Akun kestävyys...

Aloittaja Taky, 01.11.12 - klo:08:42

« edellinen - seuraava »

Taky

Eipä ole enään aikoihin tarvinnut 2,5 vuoden ikäiseen autoon uutta akkua hankkia, nyt Octaviaan piti, sillä näköjään akkujenkin käyttöikää on "leikattu" menneistä ajoista, 2,5 vuotta/160 000km meni tehdas akulla ennen kypsähtämistä.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Guest-283409

Toki sulla esilämmittävä webasto siinä Ocussa on jota ahkerasti käyttelit jne?

Itse laitoin viimetalvena uusiksi 2004 vuotisen Vartan valmistaman OEM akun Touranista kun laitoin esilämmityssetin. 8v on tuossamielessä ihan kunnioitettava suoritus. Kuluvia osiahan nämä on joten ei se ihme nykyautoilla ole että kuluvat.

HiTecci

Ja nykyinen eco-hihuilu kun on niistänyt noissa akuissakin ne materiaalit niin ohkasiksi kuin olla ja osaa, niin tässä sitä ollaan :-\ Onkohan kukaan koskaan ajatellut kumpi oikeasti on pahempi ympäristörikos, laittaa sitä lyijyä sinne akkuun niin että kestää, vaiko se että tuollaisen eco-akun joutuu vaihtamaan uuteen muutaman vuoden välein ::) Akkuteollisuus luonnollisestikin on tuon jälkimmäisen kannalla, sillä kaupankäyntihän on näin taattu ja voidaan itseäkin brändätä jonkin sortin eco-leimalla ;D
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Arska F

Nykypäivänä on tosiaankin menty siihen, että akkujen kestävyyttä on heikennetty...

Ennen kun osti autoon akun, se kesti, jopa pidempään kun auto ;)

Nyt, osta akku, ja 2,5-5 vuotta, osta taas akku. Tietenkin, nykypäivän auto on melkoinen sähkösyöppö 70-80 lukujen vehkeisiin verrattuna, mutta kuitenkin.
Näissä nykypattereissa on vielä toinenkin huono puoli verrattuna vanhempaan yksilöön: nämä sippaavat yleensä kerralla, ilman ennakkovaroitusta, toisin kuin vanhat "kunnolliset" akut.

Pikkusen mietityttää, että miten tuo profiilin kolopallon akku kestää tuota jatkuvaa (polttoainetta säästävää???) starttailua liikennevaloissa ;D (Oletan, että joku päivä se jää risteykseen, pahimpaan mahdolliseen ruuhkaan, ja sitten hävettää :-[)
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

pela

Elämä on ja rahalla saa...
Mulla on sellainen kokemus että tehokkaan kiinteän akkulaturin kanssa (Defa 10A) merkkiakulla ajelee sen 5 vuotta/180tkm. Mulle riittää...

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 01.11.12 - klo:09:54
Nykypäivänä on tosiaankin menty siihen, että akkujen kestävyyttä on heikennetty...

Ennen kun osti autoon akun, se kesti, jopa pidempään kun auto ;)

Nyt, osta akku, ja 2,5-5 vuotta, osta taas akku. Tietenkin, nykypäivän auto on melkoinen sähkösyöppö 70-80 lukujen vehkeisiin verrattuna, mutta kuitenkin.
Näissä nykypattereissa on vielä toinenkin huono puoli verrattuna vanhempaan yksilöön: nämä sippaavat yleensä kerralla, ilman ennakkovaroitusta, toisin kuin vanhat "kunnolliset" akut.

Liian hyvien akkujen valmistaminen on huonoa bisnestä.  :P

Tupo

^Onko kestävä akku "hyvä", jos muut ominaisuudet (koko, paino, kapasiteetti, virranantokyky) ovat 80-luvun tasolla? Toimisiko nämä nykyiset kaikilla sähköisillä herkuilla varustetut väyläohjatut liikkuvat viihdekeskukset niillä vanhoilla hyvillä akuilla?

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 01.11.12 - klo:10:21
Toimisiko nämä nykyiset kaikilla sähköisillä herkuilla varustetut väyläohjatut liikkuvat viihdekeskukset niillä vanhoilla hyvillä akuilla?
Kyllä toimisi. Eihän nyt hyvänen aika sitä virtaa noihin vehkeisiin sieltä akusta oteta, laturistahan se tulee. Ja tuon lisäksi se laturi-raasu myös lataa tuota akkua. Joten kyllä taas tietämätöntä vedätetään aika raskaasti jos tuolla elektroniikan määrällä muka akun kestämättömyyttä perustellaan :D Nämä Webastot ja Eberit sitten erikseen, joita käytetään auton ollessa sammutettuna = niiden tarvitsemä sähkiäinen on tosiaan sieltä (pakkasen jäähdyttämästä) akusta kotoisin 8)
BMW R 1200 ST -05

Taky

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 01.11.12 - klo:08:51
Toki sulla esilämmittävä webasto siinä Ocussa on jota ahkerasti käyttelit jne?

Jeps.

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 01.11.12 - klo:08:51
8v on tuossamielessä ihan kunnioitettava suoritus.

Se on jo aikas paljon. Aiemmin reiluun nelivuotiaaseenkaan ei ole tarvinnut akkua uusia.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 01.11.12 - klo:09:54
Näissä nykypattereissa on vielä toinenkin huono puoli verrattuna vanhempaan yksilöön: nämä sippaavat yleensä kerralla, ilman ennakkovaroitusta,

Juurikin näin. Lauantaina toimi ihan normaalisti, maanantai aamuna apuvirralla käyntii kun ei edes solenoidi ottanut päälle josta ihan normaalisti toimi tiistai iltaa - jäi jätkä matsi perskules kesken kun auto jä emännällä taipaleelle - jolloin taas pimeä, ajoa välillä 400 km ja keskiviikkona sitten uusi akku pellin alle.

Maanantaina Bochin testeri väitti akun olevan OK 71% tehollaan.

Arska F

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.12 - klo:10:29
Kyllä toimisi. Eihän nyt hyvänen aika sitä virtaa noihin vehkeisiin sieltä akusta oteta, laturistahan se tulee. Ja tuon lisäksi se laturi-raasu myös lataa tuota akkua. Joten kyllä taas tietämätöntä vedätetään aika raskaasti jos tuolla elektroniikan määrällä muka akun kestämättömyyttä perustellaan :D Nämä Webastot ja Eberit sitten erikseen, joita käytetään auton ollessa sammutettuna = niiden tarvitsemä sähkiäinen on tosiaan sieltä (pakkasen jäähdyttämästä) akusta kotoisin 8)

Niin, eihän sitä virtaa akusta oteta, jos laturin tuotto riittää, wanhoissa wehkeissä oli n. 60A laturit, nykyään +120A...
Mutta riittääkö sekään enää?
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 01.11.12 - klo:11:37
Mutta riittääkö sekään enää?
Pakko riittää, sillä jos ei riittäisi, ei akkukaan koskaan lataantuisi ja startissa sitä kuitenkin "jonkun verran" aina puretaan => kohta olisi startit starttailtu kun akku olisi tyhjä :-\

Josta päästäänkin näppärästi seuraavaan akku-ongelmaan, kuinka paljon nykyiset autot tarttevat käynnistysvirtaa. Puristussuhteet ovat nousseet ihan kiwasti viimeisen 20v aikana kun bensavehkeestäkin yritetään niistää niitä vimosia hyötysuhteen parannuksia ulos. Kaikki tuo vääntö pitää ottaa starttimoottorista, joka puolestaan syö tuota virtaskaa ihan muikeasti - kovista pakkasista nyt vielä puhumattakaan, kuinka "runsaasti" tuota sähkiäistä on enää kylmässä akussa tyrkyllä. Dieseleissä on kaikenlaista pikahehkua yms. jotta on starttiajat saatu lyhyemmiksi jne... :-\
BMW R 1200 ST -05

Arska F

Joo, I got the point :D

Pakko riittää, mutta... jutun jujuhan on siinä, että eihän nuo autonvalmistajat huvikseen nosta laturin kapasiteettia jos sitä virtaa ei tarvittaisi koko ajan lisää, jossain se raja tulee vastaan? Olettaisin, että virrantarve on laskettu, että näin paljon sitä menee, näillä "välttämättömillä" kuluttajilla...
Ja (tämähän on vain meikäläisen tyhmästä päästä tullut mielipide, ei herneitä) mitä sitten tapahtuu kun kuormaa lisätään sähköisillä lisävarusteilla, kuten vahvistimet, eberit/webastot, lisävalot... Jossain tulee raja vastaan. Kun kuormaa lisätään tarpeeksi, se (oletettavasti jäinen, vanha ja väsynyt) akku ei enää lataudukaan täyteen...

Odottelen mielenkiinnolla, että mitä tuossa meidän kolopallossa tapahtuu kun akku alkaa olla kypsä, kun tuota ei voi enää edes startata ennen kun hehkutus on loppunut... Wanhan Passatin sai sahattua väkisin käyntiin ilman hehkujakin, Golffia ei... Hehkut imasee jäisestä, väsyneestä akusta huonolla tuurilla viimeset virtaset pois, eikä se sitten enää ampeerinjämillä jaksakaan pyörittää starttia...
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Tupo

LainaaKyllä toimisi. Eihän nyt hyvänen aika sitä virtaa noihin vehkeisiin sieltä akusta oteta, laturistahan se tulee. Ja tuon lisäksi se laturi-raasu myös lataa tuota akkua. Joten kyllä taas tietämätöntä vedätetään aika raskaasti jos tuolla elektroniikan määrällä muka akun kestämättömyyttä perustellaan Nämä Webastot ja Eberit sitten erikseen, joita käytetään auton ollessa sammutettuna = niiden tarvitsemä sähkiäinen on tosiaan sieltä (pakkasen jäähdyttämästä) akusta kotoisin
Kyllä minä kohtuullisen hyvin tiedän, mistä se sähkö tulee.  ;) Tiedän myös, että sähköä tarvitaan kuitenkin nykyautoissa paljon enemmän. Webaston ottama virta tulee juuri sieltä akusta ja sitten sen webaston käytön jälkeen auto pitäisi vielä saada käyntiinkin. Mm. korkeammista kylmäkäynnistysvirtavaatimuksista johtuen nykyisten akkujen rakenne on erilainen kuin niissä "hyvissä" akuissa ja se väistämättä vaikuttaa myös kestävyyteen. Toisaalta eipä akut nykyään maksakaan juuri mitään verrattuna niihin vanhoihin aikoihin. Sitä paitsi, kyllä nykyäänkin saa tehokkaita je kestäviä akkuja (esim. AGM-akut), mutta ne taas maksavat vähän enemmän.

tex102

Kesto lienee paljon kiinni käytöstä ensimmäinen akku kesti 1,5V / 160tkm ja hyytyi sitten 25 asteen pakkasessa totaalisesti. Nykyinen pelannut 6V / 130 tkm ilman ongelmia ja pari kertaa välillä purettu ihan kuiviin (sisävalot päällä). Ja ei kai tuo Webasto itse sähköä ihan hirveästi vie, mutta kun laittaa puhallukset sisälle peliin niin sitten rupeaa sähkö kelpaamaan.

Eskoop

Mulla oli A-vectrassa 15vuotta/300 000km alkuperänen akku, tuli vaihettua jo ihan varmuuden vuoksi, vaikkei mitään ongelmia ollutkaan   ::)

heppi

Eipä nuo nykyään akut kestä enään kauan kun niin paljon lisälaitteita. Muutamia nyrkkisääntöjä mitä olen kuulut itseäni viisaammilta ihmisiltä:

-Osta mahdollisimman halpa ja iso akku (mahdollisimma uusi ampeeri luku). Toki nykään monet lisälaitteet ja autot ovat herkkiä liian isoille akuille ja sitten tulee vastaan vielä ei ole tilaa kookkaille akuille. Turvallisinta on valita sellainen akku joka on ampeeri luvuiltaa sama kuin orgis mutta katsoo että kylmäkäynnistys arvo mahdollisimman korkea.

-Jos et tiedä minkä akun ostat tai mikä on parempi mene kauppaan ja kokeile akkujen painoja mitä painavempi akku sitä ennemän siinä on lyijyä ja sitä parempi akku on.

-Lisälämmittimillä varustettut autot ja start/stop autot pitäisi varustaa syväpurkaus AGM akuilla. Hieman kalliimpia kuin tavalliset akut.

-TimoS-

Saas nähdä kuinka pärjää tulevalla Volvolla, kun on pa-lämmitin ja ajomatkat lyhyitä. Varmaan täytyy laittaa tuollainen Defan kiinteä akkulaturi.
Volvossa on tosin erillinen start/stop-akku. Veikkaan että tulee s/s-automatiikka deletoitua aina lähtiessä, en jotenkin tykkää moisesta systeemistä.

Quality

Lainaus käyttäjältä: -TimoS- - 31.12.12 - klo:15:04
Saas nähdä kuinka pärjää tulevalla Volvolla, kun on pa-lämmitin ja ajomatkat lyhyitä. Varmaan täytyy laittaa tuollainen Defan kiinteä akkulaturi.
Volvossa on tosin erillinen start/stop-akku. Veikkaan että tulee s/s-automatiikka deletoitua aina lähtiessä, en jotenkin tykkää moisesta systeemistä.

Pakkasilla joulunaikaan tuli jonkin verran lyhyttä ajoa ja pa-lämmittimen käyttöä, mutta ei vähäisintäkään oiretta akun vajaalatauksesta. Onpa aikoihin eletty, kun polttoainetalouden vuoksi pitää toista akkua jo autoon viritellä! Ihan samoilla linjoilla start-stopin mielekkyydestä. Laina-V50ssä sellainen oli, ja olipa todella syvältä - ei tullut aina pois kytkettyä (ei muistanut).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

-TimoS-

Itse asiassa, kaikkein fiksuinta olisi jos pa-lämmitin osaisi käyttää tuota ss-akkua. Ensi tietoni mukaan näin ei ole.

tapanixxx

Mun mielestä start stop järjestelmä on aivan turha varuste ja turhaa kuormittaa starttia. Toinen turhake on sylinterien lepuutustoiminto. Ymmärrän sen toimivuuden v8 moottorissa eli voi polttoainetta säästääkin mutta 1.4 moottorissa ei varmaan kovin paljon säästä. Toivotaan että ei tuo mukanaan jotain uutta 'tyyppivikaa'.

Mike

LainaaPikkusen mietityttää, että miten tuo profiilin kolopallon akku kestää tuota jatkuvaa (polttoainetta säästävää???) starttailua liikennevaloissa

Tästä ongelmasta pääset, kun kytket järjestelmän pois käytöstä. Todella harvalla kuskilla se mitään säästää, pysähdyksen pitäisi olla yli 20 sekuntia että säästöä syntyy. Itse kytken pois lähes aina, kun eipä nuo pysähdykset valoihin useinkaan yli puolta minuuttia ole. Ja vaikka olisikin, niin tyhjäkäynnin kulutukseksi ajotietokone näyttää lämpimällä moottorilla 0,3 litraa / tunti. Tankillisella tuon pitäisi siis käydä tyhjäkäyntiä n. 5-6 vuorokautta.

Eräällä tutulla on ollut uudesta asti Volvo V70 D5 -02 ajossa, mittarissa on nyt reilut 400 tkm. Joulun aikaan kertoi että autossa on vielä alkuperäinen akku paikoillaan ja hyvin starttaa. Lohkolämmitinkin autossa on, mutta muutaman kerran on kuulemma vaivautunut tuota käyttämään, kovimmilla pakkasilla. Tuon verran niiden akkujen pitäisi kestää. Itsellä ei ole mitään ennen aikaisia vikoja akuissa ollut.

papparatsi

Nykyakut vrs wanhat hyvän ajan valovuosia kestävät akut.
Hra Akkumyyjä kertoi että direktiivit perskules ne rajasivat jossain vaiheessa lyijyn määrän akussa melkolailla alhaisemmaksi kuin ennenwanhaan. Mitälie MELKEINyhtähyvää korvikemetallia niissä nyt tilalla? Siitä suora yhteys kestoikään.

Quality

Viimeksi olen joutunut uusimaan akun joskus -80-luvun lopulla, silloin noin 5-6-vuoden jälkeen. Vennon akku taisi olla alkuperäinen vielä kahdeksanvuotiaana ja Audissa lähes viisivuotiaana. En tiedä, minkä ikäisenä yleensä joudutte akkuja vaihtamaan?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

-TimoS-

On siitä akun ostosta aikaa, ehkä tosiaan 80-luvulla. Pirssit ovat vaihtuneet sen verran tiheään jotta ei ole tarvinnut.
Toisaalta uudemmissakaan ei ole sattunut viallista/lyhytikäistä patteria kohdalle.
Nykyisen V50:sen alkuperäisakku on siitä vanhemmasta päästä = 5 vuotta ja ok kunnossa.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Quality - 31.12.12 - klo:17:46
Viimeksi olen joutunut uusimaan akun joskus -80-luvun lopulla, silloin noin 5-6-vuoden jälkeen. Vennon akku taisi olla alkuperäinen vielä kahdeksanvuotiaana ja Audissa lähes viisivuotiaana. En tiedä, minkä ikäisenä yleensä joudutte akkuja vaihtamaan?
Mulla oli yhtenä päivänä tässä asiakas kolmoskoppaisine golfeineen. Auton vuosimalli oli -99, viimeisiä siis, ja mies väitti siinä olevan alkuperäinen akku. Ja kah, niinhän siinä oli kun ihan itse näin. Uskomatonta.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

joukose

Juu mulla on AGM akku ja tyytyväinen olen tuohon alkuperäisakkuun.
mulla on myös jälkiasennettu webasto ja mm. defan akkulaturi.

Ihmettelin kerran kun olin puoli tuntia lämmitellyt autoa weballa ja jo kymmenen minuutin ajon jälkeen, kun pysähdyin risteykseen niin start-stop sammutti koneen.

On tossa start-stop sydeemissä näköjään mietitty kokonaan uusiksi myös akun lataus. Ottaa varmaan aika hulppeita virtoja AGM vastaan kun noin nopeasti latautuu.

Toivottavasti tarttee uusia akku vasta 10 vuotta vanhana ;D

*Sitä saa mitä tilaa"

dosetti

edellisessä autossa vm 2000 oli 11 vuotta vanha alkuperäinen akku, jonka varmuuden vuoksi vaihdoin.

Hesse

Minulla oli yksi auto 18 vuotta, siinä ensimmäinen akku kesti 8 vuotta, toinen 7 vuotta. Molemmat meni ilman mitään oireita, auto vaan ei enää käynnistynyt aamulla.

Geoman

Minulle akkuvaihto on kuin määräaikaishuolto etenkin automaattivaihteisessa autossa. Lyijyakun vaihdan 5-6 vuoden välein ja olen onnistunut tällä välttämään epäonnistuneet käynnistykset.

Jos auto jää huonon akun vuoksi "väärään" paikkaan tai"väärälle" henkilölle on harmi ja todennäköiset lisäkulut vähintäin  uuden akun hinnan suuruiset.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy