Alumiinivanteet

Aloittaja pekus, 13.11.12 - klo:22:42

« edellinen - seuraava »

pekus

Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

Litti

Tässä hiukan lisää...

http://www.wheelbasealloys.com/skoda_citigo__SS36_Citigo_1404_0

Ainakin vaihtoehtoja tuntuu löytyvän.

- Litti

Litti

Kesävanteet jo hakusessa. Speksit ovat seuraavat:

- Koko 6x16
- Väri musta

Seuraavat mallit ovat selvinneet jatkoon tässä vaiheessa, mutta kummat? Mielipiteitä ja ehdotuksia...

- Litti

Korvaton

Noi alemmat näyttää vanteilta. Ylemmät tusina puolavanteilta.
Makuasioita mutta iteppä pyysit =)

pekus

Mustavanne on hieno...
Minä antaisin ääneni ylemmälle vaihtoehdolle...
Citigossa näyttäis olevan neljäpulttinen vanne, toisin kuin volsussa...
Toisaalta mahdollisimman umpinainen vanne häivyttäisi sen "nolon" takajarrurummun piiloon... :D
Itse jotenkin oon tykästynyt tähän:

tai
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

Litti

Lainaus käyttäjältä: Litti - 17.11.12 - klo:18:31
Kesävanteet jo hakusessa. Speksit ovat seuraavat:

- Koko 6x16
- Väri musta

Seuraavat mallit ovat selvinneet jatkoon tässä vaiheessa, mutta kummat? Mielipiteitä ja ehdotuksia...

- Litti

Laajennetaan kokoa puolella tuumalla ylöspäin (6.5x16). Tässä kolmas ehdokas:

VAG Whore

Oma ääni menisi tälle viimeisimmälle. :)
Skoda Octavia RS combi 2015 2.0 TSI

Markku J

Jos vanteiden on pakko olla mustat, niin kyllähän tuo punaraitainen on niistä paras, jos auton väri sen kanssa sopii yhteen (ainakin mustassa, valkoisessa  ja punaisessa autossa toiminee).

Passatti

Punainen antaa hyvän säväyksen mustalle vanteelle.Itse ostaisin tämän punaisella raidalla olevan.
Always lead, never follow

k3kvuori

kolmannen vaihtoehdon kannalla olen itse, mulla oli ed. mersussa noi anzio visionit, nehän ei ole mustat vaan grafiitin harmaan.
Audi A4 3.0 V6 Tdi Quattro -09
Peugeot 207 -07
Tunturi Pappa automat -78

Peke

Mitkä on vakiovanteiden specsit? Lähinnä nyt pulttijako ja ET kiinnostaa...
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Antza

Skoda

VAG Whore

Skoda Octavia RS combi 2015 2.0 TSI

Peke

Eli 4x100, ET 35 ja 5x14" on vakiovanteet. Löytyyköhän 16" vanteita mitään 8" leveenä, siis tälläsiä ei mittatilaus vanteita...? 7.5" löytyy ja sit pomppaa jo 9" monen kohdalla, ei mahtas sopia citigoon. ;D
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

Antza

Kesärengaskausi lähestyy ja meillä se tarkoittaa että alle heitetään Skodan mustat tehdasalut. Auton mukana ei mielestäni tullut kuin yhdet kirkkaat pultit.

Näinkö sen pitikin olla ja miltähän tuo yhdistelmä musta vanne + kirkkaat pultit mahtaa näyttää..? Saako marmorilta mustia pultteja tai mustia "pultinhattuja" (no varmasti saa kun jossain Golffissa mulla sellaiset jo vakiona olikin).

Ajatuksia, kokemuksia, kuvia..?
Skoda

pekus

Itse juuri mietiskelin samaa (vaikka harmaat vanteet onkin).
Käyttöohjekirjassa sanotaan "peitekuvut ovat syvennyksessä tavaratilassa"
En ole vielä ehtinyt niitä etsimään...
edit: Siellähän ne olivatkin vararenkaan päällä, mustat kuvut. Kokonaista 17kpl

VW:t

Lainaus käyttäjältä: pekus - 01.04.13 - klo:19:18
Itse juuri mietiskelin samaa (vaikka harmaat vanteet onkin).
Käyttöohjekirjassa sanotaan "peitekuvut ovat syvennyksessä tavaratilassa"
En ole vielä ehtinyt niitä etsimään...

Ja jos ei ole, niin aikanaan ei maksanut paljoa edes VW marmoritiskilläkään. Mutta siitä on jo aikaa lähemmäs 5-vuotta.

Litti

Kyllä ne hatut saattaa jostain peräkontista löytyäkin. On siellä ainakin sellainen "erikoistyökalu", jolla ne saa helposti irti. Minulla ovat olleet hatut paikallaan luovutuksesta lähtien. Ja niin kuin edellä mainittiin, niin ainakin tiskiltä saa...

- Litti

Peke

Tuntuu olevan vähän vaihtoehtoja 16" jos haluaa leveempää, mutta hinta ei sais karata liikaa. :(
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

Antza

Lainaus käyttäjältä: Litti - 01.04.13 - klo:19:49
Kyllä ne hatut saattaa jostain peräkontista löytyäkin. On siellä ainakin sellainen "erikoistyökalu", jolla ne saa helposti irti. Minulla ovat olleet hatut paikallaan luovutuksesta lähtien. Ja niin kuin edellä mainittiin, niin ainakin tiskiltä saa...
Ei tosiaan ollut aiemmin tullut vastaan eikä sen paremmin löytynyt kun tarkoituksella etsin. Ohjekirjassa tosiaan sen suuntainen maininta että ne kuuluisivat varusteisiin.

Olin automyyjään yhteydessä ja hän ei varsinaisesti ottanut kantaa kysymykseeni pitäisikö niiden autosta löytyä mutta lupasi hoitaa asian. Eiköhän tämä tästä.
Skoda

Peke

Mitäs sanotte(Litti erityisesti kun olet jo laittanut alle vähän isompaa vannetta), että mahtusko Citigoon vanne ET:llä 28? Mitä olen netistä löytänyt esim. yhden VW Upin, niin siinä oli muistaakseni 8x17 ET 35 vanteet ilman mitään ongelmia ja nuo mun haluamat ois 8x16 ET 28. Ottaakohan kaareen?
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

Litti

^ Peke, minkä kokoista rengastusta olet ajatellut? Itse olen käyttänyt alla olevaa laskuri tsekkauksiin:

http://www.rimsntires.com/specs.jsp

Seuraavassa linkissä on kaveri laittanut speisereitä VW normivanteiden (6x16 ET43) kanssa. Speiserit edessä 13 mm => ET 30 ja takana 16 mm => ET 27. Renkaat ovat tässä Upissa 195/45R16.

http://www.upownersclub.co.uk/forum/up-black-gunspeed_topic1857_page14.html

Eli, pikaisten tutkimusten perusteella voisi maititsemasi ET sopia, kunhan renkaat ovat suht' kapeat. Mitään takuuta sopivuudesta en kuitenkaan anna  ;)

- Litti

Emil

Kertauksen vuoksi: Toivottavasti tiedostatte ne riskit, mitä ET muuttaminen alkuperäisestä voi aiheuttaa. "Ei mitään ongelmia" on kovin laaja käsite. Ongelmahan on jo sekin, jos auto vetelee urista. Urissa vetely on se minkä huomaa joka päivä. Muut ongelmat sitten viimeistään pidemmällä aikavälillä.  :P

Jokainen ottakoon mun puolesta riskejä, mikäs minä niitä tuomitsemaan. Joku ei ehkä tiedä mitä offset:in muuttamisesta voi seurata, ja siksi halusin tämän näkökulman tuoda esiin. Olkaa hyvät, jatkakaa.  ;)
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Peke

Kiitti Litti tuosta linkistä! Mutta mutta, nuo on niin kaposet ettei paljoa anna infoa.
Ne mun haaveilemat ku ois 8" leveät, renkaaksi max se 195/45 16.
Emil, mulle on tosiaan ihan turha jauhaa tästä ET asiasta, sillä tässä faktat:
-olen omistanut ikäni aikana varmaan yli 20 autoa ja sinä aikana olen joutunut vaihtamaan 1!!!!! pyöränlaakerin ja siinä autossa oli vielä vakiorengastus
-eipä ole ollut yhdessäkään autossa vetely ongelmaa, suurin syy tähänkin on renkaat ja pyöränkulmat, EI PIENET MUUTOKSET ET LUVUSSA
-melkein kaikissa kyseisissä autoissa on ollut alkuperäistä leveämmät vanteet+renkaat ja alkuperäistä pienemmillä ET luvuilla
-minusta kyseinen kikka PARANTAA ajettavuutta ja ulkonäköä, kunhan ET:tä muutetaan milleissä eikä senteissä :)
Tämä tästä. ;)
Aiheeseen liittyen: onko Citigossa camberin säätöjä? Edessä luulis olevan, takana voikin olla toiveajattelua.
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

Litti

Lainaus käyttäjältä: Peke - 20.04.13 - klo:17:49
Aiheeseen liittyen: onko Citigossa camberin säätöjä? Edessä luulis olevan, takana voikin olla toiveajattelua.

Korjaamokirjassa sanotaan seuraavaa, edessä:

Camber correction is necessary only after body repairs. Camber
cannot be adjusted. However, it can be mediated by
shifting the subframe!

Takana:

The camber cannot be adjusted.

Eli, kamalasti ei taida olla tehtävissä.

- Litti

Emil

Kannattaa pistää lotto vetämään, jos kahdestakymmenestä autosta on tullut parempi ET:tä vaihtamalla.

En usko että ne hatusta vetäisi ET:tä autojen suunnitteluosastolla.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

VW:t

Ei tuolla vanteen ET-luvulla ole juuri tekemistä ajo-ominaisuuksien kanssa. Ohjauskulmat vaikuttavat paljon enemmän. Kaikki ohjaukseen tai alustaan liittyvät osat vaikuttavat enemmän tai vähemmän haluttuun ajotuntumaan.

Emil

Jos ET muuttuu, muuttuu myös ohjauskulmat.

Juuri siksi halusin varoittaa, että jos ei ole tutustunut ohjausgeometriaan, niin olisi parempi pysyä niissä rekisteriotteen ET lukemissa.

Esim. 6mm muutos alkuperäisestä on jo paljon, kun ajatellaan asiaa ohjauskulmien kannalta.

werty

Lainaus käyttäjältä: Emil - 20.04.13 - klo:23:18
Kannattaa pistää lotto vetämään, jos kahdestakymmenestä autosta on tullut parempi ET:tä vaihtamalla.

En usko että ne hatusta vetäisi ET:tä autojen suunnitteluosastolla.

Ei tietenkään hatusta vedä, mutta tehtailla painaa käytännöllisyys syyt ettei vannetta voida tuoda liikaa ulos. Ensimmäisenä mieleen tulee ravan lento kylkiin.

Emil

Ja luonnollisesti valitsevat ja suunnittelevat muut ohjauksen osat niin, että ne toimivat sillä tietyllä ET:llä parhaiten, ja turvallisesti myös ääritilanteissa.

Ohjaustehostin saattaa piilottaa ET:n muutoksen tuomat ongelmat, eikä ohjaus siksi välttämättä lyö käsille esim. montuissa, vaikka ET:tä olisi muutettu. Se ohjaustehostin ei silti poista ongelmia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy