Golf Plus 1,4 TSI DSG Comfort

Aloittaja kt, 05.02.10 - klo:08:33

« edellinen - seuraava »

kt

Sain viikko sitten marraskuun puolivälissä tilatun auton. Luovutustoimet olivat perusteelliset ja erityisesti mainittiin, että varoitus-ja hälytysvalojen mukaan tulee toimia ja tuoda huoltoon. Olin varoittanut, että tarkistan kaikki toiminnat ennenkuin otan vastaan. No muutama asia tarkistettiin ja kunnossa ovat olleet tähän asti.
Mittarissa oli 12km. Lisävarusteena tuli vetokoukku ja Defa-paistinpannu+sisälämmitin. Auto vaikuttaa sisätiloiltaan isolta kuten oli tarkoituskin. Ajoasento on mukavampi Ocu2:een verrattuna ja penkin selkätuki parempi. Myös enemmän tukea reidelle ja korkeammalla istutaan. Niskaa ei tarvitse niin kumartaa sisään istuessa.
Kilpailijana oli Jeti, mutta lähinnä moottorivaihtoehtojen vähyys jätti sen rannalle tällä kertaa. Samalla välirahalla olisi saanut, mutta varustelu oli parempi tässä Plussassa.
Suksien mahtuminen sisään pitää testailla lähipäivinä. Ocuun ne meni hyvin.
Näin alkuun ei valittamista. Katsotaan miten käy jatkossa.
Muutamia lisähuomioita lisäyksenä:
Tasaisella kun D-asento vei ajotietokoneen mukaan 1500 kierroksella noin 7 litraa/100km, niin S-asento vei 11 litraa. Tyhjäkäyntikulutus yksin oli 0,6. penkinlämmitin, ajovalot ja takaikkunan lämmitin nostivat kukin noin 0,1 l/h.  Tyhjäkäynnilla moottorin lämpötila pysyy 90 asteessa, kun ulkoilma oli -5 C.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Untamo

Mielenkiintoista. Itse olen Yetin ja GPlussan välillä miettimässä. KOvasti tuntuu kallistuvan Gplussan puoleen, mutta siitä luultavasti 1.2 TSI DSG.

Markku J

Eikös tuo 1.2 105 hv teholla ole aika vaatimaton kone Golfiin. Ja reilun tonnin lisäinvestoinnilla saisi 1.4:n. Kyllähän se kaupunkiajossa riittää tuo pienempikin, mutta jos maantielle lähtee, niin sitten on hieman vaatimaton teholtaan.

VW-man

Jos ei kylmyys häiritse niin mikä jottei 1.2TSI. Mutta kun niin monet valittaa kuinka 1.4 90KW tai 118KW TSI:kin ovat kuin pakastimia niin mitäpä luulette 1.2TSI:n olevan. Tuskin se ainakaan on lämpimämpi kuin nuo :) Yhä vähemmän tulee hukkalämpöä. No seuraavassa TM:ssä on Polo 1.2TSI sekä Yeti 1.2TSI siinä jokavuotisessa talvitestissä niin  voi vähän tutkailla miten ne pärjää lämpiämisen osalta. Ilmestyy vissiin parin viikon sisällä.

Untamo

Tuo TM pitää tsekata.

Kylmyys kyllä pelottaa, jos se menee ihan noin, että lämpö laskee kuutioiden mukana.

En ole päässyt Gplussaa 1.2 ajamaan, mutta ajoin perus Golfin 1.2 manuna ja ihan ok se kaupungissa pyöri tosiaan - maantielle en ehtinyt. Alimmilla vaihteilla tuntui vähän ohuelta, mutta myyjän mukaan ei DSGllä tuntuisi. No, pitää se itse kokea.

Yetin manun ajoin 1.2 ja hyvin kulki. Hmm, oisko ton Golfin Bluemotion 1.2:n välitykset jotenkin ponnettomammat kulutuksen nimissä...

kt

Ajelin 200 km -7 asteen pakkasessa ja mittarinopeutta 80 km/h pääosin vakionopeutta, kierrokset D7-vaihteella olivat noin 1800. Kulutus oli 5,7 l/100km tietokoneen mukaan.
Tietokone näyttää 6 km/h liian suurta nopeutta. Auto kulki yllättävän suoraan ja tukevasti, mielestäni paljon paremmin kuin koeajossa ajamani yksilö. Saattaa olla, ettei tarvitsekkaan 4-pistesuuntausta.
Lämpö pysyi kabiinissa kohdillaan, ei ollut vedontunnetta mistään päin. Ajoasento ja penkki tuon muutaman tunnin istumisen jälkeen on parempi kuin Ocu2:lla. Mittarissa on nyt 500 km.
lisäys: Ovet napsahtaa ihan kuin olis premium?

Untamo

Hyvä.

Mikä toi 4-pistesuuntaus on?

ram1

Lainaus käyttäjältä: Untamo - 08.02.10 - klo:11:12
Hyvä.

Mikä toi 4-pistesuuntaus on?
Tarkoittanee nelipyöräsuuntausta.Eli ohjauskulmien säätöä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Untamo

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 08.02.10 - klo:11:18
Tarkoittanee nelipyöräsuuntausta.Eli ohjauskulmien säätöä.

Miks sitä uuteen autoon pitäisi tehdä?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Untamo - 09.02.10 - klo:15:21
Miks sitä uuteen autoon pitäisi tehdä?

Koska uusissa autoissa ei tämäkään asia ole ihan aina kunnossa. Lisäksi tilanne saattaa pyöränsuuntauksien osalta ensimmäisten kilometrien aikana myös muuttua paikkojen "vetristyessä".
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Untamo

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 09.02.10 - klo:15:34
Koska uusissa autoissa ei tämäkään asia ole ihan aina kunnossa. Lisäksi tilanne saattaa pyöränsuuntauksien osalta ensimmäisten kilometrien aikana myös muuttua paikkojen "vetristyessä".

Aa... meneeks toi sit  takuuseen? (Arvaan: ei.)

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Untamo - 09.02.10 - klo:16:15
Aa... meneeks toi sit  takuuseen? (Arvaan: ei.)

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kyllä sen pitäisi mennä ainakin jos kulmat ovat toleranssien ulkopuolella.

Golf

Uskon myös että tiettyyn kilometrimäärään asti menee, onko se sitten 3000 tai 5000 km niin siitä en tiedä, näin olen vaan joskus aiemmin kuullut. Ã,,äntään siinä joutuu luultavasti hieman korottamaan asian läpiviemiseksi, mutta sehän nyt on tuttua puuhaa muutenkin huoltotiskeillä asioidessa  ;)

kt

Etu ja takapyörät asennetaan kaikissa uusissa autoissa tietylle toleranssialueelle. Tämä tarkoittaa sitä, että joissakin ne sattuu ihan kohdilleen ja toisissa sinne toleranssin reunaan tai jopa ulos. Jos suoralla tasaisella tiellä autoa pitää koko ajan "ohjata pikku nykäyksin", niin pyörien linjaus ei ole kohdillaan.
Luovutushuollossa sanottiin, että 6 kuukautta/5000km on tältä osin rajana. Tarkoitti sitä, että kun vaihdat kesärenkaat ja havaitset, ettei kulje suoraan, niin tuo heille ja säätäävät sitten kuntoon. Ilmanpaineet kohdilleen myös ennenkuin testailee tätä.
Yleensä tuossa säädössä menee "ratti vinoon", mutta sehän on sentään pyöreä ja itselläni 3-puolainen, joten ei haittaa.
Ocun kanssa 4-pöyräsuuntaus tehtiin myöhemminkin, kun lupasin sen itse maksaa, jos ei ole vikaa, mutta onneksi olikin sen verran säädettävää, että meni niiden piikkiin.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Golf - 09.02.10 - klo:16:31
Uskon myös että tiettyyn kilometrimäärään asti menee, onko se sitten 3000 tai 5000 km niin siitä en tiedä, näin olen vaan joskus aiemmin kuullut. Ã,,äntään siinä joutuu luultavasti hieman korottamaan asian läpiviemiseksi, mutta sehän nyt on tuttua puuhaa muutenkin huoltotiskeillä asioidessa  ;)

Tiettyyn kilometrimäärään menee takuun piiriin, mutta jos on tarvikevanteet tai ei orkkiskoon renkaat saattaa tulla nälväilyä tai yrittävät ottaa rahan, koska olettavat automaattisesti, että asiakas on pilannut auton. Tai sitten tulee nälvimistä niin kuin minulle kerran näin: etkai vaan sinä itse tai "rouva" ole ajanut jonnekin rotvalleihin, ei näitä kuule yleensä tarvitse säädellä. Ilmeisesti tehdas tai maahantuoja on noita aika nihkeä maksamaan joten asenne on mitä on.

kt

Ensimmäinen tankillisen täyttö oli 48,33 l ja 720 km antaa kulutuslukeman 6,71. Puolet on ollut matka-ajoa ja loput noin 20x15km lenkkiä.
Ajoväsymys on vähäisempää kuin Ocu2:lla ja muutenkin mennyt hyvin.
Lisäys: Noin -8 asteen pakkasessa D7 asento, 1700 kierr, 80 km/h vakiosäädin päällä on hetkellinen kulutus noin 6,0 l/100km ja vastaavasti 2100 kierr ja 100km/h noin 7,5 l/100km.
Taitaa olla myös niin, että tällä moottorilla vakionopeussäädin voittaa kaasujalan. Niin on ohjaus herkkä kaasujalalle, että nousee 20 litraan hetkessä. Voiskohan tuota herkkyyttä vähän loiventaa?
Harmi kun tottui jo tuohon 1,9TDI:hin. Nyt ei pärjää.
Lisäys: -18 astetta, S3 asennolla , nopeus noin 55 km/h, vei noin 10 min 90 asteeseen (kierroksia 3000) 

kt

Nyt on noin 1500 km ajettuna ilman ongelmia. Viimeisen 260 km pätkän kulutus ajotietokoneen mukaan oli 6,4 l/100km keskinopeudella 81 km/h 2 henkilön kuormalla. Ilma -5 astetta ja tyyni.
Tankkitankkauksista laskettu ensimmäisen 1000km kulutus on 7,1 l/100km.
DSG toimii hyvin.
Nyt taas epäilyttää kovasti, että vakiosäätimen käyttö lisääkin kulutusta tällä moottorilla herkästi. Edellinen 1,9tdi oli jotenkin tunnoton vakionopeusajossa, mutta tässä autossa säätö toimii ja pitää ehkä liiankin orjallisesti asetusarvoa nopeudessa. Tästä taas seuraa lievässäkin ylämäessä hetkellisiä kulutushuippuja luokkaa 18-20 l/100km. Tietysti alamäessä kulutus on nolla, mutta jotenkin tunne on se, että tämän automatiikan kyllä kepitän itse ajaen.
Pitää yrittää joskus ajaa sama lenkki ja verrata ennakoivaa omaa ajoa vakiosäätimeen.

Quality

LainaaNyt taas epäilyttää kovasti, että vakiosäätimen käyttö lisääkin kulutusta tällä moottorilla herkästi. Edellinen 1,9tdi oli jotenkin tunnoton vakionopeusajossa, mutta tässä autossa säätö toimii ja pitää ehkä liiankin orjallisesti asetusarvoa nopeudessa.

Tästä aiheesta oli UVW:llä laaja keskustelu, jonka lopputulemana oli, ettei vakionopeussäätimen käyttö käytännössä lisää lainkaan kulutusta. Juuri tuon voimakkaan kulutusvaihtelun vuoksi en mielelläni pidä tieturia hetkellisen kulutuksen näytössä, vaan siinä pidempiakaisessa matkakohtaisessa. Olen jokseenkin varma, ettei itse kaasuttamalla / kepittämällä pääse yhtään vähemmällä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tsiih

Nimenomaan tämän moottorin kanssa on mullakin fiilis että vakkarilla menee pikkiriikkisen enemmän. Sellainen tietty reitti tasamaalla jota usein ajelen.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

kt

Joo naapuripalstallahan asiasta keskusteltiin pari vuotta sitten. Jotenkin vaan nyt tuntuma on nyt sellainen, että ainakin pitää tehdä tuo koe sopivassa tilanteessa.
Koeasetelmahan ei tietysti todellisuudessa ole yksyhtyeen sama. Vakionopeussäädin pitää nopeuden suhteellisen vakiona "hetkellisesti" koko ajan, koska se ei osaa ennakoida eikä tiedä mitä edessä on. Itse taas yrittäisin ennakoida ajoa sopivasti sallien todellisessa ajonopeudessa suuremman vaihtelun kuin vakkari sallisi.
Se, että päästäänkö sitten "yhtaikaa" perille jää nähtäväksi. Näinhän tulisi olla, jos kulutusta halutaan tarkasti verrata. Palataan asiaan kesemmällä.

tsiih

Vakkari ei päästä kulutusta nollille edes jyrkässä alamäessä. Ilman sitä ajettaessa kaasun noston moottorijarrutusvaikutus on seiskavaihteella olematon ja vauhtia kerääntyy ylämäkeä varten mukavasti, plus se nollakulutus. Tässä yksi syy kulutuksen nousuun. Vanha työmatkani sisälsi yhden ison notkon ja yhden todella pitkän alamäen, näissä eron huomasi selvästi.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 06.03.10 - klo:13:04
Vakkari ei päästä kulutusta nollille edes jyrkässä alamäessä.

Onko tässä kohdin sitten taas yksi ero manuaalin ja DSG:n välillä? Oma manuaali-Sciroccon vakkari nimittäin päästää kulutuksen nollille alamäissä. Itse veikkaan, että pääsen vakkarilla parempiin kulutuslukemiin, sillä joko kaasupolkimen herkkyydestä tai moottorin ominaisuuksista johtuen tuo auto kerää herkästi nopeutta vaikka yrittäisi ajella pintakaasulla.

woke

no eihä sitä vakkaria oo pakko käyttää :-) Tuskin vakkarin käyttö niin paljoa vaikuttaa kulutukseen että sillä olisi merkitystä. Itselle ainakin vakkari on ennenkaikkea turvallisuus/mukavuusvaruste.

ram1

Kyllä ilman vakkaria vamasti pääsee parempiin lukemiin ainakin tutuilla teillä, mutta niin stressaavaa se on ettei tulisi mieleenkään ajella ilman.Joskus alamäissä kuitenkin tiputan vakkarin pois juuri säästön takia, koska Ocussa ei muistaakseni kanssa mene 0 kulutukseen vakkarilla.Tosin tällä uudella en ole vielä tajunnut katsoa.Pitkässä juoksussa luulen kuitenkin vakkarin pudottavan kulutusta tasaisen ajon takia.Ja itse huomasin edellisessä autossa kun oli ekaa kertaa vakkari, niin omat ajonopeudet laski ja turhat kaasunpainallukset hävisivät kokonaan, joten itsellä varmasti kulutus on pudonnut vakkarin myötä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

transit

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 06.03.10 - klo:13:04
Vakkari ei päästä kulutusta nollille edes jyrkässä alamäessä. Ilman sitä ajettaessa kaasun noston moottorijarrutusvaikutus on seiskavaihteella olematon ja vauhtia kerääntyy ylämäkeä varten mukavasti, plus se nollakulutus. Tässä yksi syy kulutuksen nousuun. Vanha työmatkani sisälsi yhden ison notkon ja yhden todella pitkän alamäen, näissä eron huomasi selvästi.

Kyllä mun 1.4 DSG päästää nollille alamäessä, eikä tarvii olla kauhean jyrkkäkään. mukavuuden takia käytän, ja näyttö on hetkellisessä kulutuksessa. kulkine on golf -09, muuten perusmalli paitsi pakettia, jolla sai xenonit. nyt on ajettu 25t. otettu käyttöön loka-/marraskuussa -08 

JeanC

Superb :kin menee vakkari päällä nollille alamäessä.  :)

Erkka

Tuli testattua eilen Poloa, jossa vakkarilla ei mene kulutusnäyttö nollille alamäessä. Hieman yli litran lukemia näyttää. Tiedä sitten jos kyseessä oikein jyrkkä alamäki, niin menisikö nollille.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

kt

Kyllähän minullakin vakkari näyttää 0,0 alamäessä, mutta konehan käy, joten vakkari vähän fuskaa. Taitaa eri merkeillä olla eri säännöt näyttölukemille. Tyhjäkäyntikulutus on 0,6 l/tunti.

Iippola

Tokihan kone käy, mutta moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö katkeaa -> kulutus menee nollaan, mikä pitää paikkansa.

kt

DSG7 asennolla on moottorijarrutus olematonta. DSG7:llähän ei yleensä ole mitään "järkeä" moottorijarruttaa, joten jospa ohjaus on senverran viisas.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy