Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

TKe_

Lainaus käyttäjältä: PTG - 30.01.11 - klo:19:43
Jep lapasestahan tuo on tosiaan lähtenyt, mutta onneksi et ole yksin... ;) Pitteepi vissiin kunnon kiillostuskone hommata, kun ei tuo kirkkaalta lasilta näyttävä pintakaan tunnu riittävän :P ;D

Juu, sama itsellä. Ensin meinasin ostaa bilteman cyclokopion, mutta lopputulos oli festool Saksasta, kun halvalla sai.

Erkka

Tuli vahattua aluvanteet noin kuukausi sitten ja nyt olisi kyssärin aika. Voiko huoletta käyttää AG-vannepesua, niin ettei vahat lähde sen siliän tien? Oli meinaan kova homma vahauksessa, eikä haluja olisi pilata saavutettua etua. ;)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

TKe_

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 30.01.11 - klo:20:18
Tämä kiinnostaisi itseäkin uuden auton omistajana. Auto on nyt nimittäin kaksi kertaa pesty käsin reilusti nestettä käyttäen ja silti pinnassa näkyy jo muutamia pieniä pyörrejälkiä. Pesun olen tehnyt mikrokuitusienellä. En tiedä voiko mustaa autoa edes pestä niin hellävaraisesti ettei noita jälkiä pintaan jäisi?

Tutkipa esim. detailingworld.com ja etsi two bucket method. Itse vaihtaisin sienen pesukintaaseen. Mulla on esim. dodon wookie. Toki valmistajia on paljon muitakin.

Markku J

Minä veikkaan, että vahat lähtee samantien - mutta tämä on ihan mutua vaan. On tuo aika vahvaa ainetta mielestäni, kun olen sillä motskarin vanteita pessyt.

Taitaa olla näin talvikautena vaikea löytää sellaista pesuainetta, joka olisi riittävän tehokas, mutta ei veisi vahoja mennessään. Kommentoikaapa asiaa enemmän kokeilleet - mikä olisi se hyvä talven pesuaine.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 30.01.11 - klo:21:28

Taitaa olla näin talvikautena vaikea löytää sellaista pesuainetta, joka olisi riittävän tehokas, mutta ei veisi vahoja mennessään. Kommentoikaapa asiaa enemmän kokeilleet - mikä olisi se hyvä talven pesuaine.

Olen aiemminkin mainostanut Solmaster AS 40 pesuainetta. Se on sitrusöljypohjainen aine, eikä sen pitäisi viedä vahoja mennessään. Se on tosi tehokasta. Isäukko katseli syksyllä ihmeissään, kun pesin kesävanteet talvisäilytykseen. Koko kesän jarrupölyt ja muu sonta sisäpinnoilta lähti kuin itsestään. Itse asiassa käytän ko. pesuainetta koko auton pesuun..
Motonetissa litran puteli maksaa muistaakseni 6,90 ja käytän sitä n. 10% liuoksena. Kannattaa kokeilla.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Leroy

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 30.01.11 - klo:19:34Pitäisi myös jotain ikkunanpesuainetta hommata.

Ehdotan tuota tässä ketjussa aiemminkin mainittua Citrus Blingiä (Valet Pro). Toimii kotona, puutarhassa ja autossa ;D Meillä emäntäkin on ihan myyty tuohon. Eikä ole hinnalla pilattu...

http://www.erased.fi/valmistelu/valetpro-citrus-bling-500ml
Outback

pokkus

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 30.01.11 - klo:21:27
Tutkipa esim. detailingworld.com ja etsi two bucket method. Itse vaihtaisin sienen pesukintaaseen. Mulla on esim. dodon wookie. Toki valmistajia on paljon muitakin.

Kiitos tuosta sivustosta, siellä varmaan paljon hyviä vinkkejä pesuun ja vahaukseen. Tuosta kahden ämpärin käytöstä pesussa olen kuullutkin, mutta en usko, että se auttaisi omassa tapauksessa juuri mitään. Autot täällä kun harvoin edes pääsevät kovin likaiseksi, ei siis lähellekään yhtä likaiseksi kuin Suomessa. Tuollainen pesukinnas voisi toisaalta olla hiukan hellävaraisempi kuin mikrokuitusieni. Mikrokuituliinoja pitää selkeästi käydä ostamassa lisää.

ePa

Tuo kahden ämpärin taktiikka on kyllä hyvä vaikka auto olisikin "puhdas". Itse ainakin yllätyin kuinka p@skaiseksi vesi meni autoa pestessä. Valkoisissa/kirkkaissa ämpäreissä tämän varsinkin huomaa hyvin, kuinka vesi vaihtaa väriä pesun aikana. Tapana on ollut käydä kerta viikkoon auto tiskaamassa vaikka sillä ei juuri olisi ajettukaan (mukavaa ajanvietettä, aivot huilaa). Ekan hanskan ostin Motonetista, mutta pian se vaihtui Maikin kautta hankittuun pötkylä hanskaan. Biltemassakin taitaa olla juurikin vastaavia. Onneksi tallikaverit ovat opastaneet auton hellään hoitoon:)

Mikrokuituliinoja ei vissiin koskaan voi olla liikaa. Ebaystä löyty hyvä tarjous Eurowin liinoista ja kustannukseksi jäi ~1,xâ,¬ / liina postikuluineen. Ei ollut enää hinnankiroissa. Helläsärö ei vaan anna pestä liinoja muun pyykin kanssa yhtäaikaa :D :D :D

Miksiköhän ???

Leroy

Lainaus käyttäjältä: ePa - 31.01.11 - klo:00:08
Tuo kahden ämpärin taktiikka on kyllä hyvä vaikka auto olisikin "puhdas".

Samaa mieltä. Kummasti se vesi siellä huuhteluämpärissä on poikkeuksetta paskaisempaa kuin pesuämpärissä vaikka auto ei niin likainen olisikaan. Mukavampaa ajatella, että se vähäinenkin kontaminaation lähde on siellä huuhtelusankon pohjalla eikä hanskan ja maalipinnan välissä pyörimässä.
Outback

Maikki

Jännä juttu miten kukaan ei usko kahden ämpärin tekniikan toimivuuteen ennenkuin itse kokeilee. Itsekin olin ihan samanlainen  ;D

Pesemisestä ei pesukintaallakaan ole juttua sen kummemmin koska 2 ämpärin tekniikka, pesukintaat jne on peruskauraa. Oikeastaan olennaisinta on miten saada suolahiekkamössö pois kun nykyään ilmeisesti käyttävät ksylitolia tms. nestemäisen suolan sidosaineena jotta pysyisi tiellä eikä lentäisi heti penkoille. Muuten hyvä idea mutta suola tarttuun autoonkin kiinni kuin tauti.

Itseasiassa viimetalvena hallikaverien kanssa ihmeteltiin ja mietittiin eroja eri autojen välillä kuinka tiukasti suola on kiinni. Pesuaineet samat eli Pinelinea esipesuksi ja pesu Chemical Guys Citrus Wash & Gloss:lla ja seossuhteet samat kaikilla autoilla. Mietittiin että vaha on selittäisi erot ja tuntui että suola tarttuu tiukemmin synteettiseen vahaan kuin carnaubavahaan.

Solmaster on hyvä aine esipesuun jne mutta en jatkuvasti pesisi sillä autoa (samoin Pineline). Kunnon autoshampoo on huomattavasti parempaa.

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 30.01.11 - klo:21:28
Minä veikkaan, että vahat lähtee samantien - mutta tämä on ihan mutua vaan. On tuo aika vahvaa ainetta mielestäni, kun olen sillä motskarin vanteita pessyt.

Minulla on ensimmäistä talvea testissä Chemical Guysin Citrus Wash & Gloss -shampoo. Valmistajan mukaan oikealla annostuksella sen ei pitäisi viedä vahoja mukanaan. Itse laitan aina korkillisen n. 14 litraan vettä ja pesuteho on ollut ok. Teen kylläkin esipesun ensin pinelinellä (joka myöskään ei vie vahoja, kun lantraa sitä riittävästi).

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 30.01.11 - klo:23:54
Kiitos tuosta sivustosta, siellä varmaan paljon hyviä vinkkejä pesuun ja vahaukseen. Tuosta kahden ämpärin käytöstä pesussa olen kuullutkin, mutta en usko, että se auttaisi omassa tapauksessa juuri mitään. Autot täällä kun harvoin edes pääsevät kovin likaiseksi, ei siis lähellekään yhtä likaiseksi kuin Suomessa. Tuollainen pesukinnas voisi toisaalta olla hiukan hellävaraisempi kuin mikrokuitusieni. Mikrokuituliinoja pitää selkeästi käydä ostamassa lisää.

Minä olen uskotellut itselleni, että tämä olisi "hellävarainen" kinnas, kun siinä on pitkä karva. Tiedä sitten. Tuo VAG metallinhohto sininen on myöskin aika anteeksiantamaton väri :(

Maikki

Itse käytän wash & gloss:a 10ml/10L vettä. 30ml/10L sekoitussuhteella pikitahratkin lähtee nätisti  :D Dodo Juicen Sour Power myös yllätti talvip....n puhdistustehollaan.

Lampaanvillaista pesukintasta käyttäisin vain kesällä ja talvella mikrokuituista nuudelimallia. Mikrokuituisen saa puhtaaksi pesukoneessa samalla kun kuivausliinatkin.

Huomenna vien Ocun talvirenkaat jälleenmyyjälle ja samalla vahaan auton. Kauhulla oottelen millaista tuhoa ovat jo saaneet aikaan. Todennäköisesti 1 kerros Megun #16 ja päälle joko Dodo Juice Diamond White tai Austintacious

hessu

Onko mitä eroa Dodon Prime litella ja poorboys white diamond (auto on valkoinen)
Meinasin kyseisellä setillä käydä läpi.Tietysti norm.pesu ensin=)
Onko merkitystä onko epäkesko vai norm.yksi laikkainen kun tekee poorboysilla onko siinä hionta ainetta vai pelkkä kiilloke?
Dodon (Primea lite) ainetta on kotona muut meinasin tilata.Voiko dodon päälle käyttää megun quik detaileria?(pesujen jälkeen.?)

- claybarilla läpikäynti
- Poorboys White Diamond epäkeskokoneella ja pehmeällä laikalla
- 1 kerros meguiars #16
- 1 kerros Dodo Juice Diamond White

VAG!

aa

Maikki

Lime Prime Litessä ei ole hiovia ainesosia.

Black Hole / Diamond White sisältää hiovia ainesosia, fillereitä ja glazeöljyjä. Nuo suositellaan levitettäväksi epäkeskolla mutta onnistuu ihan hyvin rälläkkämallisellakin

Lime Prime lite ja BH/DW ei ole vaha joten nuo tarvitsevat vahan päällensä. Jos Dodon diamond whitea tarkoitat niin mitä tahansa detaileria voi käyttää sen päälle pesun jälkeen.

hessu

Olen ymmärtänyt että dodon prime lime lightissa on myös hionta ainetta mukana?Onko se sitten miten puhdistava yms.Miten se poorboys diamond white kuinka hiova se on auto kuitenkin uusi kannattaako se valkoinen(poorboys) laittaa pohjalle vain dodon light sen päälle megun 16 ja sitten dodon diamond white.

-

hessu

Elikä näin.
-Pesu
-Clay
-Dodon lime prime light/poorboys White Diamond
-Megun 16.
-Dodon Diamond White.

Kumpa viksumpi Dodo WD vai Poorboys WD ?
Auto valkoinen.

Leroy

Lainaus käyttäjältä: hessu - 31.01.11 - klo:15:39
Olen ymmärtänyt että dodon prime lime lightissa on myös hionta ainetta mukana?

Tuossapa Dodon LPL:stä: http://www.dodojuice.com/lime-prime-lite-pre-wax-cleanser.html

Eli ei ole hiovia partikkeleita. Olen käsittänyt, että tolla WD:llä peittää/poistaa enemmän pikkunaarmuja kuin Lime Prime Litellä. Eli nyt sinun lienee tehtävä valinta tarpeesi mukaan.
Outback

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Maikki - 31.01.11 - klo:08:47
Solmaster on hyvä aine esipesuun jne mutta en jatkuvasti pesisi sillä autoa (samoin Pineline). Kunnon autoshampoo on huomattavasti parempaa.

Joo. Solmaster ei vaahtoa juurikaan, joten levitän sen liuottimen tapaan painepullolla, ja pesuämpäriin lurautan sitten hiukan Korrekin shampoota, että saa kunnon vaahdon.
Mutta joka pesussa käytän Solmasteria ja auto kiiltää kuin jutkun kulkuset  ;D

rob-s

LainaaSolmaster on hyvä aine esipesuun jne mutta en jatkuvasti pesisi sillä autoa (samoin Pineline). Kunnon autoshampoo on huomattavasti parempaa

Solmaster AS400 on ESIPESUAINE eli levitetään suihkepullosta koko auton päälle, annetaan vaikuttaa ja huuhtaistaan pois mieluiten painepesurilla.

Tämän lisäksi autoa tulee AINA myös pestä autoshampoolla. Eli AS400 ei käytetä shamppoon sijasta.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Reneto

Juurikin näin..

Vanteiden puhdistamiseen se on tehokas pesuaine, eikä kokemusteni mukaan vie vahoja mennessään. Antaa ensin hiukan vaikuttaa ja sitten huuhtoo pois.

edit: se on muuten AS 40

Erkka

Tulipa tänään tilattua 1015110 Shield PTFE vahapurkki 125 euron hintaan. Päätin kerrankin satsata ykkösluokan vahaan ja työstää Polon huippukiiltoon. Toimitus perille 2-3 päivässä.

Teflonia (PTFE) ja Carnaubaa sisältävä, erityisen kestävä ja hyvin likaa hylkivä vaha nykyaikaisille henkilöautoille ja katumaastureille. Suositellaan myös erityisesti talvikäyttöön suolatuille teille. Käsittele auto ennen vahausta Paint Rubber-savella ja Swissvax Cleaner Fluidilla. Pakkauskoko 200 ml riittää 20-30 vahauskertaan.

Reneto

^
Hifistelyä  :D :D

No, eipä tuostakaan tule yhden vahauksen hinnaksi kuin viitisen euroa.. en kyl ite raaskisi noin kallista vahapurkkia ostaa.

Reneto

Tuossa aiemmin oli puhetta Dodon lime primesta ja lime prime litestä. Jos VAGgeja vahaatte, niin valitkaa perus lime prime. Litestä ei ole kokemusta, mutta kun tuo vahvempikaan tökötti ei tahtonut hävittää pikkuvirheitä (pyörrejälkiä, lumiharjan naarmuja jne.), niin luulen että lite ei toimi kovapintaisissa konsernin vehkeissä ollenkaan.

E: Tietty jos auto on uusi, niin ei kai sillä sitten niin väliä..

Peeveli

Itse olen kahlannut kokeillen läpi ison määrän eri vahamerkkejä ja -malleja. Olen myös nähnyt "livenä" työkaverin mustaan 5-bemariinsa uutena otattamansa Finikor Brilliantin kesto ja kiillon säilyminen vajaan 3 vuoden aikana. Yhteistä näille kaikille on se, että kiilto on hyvä, ja totuuden nimissä näin jälkeenpäin fanaattisuuden laannuttua silmin havaittavia eroja ei ole. Esim. Korrekin TFX on antanut yhtä hienon kiillon kuin Presta Best Wax tai Mequiar's:n vahat, eikä Finikorin erikoiskestokäsittely ole antanut kiiltoetua tai bemarin omistajan mukaan muutakaan etua, ja hänen on täytynyt vahata auto kiillon vähenemisen takia uudelleen normaalilla vahalla reilun puolentoista vuoden päästä. Se, kestääkö joku vaha pinnassa jkv toista parempi,on todennäköistä, mutta omalla vahaustahdillani (4 krt/vuodessa) se on aivan samantekevää. Sen sijaan vahan puhdistavuudessa on eroja. Paras esipuhdistaja autonpesun jälkeen ennen varsinaista päällysvahaa on kokeilemistani Auto Glymin punainen. Eräällä työkaverillani on peruspunainen Kia Cerato, vm. 2006, uutena ostanut. Kia kiiltää kuin peili, siis uskomattoman hyvässä kunnossa oleva maalipinta. Kaveri säilyttää autoaan kotosalla aina kerrostalon pihaparkkipaikallaan eli sateiden ja auringonpaahteen armoilla. Vahaa sen pari kertaa vuodessa Korrekin vahalla, ja lopputulos on vaativampaankin silmään hieno.

Itseltäni on haihtunut jo silmistä se kalliin vahamerkin autuus ja onni, ja jatkossa voin ostaa myös tavismerkkisiä vahoja näiden kalliimpien loputtua.

rob-s

Hyvä valinta Erkka! Itsekin käytän tuota vahaa ja olen todella tyytyväinen.

Muista hankkia myös pohjaksi/esikäsittelyyn: Swissvax Cleaner Fluid (jos uusi/virheetön auto). Jos on käytetty on, niin sama medium versiona.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 01.02.11 - klo:07:41
Tuossa aiemmin oli puhetta Dodon lime primesta ja lime prime litestä. Jos VAGgeja vahaatte, niin valitkaa perus lime prime. Litestä ei ole kokemusta, mutta kun tuo vahvempikaan tökötti ei tahtonut hävittää pikkuvirheitä (pyörrejälkiä, lumiharjan naarmuja jne.), niin luulen että lite ei toimi kovapintaisissa konsernin vehkeissä ollenkaan.

E: Tietty jos auto on uusi, niin ei kai sillä sitten niin väliä..

Samaa melkein lähtisin suosittelemaan. Ja jos sen käsin hieroo pintaan niin... Tein pikafiksin syksyllä renault clioon ja siinä toimi dodo lime prime ja 3M keltainen laikka kohtalaisesti (kun ei talvea vasten lähdetty hakemaan "naarmutonta" pintaa). Ei ollut rellun lakka yhtä kova kuin VAG.

Mikko

Tai sitten Erkka tommonen Starter Kit. :)

Itsellä on nyt hommattuna kesää varten Colliniteä (476s), mutta pitää nyt seurailla ja katsella kuinka tuo Shield toimii ja pysyy auton pinnassa ja miettiä sitten jos sitä hommaisi itsekin. Tyyristähän tuo Shield on, että ihan hätiköidysti ei viitsi lähteä hommaamaan. Huomasin eilen muuten, että tuo suolamömmökin näytti jonkun verran pisaroituvan tuohon Shieldin pinnalle. Samaa ei ainakaan aiemmin tapahtunut... Nythän pisarat on jo kuivuneet eli pesussa sitten näkee irtoaako lika kuinka helposti.

Itse hommasin lime prime liteä ihan sen takia, että saa mahdollisimman puhtaan pinnan vahan alle. Levitys käsin ja tarkoitus ei olekaan poistella naarmuja eikä pyörteitä. No autokin on vielä aika uusi.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 01.02.11 - klo:07:59
Hyvä valinta Erkka! Itsekin käytän tuota vahaa ja olen todella tyytyväinen.

Muista hankkia myös pohjaksi/esikäsittelyyn: Swissvax Cleaner Fluid (jos uusi/virheetön auto). Jos on käytetty on, niin sama medium versiona.

Auto on vajaa kuukauden vanha, johon luovutushuollon yhteydessä tehtiin kestokäsittely maalipintaan. Voiko tässäkin tapauksessa käyttää Swissvax Cleaner Fluidia, niin ettei kestokäsittely lähde taivaantuuliin?

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 01.02.11 - klo:09:36
Auto on vajaa kuukauden vanha, johon luovutushuollon yhteydessä tehtiin kestokäsittely maalipintaan. Voiko tässäkin tapauksessa käyttää Swissvax Cleaner Fluidia, niin ettei kestokäsittely lähde taivaantuuliin?

Melkein epäilisin, että sinne se lähtee.

Tuoteseloste:

Swissvax Cleaner Fluid syväpuhdistaa maalipinnan ennen vahausta. Tuote ei sisällä hiovia tai hankaavia aineita, vaan raskaita kiillottavia öljyjä. Maalipinnassa näkyvät pyörteet, pienet naarmut, piki, puiden mahla ja vanha vaha poistuvat käsittelyssä kokonaan. Cleaner Fluid hoitaa maalipintaa eikä kuluta maalia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy