A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

b1mpo

En usko kyseiseen selitykseen. Eipä se uskostani kiinni olekaan.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 09.05.17 - klo:14:45
Laitan tännekin: No nyt helpotti! Uikutus tulee ajonvakautuksen pumpusta, normaalia. Ja kun ajattelee tarkemmin niin se ääni tulee ajellessa kaupungissa risteyksissä kun esim pyörien pyörimisnopeus muuttuu. Uskon meikäläisen auton kohdalla ko selvitykseen.

"Ajonvakautuksen pumppu"? Eli ABS/ESP-järjestelmän pumppu? Ja tämä pumppu pitää ääntä kaupungissa ajellessa ja se on ihan normaalia?

Kun ajattelee tarkemmin, niin selityksessä ei ole mitään järkeä. Mutta pääasia että asiakas on tyytyväinen.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

rami

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 09.05.17 - klo:14:45
Laitan tännekin: No nyt helpotti! Uikutus tulee ajonvakautuksen pumpusta, normaalia. Ja kun ajattelee tarkemmin niin se ääni tulee ajellessa kaupungissa risteyksissä kun esim pyörien pyörimisnopeus muuttuu. Uskon meikäläisen auton kohdalla ko selvitykseen.

"Ajonvakautuksen pumpusta" Ihmettelen kyllä hieman tuota ajatusta koska pumppu ei uikuttanut ensimmäisinä tuhansina kilometreinä. Miksi se kumminkin uikuttaa eniten kun vaihteisto arpoo 2-3-4 vaihdetta 20-50 km / h vauhdissa. ???  Pumppu uikuttaa myös suoraan ajettaessa hiljaisilla nopeuksilla ja nimen omaan arpoessa 2-3-4 vaihdetta. Asiaa täytyy alkaa selvittämään. Suurin kysymysmerkki, miksi ei uutena???  Tuntuu aika oudolta, että ajonvakautuspumppu toimii ja uikuttaa 20-50 km/h nopeuksissa. En oikein usko tuollaiseen selitykseen. Perusteena kirjoittamani teksti ja kokemus. ;)

a4b8

En usko että valehtelevat! Kun ei ole hengenvaarallinen, ei tule vaihteistosta, eikä vaikuta ajoon, niin olen tyytyväinen selvitykseen. Autolla ajettu vajaa 8000 km. Kaupungissa risteyksissä kuuluu kun kääntää rattia ja pieni vaihde, en ole niin taitava että D7:lla ajaisin kadunkulmissa, en tiedä kuuluuko silloin? En myöskään osaa sanoa tuliko ääni ensi kilometreistä lähtien kun oli muuta ihmeteltävää uudessa autossa.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

ITbites

Bullshit sanon mä - miksei tuollainen  pumppu sitten ulise muissa autoissa?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

rami

Lainaus käyttäjältä: M_M - 09.05.17 - klo:15:07
"Ajonvakautuksen pumppu"? Eli ABS/ESP-järjestelmän pumppu? Ja tämä pumppu pitää ääntä kaupungissa ajellessa ja se on ihan normaalia?

Kun ajattelee tarkemmin, niin selityksessä ei ole mitään järkeä. Mutta pääasia että asiakas on tyytyväinen.  :)

No ovat kyllä keksineet marmorilla melkoisen selityksen uikutukseen. Olen kanssasi täysin samaa mieltä. :o

a4b8

En usko että valehtelevat! Lähes kaikkien selitykset palstalla, vika DSG:ssä, mutta kukaan ei ole raportoinut vaihteiston vaihdosta/korjauksesta! No lueskellaan muita parempia selityksiä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Flat

En minäkään usko oiken tuohon selitykseen. Miksiköhän minun pirssi ei ulise ? Tuon diagnoosin antaneilta voisi kysyä, että miksi kaikki autot ei sitten ulise tai pyytää demostroimaan äänen esittelautolla.


a4b8

Kun lukee eri palstoja konsernin eri merkeistä/malleista niin yhdellä kuuluu ääntelyä sieltä toisella täältä. Ei välttämättä kaikkia autoja ole tehty samana päivänä, eikä saman sarjan osista? Nyt olisi mukavaa kun tulisi useampien Audi-huoltoneuvojien kanta asiaan.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

rami

Kyllä minun mielestä autossa jokin vika on silloin kun tietynlainen ulina on siihen ilmentynyt muutaman tuhanen kilometrin jälkeen. Luen kyllä asian selvästi viaksi koska ääni ei ole uutena kuulunut. Muutenkin moinen "uikutus" kyllä hämmentää jopa autossa kanssamatkustajia. Aika erikoisena asiana kyllä pidän koko juttua. Ei ne huoltopajat niin kovin innokkaita ole korjaamaan vikoja vaikka tietäisivätkin niistä. Heidän pitää saada tietynlainen varma määritelmä viasta. Pajoillakin on omat ohjeensa joita he joutuvat noudattamaan. Nämä ohjeet eivät välttämättä ole asiakasmyönteisiä.
Sehän siinä on kaikista naurettavintä, että auton takuuaikanakin asiakkaan pitää etsiä vikaa autosta. Eikö tuo nyt ole selvää, että vianetsintä kuuluu sille merkkikorjaamolle. VIKA mikä vika on päivänselvä asia. On hieman turhaa uskoa merkkipajan uskottavuuteen monessa tämän tyylisissä asioissa.  Kuten jo aijemmin sanoin niin monesti on asioista pajalla tietoa, mutta tiettyjä asioita pyritään hälventämään sormien ja silmien pyörittelyllä. Ajatuksena "taputellaan" vaan näin niin vältytään omilta kustannuksilta. Hieman outoa mutta tähän suuntaan asiat ovat nykyään menneet. ;) Hyvä Audi ??? ;D

tpu

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 09.05.17 - klo:16:08
En usko että valehtelevat! Kun ei ole hengenvaarallinen, ei tule vaihteistosta, eikä vaikuta ajoon, niin olen tyytyväinen selvitykseen. Autolla ajettu vajaa 8000 km. Kaupungissa risteyksissä kuuluu kun kääntää rattia ja pieni vaihde, en ole niin taitava että D7:lla ajaisin kadunkulmissa, en tiedä kuuluuko silloin? En myöskään osaa sanoa tuliko ääni ensi kilometreistä lähtien kun oli muuta ihmeteltävää uudessa autossa.

Oli tyytyväinen tai ei, niin sehän on pelkkä selvitys siihen mistä se ääni tulee. Ja oli se selvitys pätevä tai ei, niin ei se siitä äänestä normaalia tee. Jos se auto ulisee, siinä on vika, joka pitää korjata.

a4b8

Kiinnostaisi tietää miten tuo asia on hoidettu muiden kohdalla?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

rami

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 10.05.17 - klo:13:47
Kiinnostaisi tietää miten tuo asia on hoidettu muiden kohdalla?


Eipä sitä ole hoidettu mitenkään vielä. Ainoastaan pajalla asentaja kävi koikalla jolloin ääni ei kuulunut. Toki talvipakkanen ja kylmä laatikko sekä moottori vaikuttavat enemmä uikutukseen. Kylmänä vikaa ei esiinny. Lämpimänä vika ilmenee selvästi.
Kohta mennään 15 tkm öljyhuoltoon ja otetaan asia uudelleen esille. Asentaja otetaan viereen istuskeleen ja ajellaan niin kauan, että asia selviää.

Flat

Mielenkiintoista spekulaatiota: Google Earth map: Not available from December 2017?

https://youtu.be/ohxZ99K8TRM

0:49 kohdalla asia ilmenee.






tpu

Nyt on noin 5000 km mittarissa ja uusi "ongelma" ilmaantunut. Toistunut nyt jo muutaman kerran. Kun kuuntelen Mediaa (esim. SD-kortti) ja vaihdan radiolle, niin soitin jatkaa edelleen median soittoa ja näytölle tule teksti "Initializing radio". Mitään ei tapahdu, vaikka odottelen kuinka kauan. Sitten kun napsautan takaisin Medialle ja siitä edelleen uudelleen Radiolle, niin radio alkaa toimia.

Se on ollut jokaisella kerralla yhteistä, että soitin on ollut jo auto startatessa valmiiksi Medialla, eli jääny Medialle edellisellä ajokerralla.

Kukaan huomannut samaa?

Rauska

Enpä ole huomannut.... vaikuttaa koodausmokalta ?? Testaanpa kun ehdin ... Tosin mulla tulee mediat kovalevyltä, harvemmin kortilta...
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

tpu

Ei minullakaan tätä ole aiemmin näkynyt, nyt vasta about 3-4 kk jälkeen vaikka kokoajan on ollut media ja radio yhteiskäytössä.

Flat

OT: vanha luuri sai nougat päivityksen ja pitihän se kokeilla heti uusia ominaisuuksia. Lock screeniin saa asettaa oman kuvan...vihdoinkin



Rauska

Lainaus käyttäjältä: tpu - 12.05.17 - klo:13:20
Ei minullakaan tätä ole aiemmin näkynyt, nyt vasta about 3-4 kk jälkeen vaikka kokoajan on ollut media ja radio yhteiskäytössä.
Testasin tuota ja tulos oli, että kytkeytyy radiolle n. 10 - 15 s kuluttua.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

tpu

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 15.05.17 - klo:12:38
Testasin tuota ja tulos oli, että kytkeytyy radiolle n. 10 - 15 s kuluttua.

Menikö media siksi aikaa mykäksi, vai jatkoiko taustalla soittoa?

Rauska

^En mää ny enää muista sitä, täytyypä kokeilla uudestaan ;-)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

hq100

Lainaus käyttäjältä: tpu - 12.05.17 - klo:09:22
Nyt on noin 5000 km mittarissa ja uusi "ongelma" ilmaantunut. Toistunut nyt jo muutaman kerran. Kun kuuntelen Mediaa (esim. SD-kortti) ja vaihdan radiolle, niin soitin jatkaa edelleen median soittoa ja näytölle tule teksti "Initializing radio". Mitään ei tapahdu, vaikka odottelen kuinka kauan. Sitten kun napsautan takaisin Medialle ja siitä edelleen uudelleen Radiolle, niin radio alkaa toimia.

Se on ollut jokaisella kerralla yhteistä, että soitin on ollut jo auto startatessa valmiiksi Medialla, eli jääny Medialle edellisellä ajokerralla.

Kukaan huomannut samaa?

Kyllä, samansuuntaista olen havainnut. En nyt muista meneekö ihan tarkalleen noin, mutta tuon Initializing... tulee. Eikä vaihda radiolle pikavalinnoista, vaan pitää napauttaa radio-painikkeesta. Ja tuo on ärsyttävää, että jatkaa aina median (omassa tapauksessa puhelimen spotifyn) soittamista uudelleen liikkelle lähdettäessä. En ole ihan varma, mutta mielestäni tuota on tapahtunut vaikka olisin vaihtanut radiolle ennen virtojen katkaisua edellisellä ajokerralla...

ITbites

Lainaus käyttäjältä: rami - 10.05.17 - klo:14:33

Eipä sitä ole hoidettu mitenkään vielä. Ainoastaan pajalla asentaja kävi koikalla jolloin ääni ei kuulunut. Toki talvipakkanen ja kylmä laatikko sekä moottori vaikuttavat enemmä uikutukseen. Kylmänä vikaa ei esiinny. Lämpimänä vika ilmenee selvästi.
Kohta mennään 15 tkm öljyhuoltoon ja otetaan asia uudelleen esille. Asentaja otetaan viereen istuskeleen ja ajellaan niin kauan, että asia selviää.

Varasin ajan pajalle.

Samalla saavat korjata tuon hattuhyllyn kaiutinkoteloista lähtevän pärinän... On se saatana, että 70.000 â,¬ autoon laitetaan kaikenmaailman ämpärimuovia.

Kun nämä tsekattu, taitaa mennä konserni vaihtoon.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

th

Nyt tässä itse myös vähän harmistellut noiden resonointien kanssa. Talven ajan oli hyvä, mutta nyt kevään myötä tuulilasi on alkanut resonoimaan E-moodilla ajettaessa, kun kierrokset on alhaalla. Samoin repsikan kyljessä jokin kolahtelee, veikkaisin repsikan puolen takaovea, ikään kuin jokin isompi objekti olisi irti joka kolahtaa tiukemmassa mutkassa tai töyssyssä. Nämä resonoinnit ovat kyllä itselle audissa ihan uusi juttu, sillä aikaisemmat A3:set mitä olen omistanut, eivät tuollalailla rämisseet, vaikka muutoin olivat huomattavasti meluisampia. Johtuukohan kesärenkaista vai sattumaa?

30tkm öljynvaihtoon olisi n. 5000km matkaa, mutta enpä tiedä jaksaako sinne asti ootella, kun menisi loppukesään. Adblue ilmoituskin luultavasti tulee lähiaikoina. Pitänee katsoa, jos saisi viedä vaikka 28tkm kohdalla huoltoon, jossa vaihdettaisiin öljyt yms, tehtäisiin laadunparannukset, korjattaisiin räminät ja tankattaisiin adblue kaikki kerralla.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

mattinen

Lainaus käyttäjältä: th - 19.05.17 - klo:20:16
Nämä resonoinnit ovat kyllä itselle audissa ihan uusi juttu, sillä aikaisemmat A3:set mitä olen omistanut, eivät tuollalailla rämisseet, vaikka muutoin olivat huomattavasti meluisampia. Johtuukohan kesärenkaista vai sattumaa?

Kyse voi olla molemmista. Taitaa olla niin, että autoissa on selviä yksilöeroja, mitä tulee erinaiseen räminöihin, sirinöihin ja muihin ärsyttäviin häiriöääniin. Omasta A3:sta on yksi resonanssi "pajalla" poistettu, mutta uusi on jo ilmaantunut. Onneksi se sentään ei ääntele aina.

Mitä sitten tulee muuhun meluun, eli lähinnä renkaista lähteviin, niin siinä varmaan vaikuttavat paitsi renkaat, niin myös tienpinta. Omassa A3:ssa renkaat pitävät aikamoista jollotusta, ja kun koeajoin A4 Avantin, en huomannut suurta eroa. Tämä voi tietysti olla ns. korvien välissä, mutta siihen nähden nämä Tekniikan Maailman mittaustulokset vaikuttavat aika yllättäviltä:

A3 oli mukana Tekniikan Maailma vertailutestissä numerossa 19/2013. Tuolloin A3:lle (SB) mitattiin seuraavat meluarvot:

60 km/h      80 km/h    100 km/h    120 km/h
61/61          63/64          66/67           68/68

A4 (Avant) puolestaan oli TM:n koeajossa numerossa 5/2916. Melumittaukset osoittivat tällaisia lukemia:

60 km/h      80 km/h    100 km/h    120 km/h
62/62           65/65         67/68          69/70

A3:ssa oli 16" renkaat ja A4:ssa 17".

Oli miten oli, nuo erilaiset räminät ja sirinät ovat usein jopa ärsyttävämpiä, kuin rengasmelu. Ne kun eivät oikein istu uutena hankittuun autoon, johon pyritään vahvasti yhdistämään premiumlaatu (ja hinta).

Flat

Peläytti tuo pre-sense oikein kunnolla tänään. Olin tulossa Oittaan ulkoilualueelta kohti helsinkiä, tiehän on aika mutkainen ja kumpuileva. Edessä ei ollut autoakaan joten oli leppoisa lasketella mutkatietä eteenpäin. Yhdessä ylämäessä, missä on myös tiukka mutka oikealle, ilmestyi joukkio kilpapyöräilijöitä vastaan vasemmalla kaistalla. Tilanteessa ei ollut mitään ihmeellistä, mutta auto päätti tehdä paniikkijarrutuksen. Ihan loppuun asti auto ei viennyt tilannetta, vaan hetken kuluttua vapautti jarrut. Jos tuo olisi tapahtunut talvella niin olisi mutka varmaan mennyt suoraksi. Tosin ei talvella olisi kilpapyöräilijöitäkään ollut. Että sellaista tekniikkaa, hieman pisti mietityttämään....

th

Piukkoihin trikoisiin pukeutuneet pyöräilijät ovat aina vaaraksi ympäristölleen.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

mattinen

Lainaus käyttäjältä: th - 21.05.17 - klo:17:26
Piukkoihin trikoisiin pukeutuneet pyöräilijät ovat aina vaaraksi ympäristölleen.

Juu. Se on juuri ne piukat trikoot, jotka tekevät heistä niin vaarallisia. Jos ei muulle, niin Audi-miehen seksuaali-identiteetille  ;D

Flat

Kyllä noiden tiukkojen trikoiden on oltava aika pelottava ilmestys, kun autokin meni paniikkiin. Ja äijäporukasta oli kyse.

rami

Lainaus käyttäjältä: th - 19.05.17 - klo:20:16
Nyt tässä itse myös vähän harmistellut noiden resonointien kanssa. Talven ajan oli hyvä, mutta nyt kevään myötä tuulilasi on alkanut resonoimaan E-moodilla ajettaessa, kun kierrokset on alhaalla. Samoin repsikan kyljessä jokin kolahtelee, veikkaisin repsikan puolen takaovea, ikään kuin jokin isompi objekti olisi irti joka kolahtaa tiukemmassa mutkassa tai töyssyssä. Nämä resonoinnit ovat kyllä itselle audissa ihan uusi juttu, sillä aikaisemmat A3:set mitä olen omistanut, eivät tuollalailla rämisseet, vaikka muutoin olivat huomattavasti meluisampia. Johtuukohan kesärenkaista vai sattumaa?

30tkm öljynvaihtoon olisi n. 5000km matkaa, mutta enpä tiedä jaksaako sinne asti ootella, kun menisi loppukesään. Adblue ilmoituskin luultavasti tulee lähiaikoina. Pitänee katsoa, jos saisi viedä vaikka 28tkm kohdalla huoltoon, jossa vaihdettaisiin öljyt yms, tehtäisiin laadunparannukset, korjattaisiin räminät ja tankattaisiin adblue kaikki kerralla.

Sieltä takaa repsikan puolelta kuuluu sellainen "klonksaus" minullakin kun ajaa tuollaiseen töyssyyn tai katuliittymästä kääntyy sisäpihalle.  ( Ihan kuin joku olisi irti) Itse alan epäillä takapenkin puoliskoa joka "klonksataa". Joku piru siellä ääntelee. Ei löytäneet pajalla mitään syytä, tai edes ääntä. Ihmeellinen tuo Audipaja kun asiakkaan pitää löytää viat autosta eikä heidän.  Sama pirun uikutus jatkuu tuolta vaihteiden arpomisen yhteydessä. ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy