Bensiinin ja dieselin hintaero

Aloittaja Urlaub, 20.08.12 - klo:14:59

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Bensan hinta on viime viikkoina noussut reippasti ja alle 1,70 euron litrahinnalla ei tahdo saada edes 95E10:ä. Tankattava on, maksoi mitä maksoi.

Se mikä ihmetyttää on bensan ja dieselin hintojen välinen ero, joka on palannut vähintään viime vuotisiin lukemiin eli 15-20 senttiin. Eikös sen pitänyt olla historiaa ja uudelleen verotun dieselin piti maksaman saman kuin bensankin? Moni oli vuodenvaihteessa jo kiroamassa dieselin hankintaa. Nyt dieselillä voi jälleen "tienata".

Uutisissa bensan hinnasta syytetään heikkoa euroa, mutta eikö dieselin tukkumarkkinat toimi samalla valuutalla eli US dollareilla?

http://www.hs.fi/kotimaa/Bensan+keskihinta+j%C3%A4lleen+yli+170+euroa/a1305594048264

Mielenkiintoista on myös E85:n hinta, joka ei ole seurannut bensan hintaa. Mites on maakaasun laita?

***

Muokkaus 8.11.2012 / vkjoki: Todettiin Urlaubin kanssa, että lyhennetään aiheen otsikko muotoon "Bensiinin ja dieselin hintaero".

HiTecci

Mitä kalliimpia nuo polttoaineet ovat, sen enempi voi dieselillä "tienata", oli hintaero dieselin eduksi sitten mitä tahansa, perustuen ajatukseen että sitä disua kuitenkin palaa sen litra, pari vähempi per 100km kuin bensaa :)

Itse juuri tuossa alkukesästä vaihdoin bensasta dieseliin ja todella :) olen ollut vaikka se hintaero ei kummoinen tuolloin vielä ollutkaan. Tosin bensaa 12 vs. naftaa 6 sadalle, niin tuossa ei "kovin paljoa" tartte ajaa kun jo on disuverot tienattuina joka tapauksessa ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Erkka

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.08.12 - klo:15:08
Mitä kalliimpia nuo polttoaineet ovat, sen enempi voi dieselillä "tienata", oli hintaero dieselin eduksi sitten mitä tahansa, perustuen ajatukseen että sitä disua kuitenkin palaa sen litra, pari vähempi per 100km kuin bensaa :)

Itse juuri tuossa alkukesästä vaihdoin bensasta dieseliin ja todella :) olen ollut vaikka se hintaero ei kummoinen tuolloin vielä ollutkaan. Tosin bensaa 12 vs. naftaa 6 sadalle, niin tuossa ei "kovin paljoa" tartte ajaa kun jo on disuverot tienattuina joka tapauksessa ;D

Näin on. Viimeisen tankkauksen keskikulutus Polossa 3.52 litraa (tankkauksella mitattu). Pienellä menee.  :)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

765turbo

#3
Menee ne pensarimpulatkin pienellä. Meitin juniori ajoi pelkkää kaupunkiajoa viime tankin Pösön 107:lla ja 4.2 oli menny ku auton tankkasin samalla asemalla ja samassa asennossa samasta mittarista ku edellisen tankin. Itse en tommosiin lukemiin pääsis ku ei hermo kestä kiihdytellä niin rauhassa ku nykysin autokouluissa nuorille opetetaan.

HiTecci

Niin no mainittakoon että tuo 12 bensaa sadalle ryystänyt bensa-krematorio oli Ford Galaxy 2.8i VR6 aut. ja tuo 6 litran disu on allekirjoituksen Rönö. Joten "hieman" ovat toisen koko- ja teholuokan autoja kuin Polonen tai 107 ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

765turbo

Juu toki toki ja uusi tekniikka muutenkin pikkuautoissa ja disuissa on kyllä melko eri planeetalta ku Galaxyssä, mutta pieni auto=pieni kulutus. Onnex iso auto dieselinä=pieni kulutus nykyään.

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.08.12 - klo:14:59

Mielenkiintoista on myös E85:n hinta, joka ei ole seurannut bensan hintaa.
Toi RE85 hinta on noussu noin 8senttiä kuukauden aikana. Oli aiemmin 0.999 ja nyt 1.077 kun tankkasin.
Kaippa toi kanssa pompsahtaa pilviin kun ihmiset rupee enemmän sitä käyttämään. Tää kusettaja valtio tarjoaa ihmisille hetken jotain hyvään hintaan ja sit kun ihminen siihen tottuu niin hilataan hinnat ihan päättömiksi. Tossa meitin nesteellä näytti olevan 95 1.729 ja 98 1.799. Ei paljoa naurata tollaset hinnat. Onneksi pääsee ajelee sekotuksella 1.48 litra "toistaseksi" :D

Pepeto

Meilläkin vaimo ajeli viime talveen saakka bensakoneisella, automaattivaihteisella cee'dillä, joka vei 9 - 9,9 litraa satasella, jos tuli enemmän kaupunkiajon tyyppistä ajoa. Tuo meni sitten talvella lunastukseen ja tilalle tuli käytetty C4 1,6 HDi 110 HP 16 BMP, eli automaattidiesel Citikka, joka naputtaa tasaista 5,2 l/100 km sarjaa samanlaisessa ajossa. Eli ei voi valittaa.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Quality

Vähän kylmi kun elämäni ensimmäisen diesel-auton hankin juuri, kun dieselin hinnan oli määrä nousta lähes bensan tasolle. Huhut diseleveron poistosta olivat tosin ilmassa, mutta sehän piti arvata, ettei siitä totta tule.

No nyt ollaan taas "normaalitilanteessa", ja vaikka Volle hörppääkin ainetta sen 8 l satasella, jää sillä ajettu kilometri kuitenkin 3 senttiä A4ta edullisemmaksi polttoainekustannusten osalta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Peeveli

Ã,,kkiseltään vaikuttaa että autonvaihto ja valittu voimanlähde vaikuttaisivat ns oikeaan osuneilta. Mutta, kaikki muuttuu salamannopeasti eikä se yleinen polttoaineiden hinnannousu ilahduta. Euron kurssiahan ne syyksi sanovat, mutta itse veikkaan myös valtavaa kysyntää taholta Kiina sekä tiettyä Peak oil-tilannetta (tuontantohuippu), ennen uusien mahdollisten lähdelöytöjen saamista kaupalliseen käyttöön. Ja niissäkin on kovat riskin ympäristön kannalta, kun esiintymät sijaitsevat napa-alueella.

HiTecci

No jatketaan bio-komponenteilla jos meinaa fossiiliset käydä vähiin. Eikös Nestekin juuri näin toiminut kun tuo tänä syksynä Pro Dieselinsä markkinoille ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Ghzeit

Juup ja itse valitsin bensavehkeen kahden dieselin jälkeen kun nämä työhommat loppuu vuoden päästä. Ketuttaa tankata 98E5 1,679 kun vieressä DSL 1,539. Ã,,rh. Polttoaineen hinnathan on nousussa muun muassa, euron kurssin, Syyrian tilanteen (sodat vaikuttaaa vaikka olis missä perähikiällä jossa öljyä olekaan), kesälomakauden, lämmitysöljyntarpeen vähäisyyden sun muiden takia.

Oma veikkaukseni on että dieselin hinta nousee kunhan syksy alkaa kylmetä, tämä taas väistämättä tarkoittaa että bensan hintaa nostetaan koskapa se on aina ollut kallimpaa kuin diesel :D
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

XUE

menee nyt hieman off topic mutta itse ajelen tällä hetkellä bensalla
kun en nähnyt dieseliä juurikaan järkevämmäksi.

Käyttökulut ovat hieman edullisempia mutta ajoneuvovero/dieselvero pilaa asian.
15- 20tkm vuodessa on hieman liian vähän jotta "tienaisi" dieselillä juurikaan.

Laskurin mukaan oman Passatin kulut n.0.59e/km ja dieselinä olisi 0.56e/km.

Toinen mielenkiintoinen laskuri;
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/bensiini_diesel_laskuri/
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Mike

Ei tässä mikään hintaero ole revennyt. Se on nyt kesällä sen 15-20 senttiä, ennen vuoden vaihteen veromuutosta oli kesäisin 25-30 senttiä. Talvella oli ennen n. 10 senttiä pienempi ero, ja veikkaan että on taas tulevanakin talvena. Siirtyminen talvilaatuun ja lämmitysöljyn kasvava kysyntä kaventaa taas eron 5-10 senttiin. Dieselin litrahintaan tuli viime vuoden vaihteessa 10 senttiä enemmän veroa kuin bensalitraan, ja kokolailla sen verran sitä eroa on ollut siitä asti aiempiin vuosiin verrattaessa.

lucifer

Lainaanaftaa 6 sadalle, niin tuossa ei "kovin paljoa" tartte ajaa kun jo on disuverot tienattuina joka tapauksessa

Jos noin paljon auto kuluttaisi naftaa niin loppuisi leipä pöydästä..tai ainakin voi leivän päältä..makkarahan on loppunut jo aikoja sitten kiitos Kataisen..

Niin ja autohan ei ole mikään munakuppi vaan oikean auton kokoinen Superb greenline 1.9tdi
Eiköhän nää saada vielä kalliimmiks ku painetaan lisää â,¬uroja,saadaan inflaatio vauhtiin yms ja tietty palkat ei pysy perässä..
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

vkjoki

#15
Katsoin Polttoaine.netistä polttoaineiden keskihinnat/litra tasan vuosi sitten ja nyt:
- elokuu 2011: bensiini 1,56, diesel 1,35 (ero 21 senttiä)
- 20.8.2012: bensiini 1,71, diesel 1,55 (ero 16 senttiä)

Veroa bensiinin litrahinnassa on tällä hetkellä 97 senttiä ja dieselin hinnassa 76 senttiä. Siis verossa eroa on 21 senttiä ja hintaero on 16 senttiä, joten hintaero selittyy ensi sijassa verotuserolla. Mainittakoon, että vuosi sitten bensiinin litrahinnassa veroa oli noin 30 senttiä enemmän kuin dieselin hinnassa, mikä näkyi myös nykyistä suurempana erona myyntihinnoissa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 20.08.12 - klo:23:55
Niin ja autohan ei ole mikään munakuppi vaan oikean auton kokoinen Superb greenline 1.9tdi
Niin no tehohan (150hv / 340Nm) ei tule ilmaiseksi, edes dieselissä. Mutta kun otetaan huomioon auton koko, ikä ja että kyseessä ei ole mikään tarkoituksellisesti niistetty eco-malli, niin melko pienenä tuotakin kulutusta kyllä jo pidän 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Skula

Kyllähän nuo hinnat sen verta jurppii että taitaa mennä vuoden vaihteessa tämä 12l/100km 98:a polttava seisontaan ja tilalle otetaan 6l/100km Dieseliä polttava kuljetin..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: skula - 21.08.12 - klo:14:11
taitaa mennä vuoden vaihteessa ... seisontaan
Autossa onkin se hyvä puoli että sen sentään saa seisomaan, toisin kuin L-luokan ajoneuvoja, kuten moottoripyöriä. Onhan se meinaan yhtä per... rahastusta kun vak.maksuja joudut makselemaan ympäri vuoden, ajoit tai et. Ja jos sitten jokin ajolle kriittinen osa meneekin lyhyenä ajokautena rikki, kestää sen tilaus sen 2kk ja se olikin sitten se kausi siinä etkä silti seisomaan saa. Tai saahan sen poistettua rekisteristä, vaan se pitää sitten olla 12kk putkeen poissa tai vak.yhtiöllä on oikeus takautuvasti laskuttaa nuo seisonta-ajan maksut. Moottoripyörillä siis rahastetaan ihan sumeilematta pelkästä omistamisesta, polttoaineiden hinnat kun nyt sentään ovat vielä edes jotenkin ajomääristä riippuvaisia :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

palehti

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 21.08.12 - klo:14:41
Autossa onkin se hyvä puoli että sen sentään saa seisomaan, toisin kuin L-luokan ajoneuvoja, kuten moottoripyöriä. Onhan se meinaan yhtä per... rahastusta kun vak.maksuja joudut makselemaan ympäri vuoden, ajoit tai et. Ja jos sitten jokin ajolle kriittinen osa meneekin lyhyenä ajokautena rikki, kestää sen tilaus sen 2kk ja se olikin sitten se kausi siinä etkä silti seisomaan saa. Tai saahan sen poistettua rekisteristä, vaan se pitää sitten olla 12kk putkeen poissa tai vak.yhtiöllä on oikeus takautuvasti laskuttaa nuo seisonta-ajan maksut. Moottoripyörillä siis rahastetaan ihan sumeilematta pelkästä omistamisesta, polttoaineiden hinnat kun nyt sentään ovat vielä edes jotenkin ajomääristä riippuvaisia :-\
Saa motskariin vielä jostain yhtiöistä perinteisiä vakuutuksiakin.
Tapiolassa saa ympärivuotisessakin vakuutuksessa pyörän seisontaan ns. ajokuukausina, jos siltä tuntuu, tai paikat on rikki.
A6 C7 Allroad BiTdi, harrasteena BMW M5 -01 ja hallituksella A3 SB 1.0 2017

tet

Lainaus käyttäjältä: Pepeto - 20.08.12 - klo:16:45
Meilläkin vaimo ajeli viime talveen saakka bensakoneisella, automaattivaihteisella cee'dillä, joka vei 9 - 9,9 litraa satasella, jos tuli enemmän kaupunkiajon tyyppistä ajoa. Tuo meni sitten talvella lunastukseen ja tilalle tuli käytetty C4 1,6 HDi 110 HP 16 BMP, eli automaattidiesel Citikka, joka naputtaa tasaista 5,2 l/100 km sarjaa samanlaisessa ajossa. Eli ei voi valittaa.

Sitikalla on siis dieselin "standardi-kulutus". :D Työkaverien kanssa just juteltiin kulutuksista, niin melkein kaikki dieselit jotka saatiin vertailuun kuluttaa siinä 5.2 l/100km. Poislukien yksi Mersun mehumaija-tomaatti joka saa kenkää normaalia raskaammin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RTWteam

Tätä mukaa kun tätä kallistumista seuraa niin pikku hiljaa alkaa odottelemaan E85 autojen tarjonnan lisääntymistä. Joensuuhunkin on saatu ensimmäinen 85 tankkauspiste.  :)

Kasis

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 20.08.12 - klo:16:43
Toi RE85 hinta on noussu noin 8senttiä kuukauden aikana. Oli aiemmin 0.999 ja nyt 1.077 kun tankkasin.
Kaippa toi kanssa pompsahtaa pilviin kun ihmiset rupee enemmän sitä käyttämään. Tää kusettaja valtio tarjoaa ihmisille hetken jotain hyvään hintaan ja sit kun ihminen siihen tottuu niin hilataan hinnat ihan päättömiksi. Tossa meitin nesteellä näytti olevan 95 1.729 ja 98 1.799. Ei paljoa naurata tollaset hinnat. Onneksi pääsee ajelee sekotuksella 1.48 litra "toistaseksi" :D
Mikä auto sulla on, jossa käytät E85:sta tai 1.48 mixeriä?
Scirocco & VI Golf Variant

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 21.08.12 - klo:20:53
Mikä auto sulla on, jossa käytät E85:sta tai 1.48 mixeriä?
206 pösö 1.4 koneella. Ei mitään eroa ole tullu käynnistettävyyteen tai muutenkaan mitään ihmeellistä. Seokset pitää kattoa että kuinka laihalla käy mutta tuskin vielä tollasella seoksella mitään vaarallista on odotettavissa.

lucifer

LainaaTapiolassa saa ympärivuotisessakin vakuutuksessa pyörän seisontaan ns. ajokuukausina, jos siltä tuntuu, tai paikat on rikki.

Joo Tapiolassa ainakin saa. Itse juuri laitoin heinäk puolivälissä seisontaan --> syyskuun loppuun asti (ajokausi) vai oliko lokakuun loppuun asti, en nyt muistaa. Ainoo ehto vaan on että saa hyödyn et pitää olla min 30 vrk seisonnassa yhtäjaksoisesti.

LainaaNiin no tehohan (150hv / 340Nm) ei tule ilmaiseksi, edes dieselissä. Mutta kun otetaan huomioon auton koko
Sori OT mut täältä löytyy kans 140hp/350nm joten ei tässä ihan niin nuukasti ajella  ;D mut tarkoitin vaan ettei ole kyseessä mikään lupo tms. Ei herneitä ;)
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet



arskas_s

2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Vagisti

#28
Mä en oo enää jaksanut murehtia noita hintoja. Nousee se hinta kuitenkin vaikka kuinka murehtis ja vituttais.  :D


automaattori

Hyvä että polttoainehinnat ovat samalla viivalla. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi dieselin pitäis olla halvempaa kuin bensa näissä muissakaan arkiautoissa? Työkoneet on sitten erikseen.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy