öljynvaihdoista löytyy varmaan täältäkin paljon keskustelua (DSG ja perinteiset). Epäilemättä huoltokirjassa ja marmoritiskillä sanotaan että öljyjä ei tarvitse vaihtaa mutta kyllä perinteisessäkin tomaatissa kannattaa vaihtaa öljyt. Ongelmia tulee jos vaihtoa ruvetaan tekemään kun laatikolla ja öljyllä on ikää ja kilometrejä runsaasti jolloin paska lähtee liikkeelle. Silloin laatikko tarvitsee huuhtelua. Jos autoa aikoo pitää pitkään niin silloin kannattaa vaihtaa öljyt säännöllisesti ja suhteellisen tiheästi. Muistaisin että joku 60 000 km voisi olla aika hyvä, miksei pidempikin väli? Tuo Usan ja Kiinan suositus liittynee ainakin jenkeissä kuluttajansuojaan mikä täällä Suomessa ei selvästikään ole kovin vahva kun vastapelurina on Kesko. Ei ne öljyt ikuisia ole varsinkaan Suomen oloissa.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

kt

Vaihdoin Ocu2:een aikoinaan DSG6:n öljyt 60 tkm huollossa. Huoltomies teki homman ja sanoi sitten, että
oli kuin uudet öljyt ja harmitteli, että niitä vauhdetaan liian aikaisin. Kehoitti harkitsemaan vaihtoa seuraavan kerran
vasta 90tkm jälkeen eli 150tkm kohdilla.
60 tkm:n huollossa luettelin ensin itse mitä autolle tehdään, mutta huoltoneuvoja sanoi, ettei ajoturvaa saa noin pienellä huollolla.
Jotain siihen sitten lisättiin, jotta ajoturvaleima saatiin.
DSG7:ssä öljymäärä on vielä pienempi ja ei ole tullut katsottua miten niitä vaihdellaan. Ongelma vaan on se, että jos toimii niinkuin hyvä tulee, niin voi joutua otatteluun takuu- ja ajoturva-asioiden kanssa ongelmien ilmetessä tulevaisuudessa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy