Audi A5 chat

Aloittaja Flat, 29.01.10 - klo:13:10

« edellinen - seuraava »

Poikarukka

Lasin kallistusta voi säätää oven alapuolelta muistaakseni jonkilaisella ruuvi patentilla. Itse en ole sitä nähnyt, mutta muistelen näin olleen. Jotkut ovat tunkeneet normaalia ovi tiivistettä auton onton tiivisteen sisään ja saaneet näin sen pitämään paremmin. Audin keppiä en ole purkanut, mutta laittaisin jotain vaseliinia mikä ei jämähdä pakkasella. Ehkä korjaamo-ohjeissa on oikeat tiedot, jos jaksaa kaivaa netistä.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

kaahari

Tein kesäsiivousta autoon ja huomasin että jakopään suojamuovien välistä tihkuu öljyä. Siitä ilm nokka-akselin asentoanturin tms purkin alta, melko ylhäältä. Tyyppivika? Nokan stefa vai joku muu?

Auto on 2l tfsi -10
Audi A5 2l TFSI 6spd coupe quattro -10

Poikarukka

Onko kokemuksia takanurkasta tulevasta klonksahduksista. Muutaman kuukauden aikana kehittynyt oikeaan (pelkääjän puoli) takanurkkaan sivuääni. Ei mikään voimakas, mutta selvästi erotettavissa ja ärsyttää suunnattomasti. Ã,,äni ilmenee jyrkemmin mutkaan ajaessa. Esimerkiksi 90-asteen käännös risteyksessä. Paino siirtyy autossa  ja kuuluu "Blok" ääni. Ã,,änen saa myös kuulumaan laidasta laitaan mutkitellen nopeasti molempiin suuntiin. Ulos ja sisään joustossa ja aina oikeasta takanurkasta painon siirtyessä blong-kuuluu. A4 puolella oli tyyppivika -threadissa juttua oikeasta takanurkasta ja luin sitä. Minulla ei ongelma ei esiinny lämpötila riippuvaisesti eikä normaalijoustoissa säännöllisesti (joskus harvoin luulen kuulevani jotain sieltä). Takakontti on tyhjätty täydellisesti pohjiaan myöten eikä vaikuta ääneen. Alle katsoin ja puslat näytti ehjille. Koiranluut tuntuivat tiukoilta. iskarit eivät olleet hikoilleet. Katsastuksessa pyysin tarkistamaan (tuttu kaveri oli) tarkemmin kaikki kun ääntä on ollut. Ei löytynyt väljää ja arvot olivat OK testissä iskareille. Käsin auton heiluttelu ei saa mitään ääntä aikaan ja muutenkin alusta on hiljainen ollut. Loppuu mielikuvitus mikä siellä lonksuu. Iskarit vaihtoon?
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Pekka T


^ A4:ssa ääntä aihettaa takaiskareiden pohjaanlyöntikumien irtoaminen, niitähän on takuuseen liimattu paikoilleen. Voisiko sinun A5:ssa olla tämä sama vika?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Poikarukka

Mahdollista varmasti. Tippuuko se kumi alas asti ja heiluu ihan miten sattuu vai miten tuon tietää olevan "irrallaan". Kai se normaalistikin liikkuu iskarin varressa vai miten sen toteaa vaativan jotain tekemistä?
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Poikarukka

Rengasta käytetty pois ja ihmetelty. Kaikki alustanosat ovat kuin uudet. Pohjaalyöntikumi ja suojaputki ovat kiinni ylälaakerin pohjassa. Vaikka miten tempoo ei tunnu mitään mistä ääni voisi lähteä. Voihan se kuulua muualtakin toki.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Phaeton

Näyttäisi tulevan ainakin etujarrujen (levyt + palat) vaihto ajankohtaiseksi tässä syksyn/talven aikana, niin aloin miettimään pitäisikö samalla päivittää ne luokkaa parempaan nyt kerralla. Hintaa noille vakioillekin kuitenkin kertyy jo ihan riittävästi. Ilmeisesti siis 3.0 TDI:ssä on edessä vakiona 320 mm ja takana 300 mm levyt? Ja S5:sessa 345 edessä ja 330 takana? Voiko tuohon 3.0 TDI:hin heittää nuo S5:sen levyt ilman sen suurempia osien vaihtoja? Onko nuo jarrusatulat samat S5:ssä ja 3.0 TDI:ssä? Jos levyt on 345 mm, niin vanteiden täytyy olla vähintään 18", ilmeisesti 17" ei enää mahdu alle?

Onko suosituksia mistä ja kenen valmistamat jarrulevyt kannattaisi tilata, EBC? Toinen kysymys on sitten onko tuosta mitään suurempaa hyötyä päivittää nuo jarrut isommiksi (kasvaako jarrutusteho)? Ja onko uritetuista levyistä normaali käytössä muuta "hyötyä" kuin ulkonäkö?
Audi A5 Sportback 3.0 TDI Quattro S-tronic '10
ex: Skoda Octavia 2.0 TSI RS DSG '10
ex: Skoda Octavia 2.0 FSI Tiptronic Elegance '05

Poikarukka

Etujarrut saa aika kivuttomasti päivitettyä S5:ksi. Satulat ovat samat (varaosanumero eroaa S5-lätkän takia). Satulan pidikkeet, palat ja jarrukilvet pitää vaihtaa S5 vastaaviin. Takajarrut onkin isompi homma, kun siellä vaihtuu jäähdytetyiksi. Tarkoittaa myös satulan vaihtoa. Varmuudella en osaa letkuista sanoa tarvitseeko vaihtoa kummassakaan päässä. Valmiita settejä näyttää saavaan internetistä OEM osilla.

Ero tehossa tuskin järin suuri on S5 jarruihin, vähän paremman näköiset. Miksei sitten suoraan RS5 rautalaikkoihin? Itsekin näitä katselin, mutta päädyin vaihtamaan uudet alkuperäiset. Jarrutehoa tuntuu riittävän. Ehkä radalla voi pientä etua saada jäähytyksestä takana ja pikkuisen paremman ulkonäön. S5 jarruille minusta menee alkuperäis 17", mutta kannattaa tarkistaa (varaosaluettelo puhuu S5 jarruista 17").
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Poikarukka

Aiemmassa viestissä ihmetelty klonksahdusten syy taisi löytyä oven lukkosalvan säädöstä. Olivat huollossa säätäneet pelkääjän ovea ja nyt ääni ainakin selvästi väheni (tarvii rajumman kanttauksen tullakseen). Ehkä ilmojen kylmeneminenkin saattaa vaikuttaa. 3.0tdi Alkuperäisjarrujen hinta oli (levyt/palat+työ) 590â,¬ ja taka 460â,¬, kun tiedustelin. Teetin tosin vain eteen, kun takajarrut olivat mielestäni hyvässä kunnossa. 150tkm kesti alkuperäiset (etu)jarrut mikä minusta hyvä saavutus. Toki paino matka-ajossa, mutta kyllä nuo rajumpaakin menoa kestävät hiipumatta. Laatu alkuperäisissä ainakin on hyvä.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Phaeton

Täytyy noita etujarruja miettiä, takajarrut saa nyt toistaiseksi pysyä vakioina. On tainnut tuo noin 55000 km autobaanaa vähän kuluttaa noita (etu)jarruja enemmän, kun menevät jo noin 90 tkm jälkeen vaihtoon :D Ehkä nuo Suomessa kestävät vähän paremmin (matka-ajoa pääosin). Ja tosiaan hinta taisi marmorilla olla 450â,¬ (levyt + palat) ja noin reilu 100â,¬ työ.

Takajarruissa taisi olla myös se, että jos levyt paksunevat, niin tuo sähköinen käsijarru ilmeisesti täytyy säätää uudelleen, jotta toimii oikein.

Suhteellisen hyvin on omassa ainakin vielä pysyneet kolinat poissa, mutta hattuhylly kaipasi vähän lisäpehmustetta kiinnikkeisiin, jotta ei rämise kun on vähän epätasaisempi alusta.
Audi A5 Sportback 3.0 TDI Quattro S-tronic '10
ex: Skoda Octavia 2.0 TSI RS DSG '10
ex: Skoda Octavia 2.0 FSI Tiptronic Elegance '05

Poikarukka

Hattuhyllyn irroitus on varmaan jossain vaiheessa tehtävä minunkin. ASS alkuperäinen subbari saa painua katiskan painoksi ja tilalle vähän asiallisempi elementti. Samalla vähän pehmusteita hyllyn alle.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Zachaeus

Eka huolto ois tulossa parin vk päästä; 29100km mittarissa nyt ja menee varmaa pikkasen yli; liekö tuolla väliä mitään? Luulis ettei merkitystä onko huoltoon mennessä 29999km vai 30099km? Aiemmin ei oikein kärriä pääse viemään..

Öljyvaihtoväli ollu monta tkm jo sama ku se kiinteen luvun mittari; varmaan ku >80% ollu matka-ajoa. Alkuu ero tais olla jopa 4500km..hipui pikkuhiljaa samaan. 8/13 lopussa siis käyttöönotto..
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

Ifa

Joskus ainakin "peloteltiin" että jos huolto on mennyt pitkäksi niin sitten myöhemmin mahdollisesti vedotaan tähän huollon myöhästymiseen jos jotain dramaattista sattuu.
Tosin tuo varmaan on vain kaupunki legendaa, ei ole omakohtaisia kokemuksia  :P
A5 Cab

Epes

Lainaus käyttäjältä: Ifa - 29.09.14 - klo:20:50
Joskus ainakin "peloteltiin" että jos huolto on mennyt pitkäksi niin sitten myöhemmin mahdollisesti vedotaan tähän huollon myöhästymiseen jos jotain dramaattista sattuu.
Tosin tuo varmaan on vain kaupunki legendaa, ei ole omakohtaisia kokemuksia  :P

Niin ja sinä voit vedota siihen että kun aamulla soitit huoltoon, niin oletit että ottavat sen työn alle heti iltapäivällä. Silloin olivat kilometrit vielä kohdillaan mutta suunnaton yllätys oli, että huoltoon pääsi vasta parin viikon jonotuksen jälkee jona aikana kilometrit menivät yli.

msvahn

Ei voi tuollainen 99km vaikuttaa mitään, mutta joku 2-3tkm varmaan olisi tehtaalle jo syy jakaa kustannuksia jos jotain isompaa sattuisi.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Zachaeus

Tieto tuli Laakkoselta että 10% on maksimi mitä saa männä yli =P
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

Zachaeus

Iltoja. Oon tässä aina sillön tällön miettinyt laittaako tohon kärriin säädettävän alustan ja sitä myötä kesävanteiks tulis 19", mutta kyllä se taitaa vääntyä siihen että kun ykkösrakkine vielä vuosia etiäpäin on ja mukavuus ja talvikelit on mitä on, ja omaa silmää tuo s-line alusta hyvin miellyttää, niin ois sit hommattava toiset 18" vanteet.

Oon miettiny kesävanteiks noita S5 vakiovanteita: 18" 8T0601025A http://www.hubcaphaven.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=HC&Product_Code=7020&Category_Code=3189

Aikani googlettelin eikä ota tolkkua, mistäköhän noita kannattaisi uusina kalastaa? Varaosatiskillä lienee 600e/kpl hujakoilla..joskin speed-autoteile sanoo
8T0601025A       ALUFELGE    12.99kg    497.76 e    550.14 e
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

fisutus


Zachaeus

Juu tiiän kyllä..oon kaiketi vanhanaikainen sikäli että vaikka ebaystä oonkin ostellut sitä sun tätä niin mieluiten uusina ostaisin nuo vanteet kuin 1000e laittais käytettyihin joissa kuitenkin ois naarmuja ja ruhjeita kun ne sais ja siinä sitten vääntäis kun myyjä 3000km päässä..
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

fisutus

Saahan tuolta jo 1000 eur uudet vanteet ihan Audi liikkeestäkin ebayn kautta. Ja eipä noissa ebay kauppiaden kanssa sikaa tarvitse säkissä ostaa, aika tarkkaan ovat kuvanneet jos vanteissa jotain naarmuja on. Yksityiset myyjät on sitten tietysti asia erikseen. Mutta saahan noi ihan suomen marmorilta, slamitilta tai speedin kautta uutena sopivalla kasalla euroja :-)

wiba

Meinaatko ettei A5:sen s-line alustan kanssa kävisi 19" ulkonäkösyistä? Ainakin B8:ssa s-line alustalla 19" kesä- ja talvitassut käy ihan hyvin eikä tarvitse tinkiä mukavuudesta.

Zachaeus

Juu seki on käyny mieles..tarkotat A4 B8? A5 vakiona lienee saman korkune ku A4 sporttialustal ja sit S-line madaltaa 10mm ku A4:sta -30mm vakioon nähden..mut tiedä sit jotkut tästä vääntänyt. Mut itte kyl parkkiksilla ku verrannu esim Sport Edition A5:iin joissa S-line logoa yms mutta ei S-line alustaa ni on ne selkeesti korkeampia, nyrkki mahtuu pyöräkotelon ja renkaan väliin.. Voisha sitä toki jarrutella niinki et ajais viel noilla 18" Goodyearin EGP 1 kesän mut pintaa 7mm ja vast 12tkm ajetut..eli 2016 keväällä sit 19" renkaat ja vanteet.. Mutta tuosta mukavuudesta oisin eri mieltä 2x19" A5 ajanu ja ääntä piti..mut seki on niin kyse taas rengasvalinnasta..PS3 oli äänekäs. Jospa niitä ContiSealeja tulis... Kyllä juu se 19" taitais madallusta vaatia...

Edelleenkään en oo edullisesti Oem uusia noita löytäny, Ebaystäkää, sokeeko oon...
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

wiba

A4 B8:sia siis tarkoitin ylempänä.

Poikarukka

55mm on vakio alustaisissa A4/A5 korkeus eroa (katon korko) ja leveydessä 28mm. Tämä ero ei tietysti rengaskoteloissa ole samassa mitassa. Eli vaikka A4 olisi coilovereilla on vakio A5 matalampi... Itselläni on 19" vakio alustaisessa eikä se nyt räikeästi raktorilta näytä. Linjat ovat autossa kohdallaan. Matalassa autossa ei haittaa pieni kaaren rako... Bilsteineitä kuitenkin mietitään kun alusta lähtee uudelle kierrokselle.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

fisutus

A5 on vakio ja sport alustalla samalla maavaralla kuin A4 sport alustalla varustettu (-20mm vakiosta).
S-line maavarat on molemmissa samat (-10mm).

Omaan silmääni toi oli kyllä aikamoinen traktori sportalustalla, -30mm eibacheilla on omaan silmääni sopusuhtaisemman näköinen, mutta makuasioitahan nuo

Lapland

Mistähän mahtaa johtua takapään kolahtelu?
Ã,,äni lähtee yleensä silloin kun ajan monttuun tai tiessä olevan terävän poikittaisen halkeaman yli. Kolahdus kuuluu n. 90 km/h ja sen ylittävissä nopeuksissa. Ã,,äni tullut nyt alkutalvesta.
Peräkontti tyhjennetty vararenkaasta, tunkista ja työkaluista, mutta ei vaikutusta.

Oliskohan iskarin pohjaanlyöntikumi irronnut, jos on niin miten sen saa kotikonstein selville? Onkohan taas pajareissu edessä? :-[
Auto A5 Sportback-12, ajettu 47 thkm.

Pekka T


^ Noita pohjaanlyöntikumeja on ainakin A4 b8:ssa liimattu kiinni takuuseen.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Zachaeus

Juu fisutus tollein tarkotinkin..mutta S-Line vakio A4:sta siis -30, eikä -10; muutenhan Sport ois matalampi...

Etsintä jatkuu..aattelin ahw-shoppiin laittaa mailia mitkä hein hinnat, sieltä oon monet kerrat roinaa tilannut. Mitään paikkaa Euroopasta ei löydy mikä uutena järkihintaan noita oem-vanteita möisi. Jos joku tällasen tietää niin postatkoon =P .. Jostain jenkkisivulta hyvät datat; nykynen on siis toi vakio S-line vanne 8.5x18 jaolla

http://www.hubcaphaven.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=HC&Product_Code=3463&Category_Code=848

; tota S5 vannetta on sekä 8.0x18 että 8.5x18 jaolla. Kaikki vastaantulleet ebayn käytetyt on olleet 8.0 jaolla ja jossain saitilla muutama pv sitten oli jotta tuo 8.5 jaon vanne ois "talvivanne" mutta tiedä siitten miten on..

http://www.hubcaphaven.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=HC&Product_Code=16233&Category_Code=848
http://www.hubcaphaven.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=HC&Product_Code=7020&Category_Code=848

ota näistä tolkkua..
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

PetkeQ

"Oliskohan iskarin pohjaanlyöntikumi irronnut, jos on niin miten sen saa kotikonstein selville? Onkohan taas pajareissu edessä?"

Nyt on hyvä aika poissulkea tämä vaihtoehto, renkaanvaihdon yhteydessä kun auto on kulma nostettuna niin huomaa aika hyvin jos pohjaanlyöntilimppu pyörii kangen alapäässä vapaana.
A4 B8 kanssa korjasin tuon laittamalla ilmastointiteippiä pari kierrosta jotta kumi kiilautui napakasti yläpäähän. Toimi pari kk mutta sitten alkoi taas kolisemaan -> vedin kumin ruuvilla kiinni putken läpi, nyt pysyy.
Samalla luikaus rasvaa kangen pintaan niin kumin narinatkin häipyy.

wiba

Lainaus käyttäjältä: Zachaeus - 01.11.14 - klo:12:36
Juu fisutus tollein tarkotinkin..mutta S-Line vakio A4:sta siis -30, eikä -10; muutenhan Sport ois matalampi...

Etsintä jatkuu..aattelin ahw-shoppiin laittaa mailia mitkä hein hinnat, sieltä oon monet kerrat roinaa tilannut. Mitään paikkaa Euroopasta ei löydy mikä uutena järkihintaan noita oem-vanteita möisi. Jos joku tällasen tietää niin postatkoon =P .. Jostain jenkkisivulta hyvät datat; nykynen on siis toi vakio S-line vanne 8.5x18 jaolla

http://www.hubcaphaven.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=HC&Product_Code=3463&Category_Code=848

; tota S5 vannetta on sekä 8.0x18 että 8.5x18 jaolla. Kaikki vastaantulleet ebayn käytetyt on olleet 8.0 jaolla ja jossain saitilla muutama pv sitten oli jotta tuo 8.5 jaon vanne ois "talvivanne" mutta tiedä siitten miten on..

http://www.hubcaphaven.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=HC&Product_Code=16233&Category_Code=848
http://www.hubcaphaven.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=HC&Product_Code=7020&Category_Code=848

ota näistä tolkkua..

Ei taida ihan juuri samaa vannetta olla,mutta A5 oem vanteita edullisesti:
http://stores.ebay.de/wheelmarket24/18-Felgen-/_i.html?_fsub=4085607012

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy