Kirjoittaja Aihe: Vahaus  (Luettu 811367 kertaa)

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.986
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2250 : 20.09.18 - klo:14:02 »
^Ehh todellakin, katselin että konepeltiin on tullut hemmetinmoinen naarmu! Varovasti kun kynnellä kokeili niin "naarmu" hävisi, on se Fusso vaan hauska vaha.
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.031
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2251 : 20.09.18 - klo:15:47 »
^Ehh todellakin, katselin että konepeltiin on tullut hemmetinmoinen naarmu! Varovasti kun kynnellä kokeili niin "naarmu" hävisi, on se Fusso vaan hauska vaha.
Erikoista? Onko tuossa siitä kyse, että joihinkin paikkoihin on jäänyt viiruja, joissa nanometri enempi vahaa ja se kerää jotain tietyntyyppistä likaa?
Olikohan pesukintaassa, jossa taannoin spekuloitiin, että Fusso keräsi suolaa pintaansa tavallista tehokkaammin.

Nämä on hyviä kokemuksia käyttäjiltä.. kun BH double speed purkki on tyhjä, niin tietää ostaa sitä samaa, eikä Fussoa :)

Poissa Flat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.170
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2252 : 20.09.18 - klo:18:19 »
No niin, nyt auto puunattu uudella tuttavuudella, eli AutoGlymin UHD vahalla. Huomasin vahausta aloittaessa, että purkki oli 120g purkki, kun vanha oli 150g purnukka, eli on kilohinta noussut melkoisesti. Helposti levittyi, niinkuin vanha HD wax. Kiilloittaminen oli ehkä hitusen helpompaa kuin kuin HD:llä. vahauksen jälkeen pinta tuntuu erittäin liukkaalta ja auton helmiäisväriin  tuli hienosti syvyyttä ja kiiltoa.

Kun auto oli vahattu, laitoin vielä päälle AG:n Extra Gloss pinnoitteen. Ihan varmuuden vuoksi. Nyt kiiltää !

A4 (B9) Avant, 2.0TFSI, S-line sport, B&O, Daytona gray

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.200
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2253 : 20.09.18 - klo:18:38 »
Näin ”collinitemiehenä” hieman jäävi kommentoimaan fussoa, kun ei ole kokemusta, mutta näitä kuvattuja ongelmia ei juurikaan ole collinitellä. Toki syynä siihen on tuo erityyppinen vaha, koska colli perustuu lähes puhtaaseen carnabauhin ja fusso käsittääkseni synteettinen sealant.
Oikein hoidettuna collinite kestää nippanappa sen talven yli ja on mielestäni hintalaadultaan oikein passeli vaha.
Edelleen on puolen purkkia tallissa, mutta jokseenkin on alkanut nuo pinnoitteet kiehtoa ja juurikin lähti tilaukseen Gyeonin Q2 pure, joka pitäisi olla ”asennukseltaan” helppo, koska kerta pyyhkäisy riittää.
N.60€ tulee pinnoitteella hintaa ja pitäisi kestää 18kk/30tkm. Tähän jeesaamaan tuo aiemmin mainostettu Gyeon wet coat pesujen välissä.

Välttämättä en tuota wetcoatia laittaisi colliniten päälle. Ylipäätään lähes aina erityyppisten vahojen kerrostaminen ei tuota kovinkaan hyvää lopputulemaa 😉

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.986
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2254 : 21.09.18 - klo:13:34 »
En lähtis myöskään sealantteja kerrostamaan, siksi edellisessä viestissä mainittu UHD-Extra Gloss särähti silmään. "Keltainen" luultavasti vie UHD:n mennessään, Extra-Glossin kesto yksinään on melko heikko. Mutta kansa ostaa, kun punainen+kulta on laitettu pintaan jo kaksi vuosikymmentä...

Collinitea on helppo suositella, todella helppo vaha ja kestää hyvin talven yli. Laitetaan vaihteeksi Kärkkäisen linkki kun en Duden markkinoinnista oikein perusta:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/collinite-476s-super-doublecoat-auto-wax-266-ml-autovaha

Fussossa on myös silikonia, ei ole maalaamoturvallinen tuote. Ehkä sen julmettu kesto tulee juuri siitä, Fusso ei tahdo lähteä tymäkälläkään (bio)liuottimella. Bilteman kylmärasvanpoistoaine oli kuin vettä vaan...

Pinnoite pitäisi joskus kokeilla, mutta ensin pitäisi saada pohjat kuntoon. Tuo metallimusta harjapesussa 3kk asunut Cupra ei ole vielä sovelias kohde.
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa Flat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.170
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2255 : 21.09.18 - klo:13:56 »
En lähtis myöskään sealantteja kerrostamaan, siksi edellisessä viestissä mainittu UHD-Extra Gloss särähti silmään. "Keltainen" luultavasti vie UHD:n mennessään, Extra-Glossin kesto yksinään on melko heikko. Mutta kansa ostaa, kun punainen+kulta on laitettu pintaan jo kaksi vuosikymmentä...



Extra glossissa kuitenkin sanotaan että voi vetää selaisenaan pintaan , mutta suositeltavaa on vetää vaha pohjalle. Tiedä siittä sitten....
Se on kuitenkin varmaa, että ei vie mennessään mitään, on niin monta kertaa tullut käytettyä HD + EG yhdistelmää ja hyvin pitkään on pinta oollut hyvässä kunnossa ja vesi helmeillyt. Tuskin tilanne UHD:n kanssa on muuttunut.

Mutta olet siinä oikeassa, että on kyseenalaista onko EG:n levityksestä mitään oikeaa hyötyä, taitaa olla vaan vanha tapa.

« Viimeksi muokattu: 21.09.18 - klo:14:00 kirjoittanut Flat »
A4 (B9) Avant, 2.0TFSI, S-line sport, B&O, Daytona gray

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.274
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2256 : 21.09.18 - klo:21:16 »
Oon kyllä sen fusson sivuoireesta huolimatta todella tyytyväinen siihen. Erittäin hyvä kesto ja veden hylkivyys. Lähtee myös lika helposti pesiessä. Ei ole itellä jämähtäny suola tai mikään muukaan autoon kiinni, erittäin helppo puhdistaa todella liukas pinta.
5F Leon 1.4 tsi style
Ex vag:
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.200
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2257 : 21.09.18 - klo:23:17 »
Pinnoite pitäisi joskus kokeilla, mutta ensin pitäisi saada pohjat kuntoon. Tuo metallimusta harjapesussa 3kk asunut Cupra ei ole vielä sovelias kohde.
Niinhän se menee, että ei se vahaus tahi pinnoitus kestä kuin tunnin.
Sitä ennen joutuu tuhertaan sen viikonlopun.
Ajatuksena kiveniskujen paikkamaalaus, vesihionta, vähintään 2-step myllytys. Toki tätä ennen esipesut,raudan- ja pienpoistot. Ehkä testataan tilaamani claybarkinnasta?
Toki nämä samat rituaalit tehdään vahauksenkin yhteydessä, mutta jos pinnoittelu vähentäisi tuota tuseeramisen määrää ( siis jos nyt vaikka vuoden samalla pinnoitteella pystyisi menemään)

Poissa Volkkaripappa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2258 : 04.10.18 - klo:13:09 »
Nyt tarvitsisin teidän vahausmestareiden tietoa seuraavaan asiaan.

Viikko sitten pesin ja vahasin autoni, pesuaineena Auto Glymin Body Work, vahana Glymin kulta etiketti. Näitä olen käyttänyt vuosia ja aina on tullut omaa silmää tyydyttävä tulos, mutta viime perjantaina tapahtui jotakin mitä aiemmin ei ole tapahtunut.

Pesu, kuivaus, vahan levitys. Vahan kuivattelua n.45 min. Sitten työstämään tai tällä kertaa pikemminkin "jyystämään" noilla Glymin sinisillä liinoilla. Vaha ei meinannut millään lähteä maalipinnalta pois, 2-3 tunnin hankaamisen tulos oli että sen verran sai vahaa pois että ilkeää autoa rivitalon parkkipaikalla pitää. Mutta rumahan se on vieläkin kuin piru. Tänään kun katselin niin harmaita vahajäämiä jokaisella pinnalla.

Siksi kysynkin mikä meni vituralleen:
Työskentely lämpötila 4-5 astetta?
Liian pitkä vahan kuivattelu aika?
Jokin muu, mikä? Papalta loppunut voimat?

Ja tärkein kysymys, millä helvetillä minä saan nuo vahajäämät pois? Lähteekö konepesussa, kun tällä alueella oikein muita helppoja konsteja ole. Haittaako nuo jäämät jos annan niiden vain olla ja vien auton pesukoneeseen vasta silloin kun se on oikeasti likainen.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Poissa Reneto

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.959
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2259 : 04.10.18 - klo:13:16 »
Mulla on ollut joskus kultaiset glymit yön yli pinnassa ennen kiillotusta, eli siitä ei varmaankaan ole kiinni.
VW Golf 1.4 TSI 110 Highline DSG 2017

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.986
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2260 : 04.10.18 - klo:13:21 »
Silloin kun viimeksi (2004) laitoin "kultaa" pintaan niin levityksen jälkeen pinta tekeytyi autotallissa yön yli. Sanoisin että tässä tapauksessa alhainen lämpötila ja ennen kaikkea kosteus ovat pilanneet pinnan. Auton pesua (mieluiten) käsinpesu voisi kokeilla, jos se veisi harmauden mennessään. Jos ei, niin uusi levitys kultaa siihe päälle, mielestäni tuossa on sen verran liuottimia mukana että vanhat jämät pitäisi lähteä. Mitään takuuta en kyllä anna... Viimeistään hiilivety-liuottimella lähtee.

Näillä keleillä pintaa ei tahdo saada pesun jälkeen kuivaksi, myöskään vaha ei kuivu kunnolla. Siksi lämmin talli on miltei pakollinen. Toisaalta ensi viikoksi on lupailtu +14 kelejä, vahaamisen pitäisi vielä auringonpaisteessa onnistua. 8)
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa Anthracite Grey

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2261 : 22.01.19 - klo:18:15 »
Moi. Vahailin omaa (musta) autoani viikonloppuna. Pesin perusteellisesti, mutta en käyttäny savea enkä pienpoistoa...vaikka olisi varmaan tarvinnut. Autoon tehtiin uutena kestokäsittely (Silver One), sen jälkeen olen laittanut vaan Korrekin TFX:ää pesujen jälkeen ja pari kertaa Glymin kultainen. Pesen yleensä käsin mutta viimeaikoina myös pehmoharjapesua...ajan säästämiseksi. Ja auto kohta 2v..niin ei niin tarkkaa. Vahasin punainen glym, siihen Collinite 476s päälle ja vielä qtechnic 'pikavaha'. Aika hyvä lopputulos.. vaikka ihan amatööri hommaa itselläni. Katsotaan kuinka pärjää.

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.986
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Vahaus
« Vastaus #2262 : 23.01.19 - klo:08:53 »
Collinite on kestävän vahan maineessa, eikä Glymin punainen sanottavasti heikennä sen kestoa. Pinnoitteesta tuskin on mitään jäljellä kahden vuoden jälkeen. Konepesu kyllä vie vahat pinnasta, talvella liuottimet ovat sitä luokkaa. "Pehmo"harjat viimeistelevät lopputuloksen. Mieluiten jättäisin pesemättä kun veisin konepesuun. Nimim. auto kohta kuukauden pesemättä.  ???
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy