Parhaimmat lisävalot auton keulalle!

Aloittaja JS83, 26.09.12 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

golf5

LainaaLöytyykö noista Nbb alphoista xenon versioita, siis umpioita joissa on DR merkinnät?

Siis Alphoistahan löytyy hyväksyntä sekä halogeeneille että xenoneille..siis samasta lampusta. ref. HR25 (halogen)
* ref. DR20 (xenon-hyväksyntä). Valikoimasta löytyy myös xenon-versio..siis valmiina pakettina,mutta hintaa onkin sitten jo 255â,¬ kipaleelta.
Tuoltahan niitä voip ostaa:
http://www.ojanpera.net/verkkokauppa/fin/client/index/13

Rinkelimersu

Täytyi ihan tämän taki rekisteröityä palstalle, kun en aiemmin löytänyt Metereista pahemmin kokemuksia. Nyt B8 koppasen Audin keulalle tuli hankittua X-Vision Meteor Xenonit eli noiden "testivoittaja Dominaattoreiden" pikkuveljen Motonetin kanta-asiakaspäiviltä syksyllä, jotka istahti audin keulalle melko nätisti, koska onhan nuo "vain" 17cm halkaisijaltaan eikä edes juuri näy kuskin paikalle konepellin takaa kilven taakse tulevalla raudalla asennettuna.

Valojakauma on ällistyttävän tasainen eikä kirkkaita kohtia ole havaittavissa juuri ollenkaan eikä tunnu olevan suuntauksestakaan niin tarkka. Ensimmäinen huomio oli juuri valokuvion leveys, jonka huomasi siitä, että jopa puiden alustat on valaistuna jonkin matkaa "mettähallituksen puolelle". Pituuttakaan valokuvioon en itse juuri enempää kaipaa, koska mutkaisemmalla tiellä on jo nyt kuin päivällä ajelisi.

Autossa on lisäksi kaukavaloautomatiikka, jonka kanssa Meteorit toimivat yllättävän hyvin. Eilen/toissapäivänä välillä Tampere-Kuopio-Tampere vaihtoi kerran hetkeksi virheellisesti lyhyille jostain käsittämättömästä syystä sekä kohdassa, jossa oli ohituskaistalla väliaita, ei kamera "nähnyt" vastaantulijaa jolloin joutui itse tiputtamaan lyhyille. Aiemmin ennen lumen tuloa vaihtoi useammin virheellisesti jopa hirvimerkkien kohdalla (osittain samalla pätkällä) vesisateisella kelillä, tilanteessa jolloin myös kuski häikäistyi jonkin verran opasteista. Kuivemmalla kelillä tätä ilmiotä samalla pätkällä ei juuri esiintynyt.

Yhteenvetona voisin siis suositella lämpimästi jopa xenon pitkiä myös kaukovaloautomatiikan kanssa. (Kaukovaloautomaatti on muutenkin hankinnan arvoinen kapistus, jos valaisemattomilla pätkillä ns. ruuhka ajan ulkopuolella ajelee.) Itse hankin varoiksi kytkimen vasemman jalan kohdalle Eberin kellon viereen, jos olisi joutunut käyttämään ns. käsin enemmän tai joutuu tiputtamaan pois varsinkin jos lunta tuppaa tulemaan enemmän.

jkvi

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 10.12.13 - klo:11:28
Vai olisiko valot suunnattu vähän "harittamaan"? (Penkat näyttävät aika matalilta.)

Itsekin olen asentanut lisäkaukovalot niin, että valo yltää jonkinverran "metsähallituksen puolelle". Tällä tavalla on (ainakin periaatteessa) mahdollista nähdä ojan puolella liikkuvat eläimet, eikä keskellä muodostu liian kirkasta pistettä vastaantulijoita häikäisemään. Lisäksi valoa osuu paremmin tielle myös kaarteissa.
Kuten jo rinkelimersu toteaa, varsinkin X-visioneiden dominatorissa riittää kun suuntaa valot suoraan eteen. 100-150m päässä leveyttä löytyy se ~100m josta riittä ojien penkoillekin jos nyt ei aivan keskellä lentokenttää ajele. Eikä tarvi kurvivaloja.
CRDi & Collection

Tupo

LainaaHiluxin korkeuden tuoma etu näkyy.
Oikeastaan noissa näkyy erilainen maaston muoto. Toki Hilux-kuski (koska istuu korkeammalla) näkee helpommin "ojan pohjille", mutta ei niiden valojen kuvio ole leveämpi, vaikka ne asennettaisiin korkeammalle. Ja turhan alas on Golfin valot asennettu, jos Hiluxissa on 50 cm korkeammalla. (Jos eivät ole katolla.)
LainaaJoo ihan eripaikoissa otetut kuvat
Eli kuvien perusteella ei voi arvioida kuvion leveyttä tai asennuskorkeuden vaikutusta. :(
LainaaAlppha 225:ten valokuvio on leveä.
Se on hyvä ominaisuus.
LainaaJa sehän onkin tärkeää,että valot näyttävät myös luiskiin ja ojan pohjille..siellähän ne metsäneläimet monasti lymyää.
Juuri siksi kannattaa valita hyvät valot ja asentaa & suunnata ne oikein.  :D

RHead

Kuva omasta lintulaudasta :D
Passat


Audi



Ktk

Mua ei lisävalojen "rumentava" vaikutus ole ikinä haitannut, mutta tuo on kyllä jo aika julman näköinen. :D :D

Mutta eihän se siitä kuskin paikalta näy.  ::)

M@tti

Lainaus käyttäjältä: RHead - 12.12.13 - klo:09:47
Kuva omasta lintulaudasta :D

Itse lankesin justiisa asennussyvyyden ja painon takia  BOSCH Rally 175 xenoniin.
ex - Scout TDI 2008
ex - Passat Highline TDI 2011
Scout TDI 2015

Killer

Passat 3C:n keulassa kilven alustelineellä NBB alpha 225 DR ref20 + 35w 4300K xenon sarjalla.
Kuvan ottohetkellä nopeutta 100km/h. Heijastimien väli n.50m.
Linkki kuvaan
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Taky

Lainaus käyttäjältä: Killer - 15.12.13 - klo:13:08
Kuvan ottohetkellä nopeutta 100km/h. Heijastimien väli n.50m.

Kyllä tuolla kokoonpanolla näkee.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

golf5

Lainaus käyttäjältä: Killer - 15.12.13 - klo:13:08
Passat 3C:n keulassa kilven alustelineellä NBB alpha 225 DR ref20 + 35w 4300K xenon sarjalla.
Kuvan ottohetkellä nopeutta 100km/h. Heijastimien väli n.50m.
Linkki kuvaan

Miten kun vertaat edellisiin valoihisi? parempi/huonompi setti tämä nykyinen?

vasara

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 12.12.13 - klo:08:01
Oikeastaan noissa näkyy erilainen maaston muoto. Toki Hilux-kuski (koska istuu korkeammalla) näkee helpommin "ojan pohjille", mutta ei niiden valojen kuvio ole leveämpi, vaikka ne asennettaisiin korkeammalle.
...
Joo, mutta koko tarina olikin..
"Hiluxin korkeuden tuoma etu näkyy. Valoa ulottuu Hiluxissa enempi penkkojen yli tien reunoille"
Jos valot asennettu kovin alas niin heijastuvat takaisin lumipenkoista ja lähinnä häiritsee tien reunoille näkemistä.

Toinen juttu.. valot helpompi suunnata jos ovat vähän ylempänä tien pinnasta. Lähellä tien pintaa olevat lisävalot näyttää helposti liikaa lähialueelle (joka taas haittaa kauas näkemistä), tai sitten kuusenlatvoihin puolen kilsan päähän, josta myös aika vähän hyötyä?

Jonde

Lainaus käyttäjältä: RHead - 12.12.13 - klo:09:47
Kuva omasta lintulaudasta :D

Toivottavasti poliisit pysäyttää sut nopeasti, tollanen jalkagiljotiini on ehkä tyhmintä mitä voi autoon laittaa. Tosta voisi antaa jo kyllä törkeestä liikenteenvaarantamisesta lapun kouraan tai törkeästä piittaamattomuudesta.

V-O

Kohta minuakin kehutaan kukkahatuksi, mutta olen kyllä samaa mieltä Jonden kanssa.

Valoja kyllä pitää olla mutta teline olisi voinut olla "paremmin tarkoitukseen sopiva"...

Aslaasj

Minkä verran killeri noilla NBB alpha 225 DR ref20 + 35w:llä näkee normaalilla talvikelillä metreissä?

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Killer - 15.12.13 - klo:13:08
Passat 3C:n keulassa kilven alustelineellä NBB alpha 225 DR ref20 + 35w 4300K xenon sarjalla.
Kuvan ottohetkellä nopeutta 100km/h. Heijastimien väli n.50m.
Linkki kuvaan

Joku ressukka taitaa ajella tuolla horisontissa parin kilsan päässä vastaan?  ;D Hakenee varmaan Raybaneja kuumeisesti  8)
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Killer

golf5:  pituus lähes samakuin Bosch 225 + vastaava xenonsetti, mutta leveyttä reilusti enemmän.

Aslaasj: Kyllä noilla hyvin näkee sen 300m suoralla osuudella ja jos penkat ei kauhean korkeat niin ojat kans.

Huppe: ei tainnu olla kuin n.1km päässä. Ei ainakaan vielä ole porukka vilkutellu valoja vastakuin n.250-300m päässä. Eli ei tule kauhean pitkää tummaa aluetta tiehen kun vaihtaa lyhkäsille.

Suuntaus on näillä tarkempi kuin Boscheilla. Boscheissa on valokuvio ympyrä kun näissä lituska joten pystysuunnassa vaikeampi hakea juuri oikea korkeus. Tuon takia ei varmaan niin herkästi häikäise vastaantulijoitakaan.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

E-mies


Lainaus käyttäjältä: Killer - 17.12.13 - klo:11:21


Suuntaus on näillä tarkempi kuin Boscheilla. Boscheissa on valokuvio ympyrä kun näissä lituska joten pystysuunnassa vaikeampi hakea juuri oikea korkeus. Tuon takia ei varmaan niin herkästi häikäise vastaantulijoitakaan.

Samanlaiset kokemukset minulla. Keila on leveä mutta yllättävänkin litteä, eli suuntaus on tarkempaa. Kiertäen säädettävä tukirauta toimii tässä kätevästi: saa molempia nostettua tai laskettua saman verran.

Tuota HR / DR merkintää en vain näissä ymmärrä: miten sama umpio voi olla halogeenipolttimolla ref 25 ja xenonilla 20? Ei mene itselle ainakaan jakeluun miten sama heijastin voi olla vähemmän häikäisevä kolme kertaa kirkkaammalla polttimolla? Tulee mieleen että onko halogen alpha 225 -lampun lasi sama kuin xenon mallissa, mutta heijastin kuitenkin eri..? Eli olisiko "oikeassa" 225 xenonlampussa vielä leveämpi ja korkeampi keila ja siten ref saatu alas kun valo levitetty laajemmalle? Tällä ref -merkinnän porsaanreiällä näitä saadan myytyä xenon muutossarjan kera?

Joka tapauksessa hyvät valot jos tällaisia ämpäreitä viittii autossaan pitää:)

duke7

Referenssisäädökset ovat erilaiset xenoneilla kuin halogeeneillä ja xenoneille siis sallitaan enemmän luxeja. Xenonien valokuvio on myös yleensä leveämpi joten vastaantulijaa kohti valoa ei ole kolminkertaisesti ja sitähän referenssikin ainakin yrittää mitata.

Kyllä noiden Alphojen umpiot on samat molemmissa, halogeenipolttimo tulee adapterilla umpioon ja ilman adapteria siihen käy D1S xenoni. Kuoresta löytyy myös ballastin paikka vaikka sitä ei olisikaan.

Suuntauksesta samat kokemukset, viimeksi tänään käänsin vähän alemmaksi. Ovat nyt ehkä ihan hieman laskevasti suunnatut mutta keilan pituus ei tuntunut pahemmin kärsivän. Vastaantulijatkaan eivät vaihda niin kaukaa lyhyille.

Aslaasj

Aika paljon killer tosiaan tuohon näkyvyyteen vaikuttaa keli, lumi/pakkanen, tien kaltevuus ynms.
Tuossa juuri mittailin yhdellä suoralla paikallaan ollessani noita luminaattorin chromiumin näkyvyyttä ja lumisissa optimioloissa silmä erottaa jonkin eläimen/ihmisen jostain n. 700-800 metrin päästä. Hiukan hankala ihan tarkalleen mittailla.
Tosin minulla tuossa 75w kylkiäisenä.

Pienikin lumisade ynms sotkee näkyvyyden heti, jolloin parempi ajella auton omilla pitkillä. samoin vastaantulijat vilkuttelee ajoissa, tiputtelen useimmiten lisävalot aiemmin käytöstä ja ajelen auton pitkillä lähemmäs.

Killer

Tuossa kuvassa ei ehkä näy että on juuri pienoinen lumisade päällä. Vasta todella reilussa sateessa tarvii sammuttaa nuo NBB:t käytöstä.

Kyllähän tosiaan olosuhteet ja maasto vaikuttaa paljon näkyvyyteen ja edellisillä bosch 225 37,5ref näki pitemmälle, mutta valokuvio paljon kapeampi josta en niin tykänny. Nyt näkee ojista/metsistä paremmin sekä mutkaisemmillakin teillä näkee kaartuvan tien aiemmin.
Myöskin vastaantulijat vilkuttelivat paljon ennemmin kuin näillä.
Tämän takia lähdin vaihtamaankin lisävalot erilaisiin ja myös siksi että nyt on laillinen valopatteristo keulassa lukuunottamatta xenonsarjaa, mutta sitä ei katsastuksessakaan katsota.

Kyllä tuossa xenonin tehossakin on aika reilu ero ja veikkaan että tuossa luminaattorissa on myös isompi ref vrt NBB:ssä. Joka myös auttaa siihen että valo kantaa kauemmas.
Ei vaan tahdo olla oikein niin pitkiä suoria tarjolla jossa voisi mittailla rauhassa tuota valon kantavuutta kun ovat yleisillä teillä kaikki jossa on muutakin porukkaa liikkeellä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Huppe

Laittakaas nyt kuvia jos jollakin on Skodan keulilla NBB:tä? Autosta siis.

Itse sain tarjouksen pelkästä asennuksesta, 380 euroa. Eikö tuo ole aika kallis asennus? Ei tuo asennus kuitenkaan ole tässä uudessa Ocussa mitenkään helppoa, koska omille valoille menee +5V linssinohjauksen vuoksi vain yksi virtakaapeli. Eli aikamoiset kytkennät joutuu rakentelemaan.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

E-mies


Lainaus käyttäjältä: Huppe - 23.12.13 - klo:08:56
Laittakaas nyt kuvia jos jollakin on Skodan keulilla NBB:tä? Autosta siis.

Itse sain tarjouksen pelkästä asennuksesta, 380 euroa. Eikö tuo ole aika kallis asennus? Ei tuo asennus kuitenkaan ole tässä uudessa Ocussa mitenkään helppoa, koska omille valoille menee +5V linssinohjauksen vuoksi vain yksi virtakaapeli. Eli aikamoiset kytkennät joutuu rakentelemaan.

Olisikohan valojen ohjausboksissa paikka tätä varten? Millainen mahtaa olla bi-xenonien rinnalla olevan halogeenikaukovalon (olikos superbissa tällaiset?) ohjaus?

Tuli tästä mieleen: koskahan tulee myyntiin ocu 3 umpiot joihin on laitettu lisäkaukovalot siihen tyhjään paikkaan, jossa nyt on vain se koriste..? Tai muutossarja: koristepalikan tilalle kaukovalot...Siinä olisi jollekin superskoodalle kehittelyn paikka.

vph

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.12.13 - klo:23:52
Referenssisäädökset ovat erilaiset xenoneilla kuin halogeeneillä ja xenoneille siis sallitaan enemmän luxeja. Xenonien valokuvio on myös yleensä leveämpi joten vastaantulijaa kohti valoa ei ole kolminkertaisesti ja sitähän referenssikin ainakin yrittää mitata.

Kyllä noiden Alphojen umpiot on samat molemmissa, halogeenipolttimo tulee adapterilla umpioon ja ilman adapteria siihen käy D1S xenoni. Kuoresta löytyy myös ballastin paikka vaikka sitä ei olisikaan.


+1. Tuolla adapterilla säädetään polttimon hehkulangan tai valokaaren etäisyyttä umpion/linssin polttopisteestä ja siten valokeilan leveyttä. Samaan tapaan kuin joissain taskulampuissa saa säätää valokeilan leveyttä. Mitä leveämpi valokeila, sen vähemmän häikäisyä ja alhaisempi referenssiluku.

Mutta pitää myös paikkaansa että mittaustapa on erilainen halogeeneilla ja ksenoneilla. Jos lähivalot on jo hyvät ksenonit, niin myös pitkille haluttiin uusin pykälin antaa mahdollisuus kehittyä paremmiksi. Näistä uusista säädöksistä kerrottiin siinä TM:n suuressa lisävalojen vertailutestissä.

Aslaasj

LainaaItse sain tarjouksen pelkästä asennuksesta, 380 euroa. Eikö tuo ole aika kallis asennus? Ei tuo asennus kuitenkaan ole tässä uudessa Ocussa mitenkään helppoa, koska omille valoille menee +5V linssinohjauksen vuoksi vain yksi virtakaapeli. Eli aikamoiset kytkennät joutuu rakentelemaan.

On kyllä hinnan keksineet, onko tuossa asennuksessa jotain erikoista verrattuna tavalliseen linssiohjaukseen?

E-mies


Lainaus käyttäjältä: vph - 23.12.13 - klo:11:08
+1. Tuolla adapterilla säädetään polttimon hehkulangan tai valokaaren etäisyyttä umpion/linssin polttopisteestä ja siten valokeilan leveyttä. Samaan tapaan kuin joissain taskulampuissa saa säätää valokeilan leveyttä. Mitä leveämpi valokeila, sen vähemmän häikäisyä ja alhaisempi referenssiluku.

Mielenkiintoista. Itse hankin siis alpha 225 halogen version ja laitoin vanhat 35w h1 xenonit niihin. Saisinko siis levennettyä keilaa tämän adapterin avulla? Arvatenkin adapteri on jonkin sortin prikka joka siirtää polttimoa hieman taaksepäin..? Leventäminen ei haittaisi yhtään, tuntuu että keilan keskellä on ehkä turhankin kirkas, hyvin pitkälle kantava kohta.

Killer

Lainaus käyttäjältä: E-mies - 23.12.13 - klo:21:44
Mielenkiintoista. Itse hankin siis alpha 225 halogen version ja laitoin vanhat 35w h1 xenonit niihin. Saisinko siis levennettyä keilaa tämän adapterin avulla? Arvatenkin adapteri on jonkin sortin prikka joka siirtää polttimoa hieman taaksepäin..? Leventäminen ei haittaisi yhtään, tuntuu että keilan keskellä on ehkä turhankin kirkas, hyvin pitkälle kantava kohta.
Jos en ihan väärin muista omaa xenon polttimoiden asennusta niin H1 kanta menee sinne umpion sisään ilman sitä adapteria. Ilman adapteria siihen saa kiinni vain D1S kannan, joka on isompi.
Voisit kokeilla laittaa toisen rikan siihen umpion ja polttimon väliin jolloin kirkkain polttopiste siirty taaemmas että olisko siitä apua.
Empä hoksannu verrata asennusvaiheessa että onko H1 ja D1S polttimoissa polttopisteessä eroja, jolloin myöskin valojakauma muuttuu.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

E-mies


Lainaus käyttäjältä: Killer - 24.12.13 - klo:08:22
Jos en ihan väärin muista omaa xenon polttimoiden asennusta niin H1 kanta menee sinne umpion sisään ilman sitä adapteria. Ilman adapteria siihen saa kiinni vain D1S kannan, joka on isompi.
Voisit kokeilla laittaa toisen rikan siihen umpion ja polttimon väliin jolloin kirkkain polttopiste siirty taaemmas että olisko siitä apua.
Empä hoksannu verrata asennusvaiheessa että onko H1 ja D1S polttimoissa polttopisteessä eroja, jolloin myöskin valojakauma muuttuu.
Eli prikka on siis tarkoitettu sellaisiin valoihin joissa on vakiona d1s xenonit ja polttimon reikä on isompi? Nyt alkaa ymmärtämään. Prikan kanssa orkkis xenoneihin saa H-kantaisen polttimon. Menikö oikein?

Aslaasj

Lainaaadapteri on jonkin sortin prikka joka siirtää polttimoa hieman taaksepäin..? Leventäminen ei haittaisi yhtään, tuntuu että keilan keskellä on ehkä turhankin kirkas, hyvin pitkälle kantava kohta.

Värkkäilin tuota prikkaa H1 kantaiseen luminaattoriin 50 w sarjalla ja eipä tuolla pikaisella kokeilulla tullut autuaaksi, jos nyt voi sanoa niin minusta ei ollut suuntaan eikä toiseen eroa leveyden tai kantaman suhteen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy