Tehdas-Webasto ver. 2013 ja muut lämmitysratkaisut

Aloittaja vkjoki, 02.10.12 - klo:08:38

« edellinen - seuraava »

vkjoki

^ No, kyllä tuota pitkään mietin, mutta toinen vaihtoehto olisi ollut myydä nykyinen asunto ja ostaa uusi saunallinen - kalliiksi olisi tullut sekin. Mutta päätös on tehty eikä nyt kannata enää sitä miettiä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Cayman

Webasto ei mene päälle jos bensavalo palaa vai olikohan vika jossain muussa tänä aamuna.

15 min ajoa,lähtiessä -1c ja lämmöt vasta  65c
ID.3 Business
Golf VIII

herra neljäkymmentä 7

Catiska

Ei se mene silloin päälle juuri missään autossa missä on tehdasasenteinen webasto. Muuten voisi tulla ikäviä yllätyksiä tyhjän tankin muodossa...

vkjoki

Juuri noin: Golf 7:n tehdas-Webasto ei käynnisty, jos vähäisen polttonestemäärän varoitusvalo palaa tai jos akun varaustaso on liian alhainen.

Osassa Golf 7 -malleja akun varaustason saa näkyviin pitämällä osamatkamittarin painiketta painettuna, kunnes näyttöön tulee teksti "Battery status". Minulla "SOC" eli state of charge on vaihdellut välillä 90 - 100 % ensimmäisen 5 000 km:n matkalla.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Samueli

Jaa-a...

Webasto kuluttanee noin 0,5 l/h, ja bensatankin varoitusvalo syttyy, kun tankista on jäljellä noin 8 l, joka riittää esimerkiksi noin 100-120 km ajoon tai vaihtoehtoisesti 16 h mittaiseen Webaston käyttämiseen.

Minusta tuo tehdas-Webaston rajoite on kerrassaan hölmö. Se ei anna käytännössä mahdollisuutta hyödyntää bensatankin koko tilavuutta talviaikaan.

Minulle on vuosien varrella satunut useammankin kerran, että saavun myöhään illalla pitkän matka-ajon jälkeen hotellin pihaan, ja juuri pihaan ajaessa bensatankin valo syttyy. Seuraavana aamuna on sitten pihalla odottamassa kylmä auto. Toinen vaihtoehto olisi ollut tankata auto ennakoiden edellisellä huoltoasemalla, joka saattoi olla jo aika pitkän matkan päässä takanapäin (ja jolloin tankissa oli vielä paljon yli 8l jäljellä bensaa).

Yksi Webaston lämmitys vie polttoainetta ehkä 2 dl, mikä ei tunnu missään, kun tankissa on 8 l bensaa jäljellä.

Ei siis ole mitään järkeä estää Webaston käynnistymistä siinä vaiheessa, kun bensan varoitusvalo syttyy. Ja onhan vastuu tankkaamisesta joka tapauksessa aina kuljettajalla, toki vielä aivan erityisesti silloin kun tankin varoitusvalo on syttynyt.

Kas kun ei estetä moottorinkin käynnistämistä siinä vaiheessa, kun bensatankin varoitusvalo syttyy. Kyllähän se tankki tyhjenee paljon helpommin ajamalla kuin Webastolla...  :P

herra neljäkymmentä 7

Mua tuo systeemi ei haittaa yhtän,onhan suomi täynnä huoltoasemia

ja toimintasäje luokkaa 1000km. Kun tankki lähenee punasta,

laitan sen vain täyteen ajattelematta sen kummosenpia ::)syntyjä syviä.

vkjoki

^ ja ^^ Minuakaan tuo varatankkirajoitus ei haittaa, mutta samaa mieltä olen Samuelin kanssa: hätävarjelun liitoittelulle haiskahtaa.

Golf 7 TSI:n varatankin koko on kylläkin 5 l, ei 8 l - mutta ylivarovainen automatiikka on siitä huolimatta.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Catiska - 04.02.13 - klo:15:21
Ei se mene silloin päälle juuri missään autossa missä on tehdasasenteinen webasto. Muuten voisi tulla ikäviä yllätyksiä tyhjän tankin muodossa...

Mazdassa weba käy vaikka tankki olisi kuinka tyhjä tahansa, juuri kaveri kirvasi kun webaston automaattista käynnistymistä ei voi millään estää.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Cayman

Lainaus käyttäjältä: Samueli - 04.02.13 - klo:16:19

Ei siis ole mitään järkeä estää Webaston käynnistymistä siinä vaiheessa, kun bensan varoitusvalo syttyy. Ja onhan vastuu tankkaamisesta joka tapauksessa aina kuljettajalla, toki vielä aivan erityisesti silloin kun tankin varoitusvalo on syttynyt.

Kas kun ei estetä moottorinkin käynnistämistä siinä vaiheessa, kun bensatankin varoitusvalo syttyy. Kyllähän se tankki tyhjenee paljon helpommin ajamalla kuin Webastolla...  :P

Olen täysin samaa mieltä kanssasi,todella hölmöä rajoittaa Webaston käynnistymistä,jos opiskelijavalo palaa
ID.3 Business
Golf VIII

Taky

Yksi Webaston lämmitys vie polttoainetta ehkä 2 dl, mikä ei tunnu missään, kun tankissa on 8 l bensaa jäljellä.
Mikä takaa että tankissa on 8 litraa, yhtälailla varoitusvalo palaa kun tankissa on jäljellä vaikkapa se 2 dl.
Jonkinmoinen ongelma voi olla että webasto hörppää imuputken ollessa polttoainetason alla puolella tyhjää - vaikkapa kaltevalla tasolle pysäköitynä ja weba pahimmassa tapauksessa lukossa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: Audis - 04.02.13 - klo:17:12
Olen täysin samaa mieltä kanssasi,todella hölmöä rajoittaa Webaston käynnistymistä,jos opiskelijavalo palaa
Niin makunsa kulalkin, minusta se on taas hyvä, eipä hörpi weba itseään lukkoon tms.
Kun auto on vakkarikäytössä niin kohtuullisen hyvin oppii ennakoimaan milloin merkkivalo syttyy, Octavaissa se syttyi melko trakasti kun 180 km pääsi tietsikan mukaan - joksu vasta 150 km kohdalla, mutta tietsikkaa seuraamalla olli hyvin tankkaukset hoitamaan.
Se että litra määrä voisi olla pienempi olisi kyllä kannattettavaa - vaikkapa 3-4 litraa ja imuputki niin ettei pääse weba tyhjää hörppimään.

Cayman

Tämä tehdaswebasto hakkaa satanolla jälkiasenteiset! Vanhassa VI Golfissa oli Eberi ja aina kajuutta kylmä/haalea,tänään kun astuin tähän uuteen VII niin soijaa pukkasi senverran oli lämmin 20 min lämmittämisen jälkeen,huippuvehje
ID.3 Business
Golf VIII

herra neljäkymmentä 7

Samaa mieltä,keskittyy enenpi lämmittään sisätiloja ja moottori vähemmälle kyllä se kone tarkenee

vähemmälläki alkulämmöllä. Lisänä tuo aivan mainio kaukosäätö :-*

Ocu_P

Minusta tuo tehdas-Webaston rajoite on kerrassaan hölmö. Se ei anna käytännössä mahdollisuutta hyödyntää bensatankin koko tilavuutta talviaikaan.

Olen aivan samaa mieltä, paitsi että minulla kyse ei ole bensatankista.

Lainaus käyttäjältä: hylkiö - 04.02.13 - klo:16:30
ja toimintasäje luokkaa 1000km.

::) Oletko päässyt tuollaisiin toimintasäteisiin 1.6 tdi seiskalla? Lupaavaa. Minulla jääneet vielä haaveiksi. Oliko sinulla M5 vai dsg7? Tankki on myös kovin pieni.
:( Range näytti 5 km ja 46 litraa sain kovasti yrittämällä menemään.

Lainaus käyttäjältä: Taky - 04.02.13 - klo:17:26
Octavaissa se syttyi melko trakasti kun 180 km pääsi tietsikan mukaan - joksu vasta 150 km kohdalla, mutta tietsikkaa seuraamalla olli hyvin tankkaukset hoitamaan.
Se että litra määrä voisi olla pienempi olisi kyllä kannattettavaa - vaikkapa 3-4 litraa ja imuputki niin ettei pääse weba tyhjää hörppimään.

Octaviassa valo syttyi todella aikaisin, paljon aikaisemmin kuin seiskassa ja ongelma webaston poiskytkeytymisessä oli siten vielä suurempi.

Lainaus käyttäjältä: Audis - 05.02.13 - klo:17:21
Tämä tehdaswebasto hakkaa satanolla jälkiasenteiset! Vanhassa VI Golfissa oli Eberi ja aina kajuutta kylmä/haalea,tänään kun astuin tähän uuteen VII niin soijaa pukkasi senverran oli lämmin 20 min lämmittämisen jälkeen,huippuvehje

Todellakin. Hakkaa myös Ocun tehdaswebaston selvästi.

Lainaus käyttäjältä: hylkiö - 05.02.13 - klo:17:31
Lisänä tuo aivan mainio kaukosäätö :-*

Samaa mieltä. En pärjäisi enää ilman... :)

vkjoki

Golf VII 1.4 TSI:ssä vähäisen polttoaineen varoitusvalon syttyessä tankissa on bensiiniä jäljellä 5 litraa ja toimintasade näyttää noin 80 km. Ja suurin havaitsemani toimintasäde on ollut 1030 km (ajettu 120 km plus r=910 km).

herra neljäkymmentä 7

Lainaus käyttäjältä: optio - 21.12.12 - klo:20:33
Todellakin tämä Webasto on pienin murheistani, säästimpä nekin rahat kun lähtee vaihtoon Golf 7, ajettavuus aivan perseestä ja nitinät ja natinat vaivaa. Vkjoki etkö sinäkin harkinnut seuraavaksi autoksi V40:stä, minulla lähtee aika pian tilaukseen, oli kyllä niin huippu ajettava, ei sinuakaan varmaan lohduta hirveästi uuden tekniikan kokeilu (sylinterien lepuutustoiminto) kun perusasiat ei ole kunnossa, no vuoden kuluttua sinäkin ajat taas autolla.

Näin,sanoista tekoihin sen verran täytyy olla miestä,että pitää sen mitä sanoo,ellei kaikki ole sitten pelkää pahaa unta vaan,kuvitelmaa ;D

optio

Optio todellakin käytetään kun sitä tarjotaan eli tänään varmistunut, että maahantuoja yhdessä jälleenmyyjän kanssa tarjoaa uuden auton tämän "erinomaisen auton" tilalle.

Annetaan uudelle tilaisuus näyttää! Voi olla, että lähtee aika äkkiä vaihtoon jos samat ongelmat jatkuvat kun vanhassa.

leon_13

Lainaus käyttäjältä: Audis - 05.02.13 - klo:17:21
Ei taida olla Webastossa itsessään eroa vaan siinä, että uudessa moottorissa on kaikki lämpö kanavat eli se miten se lämmin vesi lämmittää sisäilmaa uusittu. Saman voi huomata vaikka ilman webastoa, että lämmintä ilmaan riittää toisin kuin vanhempi koppaisessa VI golffissa.

optio

Otin uutukaisen Webastosta välittömästi pois ajonaikaisen automaattitoiminnon (manuaali-ilmastoinnilla ei saa pois). On varmaan mainittu aikaisemminkin, että nyt on siirrytty ajastuksessa siihen mihin kellonaikaan haluaa auton olevan lämmitetty. Ajastuksille on kolme paikkaa ja halutessaan voi kellonajan lisäksi laittaa viikonpäivän. Ajastukset jäävät muistiin, mistä voi nopeasti napata lämmitysajan. Minä tulen pääsääntöisesti käyttämään tuota ajastusta, sillä kaukosäätimen kantama tuskin riittää.

herra neljäkymmentä 7

Ocu_P

Myös minä otin omasta automaattikäytön heti pois. Ex-Ocun webaston käryttely lyhyillä matkoilla oli ärsyttävää.

Optio, saisiko uutukaisesta esittelyä autotalliin? :)

Dumbass

Lainaus käyttäjältä: optio - 08.02.13 - klo:17:16
Otin uutukaisen Webastosta välittömästi pois ajonaikaisen automaattitoiminnon (manuaali-ilmastoinnilla ei saa pois). On varmaan mainittu aikaisemminkin, että nyt on siirrytty ajastuksessa siihen mihin kellonaikaan haluaa auton olevan lämmitetty. Ajastuksille on kolme paikkaa ja halutessaan voi kellonajan lisäksi laittaa viikonpäivän. Ajastukset jäävät muistiin, mistä voi nopeasti napata lämmitysajan. Minä tulen pääsääntöisesti käyttämään tuota ajastusta, sillä kaukosäätimen kantama tuskin riittää.

Kuinka kaukana sulla on auto parkissa?

optio

Lainaus käyttäjältä: Dumbass - 08.02.13 - klo:18:21
Kuinka kaukana sulla on auto parkissa?

Tulee muutamia satoja metrejä ja rakennuksia välissä.

Dumbass

Lainaus käyttäjältä: optio - 08.02.13 - klo:18:23
Tulee muutamia satoja metrejä ja rakennuksia välissä.

Oman kokemuksen mukaan kantaa kyllä komeasti useamman sata metriä.
Riippuu toki varmaa niistä rakennuksista.

Millä koneella/laatikolla uutukainen on? Lämpiääkö muuten hyvin?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Dumbass - 08.02.13 - klo:18:38

Myös kaukon patterin kunnolla on merkittävä vaikutus.

vkjoki

Pari kertaa viikossa käytän Golf 7:n tehdas-Webastoa esilämmitykseen. Esilämmitys on lähtöajan mukaan ohjelmoitu, joten lämmitysaika lienee lähellä tuntia. Ns. pätkäajoa en ole juurikaan ajanut ennen tai jälkeen esilämmityksen. Kun olen katsonut ajotietokoneen Battery Status -toiminnolla akun varaustason, lukema on aina ollut 90 tai 100 %. Alle 90 %:n "State of Charge" ei ole mennyt vielä kertaakaan. Johtopäätökseni on, että jatkan Webaston käyttöä kuten ennekin.

Cayman

Lainaus käyttäjältä: Dumbass - 08.02.13 - klo:18:38
Riippuu toki varmaa niistä rakennuksista.

Huomattavasti paremmin tosiaan kantaa kauko kuin jälkiasenteisessa eberissä,ei paljon ikkunat ja rakennukset haittaa tahtia! Ten points ja se kuuluisa papukaijan merkki
ID.3 Business
Golf VIII

optio

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 09.02.13 - klo:18:22
Pari kertaa viikossa käytän Golf 7:n tehdas-Webastoa esilämmitykseen. Esilämmitys on lähtöajan mukaan ohjelmoitu, joten lämmitysaika lienee lähellä tuntia. Ns. pätkäajoa en ole juurikaan ajanut ennen tai jälkeen esilämmityksen. Kun olen katsonut ajotietokoneen Battery Status -toiminnolla akun varaustason, lukema on aina ollut 90 tai 100 %. Alle 90 %:n "State of Charge" ei ole mennyt vielä kertaakaan. Johtopäätökseni on, että jatkan Webaston käyttöä kuten ennekin.

Eikö se ala olla aikamoinen sauna jos lämmittää lähelle tuntia. Itse olen laittanut maksimi lämmitysajaksi 30 minuuttia valikosta, koskee myös esilämmitysaikaa käsittääkseni.

vkjoki

^ Lämmitysaika riippuu siitä, mikä on ulkolämpötila ja onko auto ennen esilämmitystä aivan kylmä vai vielä edellisen ajorupeaman lämmittämä. Jos ulkolämpötila on plussalla tai se ei ole ehtinyt vielä täysin jäähtyä, lämmitysaika jää toki selvästi tuntia lyhemmäksi. Auton automatiikka ei anna Webaston lämmittää auton sisätiloja juurikaan yli 20-asteisiksi.

Luulen, että lämmitysajan maksimisäätö (esim. 30 minuuttia) koskee vain tilannetta, jossa Webasto käynnistetään manuaalisesti. Siis luulen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy