Tehdas-Webasto ver. 2013 ja muut lämmitysratkaisut

Aloittaja vkjoki, 02.10.12 - klo:08:38

« edellinen - seuraava »

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 12.08.13 - klo:22:28
Kun nämä edulliset Webastot yleistyvät Golfin lisäksi Octaviassa, olen ruvennut miettimään sitä mielestäni akun loppumisen lisäksi toista Webaston riskiä lohkoon/letkuun verrattuna: Mites jos se Webasto hajoaakin? ...

Itselläni on ollut nyt neljässä autossa tehdasasenteinen Webasto/Eber (aiemmissa autoissa ei), ja minun käytössäni se on niin paljon mukavuutta tuova lisävaruste, että ilman muuta valitsen sen aina jatkossakin sekä diesel- että bensakoneiden pariksi. Nimittäin minulla tilanne on se, että kylminä vuodenaikoina kun joudun jättämään auton yöksi ulos, paikka on sellainen, että sähköä lohkolämmittimelle ei ole saatavissa. Jollekin toiselle lohkolämmitin on toimivampi ratkaisu ja joku ei tarvitse mitään lisälämmittimiä.

Näissä kaikissa neljässä autossa (kaikki eri merkkisiä) on voinut itse valita lämmittimen ohjainvalikosta, meneekö lämmitin päälle automaattisesti vai voinko päättää aina itse, milloin polttonestelämmitin käynnistyy ja milloin ei. VAG:in tehdasasenteisissa Webastoissa tämä mahdollisuus tuli vasta Golf VII:aan Climatronicin yhteyteen ... vihdoinkin.

Entäs jos Webastoon tulee vikoja tai se hajoaa? Toki niin voi käydä. Sitten maksetaan mukavuudesta. Mutta Webaston toimintavarmuuteen voi itse vaikuttaa erityisesti välttämällä alle 15 minuutin käyttöjaksoja. Nimittäin lyhyellä käyttöjaksolla palopesän lämpötila jää sen verran alhaiseksi, että palopesään saattaa alkaa kertyä epäpuhtauksia, jotka lopulta johtavat lämmittimen vikaantumiseen ja vajaan tuhannen euron korjauskustannuksiin.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Kulinaristi

Entäpäs onko eroa diesel ja bensa weballa?

Lähinnä tuota karstoittumista tai vastaava ajatellen? Ja sitä minimikäyntijaksoa.

Jotenkin olettaisi, että diesel-weba lyhyillä käyntijaksoilla kärsii bensa-webaa enempi.

Jokuhan täällä hylkäsi webaston juuri siksi, että työmatkat 7 km ja käyntijaksot jäisi tosi lyhyiksi.

vkjoki

^ Polttoainelämmittimien kanssa työskentelevältä teknikolta tuota kyselin, ja hän kertoi, ettei karstoittumisessa ole oleellista eroa bensiini- ja dieselmoottoristen autojen välillä. Karstoittumisen estämiseksi hän suositteli lämmittimen minimikäyttöajaksi 5 - 15 minuuttia tilanteesta riippuen.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Kerrotaanpa täälläkin, että Webaston kännykkäohjain REMUC ei toimi vielä Golf VII:n ja Octavia III:n tehdas-Webastojen kanssa. Valmistaja kehittää toimivaa REMUC-sovellusta paraikaa.

Markku J

Golfin Webastoa olen päässyt jo testaamaan. Pari positiivista havaintoa:
-lämpötila säätyy automaattisesti 22 asteeseen, kun Webasto käynnistyy
-ilmanohjaus kääntyy Climatronicissa automaattisesti tuulilasille
-kaukosäädin on näppärä, ja lähettimen kantavuus on riittävä meidän kämpästä parkkipaikan perälle

Golf

Mikäs tässä Golf 7 tehdaswebastossa on lämmitysaika kaukosäätimestä päälle laitettuna? Muistelisin että aikaisemmin se on ollut 30 minuuttia ennen kuin sammuttaa itsensä, onkohan tähän tullut muutoksia vai vieläkö toimii samalla periaatteella? 

V

Lainaus käyttäjältä: Golf - 21.10.13 - klo:09:34
Mikäs tässä Golf 7 tehdaswebastossa on lämmitysaika kaukosäätimestä päälle laitettuna? Muistelisin että aikaisemmin se on ollut 30 minuuttia ennen kuin sammuttaa itsensä, onkohan tähän tullut muutoksia vai vieläkö toimii samalla periaatteella?
eikös sitä voi sieltä weban valikosta säätää itse?

Sent from my LT26w using Tapatalk
VW Caddy maxi comfortline 2.0 4motion 2014

Golf

Auto on vasta tilauksessa mutta täytyypä tutustua tarkemmin kun sen saa. Saa toki vastata jos jollain on tarkempaa tietoa jo näin etukäteen, automyyjän tietoon kun en ihan 100% mene luottamaan. Muistelisin että aiemmassa tehdaswebastossa tämä aika olisi ollut 30 minuuttia / kerta kaukosäätimestä päälle laitettuna, enkä huomannut säätömahdollisuutta.

koppelo

Lainaus käyttäjältä: Golf - 21.10.13 - klo:09:34
Mikäs tässä Golf 7 tehdaswebastossa on lämmitysaika kaukosäätimestä päälle laitettuna? 

Muutamana aamuna olen laittanut kaukosäädöllä Webaston päälle (aika säädettynä sisältä 10 min, koska aamut vielä justiinsa plussan puolella). Tänä aamuna pakkasta oli 4-5 astetta ja Webasto pyöri vielä 20 minuutin jälkeen.

Niin kuin Markku J kirjoitti, sisälämpötilan asetus muuttuu 22 asteeseen. Onko arenalaisilla tietoa siitä, että riippuuko lämmitysaika sisälämpötilasta vai onko moottorissa joku anturi, joka säätää lämmitysaikaa riippumatta aika-asetuksesta.
VW Kupla JEANS 1200, Volvo 242 DL, VW Golf IV Comfortline, VW Golf Plus Comfortline 1,4 TSI 90 kW DSG , VW Golf 7 Highline 1,4 TSI 103 kW (140 hv) ACT BlueMotion Technology DSG

Joey

Tehdaswebastoon oli max. lämmitysaika tehtaalla laitettu 60min omassani. Itse saa säädettyä aikaa ainakin climatronic:ssa.
Audi A3 1,6tdi stronic -17

Golf

Ok. Hyvä tietää että siellä tällainen säätömahdollisuus on olemassa. Mites muuten tuo lämmitysaika sitten ilmenee käytännössä, eli lämmittääkö lyhyemmällä ajalla kovemmalla teholla vai onko lämmitysteho ns. "vakio" ja auto jää sitten lyhyellä lämmityksellä kylmemmäksi verrattuna pidempään lämmitysaikaan?

MMV

Vaimon Golfiin on tulossa manuaali-ilmastointi ja jäin mietiskelemään kuinka tehdasasenteinen polttoainelämmitin toimii tuon perusilmastoinnin kanssa. Jos vaimo jättää lämmönsäädöksi vaikka kylmän, niin pukkaako tuo polttoainelämmitin kuitenkin lämmintä kabiiniin? Meillä ei ole koskaan ollut manuaali-ilmastointi-polttoainelämmitin -kombinaatiota, niin hiukan pihalla asiasta.

Huikko

Lainaus käyttäjältä: Joey - 21.10.13 - klo:14:07
Tehdaswebastoon oli max. lämmitysaika tehtaalla laitettu 60min omassani. Itse saa säädettyä aikaa ainakin climatronic:ssa.

Tuo climatronicin säätö vaikuttaa vain ajastuksella auton nappuloista säädettyyn pituuteen. Kaukosäätimestä tehtävä lämmitys on vakio 30min jos sitä ei koodata muuksi webaston boksille. Siihen on myös kaukosäätimestä naputeltava koodi kun nyt löydän sen jostain...

...löysin. Sivu 9 ->

http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarusteet/Webasto/Ohjeet/Kayttoohjeet/Kayttolaitteet/Telestart_T91.pdf
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

Golf

Olen aiempina vuosina todennut tuon 30 minuuttia ihan toimivaksi ajaksi omiin tarpeisiini, näköjään sieltä sitten onnistuu pistää tosi kovilla keleillä vaikka vähän pidempääkin aikaa säätöihin. No, auton saavuttua voi sitten vähän kokeilla mikä tuntuu järkevimmältä.  Hyvin todennäiköisesti sitä on sen verran laiska muuttelemaan asetuksia, että tuolla 30 minuutilla mennään tulevat vuodet.

Tuohon en kyllä osaa vastata, että miten manuaali-ilmastoinnin säädöt pelaavat yhteen webaston kanssa, olen ollut kaikissa autoissa niin tyytyväinen climatroniciin kesät ja talvet ettei tullut edes harkittua muuta vaihtoehtoa.

MMV

Lainaus käyttäjältä: Golf - 22.10.13 - klo:08:12
Tuohon en kyllä osaa vastata, että miten manuaali-ilmastoinnin säädöt pelaavat yhteen webaston kanssa, olen ollut kaikissa autoissa niin tyytyväinen climatroniciin kesät ja talvet ettei tullut edes harkittua muuta vaihtoehtoa.

Hiukan harmittaa, ettei tullut tilattua tuota Comfort-pakettia vaimon autoon, jolloin ei tarvitsisi arpoa tätäkään. Park Pilot maksoi 670 euroa ja kun olisi latonut lisään. 800 euroa, niin mukana olisi tullut mm. Climatronic. Tuli sorruttua liian suureen jälleenmyyntiarvon optimointiin...

Taky

Lainaus käyttäjältä: Huikko - 22.10.13 - klo:02:45
Siihen on myös kaukosäätimestä naputeltava koodi kun nyt löydän sen jostain...

-->Telestart_T91

Jos kysessä Webaston alkuperäinen T91 ja VW kaukosäädin em koodaus ei onnistu, ainostaan Webaston omalla kaukolla onnistuu.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

shoeshine

Lainaus käyttäjältä: MMV - 21.10.13 - klo:17:23
Vaimon Golfiin on tulossa manuaali-ilmastointi ja jäin mietiskelemään kuinka tehdasasenteinen polttoainelämmitin toimii tuon perusilmastoinnin kanssa. Jos vaimo jättää lämmönsäädöksi vaikka kylmän, niin pukkaako tuo polttoainelämmitin kuitenkin lämmintä kabiiniin? Meillä ei ole koskaan ollut manuaali-ilmastointi-polttoainelämmitin -kombinaatiota, niin hiukan pihalla asiasta.

Veikkaisin, ettei lämpötilän säätimen asetuksella ole merkitystä, vaan suuttimista tulee aina lämmintä ilmaa. Näin on useimmissa autoissa, varsinkin jos Webasto on tehdasasenteinen. F1x-sarjan Bemareissa pitää lämpötilansäädin muistaa laittaa täysille autoa sammuttaessa jos kyseessä on jälkiasenteinen Webasto.
Audi C7 A6 Avant 3,0 TDi 180kW Quattro
VW Golf VII Highline 1,4 TSI 103 Kw ACT DSG

MMV

Kiitoksia Shoeshine, näin oletinkin. Ensi viikolla asialle tulee vahvistus kun Golf luovutetaan vaimolle maanantaina tai tiistaina.

Taky

Itämainen ratkaisu...

"Siperian oloissa testattu BINAR-lämmitin haastaa nyt Webaston ja Eberspächerin!"

http://autoterm.pro/shop/engine-preheaters/binar-5c-compact-engine-preheater/

Binar 5D käytetään nestejäähdytettyjen ajoneuvojen käynnistyslämmitykseen max. 3,5 l moottoreille jopa minus 45 asteen lämpötilassa. Binar 5B â€" käynnistysesilämmittimen polttoaine on bensiini, Binar 5D-Compact käyttää dieseliä.Laitteissa käytetään Boschin pumppua ja niissä on johdot ajoneuvon hälytysjärjestelmään tai GSM-modeemin asennukseen kytkeytymiseksi.

Esilämmitin sisältää seuraavat toiminnot:

-Moottorin luotettava käynnistys alhaisessa ulkolämpötilassa.

-Moottorin ja auton sisätilan lisälämmitys moottorin käydessä kovassa pakkasessa.

-Auton sisätilan ja tuulilasin lämmitys kovassa pakkassäässä (jään poistamiseksi) moottorin ollessa pysäytettynä.

-Pumpun käyttö jäähdytysnesteen kierron parantamiseksi esilämmittimen ollessa pysäytettynä.

Lämmitintä on mahdollista käyttää ajastimella varustetulla ohjauspaneelilla, joka asennetaan auton kojelautaaan. Esilämmittimen käynnistysaika voidaan ohjelmoida ohjauspaneelista. Käytön aikana ohjauspaneeli näyttää jäähdytysjärjestelmän lämpötilan ja esilämmittimen toimintomoodin. Vikatapauksessa näytetään virhekoodi.

Lämmitysteho: 5kW
Jännite: 12 V
Polttoaine: Diesel/Bensiini
Start/stop tila: Manual/Autom.
Polttoaineen kulutus: 0,6 â€" 0,7 l/h
Lämmittimen kokonaispaino:: 8 kg
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Zaasa

Jossain yhteydessä mainittiin tehdas weban säätyvän automaattisesti 22c kakella käynnistettäessä.
Omani käynnistyy ja lämmittää niillä asetuksilla jotka viimeksi näyttöön jäi,esim 20,5c?

Markku J

Minulla lähtee aina 22 asteisena kakella käyntiin. Useamman kerran olen kokeillut. Normaalisti minulla on lämmöt 18 astetta, joten huomaan tuon helposti.
Manuaalista nappistarttia en ole kokeillut.

vkjoki

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: MMV - 23.10.13 - klo:12:38
Kiitoksia Shoeshine, näin oletinkin. Ensi viikolla asialle tulee vahvistus kun Golf luovutetaan vaimolle maanantaina tai tiistaina.

Eipä tuo pidä manuaali-ilmastoidussa paikkaansa. Puhallinnopeus, puhallussuunta sekä lämpötila on asetettava halutuiksi ennen auton sammutusta, aivan kuten jälkiasennetussa automaatti-ilmastoidussakin, mikäli Climatronicia ei saa herätettyä lämmitystilaan (Audeissa onnistuu ilman can-väyläpalikkaa vieläkin, muissa VAG:ssa ei). Juuri näin on noissa F1x BMW:säkin, eli jälkiasennetussa automaatti-ilmastoidussa joutuu hanikat kääntelemään oikeaan asentoon.

Manuaali-ilmastoidussa kun ei ole mitään älyä kontrolloimassa webastolämmitystä, ainoastaan sisäpuhallin käynnistyy lämmittimen ohjaamana.

Käytännössä siis puhallus tuulilasille, lämpö täysille ja puhallusnopeus 1-2 riippuen kuinka paljon akkua haluaa kiusata. Lasit aukeaa kyllä vähälläkin puhalluksella, t-paitakelejä varten tarvitaan sitten enemmän puhallusta ja mahdollisesti ulkoista latausapua akulle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tet

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.11.13 - klo:00:21
Puhallinnopeus, puhallussuunta sekä lämpötila on asetettava halutuiksi ennen auton sammutusta, aivan kuten jälkiasennetussa automaatti-ilmastoidussakin, mikäli Climatronicia ei saa herätettyä lämmitystilaan (Audeissa onnistuu ilman can-väyläpalikkaa vieläkin, muissa VAG:ssa ei).

Olen ymmärtänyt asian niin, että puhallinnopeuden asettaminen ei vaikuta jälkiasennus-weban käyttämään nopeuteen ainakaan climatronicissa, vaan weba ohjaa puhaltimen nopeutta itse (=käyttää yhtä esiasettua nopeutta). Suuntaus- ja lämpötilaläpät pitää käännellä itse oikeaan asentoon ennakoivasti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

shoeshine

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.11.13 - klo:08:06
Olen ymmärtänyt asian niin, että puhallinnopeuden asettaminen ei vaikuta jälkiasennus-weban käyttämään nopeuteen ainakaan climatronicissa, vaan weba ohjaa puhaltimen nopeutta itse (=käyttää yhtä esiasettua nopeutta). Suuntaus- ja lämpötilaläpät pitää käännellä itse oikeaan asentoon ennakoivasti.

Ainakaan Audissani, jossa siis on jälkiasennus-Weba, säädöillä ei ole mitään merkitystä. Lämpötila, puhallinnopeus ja suuntaus tapahtuu aina samalla tavalla säädöistä riippumatta.
Audi C7 A6 Avant 3,0 TDi 180kW Quattro
VW Golf VII Highline 1,4 TSI 103 Kw ACT DSG

V

22 asteeseen näyttää täälläkin menevän. vw caddy..

Tästä on varmasti ollut puhetta mutta en nyt löytänyt.

Voisiko joku tiivistää, saiko tuota automaattista webaston käynnistystä pois ja miten?

Ikävä ku se starttailee jokaisessa auton siirrossa webastoa.. kuitenki on nappi ilmastoinnissa että sen saa päälle niiin ei tarvitsisi itekseen käynnistellä.
VW Caddy maxi comfortline 2.0 4motion 2014

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 03.11.13 - klo:22:08
^ Samanlaiset kokemukset minulla!
Mistä ero voi johtua? Lämpötila asetus ja puhallin suunnat ovat viimeksi käytössä olleet.

Markku J

Minusta tuntuu, että minun autossa systeemi osaa myös kääntää puhalluksen ainoastaan tuulilasille. Ajon aikana ilmaa tulee myös jalkatilaan, mutta Webaston ollessa päällä puhallus onkin vain lasille. Tosin vain yhden kerran olen tuota käsikopelolla kokeillut, niin tämä havainto ei ole 100% varma. Puhallin kun on päällä niin pienellä nopeudella, että ihan varmaa havaintoa ilman suuntauksesta on vaikea tehdä.

tet

Lainaus käyttäjältä: shoeshine - 04.11.13 - klo:09:58
Ainakaan Audissani, jossa siis on jälkiasennus-Weba, säädöillä ei ole mitään merkitystä. Lämpötila, puhallinnopeus ja suuntaus tapahtuu aina samalla tavalla säädöistä riippumatta.

Paljon mahdollista, siinä ilmeisesti weba jälkiasenteisuudestaan huolimatta osaa ohjata ilmastointilaitetta väylän kautta. Minä taas puhuin näistä kansanautoista joissa ei osaa. Näissäkään ei puhallinnopeutta tarvi (eikä voi) asetella etukäteen itse, vaikka suuntaus ja lämpötila pitääkin asetella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Niin siis variaatioita on 3.

Manuaali, jossa puhallussuunta ja lämpötila asetetaan manuaalisesti, ja asennuksesta riippuen polttoainelämmitin antaa virran joko puhaltimelle tavallisen releen avulla suoraan etuvastuksen kautta, jolloin puhallusnopeussäätö ei vaikuta, tai sitten virta annetaan puhaltimelle puhallinnopeuden säätönupin kautta, jolloin pitää valita myös oikea puhallinnopeus itse tai laittaa sisäpuhallus kokonaan pois päältä.

Sitten on automaatti-ilmastointi, jossa on rakennettuna ulkoisen ohjauksen mahdollisuus suoraan. Tällöin paneelin takana on yksi liitin, johon tuodaan ohjausvirta polttoainelämmittimeltä, ja lämmityksen käynnistyessä ilmastointipaneeli herää tehdasasetettuun lämmitystilaan, jossa suuntaus yleensä kääntyy automaattisesti laseille, lämpötila on esivalittu (esim. 22 astetta) ja puhallinnopeus säädetään automaattisesti.  Tämä kuvio löytyy esim. Golf IV ja Passat 3BG ikäluokkaan asti Climatronicista, uudemmissa väyläohjatuissa ulkoinen ohjaus löytyy konsernin laitteista ainoastaan Audista. Ainakin vielä uudesta A3 sedanista, kun tuolla ko. autoa käsittelevässä threadissa tätä kyselin.

Sitten on automaatti-ilmastointi, ilman ulkoisen ohjauksen mahdollisuutta. Tämä siis koskee ikäluokkaa Golf V, IV, VII, myös mainittu F10/F11 BMW kuuluu tähän. Ilmastointi käyttäytyy näissä samoin, kuin ulkoisesti ohjattukin, mutta ohjaustieto tulee can-väylästä tehdasasennetussa lämmittimessä. Lämmittimen jälkiasennus tapahtuu näissä IPCU-releen avulla, jolla ohjataan sisäpuhallinta kiinteällä nopeudella, ja ilman puhallussuunta ja lämpötila on sitten se mihin asentoon läpät ovat jääneet autoa sammutettaessa. Eli käytännössä tässä versiossa pitää ennen auton sammutusta kääntää lämpö täysille ja puhallus laseille itse, joka kerta. Can-väylään on olemassa myös ohjauspalikoita, hintaluokka vajaa 400â,¬ joka osaa väylältä käynnistää sisäpuhalluksen "oikein", mutta tuohon ei ole itselläni ollut tarvetta syventyä sen enempää.

Jos saisin valita, niin ottaisin Audin ulkoisen ohjaustavan, ja jälkiasennetun lämmittimen, puhelinohjauksella. Toimintavarma ja yksinkertainen systeemi, joka toimii käyttäjän näkökulmasta aivan kuten tehdasasenteinenkin, mutta ilman lieveilmiöitä kuten pakotettu automaattikäyttö jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy