Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

TKe_

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 16.09.11 - klo:22:40
Kokeilin molempia tummaan autoon. Eli tein pohjustuksen ja sitten jaoin katon 3 osaan: 476s, 915 ja Swissvax Shield PTFE.

Sitten tutkailin lopputulosta..Swissvax antoi tasaisen syvän kiillon. 915 carnaubansa ansiosta parempi syvyys kuin 476s. Uskon, että vaaleampiin autoihin tuo 476s on kuitenkin aika hyvää tavaraa..varsinkin keston suhteen (testien mukaan).

Kyllä niissä vahoissa on pieniä eroja. Oma suosikkini tällä hetkellä on Victoria Concours, joka on todella luonnonvaha ja varsinkin tummissa sävyissä tekee todella lämpöisen pinnan. Haittapuolena on, että vaha on "öljyinen" niin vaatii yleensä pari kiillotusta, jotta saa kaikki "hologrammit" pois.

Mikko

Mikäs olis hyvä "pohjavaha" valkoiselle autolle? Siis sellainen jossa olisi hieman fillereitä ja jonka voisi vetää esim. Colliniten 476s:n alle.

Pari oksanaarmua katossa, pientä pesunaarmua ja oli se viime viikon kylkiparkkeeraaja-Sharankin jättänyt jälkensä lokariin viimevuotisen Touranin jäljen seuraksi. Eihän nuo näy ellei osaa oikein katsoa, mutta silti voisi jotain tuollaista kokeilla, jos on olemassa.

TKe_

^Toimiskohan tuohon Poorboys white diamond. Ainakin tuotekuvauksen mukaan sopisi aiheeseen. Itsellä ei ole siitä kokemusta, mutta tälläkin palstalla varmaan löytyy siitä kokemuksia.

Mikko

^ Tuo vaikuttaa hyvältä. Pitää pistää seuraavaan tarviketilaukseen mukaan pullo tuota. :)

samper

Mä vahasin pari viikkoa sitten molemmat meidän autot Autoglym- tuotteilla, ja olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Golf on sellanen vaalean sininen metalli ja 307 on tummanharmaa metalliväri. Menihän siinä aikaa, mutta ihan ok. aineita mun mielestä kun en ole niin paljon noista vahoista tietoinen. Kahta eri ainetta tuli vahaukseen ja sitten muovi/kumiosien hoitoaine lisäksi.
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

MTu

Mikko - Tuossa juttua tuosta valkoisen auton vahauksesta. Kannattaa myös katsella nuo Passattien kuvat läpi - väriero on jonkummoinen kuitenkin :)

Lainaus käyttäjältä: Maikki - 24.03.11 - klo:08:11
Valkoisestakin saa jotenkuten kiiltävän  ;D

Passatti oli luovutettu asiakkaalle perjantaina ja lauantaina-aamuna tuotiin hoitoon.

Perinteinen resepti:

- Poorboys White Diamond
- Meguiars #16
- Dodo Juice Diamond White

http://vesku1.1g.fi/kuvat/Autot/Erased/IMG_1524.jpg

Pientä vertailua...on valkoisia ja valkoisia passatteja

http://vesku1.1g.fi/kuvat/Autot/Erased/IMG_1541.jpg

Lainaus käyttäjältä: Maikki - 13.04.11 - klo:13:32
Poorboys White Diamond on kevyesti hiova, sisältää fillereitä ja glazeöljyjä eli poistaa pesunaarmut ja peittää naarmuja. Glazeöljyt lisää kiiltoa ja värin syvyyttä. Molemmat vahat on puhtaita vahoja eli ei vät sisällä hiovia ainesosia tai fillereitä. #16 on hybridivaha eli sisältää carnaubavahaa ja synteettisiä ainesosia ja sillä haetaan kesto. Dodo on taas on puhdaus carnaubavaha ja sillä haettiin se "viimeinen" kiilto pintaan.

#16 + dodo-yhdistelmällä kesto on +10kk. Pelkällä dodollakin pääsisi +5kk kestoon jos maalipinta on oikeasti puhdas.
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

Pertsa

No mulla on tuota Poorboysin White Diamondia tullut vedettyä pohjiksi. Käsin olen levitellyt enkä kyllä oikein ole kokenut valaistumista tuom kanssa. Megun #16:n olen laittanut päälle. Varmaan toimis koneella levitettynä paremmin.

makelja

Blackholessa ainakin on iso ero sillä että laittaako käsin vai koneella.
Toinen hyvä pohjavaha on AutoGlym Super Resin Polish. Itse pistän tuota vaaleisiin autoihin.

Cyclic Stig

No niin hyvät naiset ja herrat, asiantuntijoiden apua kaivattaisiin jälleen... Koska kysymys on nyt Colliniten tuotteesta niin kirjoitan "halpis-topikin" sijasta tähän. Toivon asiallisia neuvoja.

Ja ennenkuin joku älähtää niin kyselen neuvoja erään tuttavani puolesta, en itselleni. Hän siis osti purkin Collinite 476s-vahaa ja nyt olisi käyttöohjeet tarpeen. Googlettelin hiukan ja englanninkielisenä löytyy ohjeita Colliniten sivuilta mutta Suomenkielistä käyttöohjetta en ole mistään löytänyt. Pari eri linkkiä puunausfoorumeille tuotti toki käyttäjäkokemuksia muttei mitään valmistajan/ maahantuojan virallista ohjetta.

Itse pähkäiltyä;
-Ohut kerros (miten määritellään ohut kerros?)
-Kuivumisaika korkeintaan vartti
-Pieni alue kerrallaan (onko esim. ison auton katto liian iso kerralla työstettäväksi?)

Käytössä em. henkilöllä ei ole kiillotuskonetta ja muutenkin aika perustarvikkeet; Levityssieni ja pari kiillotusliinaa/-rättiä. Liuotinpesun meinasi suorittaa ennen vahausta, lienee paikallaan?

Eli siis Collinite 476:a käyttäneet, käsinvahaus"taktiikka" ja muuta mahdollisesti huomioitavaa? Tack.

pokkus

En mikää ammattilainen ole, mutta nuo sinun mainitsemat jutut on aikalailla oikeat omasta mielestä. Pesun jälkeen tietenkin savetus parantaa lopputulosta, jos pinta on pahasti likainen. Periaatteessa, mitä puhtaampi pinta on ennen vahausta, niin sitä paremmin vaha suojaa sen jälkeen. Vahaussienen käyttö levittäessä helpottaa hommaa aika paljon ja sillä saa tehtyä ohuen vahakerroksen. Alussa sieni tietenkin imee itseensä sitä vahaa enemmän ja kerroksesta saattaa tulla helpommin hiukan paksu. Tämän jälkeen homma helpottuu, kun sieni on "vahaa täynnä" ja kerroksen saa helpommin säännösteltyä haluamakseen. Mielestäni kerros on ohut kun sen näkee heti levityksen jälkeen, mutta kuivuttuaan ei jätä sellaista paksua valkoista kerrosta. Isot pojat tosiaan sanoneet, että mitä ohuempi kerros, niin sitä parempi. Kuivumisaikaa en ole ikinä kellosta katsonut, mutta katon tai konepellin olen kerralla ihan hyvin voinut levitellä ja sen jälkeen pyyhkiä sen pois. Ei tule mitään ongelmaa poispyyhkiessä, kunhan vahakerros ei ole liian paksu. Koneita tuon 476s:n kanssa ei mielestäni tarvitse ja aine on paljon helpompi työstää käsin kuin monet nestemäiset vahat. Mustat muoviosat kannattaa tietenkin suojata tai putsata jollain suoja-aineelle ennen/jälkeen vahauksen, jotta niihin ei jää ärsyttävää valkoista pintaa. Omalla kohdalla näin on tapahtunut ja pitäisi nuo saada jossain välissä pyyhittyä puhtaaksi.

Alke

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 01.10.11 - klo:18:06
En mikää ammattilainen ole, mutta nuo sinun mainitsemat jutut on aikalailla oikeat omasta mielestä. Pesun jälkeen tietenkin savetus parantaa lopputulosta, jos pinta on pahasti likainen. Periaatteessa, mitä puhtaampi pinta on ennen vahausta, niin sitä paremmin vaha suojaa sen jälkeen. Vahaussienen käyttö levittäessä helpottaa hommaa aika paljon ja sillä saa tehtyä ohuen vahakerroksen. Alussa sieni tietenkin imee itseensä sitä vahaa enemmän ja kerroksesta saattaa tulla helpommin hiukan paksu. Tämän jälkeen homma helpottuu, kun sieni on "vahaa täynnä" ja kerroksen saa helpommin säännösteltyä haluamakseen. Mielestäni kerros on ohut kun sen näkee heti levityksen jälkeen, mutta kuivuttuaan ei jätä sellaista paksua valkoista kerrosta. Isot pojat tosiaan sanoneet, että mitä ohuempi kerros, niin sitä parempi. Kuivumisaikaa en ole ikinä kellosta katsonut, mutta katon tai konepellin olen kerralla ihan hyvin voinut levitellä ja sen jälkeen pyyhkiä sen pois. Ei tule mitään ongelmaa poispyyhkiessä, kunhan vahakerros ei ole liian paksu. Koneita tuon 476s:n kanssa ei mielestäni tarvitse ja aine on paljon helpompi työstää käsin kuin monet nestemäiset vahat. Mustat muoviosat kannattaa tietenkin suojata tai putsata jollain suoja-aineelle ennen/jälkeen vahauksen, jotta niihin ei jää ärsyttävää valkoista pintaa. Omalla kohdalla näin on tapahtunut ja pitäisi nuo saada jossain välissä pyyhittyä puhtaaksi.

Hyvin samaa mieltä pokkuksen kanssa, itsekin tuota Colliniteä käyttäneenä. Vahanlevityssienen voi ennen vahausta kastella vedellä läpimäräksi ja puristaa sen jälkeen käsin kuivaksi, helpottuu tuo ohuen kerroksen levittäminen. Ja tosiaan niin ohut kerros kuin vain on mahdollista, riittävästi sitä tavaraa siihen pinnalle varmasti tulee. Mitä puhtaampi lähtökohta (myös mahdollinen savestus), sitä parempi kesto vahapinnalla. Jos levittää riittävän ohuen kerroksen, voi 476 vaikka levittää koko autoon ja sitten vasta kiillottaa (915 kuulemma tarkempi kuivumisajan suhteen).
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Reneto

En ole käyttänyt 476:a, mutten malta olla kommentoimatta. Jossain olen nähnyt myytävänä 476 kitiä, jossa on mukana mikrokuituinen levitystyyny. Henk.kohtaisesti olen sitä mieltä että ne soveltuvat parhaiten nestemäisille vahoille, kuten Lime Primelle. Kuvan vaahtomuovityyny on kiinteiden vahojen kanssa pelatessa ihan must, kun haluaa o-h-u-e-n kerroksen. Mutta kuten totesin, 476 on minulle vieras vaha..  ;D
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Mikko

Mulla on mikrokuitusieniä ja niillä ohut kerros on tosiaan haaste, mutta käytettävä on kun on tullut hankittua. Kun kastelee alkuun ja puristaa kuivaksi niin toimii paremmin. Seuraavan tilauksen mukaan noita vaahtomuovisia.

Asiasta toiseen. Flunssaa pukkaa joten ei viitsinyt itse lähteä autoa pesemään. Vein sen sitten hetken mielijohteesta Helsingin Stockan pesulaan. Muuten ihan hyvä lopputulos, mutta kun ajelin kotiparkkikselle huomasin konepellissä kaksi kunnon skraidua tai (toivottavasti) jälkeä kuivauslastasta. Menevät nimittäin poikittain ihan laidasta laitaan. Pitää seuraavan pesun yhteydessä tutkia miten oikeasti on käynyt. Pesut tästä eteenpäin itse...

Kapa

Vahailinpa uuden kärryn viime viikon loppuna. Car-s:llä vahasin sillä lailla. että välttelin mustia muoviosia. Kun olin sillä vahauksen tehnyt ja kiilloittanut, niin aloitin kultaisella Glymillä käydä läpi kulutukselle alttiita paikkoja ja noita mustan alueen reunoja, sillä Glymi ei pahasti jätä jälkeä mustiin muoviosiin. Kultainen Glymi on muutenkin todella hyvä uudelle autolle ja on myös riittoisa ja älyttömän helppo vaha. Kun kaikki maalattu alue on valmis, niin sitten muoviin Korrekin aine. Olosuhteet oli loistavat, sillä ilman kosteus oli sopiva, aikaa tehdä homma kunnolla ja auto sateen suojassa. Todella tyytyväinen olen tulokseen.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 01.10.11 - klo:17:40
No niin hyvät naiset ja herrat, asiantuntijoiden apua kaivattaisiin jälleen... Koska kysymys on nyt Colliniten tuotteesta niin kirjoitan "halpis-topikin" sijasta tähän. Toivon asiallisia neuvoja.

Ja ennenkuin joku älähtää niin kyselen neuvoja erään tuttavani puolesta, en itselleni. Hän siis osti purkin Collinite 476s-vahaa ja nyt olisi käyttöohjeet tarpeen. Googlettelin hiukan ja englanninkielisenä löytyy ohjeita Colliniten sivuilta mutta Suomenkielistä käyttöohjetta en ole mistään löytänyt. Pari eri linkkiä puunausfoorumeille tuotti toki käyttäjäkokemuksia muttei mitään valmistajan/ maahantuojan virallista ohjetta.

Itse pähkäiltyä;
-Ohut kerros (miten määritellään ohut kerros?)
-Kuivumisaika korkeintaan vartti
-Pieni alue kerrallaan (onko esim. ison auton katto liian iso kerralla työstettäväksi?)

Käytössä em. henkilöllä ei ole kiillotuskonetta ja muutenkin aika perustarvikkeet; Levityssieni ja pari kiillotusliinaa/-rättiä. Liuotinpesun meinasi suorittaa ennen vahausta, lienee paikallaan?

Eli siis Collinite 476:a käyttäneet, käsinvahaus"taktiikka" ja muuta mahdollisesti huomioitavaa? Tack.

Edellä kerrottu hyvät ohjeet. Jos ei toimi, pohjat paskaiset ja kiillotettavuus pahempi kuin bulkkimömmöllä, kun tuo ei puhdista käytännössä lainkaan, mutta ei se siihen toki ole tarkoitettukaan... ;)

Cyclic Stig

Pokkus, Alke, Reneto & Mikko, kiitokset vastauksista.

Nuo savihommat tuskin tulevat kyseeseen, kyseessä on aika normaali Suomalainen autonhoitaja. Eli vahaus pari kertaa vuodessa, useimmiten käsinpesu mutta huoltoaseman koneetkaan ei ole ihan vieraita. Eli ei taida ymmärtää savesta mitään... Kliinerikin taitaa olla vieras käsite.

Vahan oli hankkinut suosituksen perusteella ja kyseli minulta ohjeita käyttöön(olenhan suht ahkera vahaaja, tosin "vähän" erihintaisilla aineilla ;D). Lupasin yrittää selvitellä, kokemusta kun ei ole yhdestäkään kiinteästä vahasta. Eikä yhdestäkään noin arvokkaasta vahasta.

Eli tällainen perusohje voisi olla seuraavan tyyppinen;

-Mahdollisimman puhdas biili
-Levityssienen kastelu ennen vahausta
-Ohut kerros (purkista ilmeisesti pitäisi saada vahattua n. 15 kertaa joten siinä ainakin referenssiä)
-Kuivumisaika 5-15 minuuttia, ei liian pitkään, muuten työläs kiillottaa
-Pieni alue kerrallaan, max yksi paneeli. Sitten kun oppii vahan "tavoille" ja oppii vetämään sen ohuen kerroksen niin voi vetää isomman alueen kerralla

Mitenkäs tuo vahattavan pinnan lämpötila, melko tarkkoja ohjeita Colliniten sivuilla tuosta asiasta?

Alke

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 01.10.11 - klo:20:47
Pokkus, Alke, Reneto & Mikko, kiitokset vastauksista.

Nuo savihommat tuskin tulevat kyseeseen, kyseessä on aika normaali Suomalainen autonhoitaja. Eli vahaus pari kertaa vuodessa, useimmiten käsinpesu mutta huoltoaseman koneetkaan ei ole ihan vieraita. Eli ei taida ymmärtää savesta mitään... Kliinerikin taitaa olla vieras käsite.

Vahan oli hankkinut suosituksen perusteella ja kyseli minulta ohjeita käyttöön(olenhan suht ahkera vahaaja, tosin "vähän" erihintaisilla aineilla ;D). Lupasin yrittää selvitellä, kokemusta kun ei ole yhdestäkään kiinteästä vahasta. Eikä yhdestäkään noin arvokkaasta vahasta.

Eli tällainen perusohje voisi olla seuraavan tyyppinen;

-Mahdollisimman puhdas biili
-Levityssienen kastelu ennen vahausta
-Ohut kerros (purkista ilmeisesti pitäisi saada vahattua n. 15 kertaa joten siinä ainakin referenssiä)
-Kuivumisaika 5-15 minuuttia, ei liian pitkään, muuten työläs kiillottaa
-Pieni alue kerrallaan, max yksi paneeli. Sitten kun oppii vahan "tavoille" ja oppii vetämään sen ohuen kerroksen niin voi vetää isomman alueen kerralla

Mitenkäs tuo vahattavan pinnan lämpötila, melko tarkkoja ohjeita Colliniten sivuilla tuosta asiasta?

Tuo arvokkuus nyt on vähän niin ja näin, tuon colliniten purkin saa Suomesta alta 25 euron (ulkomailta tilaten vielä edullisemmin) ja purkista tulee varmaankin noin 50 kerrosta (jos vain 15 kerrosta / purkki on kerrospaksuus aivan liian paksu), joten jos yhden vahauksen hinnaksi tulee 50 senttiä ei vaha enää kuulostakaan niin kalliilta, vaikka pakettihinnaltaan esim korrekia tai carsia kalliimpaa onkin. Mutta siis juju on nimenomaan tuo ohut kerros, joka onnistuu näillä kiinteillä vahoilla aivan eri tavalla kuin nestemäisillä..
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 01.10.11 - klo:20:47

Paras olisi vahata lämpimässä säässä mutta ei suorassa auringonpaisteessa.

Mikko

Kunhan nyt ei pakkasessa eikä toisaalta suorassa auringonpaisteessa vetele niin onnistuu kyllä. Itse myös teippaan mustat osat kun en levittäessä osaa olla riittävän tarkka, tuosta jää aika sitkeät valkoiset jäljet. Tarkempi (tai vaihtoehtoisesti lopputulokseen suurpiirteisemmin suhtautuva) pärjää kyllä ilman. :)

Collinite kun ei ole puhdistava vaha niin ehkä jokin Dodon Lime Prime Liten kaltainen puhdistava vaha (eli kliineri?) voisi olla paikallaan alle. Ainakin isot pojat sanoo, että kestää sitten paremmin ja pidempään.

Omalla kohdalla vajaa kolmasosa purkista on mennyt ja oman auton olen vahannut kolmeen kertaan (3-5 kerrosta joka kerta) ja vanhempien autot molemmat kerran (2 kerrosta molempiin). Ja mitään kovin ohuita kerroksia en ole onnistunut tekemään. Tälläkin menolla kyllä riittää kolmen vuoden tarpeisiin kolmen auton osalta.

Apaju

Tänään tuli kokeiltua vaimon autoon ja myös omaan poloon tuota AutoGlymin Aqua Vaxia ja totesin, että toihan voisi olla Mequiarsin Clay käsittelyn ja AutoGlym HD:lla pari kertaa vuodessa tehtävien käsittelyjen lisäksi ihan käypänen ja nopeasti tehtävä käsittely.

Tosin täällä Suomessa Aquan litrahinta on melko korkea, joten päätin tilata sitä Englannista 5l kannun jolloin litrahinnaksi tuli 6 eur/l, tuleehan tuohon tosin toimituskuluja 19 euroa, mutta samalla tuli tilattua myös Valet Pro PH Neutral Snow Foamia 5 litraa, joten  ei tuon hinnaksi toimituskuluineenkaan tule kun 8 eur/l.

Itellä kun on tuota vahattavaa 2 autoa ja  2 mp:tä ;D (siis omien lisäksi vaimon auto ja mp), niin vaikka tuo vahaaminen ja puunaaminen aina välillä on  kivaa, niin aina välillä sitä toisaalta kaipaa pikku helpotusta hommaan ja minusta tuo Aqua Vax on siihen ihan ok tuote. Varsinkin, kun ei tarvitse varoa listoja eikä muitakaan osia.
Eihän tuon tuotteen kiilto ja varmaan kestokaan ole mitään huippuluokkaa, mutta tällaiselle peruskäyttäjälle ihan riittävää
VW ID.3 Life

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Alke - 01.10.11 - klo:21:03
purkista tulee varmaankin noin 50 kerrosta (jos vain 15 kerrosta / purkki on kerrospaksuus aivan liian paksu)
En oikein jaksa alkaa vänkäämään tuosta hinnasta/ arvokkuudesta, siitä on täällä taitettu peistä aivan riittävästi. Mutta siis Colliniten oma techsheet sanoo näin:
LainaaSPREAD/COVERAGE: Depending on finish and conditions, one 9 oz tin for every 10-18
mid-sized cars. 
Tuosta kalkuloin sen noin 15 kertaa. En siis vetäissyt sitä aivan hatusta, vaikka muuten tiedänkin tuotteesta ja sen käytöstä kovin vähän.
Lainaus käyttäjältä: pokkus - 01.10.11 - klo:21:03
Paras olisi vahata lämpimässä säässä mutta ei suorassa auringonpaisteessa.
Jep. Alkaa vaan nuo ilmat vetää melko viileiksi jo Pohjolan perällä pikkuhiljaa. About +10c lienee kuitenkin vielä ok?
Lainaus käyttäjältä: Mikko - 01.10.11 - klo:21:15
Collinite kun ei ole puhdistava vaha niin ehkä jokin Dodon Lime Prime Liten kaltainen puhdistava vaha (eli kliineri?) voisi olla paikallaan alle. Ainakin isot pojat sanoo, että kestää sitten paremmin ja pidempään.

Omalla kohdalla vajaa kolmasosa purkista on mennyt ja oman auton olen vahannut kolmeen kertaan (3-5 kerrosta joka kerta) ja vanhempien autot molemmat kerran (2 kerrosta molempiin). Ja mitään kovin ohuita kerroksia en ole onnistunut tekemään. Tälläkin menolla kyllä riittää kolmen vuoden tarpeisiin kolmen auton osalta.
Tuskin vetää kyllä mitään ainetta tuon alle. Kuten sanoin, taitaa kliineri tjms. olla hiukan tuntematon käsite.

Siis vedätkö tuota Collinitea aina noin monta kerrosta?? HUH. Missään mainosteksteissä ei ainakaan tuollaista edellytetä, väitetään kestävän jopa vuoden. Kerrosmäärästä ei puhuta mitään, olen noita lukiessani olettanut yhden kerroksen moiseen riittävän...

Kapa

+10 on best!

Mikko

Vedän kaksi kerrosta "normaalisti". Toinen varmuudeksi sen takia jos ensimmäisellä tuli vedettyä joku kohta huonosti. Tuo 3-5 sen takia, että olen oman auton kohdalla opetellut aina samalla jotain uutta (kliineri, pienpoisto, savestus...) ja joutunut sitten omien mokien takia vahaamaan useamman kerran. Ei siis ole ollut tarkoitushakuista.

Tuo kaksi kerrosta on yleensä kaikkialla suositus ja kun Collinite on sen verran helppo vaha niin miksi ei, vaikka vaan varmuudeksi, vahaisi kahdesti.

Edit: Isän Passattiin vedin vaan liuotinpesun päälle kesälomalla kaksi kerrosta Colliniteä ja hyvin helmeilee edelleen peruspesujen jälkeen. Tuskin tuo kliineri pakollinen on, jos muuten saa puhdasta aikaiseksi.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 01.10.11 - klo:22:27
Mutta siis Colliniten oma techsheet sanoo näin:Tuosta kalkuloin sen noin 15 kertaa.

Hieman asiaa sivuten.. Ihmettelin kotimaiselle dodo-myyjälle, miksi verkkokaupassa myytävien pienien panel potien kohdalla on mainittu 1-2 vahauskertaa, vaikka totuus on 6-7 kertaa. Vastaus oli tyyliin että virallisten valmistajan antamien tietojen mukaan mennään.
Selvä  :D  Ehkä sama extra varmuuskerroin Collinitellakin käytössä > Ettei vaan tule reklamaatiota, että paskaa jauhoitte ja liikaa lupasitte. Näin minä sen ymmärrän.

Cyclic Stig

^Tiedäppä häntä. Oletko sitä mieltä, että valmistajan viralliseen dokumenttiin ei ole luottamista?

Minun pointtini tässä koko episodissa on se, että kaveri olisi tyytyväinen vahapurnukkaan ja siihen sijoitettuun pääomaan. Hän kun ei saanut myyneeltä yritykseltä mitään ohjeita tuotteen käyttöön. Olen vain luvannut yrittää selvittää ja kertoa tietoa eteenpäin. Kokonaiskuvan muodostaminen vain on kovin vaikeaa, englanninkielinen techsheet kertoo yhtä ja suomenkieliset puunausfoorumit jotain muuta....

Kokeilemalla kait kaikki selviää, mutta kunhan välttäisi isoimmat karikot :-\. Itse en ole paikalla kun tuota pitäisi autoon kokeilla ja kaverilla ei ole kokemusta kuin nestemäisistä vahoista, niinkuin itsellänikin.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 02.10.11 - klo:00:03
^Tiedäppä häntä. Oletko sitä mieltä, että valmistajan viralliseen dokumenttiin ei ole luottamista?
Jaa-a  :-\ Tekisi mieli sanoa että ei ole. Ainakaan tuossa Dodon kohdalla. Vaikuttaa siltä, että Colliniteäkin kuluu huomattavasti virallisia lukuja vähemmän. Enpä väheksyisi puunausfoorumien tietoja.

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 02.10.11 - klo:00:03

Kokeilemalla kait kaikki selviää, mutta kunhan välttäisi isoimmat karikot :-\. Itse en ole paikalla kun tuota pitäisi autoon kokeilla ja kaverilla ei ole kokemusta kuin nestemäisistä vahoista, niinkuin itsellänikin.
Todennäköisin karikko on vahan levittäminen liian paksuksi kerrokseksi. Mutta sen huomaa jo parin paneelin jälkeen. En ole tosiaan itse 476:a käyttänyt, mutta lukenut sen helppoudesta niin paljon, että jos kiillottaminen on työlästä, niin syy on todennäköisesti paksussa kerroksessa. Ja jos ilmat eivät ole suotuisat, on liian kylmä tai korkea ilmankosteus%, niin ongelmia voi tulla. Vahan liian nopeasta kuivumisesta ei nyt varmaankaan ole pelkoa  :)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 01.10.11 - klo:22:27
Alkaa vaan nuo ilmat vetää melko viileiksi jo Pohjolan perällä pikkuhiljaa. About +10c lienee kuitenkin vielä ok?

Siis kunhan ei pakkasessa tai sateessa vahaa levittele, niin pitäisi olla ok. Kylmä sää tai kostea ilma yleensä hidastaa vahan kuivumista todella paljon, jonka seurauksena vahan poispyyhintä hankaloituu huomattavasti. Periaatteessa siis ihan sama mitä Reneto tuossa aiemmin kertoi. Lämmin ilma siis lähinnä helpottaa ja nopeuttaa vahausprosessia, mutta ei periaatteessa ole välttämättömyys. Viileämmässäkin ilmassa voi vahata, mutta yleensä hyvä lopputulos on hieman kovemman urakan takana. Kylmällä ilmalla kannattaa vahaus tehdä sisätiloissa esimerkiksi lämpimässä parkkihallissa, jos siihen on mahdollisuus.

tepi

Männä perjantaina tuli vahattua Ibiza ensimmäistä kertaa. Keli oli mitä parhain, elohopea näytti +15, joten resepti oli selvä: pinelineä pumppupullolla pintaan, huuhtelu painepesurilla. Tämän jälkeen vaahtopesu, kuivaus ja auto talliin. Pinta uudessa autossa on vielä virheetön, joten vedin pintaan Collinite 476 vahan. Vaha erittäin helppo työstää ihan käsipelissä. Kestosta ei mitään hajua, merkkinä toi on mulle uusi.
-Huumorimielellä ja työkaverit lähetti-

411E

Lauantaina kaksi autoa talvikuntoon, koneella Dodon LimePrime pohjustus ja pintaan Collinite 476 käsipelillä.
Näillä pärjätty aikaisemminkin, ei jaksa enempää hifistellä.

Terveisin, laiska.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 01.10.11 - klo:19:58Flunssaa pukkaa joten ei viitsinyt itse lähteä autoa pesemään. Vein sen sitten hetken mielijohteesta Helsingin Stockan pesulaan. Muuten ihan hyvä lopputulos, mutta kun ajelin kotiparkkikselle huomasin konepellissä kaksi kunnon skraidua tai (toivottavasti) jälkeä kuivauslastasta. Menevät nimittäin poikittain ihan laidasta laitaan. Pitää seuraavan pesun yhteydessä tutkia miten oikeasti on käynyt. Pesut tästä eteenpäin itse...

Nonni. Naarmut on ja 2 kpl niitä vielä. Menevät ristiin poikittain keskeltä konepeltiä, huolellisesti laidasta laitaan vielä. V***tta tommonen... Keväällä sitten varmaan myllytykseen ja nyt jotain fillereillä varustettua vahaa tilaukseen. Turha varmaan yrittää edes reklamoida. Tuskin myöntävät mitään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy