Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 28.06.12 - klo:09:26
Kyllähän aika moni auto myllytetään ennen luovutusta. Matka suomeen on pitkä ja likainen...
Kun tietoa tuntuu löytyvän niin osaatko sanoa tarkempaa lukumäärä tai prosenttiosuutta mitä tarkoitaa sanomasi "aika moni auto"? Kuvittelin, että myllytykseen asti joudutaan vain poikkeustilanteissa. Vai onkohan tässä nyt termi "myllytys" saanut jokaisella vähän erilaisia mielikuvia?
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

nikob

Huomenna olisi ajatuksena vahata Räsä jossei muuta menoa tule. Miettinyt vaan millä vaha yhdistelmällä tekisi. Vaihtoehtoina:
- Kiiloittaa auto Megun paint cleanerillä ja sen jälkeen pintaan colliniten 476s.

- Tai käydä hakemaan kaupasta Glymin punaista ja tehdä sillä pohjat. Lopuksi tuo 476 pintaan.

Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Pertsa

^itse tuossa pari päivää sitten vahasin anopin metallinhohtopunaisen Pösön melko lyhyen kaavan mukaan. Senhän tietää ettei maalipintaa ole pesuissa ymmärretty kovinkaan varoa, aikalailla pesunaarmuja ja pyörrejälkiä ko. 7 vuotta vanhassa mutta vain 40tkm ajetussa kulkineessa on. Maalipinta on muuten hyvässä kunnossa. Kiveniskemiä löytyi tasan yksi, puskurista.
Pohjat vedin pesun jälkeen ihan käsin Megun Ultimate Polishilla mikrokuitutyymyllä. Kone olis ollu kova sana tässä. Oli aika työlästä tehdä auringonpaisteessa kun aine jumahti välittömästi kiinni pintaan. Kaikkea ei edes saanut pois vaikka kuinka koitti mikroliinalla hangata. Tuon ultimate polishin jälkeen ero oli huomattava ja pinnasta poistui sellainen "harmaus" ja pesunaarmutkin muuttuivat huomaamattomammiksi. Megun jälkeen pyyhintä IPA:lla jotta sai nuo Megun jämät pois ja pinnasta nihkeän vahaa varten.
Lopuksi päälle  Collinite 476s. Tuli kyllä hyvännäköinen ja ko. Hieno metallipunainen väri kiiltää nyt upeasti. Olis pitänyt ottaa kuvia.

autofanaatikko

Meitsi kysyy nyt tyhmänä tuosta auton vahauttamisesta kun siitä en juuri mitään tiedä.

Jokainen autojen vahauksia tekevä paikka suosittelee mieluiten kovavahausta perusvahauksen sijaan autolle mikä on vuoden ikäinen ja jossa on virheetön maalipinta pl. pari kiveniskemää konepellissä. Auton väri on tavallinen punainen, mutta lakattu koska paikkamaalin mukanakin tulee lakkapullo ja maalipinta on yllättävän kovan oloinen joten siinä on lakkaus. Auto on vahattu kertaalleen karvakäsien toimesta viime syksynä ja otin silloin nuukuuttaan perusvahauksen mikä maksoi 60,00 euroa.

Nuo kovavahauksen hinnat vaihtelee täällä 90-125,00 euron välillä. Yleisin tuotemerkki näkyy olevan AutoGlym ja muutamissa muissa on jotain muuta ja yhden mainoksessa lukee vaan yleisesti carnaub-vaha (saatto olla Sonaxia, en ole varma). Yksi autokorjaamo tekee tuon homman 60,00 eurolla eli melkein puolet halvemmalla kuin varsinaiset pesulat ja fiksaamot.

Ihmetyttää tuossa joukossa noin halpa hinta...Voiko se olla jotenkin puutteellinen sisällöltään vai mistä on kyse? Jotain halpaa litkua vahana tjs.?

Sisällöissä lienee eroa kun yksi pulju mainitsee erikseen, että 120,00 euron hinta sisältää syväpuhdistuksen. Muut ei mainitse asiasta mitään. Voiko olla ettei tuollainen kuulu muilla hintaan? Mitä tuo syväpuhdistus pitää sisällään: naarmujen ja jälkien sekä suolajäämien poistoako?

Entä mitä eroa on kovavahauksella ja HD-kovavahauksella? Yhdessä puljussa HD-kovavaus maksaa 25,00 eur enempi kuin tavallinen kovavahaus. Ilmeisesti kiilto on parempi ja pinta on kovempi???

Tuossa sen putiikin kovavahauksen "sisältö":

Sisältää auton esipesun, käsinpesun sienellä, ovienvälien ja kumimattojen pesun, käsinvahauksen Autoglym Radiant vahalla, sekä nestemäisen kovavahauksen. Hyvä ja kestävä vahaus. 100,00 eur

ja saman puljun HD-kovavahaus:

Sisältää auton esipesun, käsinpesun sienellä, ovienvälien ja kumimattojen pesun, käsinvahauksen Autoglym Radiant vahalla sekä pinnan käsittelyn Autoglym High Definition kovavahalla. Erittäin kestävä ja kiiltävä lopputulos! 125,00 eur

Kuulukos tuohon jälkimmäiseen tai edelliseen ns. syväpuhdistus? Ei ainakaan mainita.

Toinen pulju tekee kovavahauksen jollain RiWax-tuotemerkillä ja hinta on 120,00 euroa. Siellä mainitaan tuo syväpuhdistus hintaan kuuluvana muttei puhuta mistään HD-hommista.

Qrainderi

Pitäs tuo auto taas puunata niin mitä vahaa suosittelette. Ilmeisesti tuo Collinite476s on ainakin hyvää tavaraa. Saako sitä Suomesta mistä kaupoista? Mitäs muita hyviä olisi, suht helposti vahattavia.

VW Passat Variant 2.0TDI DSG Highline -13

Mikko

Myhky

Minä olen ollut tyytyväinen tuohon autoglymin punainen + autoglymin high definition yhdistelmään. Itse en ainakaan vahaisi suoraan millään kovavahalla vaan ensin aina tuolla punaisella mikä puhdistaa ja täyttää pienimpiä naarmuja ja muita virheitä. Millään pesutavalla en ole autoa saanut niin puhtaaksi etteikö siihen jäisi tahroja enkä halua niitä jättää niitä kovavahan ja pellin väliin. Tuolla glymin punaisella olen saanut viimeisetkin tahrat autosta ennen hd:n levittämistä.

Itse olen suht vaativa lopputuloksen suhteen ja em vahat riittävät minulle 2-3 kertaa vuodessa käytettynä. Varmasti löytyy parempiakin aineita ja useampia työvaiheita oman maun mukaan.
Golf Variant 1.5TSI 8.5 R-Line

MasTurbo

Löytyy myös vahoja jotka vaativat vain yhden vedon ja niillä saa paremman ja kestävemmän tuloksen kuin glymillä.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

nikob

Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

oopp99

On tarkoituksena tehdä valkoiselle autolle kunnon kiillotus ja vahaus. Käsin teen ja ulkona, joten aineitakin saa toki suositella, mutta paljonhan niistä on täällä jo puhuttukin.
Olenhan ymmärtänyt oikein että kiveniskemät korjataan ennen vahausta (jonkinlaisen liuotinpuhdistuksen jälkeen toki)? Nämä onnistunevat levittämällä paikkamaalia esim hammastikulla tms pienellä terävällä pensselillä ihan tippa kerrallaan 'monttuun' (tämä taisi olla tältä foorumilta tämäkin vinkki...).
Entäpä kuinkas kauan tuon paikkamaalauksen pitää kuivua ennenkuin voi tuon kiillotus- ironx- vahaus-urakan aloittaa?
Scirocco 2009 2.0 TSI DSG (Dynaudio, ACC, Xenon), APR stg1, EBC, Whiteline, Powerflex, Eibach, Collinite :)

3.6 V6

Tänään hain superbin Autodentistä kotiin ja täytyy sanoa, että hyvää jälkeä olivat tehneet...pesu, myllytys ja sitten lopuksi silver one pintaan. Pesevät vielä 2 viikon kuluttua ja tarkistavat pinnan.

Maaliroiskeiden poisto luki työmääräyksessä, vanha kestopinnoite ja pari päivää ennen episodia tapahtunut vahaus kuulemma pelastivat auton maalipinnan. Huh! Onneksi ei tarvinnut maalata autoa uudelleen.  :) Tuulilasille tuli uusi nano-käsittely ja hyvin juoksi vesi pois sateessa, pyyhkimiä ei tarvinnut nytkään käyttää.

Nyt on leimat kahdesta silver one:sta ja kahdesta tuulilasin nano-käsittelystä...  ;D

Paljon oli mustia autoja jonossa odottamassa käsittelyä, yksi vihreä audi A3 odotti maalausta mustaksi.

Lämpimästi voin siis suositella Autodentiä, hyvin pitivät ajantasalla kulloinkin missä mennään ja sovitut hommat tehtiin asiallisesti.  :)

oopp99

Vähän muutosta tuohon edelliseen viestiin.
Eli taidan sittenkin ostaa tuon Clas Ohlsonin cyclokoneen, koska ilmeisesti Vagin lakkapinta on vähän kova käsin työstettäväksi, etenkin kun tuossa 2009 mallin autossa noita pieniä jälkiä kyllä jo on.

Mitä olette mieltä tästä setistä (käyttöjärjestyksessään) Valkoiseen autoon:
Wurthin pineline
Carpro Tar x
Poorboys White Diamond
Collinite 476s

i4detailing.co.uk puljusta näitä kaikkia ainakin hyllyssä, kuten myös 4" laikkoja.

Tuohon Tar x ja WD väliin vielä pineline pesu, vai? Entä White Diamondin jälkeen laimennettu IPA vai käykö siihenkin pineline? Tuokin kummastutti että tuo Poorboys White Diamond on puolta halvempaa kuin Dodo juice lime prime. Johtuuko hintaero eri valmistajasta, molemmat tuntuvat olevan foorumeilla suosittuja?

Entä miten Iron-x aineet, olen ymmärtänyt että näitä ei saa laittaa millekään paljaille metallipinnoille tms. Eli ilmeisesti on tarkoitettu enemmän vanteiden puhdistamiseen koko auton sijasta, ettei pääse valumaan vääriin paikkoihin?

Meneekö tämä enemmän pesukintaan asiaksi, vai onko täälläkin tähän neuvoa antavia ihmisiä paikalla? :)
Scirocco 2009 2.0 TSI DSG (Dynaudio, ACC, Xenon), APR stg1, EBC, Whiteline, Powerflex, Eibach, Collinite :)

Klasu81

Lainaus käyttäjältä: oopp99 - 13.07.12 - klo:14:49
Mitä olette mieltä tästä setistä (käyttöjärjestyksessään) Valkoiseen autoon:
Wurthin pineline
Carpro Tar x
Poorboys White Diamond
Collinite 476s

Jos haluat että vaha kestää pidemmän aikaa, niin jätä tuo White Diamond pois. 476s pysyy paremmin kun sen alla ei ole mitään muuta.

White Diamond on glaze eli täyttävä vaha, kun taas Lime Prime sisältää myös hiovia aineita.

Itse olen Iron-X:n suihkinut suoraan pestylle maalipinnalle ja ei mulla ole mitään vaurioita tullut. Auto kannattaa pestä uudelleen Iron-X käsittelyn jälkeen.

IPA:lla kannattaa pyyhkäistä pinnat ennen vahausta jotta saat rasvat/öljyt pois.

Noita 4" laikkoja saa myös suomesta ainakin Prospect:lta www.prospect.fi ja taitaa myös Projectech:n Janne niitä myydä www.projectech.fi
Bad company corrupts good morals

Mikko

Olisit oopp99 miitissä ottanut aiheen puheeksi. ;)

Mulla on white diamond ja collinite 476s pinnassa tällä hetkellä, aikaisemmin alla oli lime prime lite (se hiomaton versio) ja molemmat yhdistelmät on kyllä tuon minun 4 kk vahausvälin oikein mainiosti kestäneet. White diamond peittää paremmin pieniä naarmuja kun sisältää fillereitä.

Oma pesuprosessi on vahauksien yhteydessä ollut:
- Liuotinpesu (pesupaikan letkusta) tai esipesu Solmaster AS40 tiukka seos painepullosta
- Kinnaspesu Solmasterilla ja kahden ämpärin taktiikalla
- Letkulla "kuivaus"
- Iron-X vanteisiin, kylkiin ja takaluukkuun
- Huuhtelu letkulla ("kuivaus" samalla)
- Citrus Tar&Glue Removerilla ja mikrokuituliinalla pikitahrat pois (sumutellen ja liinalla pyyhkien)
- Pesupaikan "korkeapainepesu" ohjelmalla pesu
- huuhtelu
- kuivaus liinoilla taputellen
- mustien osien teippaus (colli jättää herkästi sitkeitä harmaita jälkiä)
- IPA 50% pyyhintä (lantrattu akkuveteen), seuraavalla kerralla ehkä bilt hamberin cleanser fluid ipan tilalla
- White Diamond
- Collinite 476s
- Dodo RMT ikkunoihin, turtlen nano-litkut mustiin osiin

Semmosta. :)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 15.07.12 - klo:23:54

- mustien osien teippaus (colli jättää herkästi sitkeitä harmaita jälkiä)

Millä nuo vaaleat jäljet saa mustista muoviosista irti  ??? Itse olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina ne rannut vaan palaa takaisin hetken päästä. Vahana samainen Collinite.

SamKoo

LainaaMillä nuo vaaleat jäljet saa mustista muoviosista irti

Riippuu vähän mitä muovimateriaalia se on, jos se on kovin huokoista/imevää niin käsittelee muovinhoitoaineella vähän väliä että se imee jossakin kohtaa ns. itsensä täyteen ja lopuksi se "pullahtaa" siihen pintaan ja lähtee pois. Vielä näistä vaaleista kohdista esim. jos aurinko on jo virtyttänyt listan tjsp. haaleaksi eikä joka pesun jälkeen jaksa muovihoitoaineita käyttää niin varovasti kuumailma puhaltimella lämmittämälläkin voi saada palaamaan alkuperäiseen väriinsä. Sen on vaan aika tarkkaa hommaa ja kannattaa harjoitella johonkin mielellään saman materiaalin muovin harjoituskappaleeseen miten se reagoi kuumuudessa. 
Volvo XC60 R-Design -12

wolf6

Minkähän laista vahaa on Presta Best Wax?
Itse olen vahaillut Dodon vahoilla ja satuin saamaan purkin tuommoista vahaa.Purkissa ainakin kehutaan ensiluokkaiseksi vahaksi. :-\
A3 Premium

JJ Virtanen

Kuinka pahasti glymin UDS tahraa mustia muoviosia? Lähteekö jämät ihan kosteella rätillä? Tuoreen UDSn päälle voi varmaan ruiskia vielä Aquawaxia kun kultaista ei ole ny kaapissa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: JJ Virtanen - 17.07.12 - klo:13:35
Kuinka pahasti glymin UDS tahraa mustia muoviosia? Lähteekö jämät ihan kosteella rätillä? Tuoreen UDSn päälle voi varmaan ruiskia vielä Aquawaxia kun kultaista ei ole ny kaapissa.

Työkaveri käyttää UDS:a mustaan Aurikseensa ja ainakin hänellä näkyy olevan valkoista vahajäämää kaikissa kiveiskuteippien ja hinaussilumukan kannen reunoissa, näyttäisi olevan aika sitkeässä ainakin tuollaisissa paikoissa. En tiedä sitten kuinka tahraa mustia muoviosia.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Dirti

Lainaus käyttäjältä: wolf6 - 17.07.12 - klo:13:28
Minkähän laista vahaa on Presta Best Wax?
Itse olen vahaillut Dodon vahoilla ja satuin saamaan purkin tuommoista vahaa.Purkissa ainakin kehutaan ensiluokkaiseksi vahaksi. :-\

Tuo best wax on kyllä omasta mielestä hyvä vaha, kun antaa vahan olla levittämisen jälkeen 5-8 tuntia tai jopa yön yli pinnassa niin silloin saa parhaimman keston. Tosin pohjat pitää olla tehtynä kunnolla niin kuin muissakin vahoissa. Hinta-laatusuhteelta ja käytettävyydeltään sekä kiilloltaan hyvä, mutta makuja on monenlaisia. Itsellä toinen purkki menossa, mutta sen syrjäytti Prestan Ultra Shield, mutta se on hinnaltaa jo aika eri luokkassa.

Mutta kyllä se suomen oloissa hyvin kestää kun pesee vielä prestan ultimate shampoo conditionerilla ja eiköhän verry berrykin ole hyvä. Ja varsinkin talvea vasten kun pintaan vetäsee lisäksi vaikka imperial paste waxin tms niin alkaa olemaan pinta valmiina suolaa varten.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

wolf6

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 17.07.12 - klo:18:52
Tuo best wax on kyllä omasta mielestä hyvä vaha, kun antaa vahan olla levittämisen jälkeen 5-8 tuntia tai jopa yön yli pinnassa niin silloin saa parhaimman keston. Tosin pohjat pitää olla tehtynä kunnolla niin kuin muissakin vahoissa. Hinta-laatusuhteelta ja käytettävyydeltään sekä kiilloltaan hyvä, mutta makuja on monenlaisia. Itsellä toinen purkki menossa, mutta sen syrjäytti Prestan Ultra Shield, mutta se on hinnaltaa jo aika eri luokkassa.

Mutta kyllä se suomen oloissa hyvin kestää kun pesee vielä prestan ultimate shampoo conditionerilla ja eiköhän verry berrykin ole hyvä. Ja varsinkin talvea vasten kun pintaan vetäsee lisäksi vaikka imperial paste waxin tms niin alkaa olemaan pinta valmiina suolaa varten.
Kiitos vastauksesta :)
Pitääkin tässä joku ilta laittaa vahat kuivumaan auton pintaan yöksi.
Kokeilinkin jo veljen vm-88 corollaan,mutta pyyhin heti kuivuttua pois.
Kyllä sillä näytti tulevan kiiltävää jälkeä. Ensin kyllä vedin hiovan vahan koneella ja sitten prestan käsin.
A3 Premium

Ville R

LainaaMillä nuo vaaleat jäljet saa mustista muoviosista irti  Huh Itse olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina ne rannut vaan palaa takaisin hetken päästä. Vahana samainen Collinite.

Jarruneste auttaa jos ei muu tehoa. Tulee kuin uudet mustat listat

Dirti

Lainaus käyttäjältä: wolf6 - 17.07.12 - klo:19:37
Kiitos vastauksesta :)
Pitääkin tässä joku ilta laittaa vahat kuivumaan auton pintaan yöksi.
Kokeilinkin jo veljen vm-88 corollaan,mutta pyyhin heti kuivuttua pois.
Kyllä sillä näytti tulevan kiiltävää jälkeä. Ensin kyllä vedin hiovan vahan koneella ja sitten prestan käsin.

Kannattaa vetää puhtaalle pinnalle, eli ei mitään vahaa alle niin best wax pääsee kiinnittymään kunnolla ja täten toimimaan parhaiten.

MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 17.07.12 - klo:18:52
Tuo best wax on kyllä omasta mielestä hyvä vaha, kun antaa vahan olla levittämisen jälkeen 5-8 tuntia tai jopa yön yli pinnassa niin silloin saa parhaimman keston.

Miten se vahan kuivaus aika vaikuttaa kestoon?
Sama ainehan se on pyyhitkö esim 15 min päästä kuin 15h päästä ja olen aika varma että kaikki haihtuvat ainesosat ovat haihtuneet jo puolessa tunnissa tai tod.näk aika semminkin vahasta joten mun mielestä turhaan yön yli annetaan kuivua. Markkinoilla myös monia vahoja/sealantteja jotka tarraa niin prkleen kovaa kinnii jos antaa liian pitkään kuivua. ;)

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 18.07.12 - klo:09:04
Miten se vahan kuivaus aika vaikuttaa kestoon?
Sama ainehan se on pyyhitkö esim 15 min päästä kuin 15h päästä ja olen aika varma että kaikki haihtuvat ainesosat ovat haihtuneet jo puolessa tunnissa tai tod.näk aika semminkin vahasta joten mun mielestä turhaan yön yli annetaan kuivua. Markkinoilla myös monia vahoja/sealantteja jotka tarraa niin prkleen kovaa kinnii jos antaa liian pitkään kuivua. ;)

Tuo tuote ei tarraa kiinni pitkänkään ajan jälkeen, suositus valmistajalta ja muiltakin käyttäjiltä on se että annetaan olla rauhassa pinnassa. Eli eiköhän siinä jokin vinha perä ole..... Tosin huvittavaa on että tuo prestan ultimate shieldin ei tarvii muuta kuin normi kuivumisen ja sit kiillottamisen, ja nyt kuitenkin puhutaan kestopinnoitteesta.....

MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Ville R - 17.07.12 - klo:19:56
Jarruneste auttaa jos ei muu tehoa. Tulee kuin uudet mustat listat

Onkohan kuinka vaarallista itse muoviosille?

Dirti

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 18.07.12 - klo:15:15
Onkohan kuinka vaarallista itse muoviosille?

Ite en kyllä suosittelisi muoviosille jarrunestettä..... kyllä niitä aineita löytyy kun vaan etsii millä saa muoviosat puhtaiks

MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 18.07.12 - klo:15:27
Ite en kyllä suosittelisi muoviosille jarrunestettä..... kyllä niitä aineita löytyy kun vaan etsii millä saa muoviosat puhtaiks

Antakaas jotain vinkkiä millä sitten lähtee pysyvästi puhtaaksi? Kyllähän ne noilla kaikilla vähän aikaa näyttää todella hyvältä, mutta parin viikon päästä vahat paistaa taas samaan tapaan läpi...

Pertsa

Kyllä sen jarrunesteen pitäisi olla ihan turvallista muoviosille. Vähän kun googlettaa niin löytyy kokemuksia. Sillä poistetaan mm. maalia muoviosista yleisesti. Joskus jostain luin että pienoismallihommissa jarrunestettä käytetään maalinpoistoon jos maalaus on epäonnistunut, eli upotetaan pienoismalli jerrunesteeseen joksikin aikaa. Luulisi että jos niinkin ohut muovi kestää jarrunestettä, niin auton muoviosatkin sitä kestäis.
Toinen toimiva aine näyttäisi olevan Kodin Putkimies.

autofanaatikko

Auto vahattu tänään Helsingitie 138:ssa.

Hyvä tuli ja 120,00 eur makso.

Vaha oli jotain Riwax-merkkiä, carnaub-vahaa...

Hintaan sisältyi maalipinnan syväpuhdistus+käsinpesu + kovavahaus+mattojen pesu

Kahdeksalta vein ja klo 12.50 tuli viesti, että auto on noutovalmis.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy