1.4TSI 103kW -ACT-moottori: tietoja, mielipiteitä, kokemuksia

Aloittaja vkjoki, 25.09.12 - klo:21:40

« edellinen - seuraava »

ConD

#60
1.4TSI ACT koneen ahtoilmaa jäähdytettään periaatteessa samoin kuin 1.2TSI koneessakin imusarjaan integroidulla nestejäähdytteisellä välijäähdyttimellä. Eli siis keulalla ei ole vanhaa kunnon cooleria, vaan se on juuri ennen kantta lähellä turboa.

Tämä siis vastaa samalla Markun kysymykseenkin. Turbolta ahtoletkut kanteen on reilusti alle puoli metria pitkiä, toisinkuin jos coolerin pitäisi käydä keulalla mutka...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Taky

Lainaus käyttäjältä: ConD - 08.06.13 - klo:18:58
Eli siis keulalla ei ole vanhaa kunnon cooleria, vaan se on juuri ennen kantta lähellä turboa.

Olisikohan ko rakenne omiaan ehkäisemään vanhemman rakenteen öljyliman kertymistä ahtoputkiin?
Ainakin ahtoilma pysyy talvella lämpimämpänä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Markku J

Tuo nestejäähdytys jo vanhassa moottoriperheessä ihmetytti, kun ajattelee, että 90 -asteisella nesteellä tehdään jäähdytys. Miten kuumaa se ilma sitten onkaan ahtimen jälkeen, että noin kuuma neste sitä riittävästi jäähdyttää ?

Vanhan ajan intercoolereissa olin havaitsevinani selkeän tehon nousun viileällä, kostealla kelillä, jolloin auton nokalla ollut intercooler -kenno varmaan sai parhaan mahdollisen jäähdytystehon aikaan.

Rookie

Aloin miettiä tätä seikkaa viikolla, kun ulkoilma oli hurjan lämmintä, mutta moottorin tehossa en huomannut suurta pudotusta. Yleensä muilla autoilla on hellepäivinä tuntunut siltä, että puolet hevosista on karkuteillä.

Nestejäähdytys taitaa myös selittää tuon melkein olemattoman turboviiveen.

ConD

Ahtoilma todennäköisesti kuormituksessa on yli 90 asteista, jolloin tuo tasaa lämpöä samalla kun pintakaasulla talvella sitten lämmittää ilmaa ja nestettä nopeammin.

Öljyhän ei nyt tosiaan cooleriin jäädy, joten tästä ongelmasta päästiin kun cooleri imusarjaan istutettin.

www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Markku J

Minä olin viikon kuumina päivinä huomaavinani, että pikkukone, 1.2 TSI, olisi hiukan tavallista helpommin nyykähtänyt kytkintä huolimattomasti nostaessa, jolloin sen vaatimattomamman alaväännön huomaa. Olen nyt opetellut pitkän tauon jälkeen manuaalilla ajoa ja kytkimen käyttöä niin, että kierrokset eivät putoaisi alle 1500 rpm, kun kytkin ottaa täysin kiinni. Tuossa tilanteessa olen huomannut kuuman kelin hivenen vaikuttavan (tai sitten luulen vaan niin, kun melko pienestä asiasta on kysymys, ja autokin on minulle vielä "uusi").

s-mod

LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

vkjoki

#67
Olen tässä toukokuun alusta alkaen odotellut, että sattuisin tien päälle sellaisissa olosuhteissa, joissa voisin ajaa 1.4 TSI ACT:lle suuntaa-antavat tasaisen vauhdin kulutuslukemat nimenomaan kesäkelille. Eilen se onnistui: lämmintä +19, tie vähämäkinen (Helsinki - Loviisa), tuuli heikko sivutuuli (etelätuulta 2 - 4 m/s) ja kuiva tie. Yli 80 km/h-nopeuksilla ajoin kullakin nopeudella 10 km vakionopeudensäätimellä ja pyrin aloittamaan ja lopettamaan ajon tasamaalla.

Tässä kulutuslukemia:
- 130 km/h: 7,1
- 120 km/h: 6,5
- 100 km/h: 5,4
- 80 km/h: 4,4
- 60 km/h: 3,9
- 50 km/h: 3,4
---
- 40 km/h: 3,4
- 30 km/h: 4,2
(nämä 30 - 40 km/h -kulutukset on mitattu 21.6.2013)

Tällä tavalla mitattujen kulutuslukemien tarkkuus lienee vain plus miinus puoli litraa, mutta kyllä niistä osviittaa saa. TM on mitannut Octavialla kulutukset samalla moottorilla ilman ACT:tä, ja niihin verrattuna ylläolevat Golfin kulutukset ovat muutaman desin Octaviaa pienemmät kuten oli odotettuakin. EU-maantiekulutuskin on ACT-DSG-Golfilla 0,4 l pienempi kuin manuaali-Octavialla (4,1 vs. 4,5).
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.06.13 - klo:19:03
...Miten kuumaa se ilma sitten onkaan ahtimen jälkeen, että noin kuuma neste sitä riittävästi jäähdyttää ?

Lainaus käyttäjältä: ConD - 08.06.13 - klo:19:16
Ahtoilma todennäköisesti kuormituksessa on yli 90 asteista, jolloin tuo tasaa lämpöä samalla kun pintakaasulla talvella sitten lämmittää ilmaa ja nestettä nopeammin.

Kaksoisahdetun SSP sanoo, että ahtoilman lämpötila nousee noin 200C turbon jälkeen.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.06.13 - klo:21:32
Olen tässä toukokuun alusta alkaen odotellut, että sattuisin tien päälle sellaisissa olosuhteissa, joissa voisin ajaa 1.4 TSI ACT:lle suuntaa-antavat tasaisen vauhdin kulutuslukemat nimenomaan kesäkelille. Eilen se onnistui: lämmintä +19, tie vähämäkinen (Helsinki - Loviisa), tuuli heikko sivutuuli (etelätuulta 2 - 4 m/s) ja kuiva tie. Yli 80 km/h-nopeuksilla ajoin kullakin nopeudella 10 km vakionopeudensäätimellä ja pyrin aloittamaan ja lopettamaan ajon tasamaalla.

Tässä kulutuslukemia:
- 130 km/h: 7,1
- 120 km/h: 6,5
- 100 km/h: 5,4
- 80 km/h: 4,4
- 60 km/h: 3,9
- 50 km/h: 3,4

Tällä tavalla mitattujen kulutuslukemien tarkkuus lienee vain plus miinus puoli litraa, mutta kyllä niistä osviittaa saa. TM on mitannut Octavialla kulutukset samalla moottorilla ilman ACT:tä, ja niihin verrattuna ylläolevat Golfin kulutukset ovat muutaman desin Octaviaa pienemmät kuten oli odotettuakin. EU-maantiekulutuskin on ACT-DSG-Golfilla 0,4 l pienempi kuin manuaali-Octavialla (4,1 vs. 4,5).
skodan sivuilta: ocu ilmoitetut kulutukset maantie 4,6 (dsg 4,4) 103kW 1,4tsi.

Mutta vastaavanlaisia kulutusmittauksia tein liikkeen 1.4 man combilla! Ja pienemmällä sain auton kulkemaan siis ajotietokoneen mukaan kun tm-testi. Toivottavasti ei hirveesti huijaa ajotietokone!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Myhky

Heitänpä kysymykseni tänne kun en viitsi uutta säiettä pikkukyssärin vuoksi perustaa:

Alkoi tänään heittelemään punaista varoitusvaloa ja jäähdytysnesteen merkkivaloa. "check coolant" oli ohjeena. Moottorin lämmöt pysyvät ihan normaaleina ja jäähdytysnestettä on normaali määrä. Onko mitään ideaa mistä voisi olla kyse? Tuskinpa jäähdytysnesteen kierto olisi mitenkään estynyt. En millään jaksaisi ajella huoltoon mokoman asian takia, missä kuitenkin vain kuitataan virhekoodi ja sanotaan että soittele jos vaiva uusiutuu.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Newman

^ Voisiko olla vaan joku paisuntasäiliötä tarkkaileva viallinen anturi tai vastaava? Omassa Bemarissa oli joskus moinen vika (tyyppivika).

vkjoki

^ ^ En osaa arvata syytä, mutta jos alkaa esiintyä säännöllisesti, pakkohan se on huollossa tarkastuttaa. Jos taas ei uusiinnu, ajoa vaan! Itsellä oli joulukuussa aivan uudessa Golf VII:ssa EPC-merkkivalo liian "herkällä": Webastoesilämmityksen jälkeen merkkivalojärjestelmä ei ymmärtänyt, miksi eri lämpötila-antureilta tuli niin erilaisia lämpötilatietoja. Oli ns. lastentauti - ohjelmiston päivityksellä tuo korjaantui.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Myhky

"Runkkasin" vähän tuota jäähdytysnestesäiliön päällä olevaa liitintä ja vaiva ei ainakaan vielä ole uusiutunut. Seuraillaan tilannetta. Soittelin perjantaina neljän aikaan ruuhkaiseen huoltoonkin, missä päädyin jättämään numeroni automaattivastaajaan. Olivat tänään sitten puoli kahdeksan aikaan soittaneet takaisin. Lomalaiselle vähän turhan aikaista...
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

nolte

Omat kokemukseni yön yli-koeajolta Polo BlueGTllä ja Golf 7:lla olivat vähän kaksijakoisia. Toisaalta moottori tuntuu ajossa pirteältä ja taloudellisuus näytti olevan hyvin hanskassa. Toisaalta ainakin noissa esittelyautoissa (VW Center Airport) lepuutustoiminnon kytkeytymisen huomasi pikku nykäyksenä ja kuuli moottorin käyntiäänestä, johon tuli räpättävä sivuääni. En ihan vakuuttunut tekniikan kestävyydestä, koska ilmeisesti ainakaan tehtaan jäljiltä tuota ei pitäisi huomata. Esittelyautoissa kilometrejä oli 7000 paikkeilla.

Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: nolte - 05.08.13 - klo:17:56
Omat kokemukseni yön yli-koeajolta Polo BlueGTllä ja Golf 7:lla olivat vähän kaksijakoisia. Toisaalta moottori tuntuu ajossa pirteältä ja taloudellisuus näytti olevan hyvin hanskassa. Toisaalta ainakin noissa esittelyautoissa (VW Center Airport) lepuutustoiminnon kytkeytymisen huomasi pikku nykäyksenä ja kuuli moottorin käyntiäänestä, johon tuli räpättävä sivuääni. En ihan vakuuttunut tekniikan kestävyydestä, koska ilmeisesti ainakaan tehtaan jäljiltä tuota ei pitäisi huomata. Esittelyautoissa kilometrejä oli 7000 paikkeilla.

Tulikohan sitä iskettyä kätensä vetelään valitsemalla Audiin tuon motin? Miksi ihmeessä Skoda ja Seatti saavat tuon koneen ilman pyttylepuutusta mutta muut vagit eivät? Se on kai sitä teknistä edelläkävijyyttä (lue: testauttaminen ensi vuodet asiakkailla). Lehdissä niin ylistettiin ettei lepuutushommaa huomaa mutta jos tuollaisia nykimisiä tai räpättävää ääntä kuuluu niin hyvää päivää.

Täytyypä käydä koeajamassa act-Volkkari...

Markku J

Ei nyi eikä räpätä ACT meillä. En huomaa kytkeytymistä, vaikka kuinka yritän.

Siitä huolimatta suosittelen RS:n 220 hv konetta, jonka saanee samalla rahalla. Onhan se hienoa, että RS:ään saa tämän uudemman 2.0 TSI:n.

-TimoS-

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 05.08.13 - klo:19:25
Tulikohan sitä iskettyä kätensä vetelään valitsemalla Audiin tuon motin

En sittenkään sano mitään.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 05.08.13 - klo:19:25
... räpättävää ääntä kuuluu niin hyvää päivää.

Eikö ole aika loogista että ääni muuttuu kun puolet sylinteriestä katoaa pelistä?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Aanold

Oma bluegt nyt 8000 ajettuna röpeltää 2-sylinterimoodissa, ja nykäisy tuntuu kun vaihtaa 2-syl->4-syl. Tehnyt alusta asti. Tosiaanko ei nyi teillä muilla kun siirtyy takaisin 4-sylmoodiin?

HoXXma

Lainaus käyttäjältä: Aanold - 05.08.13 - klo:19:56
Oma bluegt nyt 8000 ajettuna röpeltää 2-sylinterimoodissa, ja nykäisy tuntuu kun vaihtaa 2-syl->4-syl. Tehnyt alusta asti. Tosiaanko ei nyi teillä muilla kun siirtyy takaisin 4-sylmoodiin?
Ainakaan omassa Audissa ei huomaa mitään siirryttäessä 2-syl->4-syl moodiin. Olin varma ettei  "2-cylinder mode" toiminto edes kytkeydy päälle ja tilasin lopulta ajan huoltoon. Huollossa todettiin lopulta että järjestelmä toimii, mutta on niin huomaamaton, että se jopa hämäsi kokenutta huoltomiestäkin koeajolenkillä. (Audissahan ei tule ajotietokoneeseen edes ilmoitusta moodin vaihdosta, vaikka ohjekirjassa niin lukeekin ja tätä ei tiedetty ko. huollossa)

Markku J

Minä olen ajellut avopuolison ACT -koneella nyt 2 lenkkiä, joiden tarkoituksena oli ainoastaan tutkia ACT:n kytkeytymistä ja mahdollisia nykäyksiä. Kytkeytymisen Polo Blue GT näyttää infonäytössä, mutta mitään nykäystä tai äänen muutosta minä en havaitse. Vanha homekorva kai asialla...

Avopuoliso on erittäin tyytyväinen autoon. Hän ei (tietenkään) ole havainnut ACT:n olemassaolosta jälkeäkään.

vkjoki

Golf Seiska ACT:llä takana nyt 24 000 km eikä nyi eikä ääntele ACT minunkaan VAGissani.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Zaasa

Ei nyi ACT,eikä pidä räpättävää ääntä.Ei kuluta myöskään oljyä.
Liittäisin jutun Suomi24  :D

Guido

#84
Tuhatkunta kilometriä ajelin Keski-Euroopassa ACT:lla varustetulla Golfilla. Moottorin käyntiäänessä havaitsin tarkkaan kuunnellessa pienen eron oli toiminnassa sitten 2 tai 4 sylinteriä, mutta käytännössä ACT:n kytkeytymisen havaitsi ensin ajotietokoneen näytöstä ja vasta sen jälkeen korva kuuli (tai oli kuulevinaan) eron käyntiäänessä. Uskoisin, että Suomen tienpinnoilla ero käyntiäänessä hukkuu rengasääniin. Mitään "räpätystä" tai muitakaan kummallisia ääniä en havainnut.

Kun kone kytkeytyi käymään kaikilla pytyillä tuntui välillä pieni nykäys. Sitä ei kuitenkaan tullut läheskään jokaisella kerralla. Eniten häiritsi selvästi havaittava viive kaasuun reagoimisessa kun kaasua painettiin voimakkaammin ACT:n ollessa aktiivisena. Tosin en ole ajanut ilman ACT:ta olevaa vastaavaa konetta, ehkä siinä on samanlainen viive?

Vieressä istuva vaimoni ei huomannut moottorin äänessä tai auton käytöksessä mitään kummallista, joten aika huomaamatta järjestelmä toimi.

Zaasa

#85
Aika jännä tuo moottorin käyntiäänen kuuleminen,kuulen ACT moottorin käyvän ainoastaan kun menen ulos autosta.Erittäin hyvin on onnistuttu eristämään Golfin ACT moottorin äänet kabiinista.
Sport ajomoodin valinnalla kuulen moottorin äänen,kokeilua enempää en ole Sportia käyttänyt.

Seba

Omassa BlueGT:ssä huomaa ja tuntee siirtymisen moodien välillä, mutta nykäys on samaa luokkaa kuin DSG vaihtaisi isommalle eli todella pieni. Kertaakaan ei ole ACT:n toiminta häirinnyt ajamista vaikka joskus pitääkin ottaa nopeasti tehoja käyttöön. Ennakoiva ajotapa ja oikeiden (manuaali)vaihteiden käyttö niin kyllä tarvittaessa liikkuu liukkaasti.

nolte

Lainaus käyttäjältä: Guido - 05.08.13 - klo:21:50
Moottorin käyntiäänessä havaitsin tarkkaan kuunnellessa pienen eron oli toiminnassa sitten 2 tai 4 sylinteriä, mutta käytännössä ACT:n kytkeytymisen havaitsi ensin ajotietokoneen näytöstä ja vasta sen jälkeen korva kuuli (tai oli kuulevinaan) eron käyntiäänessä. Uskoisin, että Suomen tienpinnoilla ero käyntiäänessä hukkuu rengasääniin. Mitään "räpätystä" tai muitakaan kummallisia ääniä en havainnut.

Kun kone kytkeytyi käymään kaikilla pytyillä tuntui välillä pieni nykäys. Sitä ei kuitenkaan tullut läheskään jokaisella kerralla. Eniten häiritsi selvästi havaittava viive kaasuun reagoimisessa kun kaasua painettiin voimakkaammin ACT:n ollessa aktiivisena. Tosin en ole ajanut ilman ACT:ta olevaa vastaavaa konetta, ehkä siinä on samanlainen viive?

Vieressä istuva vaimoni ei huomannut moottorin äänessä tai auton käytöksessä mitään kummallista, joten aika huomaamatta järjestelmä toimi.

Tuskin itsekään olisin noita alunperin huomannut ilman ajotietokoneen näyttöä. Koska olin kuullut ja lukenut, että tuota toiminnon kytkeytymistä ei huomaa normaaliajossa, kiinnitin siihen varmasti enemmän huomiota kuin jos olisin istunut pelkääjän paikalla. Silti ainakin noiden kahden yksilön osalta subjektiivinen mielipiteeni on, että on väärin väittää, ettei sitä huomaisi. Ajelin myös Espoon Volkkarin esittelyautolla lyhyen lenkin ja sen perusteella olisin voinut sanoa, että toiminnon kytkeytymistä ei huomaa. Liekö sitten Vantaan autot saaneet kohtuuttoman paljon kuritusta jo ensikilometreillä?

Ehkä huoli kestävyydestä on turha, mutta onneksi uuden Variantin 140-heppaiseen moottoriin tuota ACT:tä ei ole toistaiseksi edes tarjolla niin ei tarvitse arpoa  :D
Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

Rookie

BlueGT:ssä tota ACT-systeemiä ei voi olla huomaamatta. Motarilla se jyrisee kuin kuorma-auto ja taajamassa sen toiminnan huomaa ratin ja polkimien tärinänä. Ainoa ärsyttävä piirre on se, että lepuutus menee heti päälle, kun lähtee liikkeelle (myös kylmällä koneella). Meno on silloin nykivää. Ruuhkajunnauksessa tämä jopa hetkittäin raivostuttaa. Ihan samalla tavalla käyttäytyi koeajoautokin.

Peeveli

Ehkä se sitten on niin, että toiset eivät huomaisi edes irronnutta pakoputkea ja toiset kuulevat pienimmänkin sivunäänen.  :P

Koetin tässä aamupäivällä varailla koeajoa act-koneiselle volkkarille, vaan kukaan ei vastaa puhelimeen eikä kyllä soita takaisinpäinkään.  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy