Golf 1.4: Keltainen check-varoitusvalo ja koodi

Aloittaja hulluj, 21.10.12 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

hulluj

Golf IV, vm. 2000, 1.4 bensakone.

Eräänänä päivänä taannoin syttyi keltainen check-merkkivalo kesken ajon. Ajoin auton suoraan läheiselle pajalle, jossa luettiin koodi. Kommentti oli epämääräinen "Jostain laihasta seoksesta kai valitti. Ei aiheuta toimenpiteitä tähän hätään." Koodi nollattiin ja ajoin taas. 70km myöhemmin sama valo syttyi uudelleen. Nyt luetutin koodin kaverini VAG Comilla. Se kertoi seuraavaa:

Lainaa
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine        Labels: 036-906-032-AXP.lbl
  Part No: 036 906 032 D
  Component: ME7.5.10            3398  
  Coding: 00031
  Shop #: WSC 00425  
  VCID: 112DB177744D

1 Fault Found:
16804 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold
           P0420 - 35-10 -  -  - Intermittent
Readiness: 0000 0000

-------------------------------------------------------------------------------

Mitä tuosta pitäisi päätellä ja pitäisikö sille tehdä jotain kun valo seuraavan kerran syttyy?

Toinen kysymys koskee Golf IV:n ajovalojen vaihtamista. Onko niihin käsiksi päästäkseen todellakin irroitettava puskuri ja muut hauskuudet. Tuon 1.4:n konehuone ainakin on niin avaran oloinen verrattuna esim. 1.9TDI:hin, että saisiko polttimon vaihdettua helpommin?

DyyD

Kyllä tuo vikakoodi voi tarkoittaa monenlaista:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16804/P0420/001056

Ja kyllä ne valot voi vaihtaa irroittamatta umpioita kun on vaan tarpeeksi rauhallinen toimija. :)

eGetin

Kyllä itse ainakin vaihtelin veljen mk4 Golfista (1.9TDI PD) ajovalot ihan siinä missä mk3 Golfiinkin - ei siinä mitään umpioita tarvitse irrotella :) Suojus irti, polttimo käteen ja uusi tilalle.

hulluj

Kiitoksia vastauksista. Pitää käyttää uudelleen pajalla tutkittavana kun valo taas syttyy.

Huomenna koitan siis itse vaihtaa ajovalojen polttimoa. Kumma juttu vain, että jopa Alfamerin korjausopas sanoo, että puskuri pitää irroittaa polttimoiden vaihtoa varten. Mieluiten toki olisin irroittamatta..

TDiSmoke

Kyllä onnistuu puskuria irroittamatta. Jopa 1.9TDi:hin onnistuu johdollisten xenonien vaihto, tosin akun puolella melko ahdasta kun joutuu polttimon kiinnikelangan ottamaan kokonaan pois juuri noitten xenonien johtojen takia.  :D

RSOCUstin

Kyllä sinne kädet sopii. Kuskin puoliset polttimet kannattaa vaihtaa vasemmalla kädellä. Taipuu paremmin koloseen.
Toissa viikolla vaihdoin parkkipolttimot ja kyllä tiukkaa teki. Onneksi on pienet lapaset.

hulluj

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 21.10.12 - klo:19:24
Kyllä tuo vikakoodi voi tarkoittaa monenlaista:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16804/P0420/001056

Konsultoin kahta autoista paremmin perillä olevaa kollegaa noiden mahdollisten syiden tiimoilta. He kehottivat ensimmäisenä putsaamaan ilmamäärämittarin. Tänään kaivoin Alfamerin käteen ja luin seuraavaa:

Lainaa"Ilmamäärämittari on käytössä kaikissa muissa paitsi 1-4- ja 1.6-litraisten DOCH-moottoreiden suihkutuslaitteistossa. 1.4- ja 1.6-litraisissa DOHC-moottoreissa luotetaan imusarjan painemittaukseen, eli niissä käytetään imusarjan painetunnistinta ilmamäärämittarin sijasta".

Eli; olisiko nyt syytä perehtyä imusarjan painetunnistimeen, vai siirtyä suoraan vikakoodin mahdollisten aiheuttajien listalla seuraavaan kohtaan? Niitä olivat siis "vuoto imusarjassa tai pakoputkistossa" ja "katalysaattorin vika".

hulluj

Tänään tuli huomattua sellainen putputuspärinä kun lähdin pihasti liikkeelle ikkuna auki. Ettei vain olisi sittenkin vuotoa pakoputkessa. Jos näin olisi, eikö vuodon pitäisi olla ennen katalysaattoria että tuollainen vikakoodi tulisi?

tsiih

Riittää että se on ennen kakkoslambdaa, joka sitä katin tehokkuutta arvioi.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Guest-288385

1.4 16v koneessa ei ilmamäärämittaria tosiaan ole. Imupuolella voi olla omat juttunsa, mutta mainitsemasi vikakoodi viittaa melko suoraan kuitenkin pakopuolelle. Putken kun tarkastaa ja varmistuu että lambdat on ehjiä on jo pitkällä asian ratkaisussa. Yksi "peruspaikka" näissä golfeissa on pakoputken jousto-osa, mitkä tahtoo rispaantua ja alkaa vuotamaan.

Mutta eihän tässä kirjoittajilla mennyt hieman ajovaloumpiot ja polttimot sekaisin. Umpion vaihtamiseksi pitää puskuri irroittaa, sillä alemmat kiinnikkeet on umpion alla puskurin takana piilossa. Neljään "neloskoriseen" olen polttimoita itse vaihdellut, eikä silloin ole muutakuin suojamuovi umpion takaa tarvinut irroittaa. :)

ram1

Mulla 1.8 gti:ssä tuo sama koodi.Nollasin vaan.Mulla nykii jonkun verran 1500-2200 rp/m, että jotain vikaa on.Ykköslambda olis se helppo vaihtoehto.Ebaysta Bosch kuluineen 98e.Mulla myös likainen maf voi olla syy.Bensansuodatin tai alipaineletku rikki on myös mahdollisia.Syitä voi laihaan seokseen olla monia.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

hulluj

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 17.11.12 - klo:11:12
1.4 16v koneessa ei ilmamäärämittaria tosiaan ole. Imupuolella voi olla omat juttunsa, mutta mainitsemasi vikakoodi viittaa melko suoraan kuitenkin pakopuolelle. Putken kun tarkastaa ja varmistuu että lambdat on ehjiä on jo pitkällä asian ratkaisussa. Yksi "peruspaikka" näissä golfeissa on pakoputken jousto-osa, mitkä tahtoo rispaantua ja alkaa vuotamaan.

Mutta eihän tässä kirjoittajilla mennyt hieman ajovaloumpiot ja polttimot sekaisin. Umpion vaihtamiseksi pitää puskuri irroittaa, sillä alemmat kiinnikkeet on umpion alla puskurin takana piilossa. Neljään "neloskoriseen" olen polttimoita itse vaihdellut, eikä silloin ole muutakuin suojamuovi umpion takaa tarvinut irroittaa. :)

Ok, kiitoksia tästä. Aletaan tutkia pakoputkea seuraavaksi.

Polttimot vaihtoi käden käänteessä. Alfamer todellakin opasti polttimoiden vaihtoon maskin ja puskurin irroituksella. Onneksi selvisi vähän vähemmällä.. :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy