Neste Pro -diesel

Aloittaja Möhköfantti, 28.08.12 - klo:22:01

« edellinen - seuraava »

qsla

Itsekkin olen yleensä aika ennokkoluuloinen uusia asioita kohtaan  ;D Toki jokainen tekee omat arvionsa asiasta. Itse päädyin siihen tulokseen ,että jotain on tapahtunut parempaan suuntaan :D
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Ironic32

Tuskin se ihan puutaheinää voi olla, jos rohkeasti luvataan kulutus/teho-etuja, mutta aikahan se lie tämänkin näyttää, että miten aine oikeasti tehoaa ja mitä mahdollisia sivuvaikutuksia sillä on.

Onkos noiden kylmäasemien green dieselin / pro dieselin puute ainoastaan raskaan liikenteen takia vai onko taustalla jotain muutakin?

qsla

LainaaOnkos noiden kylmäasemien green dieselin / pro dieselin puute ainoastaan raskaan liikenteen takia vai onko taustalla jotain muutakin?

Veikkaampa ,että Nesteen tuotantokapasiteetti ei riitä pelkästään Pro laadun pitämiseen. Ja Moottoripolttoöljy ja lämmitysöljy ovat nykyään lähes samaa tavaraa kuin tuo Nesteen perus Di. Tietenkin punaista väriä lukuunottamatta. Ja ei sinne lämmityskattilaan taida olla hyötyä laittaa korkeamman setaaniluvun omaavaa ainetta laittaa. Halvinta mahdollista josta saa parhaimman katteen :) Toki PÖ-ssä on parempi lämpöarvo.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Ouzi

Se neste green 100 diesel hanke taitaa olla nyt jäissä kun tuli tuo pro dieselkin.

qsla

LainaaSe neste green 100 diesel hanke taitaa olla nyt jäissä kun tuli tuo pro dieselkin.

Taitaa olla että ST1:n Genesis DI tulee olemaan hetkeen ainut 100% uusiutuvasta raaka-aineesta tehtyä Dieseliä Suomen markkinoilla.
Niin ja tuo Genesis on vaan projektin nimi, tuskimpa sillä nimellä markkinoille tulee ;D
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

tet

Lainaus käyttäjältä: qsla - 14.09.12 - klo:20:04
Enkä tiedä tuosta pakokaasujen puhdistuksesta noissa rekoissa. Että tarviiko loukkua polttaa vai hoitaako adblue sen.

Ei se adblue liity hiukkasloukkuun kyllä tietääkseni mitenkään. Se on NOx-katalysaattorin pelkistinaine.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Sande

Tulipa tuota tankattua Datsuniinkin... Tosin enemmän kiinnosti josko se vaikka nokeaisi vähemmän veneen diesel-lämmittimessä, johon kävin ostamassa kannullisen ainetta.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

VWRiddare

Aamulla tankattiin 54.5 ltr tätä ihmediisseliä. Lyhyt siirtymäajo sisälsi niin paikallistietä, kuin motariakin. Samanlaillahan tuo kone rouskutti, ja kulutti, joten ei ainakaan mitään plussaa en havainnut, jollei kalliinpaa hintaa lasketa plussaksi. ;D Mutta ajetaan päivällä hiukan pidempi ajo, niin ehkäpä sitten ilmaantuu jotain hyvääkin.

qsla

VWRiddare Saat tuota ajaa muutaman tankillisen ennenkuin edes tuletkaan huomaamaan mitään.  Varsinkin jos on kone karstoittunut
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

fish

Kyllä tuo Prodiesel on selvästi parempaa kuin tavallinen diesel. Huomaahan sen heti käytössä, aivan kuten uuden iPhone viitosen käpistelijät huomasivat merkittäviä eroja vanhaan verraten tuolla ameriikassa:

First Look: iPhone 5
Touran 1.6 TDI DSG7

vkjoki

#70
LainaaUudesta laatustandardistahan tuossa on kyse ja varmasti tulee muiltakin valmistajilta jollakin aikataululla.
Käsittääkseni jokseenkin kaikki Suomessa myytävä bensiini ja diesel on Nesteen valmistamaa.

Nesteen kertomaa: VVT:n ja muiden laboratorioiden mittausten mukaan Pro diesel:
- vähentää polttoaineenkulutusta maksimissaan 5 % (paljonkohan keskimäärin?)
- nostaa auton maksimitehoa keskimäärin 2 % (esim. 103 kW:sta 105 kW:in)

Nuo ovat niin pieniä muutoksia, että minusta takapuolidynamometrilla ei kannata yrittää kumota tai vahvistaa VTT:n mittaustuloksia.

Itse kyllä uskon, että Nesteen kertomat Pro dieselin edut ovat totta.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 15.09.12 - klo:18:44
Käsittääkseni jokseenkin kaikki Suomessa myytävä bensiini ja diesel on Nesteen valmistamaa.
Sopii epäillä.. NEOTkin omistaa suuren öljynjalostamon Ruotsissa ja Teboil on tunnetusti venäläisen Lukoilin omistama. Parin vuoden takaisen Tullihallituksen tilaston mukaan täällä myydystä bensasta tuotiin ulkomailta noin 55 %. Dieseliä tuotiin "vain" 30 %.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: VWRiddare - 15.09.12 - klo:09:49
jollei kalliinpaa hintaa lasketa plussaksi. ;D
Itsekin tuota maailman pelastavaa eliksiiriä Scenen tankin jo täyteen valuttelin, mutta kyllä tuo hinta oli yhä alueen matalimpia tuolla pumpulla mitä kilpailevien asemien tauluja tuli seurattua 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: qsla - 14.09.12 - klo:20:46
Taitaa olla että ST1:n Genesis DI tulee olemaan hetkeen ainut 100% uusiutuvasta raaka-aineesta tehtyä Dieseliä Suomen markkinoilla.
Niin ja tuo Genesis on vaan projektin nimi, tuskimpa sillä nimellä markkinoille tulee ;D
Onko tietoa mitä nämä uusiutuvat biodiesel raaka-aineet ST1:llä ovat? Etanoliahan ST1 esimerkillisesti tuottaa jätteistä.
Ettei käy niinkuin Nesteen palmuöljy touhuissa, jossa luonto enempi kärsii kuin pelastuu.. Samallahan siinä on mennyt firman maine ja rahat.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: qsla - 15.09.12 - klo:14:37
VWRiddare Saat tuota ajaa muutaman tankillisen ennenkuin edes tuletkaan huomaamaan mitään.  Varsinkin jos on kone karstoittunut
Juu, kyllähän se on tiedossa. Mutta kun ihminen on niin hätänen ;)

qwe

Tämähän on ihmeainetta, kun ei aiheuta samallaista muutosvastarintaa kuin 95E10.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Karvis

Lainaus käyttäjältä: qwe - 15.09.12 - klo:20:10
Tämähän on ihmeainetta, kun ei aiheuta samallaista muutosvastarintaa kuin 95E10.

Siinä ei kato ole sitä viinan pirua seassa :P Ja tätä saa käyttää vapaaehtoisesti.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

vkjoki

Vielä Suomessa myytävien liikennepolttoaineiden alkuperästä:

Muistikuvani siitä, että kaikki Suomen huoltoasemaketjut ostavat lähes kaikki myymänsä liikennepolttoaineet Nesteeltä, perustuu Hesarissa tai TM:ssä kaksi vuotta sitten olleeseen artikkeliin. Huoltoasemaketjujen edustajat totesivat tuolloin, että Nesteen hinnat ovat sellaiset, että heidän ei juurikaan kannata tuoda liikennepolttoaineita ulkomailta.

Löysin aiheesta yhteenvedon ala Peik Johansson / KEPA. Yhteenvedon mukaan kaksi vuotta sitten ABC ja St1 hankkivat kaikki polttonesteensä S-ryhmän ja St1:n yhteiseltä hankintayhtiöltä nimeltä North European Oil Trade (NEOT). Tämä puolestaan osti polttoaineet Nesteeltä. Venäläisen Lukoilin omistama Teboil hankki polttoaineensa pääosin Nesteeltä, mutta pieni osa tuli myös jalostamoista Ruotsista ja Norjasta. Shell oli tuolloin jo useamman vuoden ajan ostanut Suomessa myytävän bensiininsä Nesteeltä. Neste on valmistanut bensiininsä pääasiassa Venäjän suurimmilta öljy-yhtiöiltä ostetusta raakaöljystä. Vuonna 2008 Nesteen tuomasta raakaöljystä 83 prosenttia oli peräisin Venäjältä, kymmenen prosenttia tuli Norjasta ja viisi prosenttia tuontiöljystä ostettiin EU-maista, pääasiassa Britanniasta.

Valitettavasti minulla ei ole mitään tietoa siitä, mikä tilanne on nykyisin. Arvaukseni on, että mitään suurta muutosta ei ole tapahtunut, mutta pitää ottaa selvää.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Markku

Eilen Helsingissä käydessä tankkasin Pro:ta 48,5 litraa, tankkiin siis jäi 6,5 l tavallista Nesteen dieseliä.
Ajoin kotiin ja tänään kävin Kuopiossa, reilu 400 km siis takana prodieselillä
Vielä ei ole havaintoja muutoksista, kulutus on ihan sama, käyntiäänessä ei eroa.
Eikä tehopiikkiä havaittavissa. :D

Saman hintaista tuo oli 1,599 â,¬/l. Tankataan lisää jahka löytyy täkäläisltä asemilta ja jatketaan havainnointia.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

SNG

Raportoikaahan niitä toteutuneita kulutuksia, ja mahdollisia muutoksia kulutukseen.

Petri M

Hiacella ajettu nyt 2 tankillista, eli n.130 litraaa ja 1200km,
PRO dieselillä.
En hyvällä tahdollakaan huomaa eroa tehoissa enkä kulutuksessa.
Autolla ajettu nyt 20tkm ja kaikki tankkaukset on ylhäällä, katsotaan muutama tankillinen...
Tosin Hiace taitaa olla sen verran vanhaa tekniikkaa, ettei ehkä pysty hyödyntämään pro-dieselin etuja.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Petri M - 16.09.12 - klo:17:11
Autolla ajettu nyt 20tkm ja kaikki tankkaukset on ylhäällä, katsotaan muutama tankillinen...

Seuranta myös päällä, ensimmäiset  150 000km normi dieselillä kaikki kirjattuna, ja nyt PRO:ta tankissa 1. tankki menossa, alla olevasta tankkaus.com linkistä voi seurata tilannetta, vaihtokohta syys/2012 puoliväli.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Taky - 16.09.12 - klo:17:59
Seuranta myös päällä, ensimmäiset  150 000km normi dieselillä kaikki kirjattuna, ja nyt PRO:ta tankissa 1. tankki menossa, alla olevasta tankkaus.com linkistä voi seurata tilannetta, vaihtokohta syys/2012 puoliväli.
Tasaiselta näyttää edellisvuoteen verrattuna, ellei kesäkuuta lasketa mukaan.

Eli lokakuun kulutus 4,72 l/100km (se 5% säästö) ;)
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

SNG

Lainaaalla olevasta tankkaus.com linkistä voi seurata tilannetta

Hyvä juttu. Tuosta jos vielä onnistut kulutusta pienentämään, niin autohan menee pyhällä hengellä ;D

Ei vaan itseä kiinnostaa nimenomaan faktat. Oma seurantakin lähtee seuraavasta tankillisesta käntiin. Itsellä vaan tulee sen verran nykyään ajoja, että vain pari kertaa kuussa tulee tankattua.

Erityisesti löydökset: "Ajotietokone" näyttää 4-alkuisia lukemia ensi kertaa (aiemmin esim 5.5 ltr/sadalla) , tai sitten vastaavaa vertausta esim vuoden-kahden takaisiin todellisiin kulutuksiin esim juurikin tankkaus.comissa tai omissa exceleissä.

Kun dataa tulee esille, on helppo päätellä putoaako kulutukset mainonnan mukaisesti ja kuinka paljon. Helppo laskea sen jälkeen euroissa, varsinkin kun neste varmasti nostaa hintojaan alkuhypetyksen jälkeen verrattuna kilpailijoihin.

Tää on muuten mielenkiintoinen ketju!

vasara

Lainaus käyttäjältä: Petri M - 16.09.12 - klo:17:11
Hiacella ajettu nyt 2 tankillista, eli n.130 litraaa ja 1200km,
PRO dieselillä.
En hyvällä tahdollakaan huomaa eroa tehoissa enkä kulutuksessa.
Autolla ajettu nyt 20tkm ja kaikki tankkaukset on ylhäällä, katsotaan muutama tankillinen...
Tosin Hiace taitaa olla sen verran vanhaa tekniikkaa, ettei ehkä pysty hyödyntämään pro-dieselin etuja.
Eihän se kulutus mihinkään laskekkaan :)
Homma perustunee siihen, että taikadiisseliä ostaneet alkavat seuraamaan kulutusta ja samalla ajotavat muuttuvat pihistelevämmäksi?

Taky

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 16.09.12 - klo:18:18
, ellei kesäkuuta lasketa mukaan.

Juu, oli asuntovaunu koukussa...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.09.12 - klo:18:51
Homma perustunee siihen, että taikadiisseliä ostaneet alkavat seuraamaan kulutusta ja samalla ajotavat muuttuvat pihistelevämmäksi?

Kun tulee 65 tkm/vuosi niin seuranta ollut jo aiemminkin arkipäivää ja jos jotain lisää siltä saralta on saatavissa niin teretulemasta vaan...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

vasara

Lainaus käyttäjältä: Taky - 16.09.12 - klo:18:56
Kun tulee 65 tkm/vuosi niin seuranta ollut jo aiemminkin arkipäivää ja jos jotain lisää siltä saralta on saatavissa niin teretulemasta vaan...
Seuraavaksi kannattaa kokeilla semmosta magneettia polttoaineletkuihin :)
No leikki leikkinä.. hyvä jos Nesteellä on yritystä polttoaineiden parantamiseen. Lopettaisivat samalla sen orankien tappokampanjan Indonesiassa, niin voisin kokeillakkin uutta löpöä.

123jmatti

Ensimmäin tankillinen menossa Superb 1.6 Tdissä. Käyntiääni kuullostaa pehmeämmältä - mutta vertailu tietysti edelliseen tankilliseen vaikeaa.. Tehossa en huomaa eroa, eikä kulutuksella ole väliä - se kun on vähän joka tapauksessa.

En tiedä onko sattumaa vai ei, mutta muutamana aamuna auto on nykinyt hieman ensimmäisten satojen metrien aikana. Voi tietysti johtua monesta muustakin asiasta, nyt siihen vain kiinnitti huomiota.

Hintaero halvimman kylmäaseman ja Tikkurilan Nesteen, jossa tankkasin välillä 7 senttiä / litra eli 3,85 euroa per tankillinen eli 9,6 euroa kuukaudessa minun ajoillani...  toistaiseksi en tiedä miksi maksaisin enemmän... vaikka summat ovatkin pieniä.

TAG

#89
tänään sitten lurahti Pro Dieseliä ekan kerran Tigun (2012 S&S, 4M, TDI, BMT, DSG-7)  tankkiin.

Espoo->Lahti (vanhaa ST1 Dieseliä 90% matkasta), rajoitusten mukaan aitoa nopeutta. Lähes kokonaan cruisella. Reipas myötätuuli => 6,9L/100km

Lahti->Espoo (Neste Pro Diesel koko matkan). Muuten rajoitusten mukaan, mutta moottoritiellä todellista nopeutta 114km/h, mutta vastaavasti reipas vastatuuli. Lähes kokonaan cruisella => 6,3L/100km.

Ensimmäiset tuijottelut kulutusmittariin näyttäisi, että aine tehoaa ainakin Tigussa. Erityisesti jos satut omaamaan "ekologisen ajotavan" eli ajat suurella kuormituksella (matalat kierrokset...oma BMT/DSG tekee sen automaattisesti). Tällöin isompi setaaniluku näyttäisi pääsevän oikeuksiinsa ja moottori toimii vähän paremmalla hyötysuhteella. Ylämäissä selvästi vähemmän taipumusta vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Eka fiilis on, että erityisesti 60-90 km nopeusalueella mennään pelkällä dieselin hajulla :). 60km tasaisella näyttää 2 ja 3 alkuisia hetkellisiä kulutuksia.

Myös tuli heti fiilis, että start/stop systeemi saa apuja paremmasta käynnistymisestä. Jotenkin pehmeämmin "kolahtaa" käyntiin.

Tässä ekat fiilikset ja ajotietokoneen lukemat.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy