Neste Pro -diesel

Aloittaja Möhköfantti, 28.08.12 - klo:22:01

« edellinen - seuraava »

woke

Lainaus käyttäjältä: Taky - 26.10.12 - klo:09:28
Jaa, itsellä päinvastainen havainto - lokakuussa 2012 kulutus Prolla ollut pari desiä kovempi kuin vuonna 2011 vastavaan aikaan.
Syyskuu kun meni desin kymmenyksen sisään samoin kuin 2011.

En nyt menis kovin suuria johtopäätöksiä tuosta parin desin erosta tekemään. Aika paljon on muuttujia jotka vaikuttaa kulutukseen.

Janneh

Tämä on ihan turhaa jauhantaa pro dieselin ja perinteisen dieselin kulutuseroista kun kaikki havainnot tyrmätään koska "on niin monta muuttujaa". Sama sitten ajatko 1,2,3 vai 10 tankillista. Muuttujat ovat aina, ja tulos ei ole siis luotettava.

Mitä tästä uudesta dieselistä saimme siis omien testiemme mukaan irti? Emme yhtään mitään

Taky

Lainaus käyttäjältä: Janneh - 26.10.12 - klo:22:03
Mitä tästä uudesta dieselistä saimme siis omien testiemme mukaan irti? Emme yhtään mitään

M.O.T
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

stallione

Edelleen havaintoina pro dieselillä kun ajelee alavääntö puuttuu selkeästi. Muuten kyllä ei savuta juurikaan ja moottorin traktorimainen jurnutus hiljenee. Jokin palotilassa tapahtuvä räjähdysnakutus poistuu miltei kokonaan proolla. MUTTA kun proota ei joka nurkalta vielä saa niin joutuu välillä tankkaamaan "vanhaa"  laatua niin johan kulkee taas heti paremmin. Voi tietty olla että 2.0tdi bkd moottorissa tämän huomaa selkeimmin. Sanokaa mitä sanotte mutta näin on.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

dosetti

Lainaus käyttäjältä: stallione - 27.10.12 - klo:12:41
Edelleen havaintoina pro dieselillä kun ajelee alavääntö puuttuu selkeästi. ...johan kulkee taas heti paremmin... Voi tietty olla että 2.0tdi bkd moottorissa tämän huomaa selkeimmin. Sanokaa mitä sanotte mutta näin on.

Laitoin tästä kyselyn Nesteen moottoritutkijalle ja samalla linkinkin tähän keskusteluun. Erittäin asiallinen vastaus tuli saman tien, mutta selitystä tälle ilmiölle ei. Pyysi vain ottamaan huomioon se, että mahdollinen tehon nousu/hävikki jos mitataan prosenteissa, ei se auton käytännön mitatussa suorituskyvyssä näy kuin korkeintaan sekunnin kymmenysosissa. Samalla vastaus tuli tässäkin ketjussa mainittuun laadun vaihtumiseen maatankeissa. Nesteellä se tehdään niin, että annetaan tankin mennä mahdollisimman tyhjäksi, tankataan uutta (esim. talvilaatua) täyteen ja annetaan tyhjentyä mahdollisimman tyhjäksi taas. Sitten se tankataan uudestaan täyteen uudella laadulla ja tässä yhteydessä vaihdetaan uuden laadun tarrat/kyltit mittarille.

SNG

LainaaLaitoin tästä kyselyn Nesteen moottoritutkijalle ja samalla linkinkin tähän keskusteluun. Erittäin asiallinen vastaus tuli saman tien, mutta selitystä tälle ilmiölle ei. Pyysi vain ottamaan huomioon se, että mahdollinen tehon nousu/hävikki jos mitataan prosenteissa, ei se auton käytännön mitatussa suorituskyvyssä näy kuin korkeintaan sekunnin kymmenysosissa.

Hmm, mahtoikohan tuo ilmiö (huomattavasti huonompi alavääntö) olla  ollut Neste Oilin tiedossa jo lanseerausvaiheessa ???
Mediassa käytetyssä markkinointimateriaalissahan puhutaan "enemmistä hevosvoimista". Mutta tulisiko vääntö (ja teho) käyrään alakierroksilla notkahdus ja korkeille kierroksille kohouma, jolloin lupaus pitäisi huipputehon osalta? Ilmeisesti tuo alavääntöilmiö on tosi ainakin BMM ja BKD pumppareissa useista kommenteista päätellen (omien kokemusten lisäksi).

Nyt useamman tankillisen perusteella kulutus taitaa kuitenkin olla alentunut pätkä- ja matalanopeuksisessa ajossa. Maantiellähän ilmanvastus pakottaa koneen toimimaan korkeammalla kuormitusalueellaan, jolloin tuolla paremmalla setaaniluvulla ei taida olla käytännön merkitystä.


dosetti

Lainaus käyttäjältä: SNG - 27.10.12 - klo:14:28
Hmm, mahtoikohan tuo ilmiö (huomattavasti huonompi alavääntö) olla  ollut Neste Oilin tiedossa jo lanseerausvaiheessa ??

Suora lainaus sähköpostivastauksesta:"Kaikkien mittaustulosten mukaan vääntö sekä teho ovat Neste Pro dieselillä olleet korkeammat (yhdessä mittauksessa sama) kuin vertailudieselillä (EN590 kauppalaatua)".

Minulla tulee mieleen ensimmäisenä vääntökäyrä ja sen muuttuminen. Maksimivääntöön voisi saada sen prosentin lisää, mutta vääntökäyrä on erilainen? Uutta tuotetta varmasti kehutaan valmistajan taholta ja myyjiltä tässä tapauksessa, mutta että alakierrosvääntö olisi selkeästi huonompi eikä sitä sanottaisi.. Alakierroksillahan autoa ajetaan usein, ja jos se huononee->polttoaineen kulutus nousee.

vkjoki

#247
Olen nyt ajanut 2 000 km Neste Prolla, moottorina yhteispaineruiskutteinen 120 kW:n 2.0 TDCi, jonka maksimivääntömomentti on 340 Nm. Omat fiilikset tuon 2 000 km:n aikana eivät valitettavasti ole saaneet esiin mitään muutoksia vääntömomentissa tai tehossa. Itselläni fiilismittari on vain yksinkertaisesti liian epätarkka pienten vääntö- ja tehomuutosten havainnointiin.

Mahdollisten muutosten määrä ja suunta on kuitenkin jo selvitetty penkittämällä dieselmoottoreita Rototest VPA-RX333-alustadynamometrillä Tampereen AMK:n laboratoriossa. Penkitykset tehtiin kahdelle yhteispaineruikutteiselle (uusimmat TDI:t), yhdelle pumppusuuttimiselle (perinteiset TDI:t) ja yhdelle jakajapumpulliselle (SDI) dieselmoottorille ja mittaukset tehtiin kullakin moottorilla kolme kertaa.

Tässä tulokset Neste Pron vaikutuksista vääntömomenttiin ja tehoon eri dieselmoottorityypeillä alustadynamometripenkitysten perusteella:

Yhteispainedieselit (esim. uusimmat TDI:t):
- sekä vääntömomentti että teho nousivat keskimäärin 3 % koko kierrosalueella
(- tämä tulos koskee oman autoni moottoria, mutta itse en tätä muutosta ole havainnut, koska oma havainnointikykyni ei riitä näin vähäisen muutoksen havaitsemiseen)

Pumppusuutindieselit (esim. perinteiset TDI:t):
- alakierroksilla vääntömomentti ja teho pysyivät ennallaan, keskikierroksilla nousua oli 1 % ja yläkierroksilla 4 % (koko kierrosalueen keskiarvo +1 %)

Jakajapumppudieseli (esim. SDI):
- alakierroksilla vääntömomentti laski hieman, keski- ja yläkierroksilla ei vaikutuksia vääntömomenttiin eikä tehoon



Neste Pron on kerrottu myös tekevän dieselin käynnistä hieman entistä hiljaisemman ja pidentävän hiukkasuodattimen puhdistuspolttoväliä. No, ei moottori ainakaan äänekkäämmäksi tullut. Jälkipolttoväliä ei ole tullut seuratuksi.

1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Peeveli

Koska ilmeisimmin  k u k a a n  ei pysty jatkossakaan varmuudella todentamaan pro:n etuja muuhun tupaöljyyn verrattuna, tulen jatkossa ostamaan halvinta löpöä mitä ajoreitilleni sattuu. Ainoa kriteeri mikä itselläni tulee talviaikana (vuodenaika, jota vihaan joka vuosi yhä enemmän) olemaan, on aineen talvilaatuisuus. Loppupeleissä se hiukkassuodatin menee luultavasti vaihtoon aivan samalla km-määrällä, olipa käytetty Proota tai vaikka Ysi5-ketjun löpöä.

Muutenkin taitaa diiselin tulevaisuus olla aika synkkä. Piruja maalaili seinille uusimmassa Autoliiton Moottori-lehdessä liiton puheenjohtaja, kun EU-rikkidirektiivin takia laivat alkavat käyttämään dieseliä raskaan polttoöjyn sijaan ja pumppuhinta noussee taivaisiin. Samoin pks:n paikallislehti Helsingin Uutisissa ke 24.10.12 oli juttua että Helsinkiin suunnitellaan dieselautoille ajokieltoa kantakaupungissa vuoteen 2015 mennessä eu-direktiivinormien ylittyessä mitatuissa ilmanlaatututkimuksissa typpidioksidin osalta. TM:ssa kuitenkin todettiin labramittauksissaan jossain alkuvuoden numerossa, että uusimmat suorasuihkutus-bensakoneet tuottavat typpidioksidia enemmän kuin uusimmat dieselit. Joten taitaa koko yksityisautoilun tulevaisuus olla synkkä...

Arcca

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 28.10.12 - klo:07:31
Pumppusuutindieselit (esim. perinteiset TDI:t):
- alakierroksilla vääntömomentti ja teho pysyivät ennallaan, keskikierroksilla nousua oli 1 % ja yläkierroksilla 4 % (koko kierrosalueen keskiarvo +1 %)


Tuli mieleen tätä lukiessa, että johtuukohan alakierros väännön heikentymisestä valittavien tunne johtua siitä että yläkierroksilla vääntö on noussut mutta ei alakierroksilla. Parin päivän ajelun jälkeen persdyno tottuu yläpään pieneen tehon nousuun ja kasvanut vääntöero alakierroksiin saa tuntumaan alakierrokset puutuneemmalta. Mene ja tiedä.

Itse CR koneella en ole huomannut mitään varmaa muutosta mihinkään.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

VWRiddare

Nyt on ajettu muutama tankillinen tällä taikaöljyllä, ja eipä noi kokemukset nyt niin mairittelevia ole. Kone rouskuttaa aivan yhtä äänekkäästi, ja vääntökin tuntuu suhtkoht samanlaiselta kuin normiöljylläkin. Ainoastaan kulutus on hiukan kasvanut. Pitkää reissua ollaan tehty Itä-Suomeen monta kertaa, ja aina tulos on ollut samanlainen, eli kulutus on noussut n.0,4l/100. Siitä ei ole tietoa, että pysyykö moottori tällä puhtaanpana, eppäilen sitäkin. Taitaa olla Nesteen mainos yhtä harhaanjohtava, kuin Posti-Pekan lausahdus aikanaan, että palvelu paranee, kun konttoreita vähennetään. Eli täällä ainakin on yksi joka siirtyy taas siihen tavalliseen.

dosetti

hinta ainakin korkealla tällä polttoaineella. Tankkasin juuri tankin täyteen kesälaatua nesteen "vanhaa" dieseliä ja säästin 10 euroa talvilaatuiseen  pro dieseliin verrattuna. 20 eurosenttiä oli hintaero litralta.

skk

Muutama tankki prolla takana. Kyllä se eteenpäin vie.

Parissa keskisuomen mutkapätkällä ylämäessä prolla pysyyy 6 pykälä, normi löpömtiputti aina vitoselle ??

Kulutus on kyllä noussut mutta johtunee talvilaatuun siirtymisestä. Talvilöpöä menee mulla aina enemmän,  en tiedä muista?

SNG

#253
LainaaTuli mieleen tätä lukiessa, että johtuukohan alakierros väännön heikentymisestä valittavien tunne johtua siitä että yläkierroksilla vääntö on noussut mutta ei alakierroksilla

Eikun pumpparilla tuntuu meno olevan aivan dead siinä 1500 kierroksen paikkeilla. Ja se muutos ei ole pieni!

Niin TAMK:n labrassahan testattiin yhtä P.S.A.-konsernin pumpparia, ei yhtään VAG:ta. Miksiköhän???

Ilmeisesti täällä tehtyjen löydösten perusteella tuote kattaa lupauksensa vaggineissa selkeämmin common rail kuin pumpparikoneilla.

Väitän teorian vääntökäyrän muodon muuttumisesta olevan vinha perä, ainakin BMM ja BKD koneiden osalta.

PS. Ja keskiarvottaminen on helppo tapa piilottaa ym kaltaiset tekijät ;)

SNG

Kokeilu siis jatkuu toistaiseksi, ettei tule tehtyä "hätiköityjä johtopäätöksiä". Haluan lyhyesti: saada kerättyä riittävästi vertailudataa.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.10.12 - klo:10:43
Kokeilu siis jatkuu toistaiseksi, ettei tule tehtyä "hätiköityjä johtopäätöksiä". Haluan lyhyesti: saada kerättyä riittävästi vertailudataa.

Sama täällä. Kolme tankillista ajettu ja lisää dataa kerään, ennen kuin alan raportoimaan tarkemmin. Kulutuksessa en ole havainnut pudotusta, eikä moottorin väännöstäkään voi todeta muutoksia vielä tässä vaiheessa. Pysyn kuitenkin NestePron tankkaajana, koska uskon pidemmällä tähtäimellä löytyvän enemmän positiivisia, kun negatiivisia asioita Prosta tavalliseen litkuun nähden. Mm. hiukkassuodattimeen, pitää moottorin puhtaampana, ei karstaa jne. Hinta ei ole ongelma, koska säästetty erotus hinnassa voisi mennä paljon turhempaankin hömppään.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ropellihattu

Itse asiassa aiempiin kirjoituksiini viitaten, olen itsekin jatkanut poron tankkaamista vaikka en tosiaan ole mitään hyötyä tehon tai väännön suhteen havainnutkaan. Aiemmin raportoimani alaväännön puute lienenee ollut vain kylmän koneen ja tottumattomuuden ("uusi" auto) aiheuttamaa harhaa.

Toiveena on täälläkin, että biokomponenttien myötä motti ja webasto pysyvät puhtaampina. Ja ehkä se ilmastokin sitten...

Tosin olen edelleen sitä mieltä, että joku 3% tehonlisäys on aika typerää mainontaa. Mutta ehkä sillä saadaan idiootit tankkaamaan tätä litkua... ;) :P
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

TA-K

Toinen tankillinen PD:tä (Neste) menossa PD:ssä (BKD). Ensimmäisessä tankillisessa en huomannut yhtikäs mitään mihinkään suuntaan, mutta nyt toisen tankillisen aikana tuntuu kyllä että tyhjäkäyntivärinät olisi laimentuneet ja moottorin ääni hitusen pehmennyt. Tehoissa ei edelleenkään mitään havaintoa mihinkään suuntaan. Ajotkin on olleet niin sekalaisia ettei kulutuksestakaan oikein saa mitään irti. Reilu 6l satasella (~5.7 ... 6.8 l /100km) tuo Altea XL tuntuu syövän.

Ehkä vielä kolmannen tankillisen tätä kokeilen ennenkuin teen uuden referenssin ABC:n aineella.

qsla

Huomasin tuossa Tiguanissa kulutuksen hieman nousseen kun ajellut nytten kolme tankillista normaalilla neste dieselillä. Ja yllättäen alakierrosvääntö tuntuu huonommalta vaikka syksyllä tuli tunne että pro dieselillä olisi alavääntö heikompi ? Hiukkasloukku polttelee n.400km välein normi dieselillä ja pro dieselilä n.1000km välein. Edellinen passat 170hv cr tdi poltteli proolla loukkuaan tiheämmin. Liekö sitten loukku ollut jo valmiiksi niin tukkoinen ettei polttelemalla paljoa parantunut.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

apo

Onko kukaan muu kuullut kun parista eri toisistaan riippumattomasta lähteestä kuului, että epäillään moottorivaurion johtuvan tästä PD:stä?
Tuntuu kyllä aika kaukaa haetulta, mutta ei ihan mahdottomalta, jos esimerkiksi voiteluominaisuudet ei olisi ihan tavallisen dieselin luokkaa.

Zeta

Eikös tämän pitänyt voidella paremmin kuin normi diesel?
VW Passat 3c Variant 2.0TDI 4Motion.

ConD

Pitäisi voidella joo...

Itse olen tankannut neljä vai viisi tankillista peräperää PD:tä oman PD:n tankkiin. Menossa en ole huomannut suurta eroa, mutta savutus niin auton takana kiihdytettäessä kuin leimalla mitattuna on vähentynyt. Itseasiassa leimalla savutusarvo tipahti neljännekseen viimevuotisesta "jostain syystä" ja mietinkin että olsiiko PD juuri yksi näistä syistä. Aiemmin tulosta poljettiin monesti, tänävuonna meni ekalla polkaisulla tuo "murto-osatulos".

Toinen ehkä plaseboefektin tuottama tulos olisi pumpparikoneen kalinan väheneminen, tiedä sitten... Kulutusta on hankala vertailla, mutta ei se nyt ole mihinkään megapieniin lukemiin pudonnut joskaan ei kyllä noussutkaan. Pitää ajella lisää testikilsoja alle. :D
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

apo

Sitä varten aloin julkisesti ihmettelemään, kun olen pitänyt noita Nesteen tuotoksia melko turvallisina valintoina.
Ja nämä sattuivat tulemaan niin sopivasti lähes samaan aikaan ja aivan eri puolilta maata ja niin eri ympyröistä, ettei voineet olla samaa tapausta.

tet

Lainaus käyttäjältä: apo - 14.12.12 - klo:12:47
Tuntuu kyllä aika kaukaa haetulta, mutta ei ihan mahdottomalta, jos esimerkiksi voiteluominaisuudet ei olisi ihan tavallisen dieselin luokkaa.

Nimenomaan prolla on parempi voitelevuus normidieseliin verrattuna, niin speksin kuin testitulostenkin mukaan. Aika kaukaa haetulta tosiaan kuulostaa. Kerropa vähän lisää näistä moottorivaurioista, mitä niistä koneista on hajonnut?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

apo

Kun en vielä ihan tarkkaa tiedä, mitä on tapahtunut, niin en ala sen tarkempaa arvailuja esittämään.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: apo - 14.12.12 - klo:15:30
Kun en vielä ihan tarkkaa tiedä, mitä on tapahtunut, niin en ala sen tarkempaa arvailuja esittämään.

Jep, kannattaa lyödä faktat pöytään vasta, kun on varmaa tietoa. Spekulaatioita ja huhuja kun on liikkeellä liiaksi asti.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

mremonen

Tuolta voi käydä kuittaamassa itselleen uuden A5:n, jos vanhasta laukee pannu: http://www.neste.fi/kuittikisa/
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Taky

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 15.12.12 - klo:09:21
Tuolta voi käydä kuittaamassa itselleen uuden A5:n, jos vanhasta laukee pannu:

Siitä saakka kun Prota sanaut on Octavian tankiin laskettu vain sitä - ja luonnollisesti osallistusttu muutamalla lapulla kisaankin - mutta ihan ongelmitta on Pro toiminut Webankin kanssa. Pakkasta ollut -22C tällä jaksolla pariinkin otteeseen.
Kulutus käytännössä ihan sama kuin tavallisellakin dieselillä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Arcca

Tankkasin n. 5 kertaa prodieseliä, ja nyt otin kokeeksi taas St1:n perusdieseliä.

Jo tosiaan, nyt olen kuulevanani selvän eron siinä että kone muuttui karkeakäyntisemmäksi.

Kulutuksessa eroa en osaa varmaksi sanoa kun lämpötila vaihtelee niin paljon, mutta 0,0-0,3 välille kulutuksen lasku osuu jos sitä on.

DPF polttojen eroista ei havaintoja, koska jostain syystä en sitä huomaa koskaan. Johtunee siitä että ajo on matka-ajoa 99%.sti ja vielä aika kovaa sellaista, ja käytännössä aina siivu on 90 km. Suht ideaalista käyttöä moottorin toiminnalle ylipäänsä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

SNG

#269
Autossa huolto tulossa. Saisikohan siellä tai sitten VAG-comilla luettua tuota dpf-polttohistoriaa?

Kyllä noita polttoja pro-d:lläkin tulee, mutta en yhtään osaa sanoa, ovatko sittenkään oikeasti harventuneet ???
Olen siis käyttänyt Pro-D:tä koko ajan sen markkinoille tulon jälkeen. Kokeiluni on siis jatkunut.

Eilen sai nauttia polton aikaisesta MUHKEASTA alaväännöstä kun poltto tuli motarin loppupäässä Tampereelle Lempäälästä ajaessani. Huomasin polton alkamisen, kun seurailin lämpötilaa 19.2 näytöstä. Nousi 94-95 asteeseen.

Hurja on ero väännössä verrattuna normaliin. Hyökkäsi Scoutti kolmosellakin ihan kunnolla. Kertookohan tuo jotain softauksen potentiaaleista ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy