Bensiinin ja dieselin hintaero

Aloittaja Urlaub, 20.08.12 - klo:14:59

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: apo - 09.11.12 - klo:10:49
moottoritieajon osuus tuntuu kasvattavan sitä aika rajusti, jos vaan malttaisi ajella alle satasen niin varmaan lähes litra häviäisi tuosta.
Pystyperäisellä autolla 1.0-1.5 litraa moottoritien bensankulutuksesta pois on ihan realistinen, laskemalla nopeutta 120 => 100km/h. Tuo tuli todettua käytännössä jo ihan normi-farkullakin, mitä tuo sitten onkaan korkeammalla tila-autolla :-X

Ja jos sitten kärryveturia, nautinnollista vääntävää dieseliä tilalle havittelet, niin unohda suosiolla nuo pienemmät moottorikoot. Paperilla fine, mutta se käytännön suorituskyky on todella vaatimaton tuollaiseen parilitraiseen vrt 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 08.11.12 - klo:00:23
Tänään tammiston nesteellä 98 1,549â,¬, muita hintoja en sitten seuraakkaan.
nyt vasta tajusin kirjoitusvirheeni, hintahan oli siis 1.649 :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Paha71

Tänään aamutuimaan Neste Oil Express Riihikallio, Tuusula: 95E 1,519 ja diesel 1,464  ::)
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

vkjoki

Polttoaine.netin eiliset keskihinnat:
- diesel: 1,54
- bensiini: 1,61
- ERO: 0,07 - bensiinin hinnassa on veroa dieseliä enemmän 21 senttiä/litra, mutta hintaero on käytännössä vain 7 senttiä/litra; siis diesel on nyt suhteellisen kallista!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 09.11.12 - klo:23:21
Tänään aamutuimaan Neste Oil Express Riihikallio, Tuusula: 95E 1,519 ja diesel 1,464  ::)

Tunti sitten sama asema 95E 1,54x ja diesel 1,462, on vaihtunut talvilaatuunkin ja silti noin "halpaa" (tosin ei ole Pro:ta). Melko pieni on hintaero kyllä.

Peeveli

Kyllä on maailmankirjat sekaisin: eilen Nesteen express-kylmäasemalla (Hki, Konala, Malminkartanontie) diesel 1,519 ja 95E-bensiini 1,549 eli litrahinnan ero 3 senttiä! Monilla muillakin asemilla ero vain 3-6 snt litra.

Dieselin pidossa ei omilla max 25 tkm:n vuosiajoilla mitään järkeä talousmielessä, dieselvero painavassa automallissa vieläkin alennettunakin 420 eur/vuosi. Tällä menolla käytetty dieselauto on todellakin ongelmajätettä, eli ei mene kaupaksi. Ei ne suotta noin todenneet mm. Kauppalehdessä, Taloussanomissa ja Moottori-lehdessä (AL:n puheenjohtaja Martti Merilinna, eläkkeelle jäänyt TM:n päätoimittaja). Eli osasin taas tehdä yhden asian täysin päin persettä eli hankkia dieselauton juuri "sopivaan aikaan".

HiTecci

Pitääkö kaikkea ajatella aina rahassa ???

Itsellä tuo diesel Scenic on ihan tietoinen, mukavuus-valinta. Ja varsinkin näillä talvisilla pöperö-keleillä tuosta pääsee ihan oikeasti nauttimaan kun ESC nappaa pöperössä kiinni. Esim. tuo Pökö on ihan onneton pöperössä kun ESC leikkaa kierrokset ja kone ei sitten enää jaksakaan vetää => aski nakkaa pienempää ja kun robotin vaihtoaika on mitä on, niin se viimeinenkin alkuvauhti tyssää siihen :-\ Scene sen sijaan vain murisee hieman matalammalla, mutta meno jatkuu, mitä nyt kojetaulussa oranssi kolmio vilkuu ihan hullun lailla ;D

Tai kesällä kun nakataan lasikuitukoppia perään, niin kyllä tuo Scene on varsin oiva hinuri. Niin tulee nyytti kiltisti perässä ettei tosikaan eikä tartte mäkiinkään ruveta aina arpomaan sitä paria pykälää pienempää 8)

Taloudellisesti näillä ajoila tuo diesel ei kylä varmaankaan ole se fiksuin vaihtoehto, mutta juuri mikään kiwa tässä maailmassa ei tule koskaan ilmaiseksi, moottoripyöräily nyt ehkä yhtenä "klassisimmista" :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Quality

LainaaDieselin pidossa ei omilla max 25 tkm:n vuosiajoilla mitään järkeä talousmielessä, dieselvero painavassa automallissa vieläkin alennettunakin 420 eur/vuosi. Tällä menolla käytetty dieselauto on todellakin ongelmajätettä, eli ei mene kaupaksi. Ei ne suotta noin todenneet mm. Kauppalehdessä, Taloussanomissa ja Moottori-lehdessä (AL:n puheenjohtaja Martti Merilinna, eläkkeelle jäänyt TM:n päätoimittaja). Eli osasin taas tehdä yhden asian täysin päin persettä eli hankkia dieselauton juuri "sopivaan aikaan".

Ei nyt kannata noin yksipuolisesti asiaa "manata". Usein ennenkin olen todennut, että bensa- ja dieselautojen vertailu pelkän kannattavuuden perusteella on aivan turhaa. Tekniikka on erilaista, samoin sen vaikutus auton käytökseen. Lisäksi on onnistuneita ja suosittuja automalleja, joita ei juuri bensakäyttöisinä kannata tai ole edes mahdollista ajatella, kuten vaikkapa isot Volvot. Erityisesti painavissa katumaastureissa bensakone on huono vaihtoehto. Eikä niiden arvonpudotus välttämättä ole kovinkaan paha. Näyttää vahvasti siltä, että oma diesel-XC on menettänyt hankinta-arvostaan ensimmäisen käyttövuoden aikana prosentuaalisesti selvästi vähemmän kuin bensa-A4.

Mielestäni on pelkästään positiivista, että mielikuva dieseleistä säästöpossu-traktoreina alkaa pikkuhiljaa murentua.

E: HiTecci ehtikin jo mukaan samansuuntaisin ajatuksin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Quality - 09.12.12 - klo:09:59
Lisäksi on onnistuneita ja suosittuja automalleja, joita ei juuri bensakäyttöisinä kannata tai ole edes mahdollista ajatella, kuten vaikkapa isot Volvot. Erityisesti painavissa katumaastureissa bensakone on huono vaihtoehto. Eikä niiden arvonpudotus välttämättä ole kovinkaan paha. Näyttää vahvasti siltä, että oma diesel-XC on menettänyt hankinta-arvostaan ensimmäisen käyttövuoden aikana prosentuaalisesti selvästi vähemmän kuin bensa-A4.


Juu, painava cittari kannattanee edelleen löpöllisenä, mutta tällaiset pienet henkilöautot tai Yetin/Qashqain kokoiset cittaritkaan eivät.

Luulen, että Volvoista ainoastaan XC60 pitää arvonsa hyvin, muut mallit eivät. Kaikkien vähiten vitosdiesel-automaatti V40...

Taky

#69
Lainaus käyttäjältä: Quality - 09.12.12 - klo:09:59
Mielestäni on pelkästään positiivista, että mielikuva dieseleistä säästöpossu-traktoreina alkaa pikkuhiljaa murentua.

Kyllä kulutuksessa bensan ja dieselin välillä on edelleen käytönnössä 1,5-2L/100km - vaikka hintaero alkaa olla kohta nollassa, niin siitä muuttajaa yhtälöön mistä raja itse kullakin kulkee.

Mm Ford mainostaa "diesel-lukemia" tuoreella litrasella pannulla, mutta ei ne lukemat vain käytännössä kuulosta toteutuvan, käytännössä vastaavan Focuksen dieselin ja em bensan välillä on ero parin litran hujakoilla.

Käyttövoimavero 400â,¬/vuosi
Kulutusero  1 l/100km, sillä ajaa 40 000km/vuosi
Kulutusero  1,5 l/100km, sillä ajaa 26 666km/vuosi
Kulutusero  2 l/100km, sillä ajaa 20 000km/vuosi

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 09.12.12 - klo:10:29
Juu, painava cittari kannattanee edelleen löpöllisenä, mutta tällaiset pienet henkilöautot tai Yetin/Qashqain kokoiset cittaritkaan eivät.


Kulutusero ja km/v määrähän sen määrittää, toki myös mahdollinen hankintapääoman sijoitus huomoitava joka saatta dieselin pienemmän CO johdananisen veron vuoksi olla jopa dieselin eduksi - varsinkin isommassa kalustossa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Quality

Vertailussa bensa- ja dieselmoottorisen välillä tulee ottaa huomioon ainakin seuraavat tekijät:


  • hankintakinta
  • käyttövoimavero
  • ajoneuvovero
  • jälleenmyyntiarvo
  • polttoaineen hinta
  • polttoaineen kulutus
  • käyttöominaisuuksien sopivuus omiin tarpeisiin
  • luotettavuus
  • korjaus- ja huoltokustannukset

Noita pisteyttämällä voisi kenties päästä jonkinlaiseen kokonaisarvioon. Pointtini on, että ei kannata tuijottaa yhteen tai kahteen tekijään, jos tavoitteena on arvioida kokonaisratkaisua.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Peeveli

^

Itse en noin monisyisesti ole koskaan jaksanyt miettiä autovalintaa, se on ollut tunnetta ja hitusen järjettömiä "järkiperusteita" ja aina se on vaan tunnelma lässähtänyt lyhyessä ajassa ja eikun vaihtoon. ;D

Quality

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 09.12.12 - klo:10:53
^
Itse en noin monisyisesti ole koskaan jaksanyt miettiä autovalintaa, se on ollut tunnetta ja hitusen järjettömiä "järkiperusteita" ja aina se on vaan tunnelma lässähtänyt lyhyessä ajassa ja eikun vaihtoon. ;D

Nyt tulitkin paljastaneeksi, miksi autosi joutuvat yleensä kiertoon ennen aikojaan. Ellet suostu / vaivaudu tippaakaan laajemmin miettimään, mitä olet hankkimassa, ei voi olla muuta vaihtoehtoa kuin ennenaikainen pettymys ja auto vaihtoon. Ehkä olisi jo aika muuttaa ajattelutapaa?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

mol

Olisihan se hyvä ottaa kaikki tekijät huomioon mutta itse en ainakaan osaa autoa hankkiessani tietää sen luotettavuutta tai korjauskustannuksia etukäteen. Asiat mitkä olen ottanut huomioon ovat: hankintahinta, (oletettu) jälleenmyyntiarvo, käyttövoima- ja ajoneuvovero sekä polttoaineen hinta (sen hetkinen) ja kulutus.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Quality - 09.12.12 - klo:10:50
Vertailussa bensa- ja dieselmoottorisen välillä tulee ottaa huomioon ainakin seuraavat tekijät:


  • hankintakinta
  • käyttövoimavero
  • ajoneuvovero
  • jälleenmyyntiarvo
  • polttoaineen hinta
  • polttoaineen kulutus
  • käyttöominaisuuksien sopivuus omiin tarpeisiin
  • luotettavuus
  • korjaus- ja huoltokustannukset

Noita pisteyttämällä voisi kenties päästä jonkinlaiseen kokonaisarvioon. Pointtini on, että ei kannata tuijottaa yhteen tai kahteen tekijään, jos tavoitteena on arvioida kokonaisratkaisua.

Ruodintaanpa sunnuntaipäivän ratoksi tuota Qualityn hyvältä näyttävää listaa:

  • hankintakinta
  • käyttövoimavero

Näistä miinus dieselille. Hankintahinta on kansanmalleissa lähestulkoon aina kalliimpi kuin bensakiesin. Vasta jossain 40 - 50 tonnin huitteilla alkaa tulemaan autoja, jotka ovat dieselinä halvempia. Käyttövoimavero on bensa-autoilijalle täysin tuntematon rasti.


  • ajoneuvovero

Dieselin pienemmät CO2-arvot pudottavat ajoneuvoveroa, mutta eroa vastaavaan bensamalliin on vain kymppejä vuodessa.


  • jälleenmyyntiarvo

Iso kysymysmerkki. Enää ei dieselit pidä hintaansa siihen malliin kuin ennen eli uutta hankkiessa täytyy varmistua, ettei bensa- ja dieselkoneisten hintaero ole tolkuttoman suuri. Toisaalta käytetyiltä dieseleiltä siedettäneen vielä nykyäänkin suurempia ajomääriä kuin bensakoneisilta eli ajomäärä ei ehkä vaikuta niin paljoa käytetyn hintaan.


  • polttoaineen hinta

Kysymysmerkki tämäkin. Jurpilaisen kassanvartijat voivat laittaa pakan täysin sekaisin, mutta yleisenä kehitystrendinä dieselin hinta lähestyy vauhdilla bensan hintaa. Huomattavaa on myös kesä- ja talvilaatujen hinnanero eli juhannuksena tolppahinnoista tehtävät kannattavuuslaskelmat ovat tyystin erilaiset kuin joulunaikaan.


  • polttoaineen kulutus
  • käyttöominaisuuksien sopivuus omiin tarpeisiin

Nykyaikainen bensakone kulkee melkoisen pienellä kulutuksella, mutta jos kärsii oikean jalan krampista, niin bensakoneella kulutus pomppaa paljon radikaalimmin kuin dieselissä. Vastaavasti dieselkone hiukkasloukkuineen ei tahdo sopia jatkuvaan pätkäajoon. Dieselissä on myös kapea vääntöalue, mutta toisaalta virittäminen on helppoa, jos haluaa autostaan nokivasaran.


  • luotettavuus
  • korjaus- ja huoltokustannukset

Uuden auton luotettavuudessa tuskin on eroja, mutta dieselkone vaatii kuitenkin enemmän huomiota, kuten talvilöpön tankkaamisen ajoissa ja hiukkassuodattimen polton varmistamista. Huoltokuluissa on hiukkassuodatin on ehdottomasti kuluja lisäävä kohde ja joissakin malleissa kulut ovat suorastaan kohtuuttomat. Dieselmoottori on muutoinkin hienomekaanisempi laite eli kaikenlaista suutinremppaa ja ahtimen vaihtoa ym. on odotettavissa ajomäärän kasvaessa. Toki bensakoneitakin on ahdettuja, mutta perus bensavapari on kyllä melkoinen ikiliikkuja.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 09.12.12 - klo:10:29
Luulen, että Volvoista ainoastaan XC60 pitää arvonsa hyvin, muut mallit eivät. Kaikkien vähiten vitosdiesel-automaatti V40...


Ei välttämättä, esimerkiksi yksin pelkkää pitkää työmatkaa ajaville (kuten minä) tuollainen auto sopisi hyvin jos sen matka-ajo-ominaisuudet on niin hyvät kuin on sanottu.
Audi A4 B9 2.0TFSI Stron Business Sport Sedan -16 & Subaru XV 2.0 CVT -15.
Ex: Passatteja...

tet

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.12.12 - klo:12:12
kuluja lisäävä kohde ja joissakin malleissa kulut ovat suorastaan kohtuuttomat. Dieselmoottori on muutoinkin hienomekaanisempi laite eli kaikenlaista suutinremppaa ja ahtimen vaihtoa ym. on odotettavissa ajomäärän kasvaessa. Toki bensakoneitakin on ahdettuja, mutta perus bensavapari on kyllä melkoinen ikiliikkuja.

Jos aletaan vertaamaan hiukkassuodattimella varustettua turbodieseliä wanhaan bensavapariin, niin mennään ehkä hieman metsään. Bensavapari on katoava luonnonvara, kuten dieselvaparikin. Turbonvaihtoja lienee odotettavissa enemmän sinne bensapuolelle, korkeammista pakokaasun lämmöistä johtuen. Ja kyllä sitä muutenkin bensakoneessa "hienomekaniikkaa" on nykyään vähintään sama määrä kuin dieselissä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.12.12 - klo:12:34
Jos aletaan vertaamaan hiukkassuodattimella varustettua turbodieseliä wanhaan bensavapariin, niin mennään ehkä hieman metsään. Bensavapari on katoava luonnonvara, kuten dieselvaparikin.

Otapa VAG-lasit kakkulat pois silmiltäsi ja huomaat, ettei bensavapari ainakaan vielä ole mihinkään kuolemassa.

Melkeinpä sanoisin päinvastoin ja bensavapareilla on loistava tulevaisuus hybridien voimalähteenä. Halpaa ja toimivaa perustekniikkaa.

Voidaan toki verrata myös ahdettuihin bensakoneisiin, eikä tuossa yllä kirjoittamastani oikeastaan mikään muu muuksi muutu, paitsi tuo tekniikan yksinkertaisuuden väheneminen ja ahdinremppojen tulo myös kipinäsytytteisiin moottoreihin.


Edit: Ei tuohon hiukkassuodattimeen kannata takertua. Sehän on nykyisin pakollinen varuste ja tulee dieselissä halusipa tai ei.

tet

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.12.12 - klo:12:51
Otapa VAG-lasit kakkulat pois silmiltäsi ja huomaat, ettei bensavapari ainakaan vielä ole mihinkään kuolemassa.

Ei ehkä kuolemassa, mutta jäämässä marginaaliin jossain vaiheessa. Toki VAG on ollut edelläkävijä bensaturboissa, mutta muut tulevat perässä. Fordin pikkuautot ja vähän isommatkin saavat litraisen kolmipyttyisen turbon nokalleen. Perinteinen bensavaparimerkki BMW tuo mallistoon modulaarisen turbomoottorirungon josta tehdään 3- (1,5 l), 4- (2 l) ja 6-sylinterisiä (3 l) versioita. Kyllä sieltä varmasti muutkin perässä tulee, jos ei muuten niin päästörajoitusten takia viimeistään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 09.12.12 - klo:10:53
^

Itse en noin monisyisesti ole koskaan jaksanyt miettiä autovalintaa, se on ollut tunnetta ja hitusen järjettömiä "järkiperusteita" ja aina se on vaan tunnelma lässähtänyt lyhyessä ajassa ja eikun vaihtoon. ;D

Eli mitä tästä opimme? Vaihtamalla ei parane, joten ei muuta kuin nautit Volvon vitos-dieselin murinasta,  ajelet sillä sen 2-3v ja alat vasta sitten katselemaan seuraavaa kohdetta johon pettyä ;) :D
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Taky

Lainaus käyttäjältä: Quality - 09.12.12 - klo:10:50
Vertailussa bensa- ja dieselmoottorisen välillä tulee ottaa huomioon ainakin seuraavat tekijät:

Kyllä, juur näin, hitto kun noissa on vain niin paljon ennustamattomia muuttujia niin tarkat laskelmat on aina jossain määrin arvaamista.

Listaan kun vielä lisätään aika perspektiivi ja sen mukan valtiovallan tekemät päätöksen ja niiden vaikutus muuttujiin.

Ei ole helppoa auton taloudellisten vaikutusten ennustaminen ei....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: Quality - 09.12.12 - klo:10:58
Ehkä olisi jo aika muuttaa ajattelutapaa?

Jokainen saaneen tehdä lomakollaan niin kuin itse parhaaksi katsoo. ::)
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

MVA

Ei hintaero, "Polttoaineen kipuraja on noussut Suomessa viidessä vuodessa lähes 50 senttiä", http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288524806511.html

Urlaub

Tänään näin sen ensimmäistä kertaa omin silmin eli Jämsän Patalahden St1:llä maksoi 95E ja diesel samaiset 1,599 euroa litralta.  ;)

Seuraavaksi bongattavaksi sellainen tolppa, jossa bensa on halvempaa kuin diesel.

HiTecci

Kyllä noi hintaerot voi samankin yhtiön ja saman tuotteen tapauksessa olla melko järkyttäviä. Tässä hiljattain oli Nesteen kylmäasemalla (Vantaa Honkanummi) Pro-Diesel tasan 20c/l halvempaa kuin vajaan 1km päässä ei-kylmäasemalla (Helsinki Heikinlaakso) :o

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

arskas_s

#86
Itsellä on mennyt yli 3000â,¬ pottoaineeseen 2012. En ole siis keskiverto suomalainen.
"Keskiverto suomalainen autoilija on tänä vuonna maksanut bensiinistään 2 499 euroa ja dieselistään 1 856 euroa."
Autoilija, tämän verran olet bensastasi maksanut

Onko autoilusta jo tullut liian kallista?

2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Paha71

Nyt kaikki Iin seudun foorumilaiset jonottamaan todella halpaa bensaa ja dieseliä.  ;D

Otteet kovenevat bensan hintasodassa â€" nyt mennään alle 1â,¬/litra!
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 18.01.13 - klo:06:48
Nyt kaikki Iin seudun foorumilaiset jonottamaan todella halpaa bensaa ja dieseliä.  ;D

Otteet kovenevat bensan hintasodassa â€" nyt mennään alle 1â,¬/litra!
tuonne ei ihan tyhjällä tankilla ole uskaltanut lähteäkään, 3 tunnin jonotus 3-7 litraa kallista bensaa tyhjäkäyntiin.. Hyöty voi jäädä reiluun kymmeneen euroon. Tietty mitä isompi tankki sen isompi hyöty.

dosetti


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy