A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

finnman

Audi on tehnyt melkoisen taikatempun.
A4 sedan 1.5 S-Tronic: kulutus 6.8L (154g).  Miten voi olla, että 2.0 S-tronic kuluttaa vähemmän?: 6.7L (152g).
Skodalla Octaviassa sama moottori+laatikko: HB 1.5Tsi Dsg 6.0L 136g.  HB 2.0Tsi Dsg 6.8L 153g.

Audilla on aina ollut pienemmät kulutuslukemat verrattuna VW, Skoda samalla moottorilla+laatikko. Huomioiden autojen painot myös, em. vertailussa Octavia on kevyempi.

finnman

Lisäys aiempaan juttuun. Audilla on 150hv moottori myös 2-litrainen. Joten siitä johtuu, että kulutukset ovat lähes samat. Enpäs tuota heti hoksannut.
Erikoista on, että Audiin tehdään 150hv kaksilitraisena (270nm)? Miksi 1.5Tsi ei kelpaa? Olisi kulutuskin pienempi melko varmasti.

Teukkis

Kävin juuri katsomassa ja konfiguraattori on taas pystyssä. Kyllä siinä oli 40TFSI 2.0 Ultra 190Hp.

Teukkis

No joo nyt minäkin sen jo näin. Kyllä, 2.0L koneelle on kaksi eri tehoversiota, hiukka eri kuutiot mutta liki sama.  Kyllä minkäkin tuota 1.4L konetta hieman olen kummeksunut.

TLU13

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 22.01.19 - klo:08:20
VCDS:llä saa aktivoitua ovien lukituksen kaukosäätimellä auton ulkopuolelta silloin kun moottori on käynnissä.

No näin vähän aavistelinkin, nyt lähti piuha tilaukseen.
Samalla pääsee startstopista ja ovien autolukkiutumisesta.  8)
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

TLU13

Laitoinpas kokeeksi solumuovipalan (etola 3,5e/m) maskin taakse. Nyt kone saavutti normaalilämmöt helposti myös ilman eberiä.
(MMI:n AC valikosta auto supp heater off)
Myös vaihteisto tuntui notkeammalta, voi toki johtua lauhtuneesta kelistäkin.
Ensivaikutelma olisi että kannattaa  viimasuojaa ehdottomasti talvella käyttää. Pienellä vaivalla saa maskin taakse katseilta piiloon. Vipu ja jäähdyttimen päällä oleva muovisuoja lähtee ilman työkaluja irti.

B8 Dieselissä oli samanlainen viritys joka talvi, eikä tuosta ainakaan haittaa 5 vuoden aikana ollut.

Toki lämpöjä ym. pitää vahtia paljon tarkemmin kun tuomoisia virityksiä lähtee käyttämään.

Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

M_M

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 22.01.19 - klo:08:20
VCDS:llä saa aktivoitua ovien lukituksen kaukosäätimellä auton ulkopuolelta silloin kun moottori on käynnissä.

Mitenkä se muuten tässä B9 Audissa tapahtuu? Ohjeita en äkkiseltään mistään löytänyt, mutta jos se mahdollista on niin hyödyllistä varmaan jakaa tietoa miten se tehdään.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tpu

Lainaus käyttäjältä: Teukkis - 23.01.19 - klo:13:04
No joo nyt minäkin sen jo näin. Kyllä, 2.0L koneelle on kaksi eri tehoversiota, hiukka eri kuutiot mutta liki sama.  Kyllä minkäkin tuota 1.4L konetta hieman olen kummeksunut.

Ihan täsmälleen samat kuutiot niissä on: 1984 cm3

Dieselkoneissa on sitten 1968 cm3

Teukkis

Vittu mä olen tänään sokee....

Arcca

Lainaus käyttäjältä: finnman - 23.01.19 - klo:11:04
Lisäys aiempaan juttuun. Audilla on 150hv moottori myös 2-litrainen. Joten siitä johtuu, että kulutukset ovat lähes samat. Enpäs tuota heti hoksannut.
Erikoista on, että Audiin tehdään 150hv kaksilitraisena (270nm)? Miksi 1.5Tsi ei kelpaa? Olisi kulutuskin pienempi melko varmasti.
Ei ollut ennenkään vähemmän kuluttava (oliko se nyt 1.5 vai 1.4) 150 hv kone. Tuon 190hv kaksilitraisen salaisuus on mm. Miller työtahti, ja siksi vie niin vähän bensaa https://tekniikanmaailma.fi/audilta-tulossa-hurjan-pihi-bensiinimoottori/.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

TLU13

Lainaus käyttäjältä: M_M - 23.01.19 - klo:13:30
Mitenkä se muuten tässä B9 Audissa tapahtuu? Ohjeita en äkkiseltään mistään löytänyt, mutta jos se mahdollista on niin hyödyllistä varmaan jakaa tietoa miten se tehdään.  :)

Tämmöisen löysin AudiWorld foorumeilta:

Enable Ability to lock car with Engine running
[46 - Central Convenience] [Coding - 07]
Select Long Coding Helper
Select Byte 9
Select Bit 7
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

kasa

Onkos muilla esiintynyt tärinää takapäässä, kun kierrokset on vähän päälle 1000? Entä onko lumet jäätynyt tänä talvena 
vanteisiin niin että auto tärisee kuin viimeistä päivää?

hauki12

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 23.01.19 - klo:20:23
Ei ollut ennenkään vähemmän kuluttava (oliko se nyt 1.5 vai 1.4) 150 hv kone. Tuon 190hv kaksilitraisen salaisuus on mm. Miller työtahti, ja siksi vie niin vähän bensaa https://tekniikanmaailma.fi/audilta-tulossa-hurjan-pihi-bensiinimoottori/.

https://procarmanuals.com/vag-ssp-645-audi-2-0l-tfsi-engines-ea888-series/  SSP645 selittää 2.0tfsi ultra -moottorin sielunelämästä ja Gen3 koneen eroista.
Vinkkinä tuo .pdf dokumentti kannattaa ladata talteen , ennen kuin häviää  ;)

Tänään tutkiskelin dokumenttia , kun uudessa polo gti:ssä on sama kone 147kw versiona...
Jännä huomio oli että budack työkierrossa on maksimissaan 250Nm väännöt ja moottori on 1.8 "litranen" puristus-työtahdissa..


Rauska

Lainaus käyttäjältä: kasa - 01.02.19 - klo:19:10
Onkos muilla esiintynyt tärinää takapäässä, kun kierrokset on vähän päälle 1000? Entä onko lumet jäätynyt tänä talvena 
vanteisiin niin että auto tärisee kuin viimeistä päivää?
Tottakai se täristää noilla kierroksilla. Ja kokemusta on vanteisiin jääneestä lumesta. Ne pitää poistaa, ei auton vika vaan ehkä vanteiden ;-)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

kasa

Vanteet on kyllä audin alkuperäiset et 42 ja 17 tuumaiset,sitä vaan ihmettelen aika herkästi lumi vaikuttaa vanteiden tasapainotukseen ,sillä olen joutunut useamman kerran ottamaan vanteet pois ja puhdistamaan ne lumesta ja jäästä.
Tälläistä ei kyllä ollut aikaisempien a4 kanssa.Aika pieni väli tuntuu jäävän jarrukilven ja vanteen väliin ja kun jarrut lämpiää niin sulattaa lumet yläpuolelta joka sitten valahtaa vannetta pitkin alas ja jäätyy auton seistessä.Uudelleen ajoon
lähdössä peli onkin sitten selvä;tärinää

Arcca

Lainaus käyttäjältä: kasa - 02.02.19 - klo:14:52
Vanteet on kyllä audin alkuperäiset et 42 ja 17 tuumaiset,sitä vaan ihmettelen aika herkästi lumi vaikuttaa vanteiden tasapainotukseen ,sillä olen joutunut useamman kerran ottamaan vanteet pois ja puhdistamaan ne lumesta ja jäästä.

Tuommoinen on kyllä aika normaalia, mutta eikös olisi helpompaa vaan ajaa lämpöiseen parkkitaloon tms vanteiden irrottamisen sijasta. Itse joskus tökkinyt tuollaiset jäät pois jääskraban harjan varrella bussipysäkilla, jäähän on aika pienellä alueella. Vaikuttaa tosiaan aika herkästi tasapainoihin.

Nykyisen Audin 16" vanteisiin ei kuitenkaan tunnu helposti tulevan jäätä&tärinää.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

TLU13

Pahimpana lumipyrypäivänä töistä palatessa piti pysähtyä bussipysäkille harjaamaan vanteita kun täristi niin paljon. Samaisena aamuna tuli tosin möyrittyä auraamattomassa 20cm sohjomujussa ollut tienpätkä läpi, johon oli yksi rekka ja kaksi vajaavetoista jäänyt jumiin.  ;D Muutoin ei ole ollut talven aikana tuota vanteisiin kertyneen lumen ongelmaa.

Sensijaan sporttialustaisen auton helmat ja pyöränkotelot muurautuu kyllä todella tehokkaasti ajaessa lumijäämassaan. Kääntäessä sitten rapisee ja hidastetöyssyissä taas rutisee todella ilkeän kuuloisesti. Niin paljon kerää lunta ettei oikein ehdi normi kauppareissun aikana parkkihallissa sulaa poiskaan vaan tiivistyy ja lähtiessä jäätyy entistä kovemmaksi jäämassaksi.
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

Leon8

Viime joulukuussa kaksi vuotta täyttäneen ratin äänenvoimakkuuden säätörulla ei toimi tarkoituksessaan. :o Toki pyörii paikallaan ja painiketoiminto pelaa. Onneksi säätö pelaa toistaiseksi vielä keskikonsolissa. Onko teillä muilla ollut pulmia noiden ratin pikkunippeleiden kanssa.


Olen lähtökohtaisesti hieman skeptinen pilipalipienelektroniikan tuomiselle suuriin lämpötilaeroihin ja ilmankosteudelle alttiisiin tiloihin, koska tuskin Audikaan suojauksiltaan avaruuselektroniikkaa tuo kulkimiinsa, vaikka hinnan perusteella joskus voisi näin päätellä. Vahvistaako poikkeus säännön?

TLU13

#4158
Lainaus käyttäjältä: Leon8 - 04.02.19 - klo:10:29
Viime joulukuussa kaksi vuotta täyttäneen ratin äänenvoimakkuuden säätörulla ei toimi tarkoituksessaan. :o Toki pyörii paikallaan ja painiketoiminto pelaa. Onneksi säätö pelaa toistaiseksi vielä keskikonsolissa. Onko teillä muilla ollut pulmia noiden ratin pikkunippeleiden kanssa.


Olen lähtökohtaisesti hieman skeptinen pilipalipienelektroniikan tuomiselle suuriin lämpötilaeroihin ja ilmankosteudelle alttiisiin tiloihin, koska tuskin Audikaan suojauksiltaan avaruuselektroniikkaa tuo kulkimiinsa, vaikka hinnan perusteella joskus voisi näin päätellä. Vahvistaako poikkeus säännön?

Omassa kulkineessa se ratin valinnainen lisäpainike unohtaa ajoittain tarkoituksensa.
Seuraavan startin jälkeen toimii kyllä taas.

Rasittavampi ominaisuus on taasen se kun Start nappi on pari kertaa jättänyt auton käynnistämättä.
Jossain ulkomaisella foorumilla valiteltiin samaa vikaa.  Liittyy vain dieselmalleihin, ja esiintyy satunnaisesti.
Eli unohtaa joskus startata hehkutuksen jälkeen. ::) Uusintapainaluksella herää kyllä eloon.
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

Arcca

Lainaus käyttäjältä: TLU13 - 04.02.19 - klo:13:26
Omassa kulkineessa se ratin valinnainen lisäpainike unohtaa ajoittain tarkoituksensa.
Seuraavan startin jälkeen toimii kyllä taas.

Käytätkö sitä webaston ohjaamiseen (on/off)?
Minullakin joskus jätti toimimatta, mutta aloin epäillä voisiko liittyä siihen että yritin sammuttaa webaston liian nopeasti käynnistyksen jälkeen. Nyt kun olen ajellut vähän pidemmälle (esim 1 km) ennenkuin sammutan webaston siitä, tuntuu pelaavan aina.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

TLU13

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 04.02.19 - klo:21:28
Käytätkö sitä webaston ohjaamiseen (on/off)?
Minullakin joskus jätti toimimatta, mutta aloin epäillä voisiko liittyä siihen että yritin sammuttaa webaston liian nopeasti käynnistyksen jälkeen. Nyt kun olen ajellut vähän pidemmälle (esim 1 km) ennenkuin sammutan webaston siitä, tuntuu pelaavan aina.

Drive select valittuna, eli ei mene eberin käyntilogiikan piikkiin.
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

TLU13

Mikäs noista esp / drive select yhdistelmistä on raadin mielestä paras umpijumista liikkeellepääsyyn? Tuli valittua matalalle autolle vähän ylioptimistinen parkkipaikka eikä toivoakaan liikkeellelähdöstä, koitin esp sport tilaa ja esp off tilaa ja niin jumissa kun vaan pohjiaan myöten umpihangessa voi auto olla. Sitten vaihtoin drive selectin dynamic asennosta auto asentoon ja lähtikin todella helposti pienellä heiluttelulla liikkeelle.  ;D
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: TLU13 - 06.02.19 - klo:10:10
Mikäs noista esp / drive select yhdistelmistä on raadin mielestä paras umpijumista liikkeellepääsyyn? Tuli valittua matalalle autolle vähän ylioptimistinen parkkipaikka eikä toivoakaan liikkeellelähdöstä, koitin esp sport tilaa ja esp off tilaa ja niin jumissa kun vaan pohjiaan myöten umpihangessa voi auto olla. Sitten vaihtoin drive selectin dynamic asennosta auto asentoon ja lähtikin todella helposti pienellä heiluttelulla liikkeelle.  ;D
Joo ei noissa ajotiloissa ja ESC:n asetuksissa tunnu oikein tolkkua olevan. Ymmärrän, että ESC päällä ei luistoa juuri sallita. Mutta ESC sportin ja offin välillä en juuri huomaa eroa? Offillakin on todella holhoava ja hyvin herkästi leikkaa tehot pois. Ã,,rsyttävä ominaisuus muutenkin, aikaisemmissa autoissa ESC on rajoittanut menoa jarruilla, mutta tämä lyö yhtäkkiä tehot pois  :(

th

Ei ole vielä sellaista pysäköintipaikkaa löytynyt, ettei tuo aito mekaaninen quattro siitä olisi päässyt irti.
Melkoisen sohjopatjan päälle kyllä tullut päästeltyä pariin otteeseen tässä alkuvuodesta, kun käynyt keskustassa ja kaikki parkkipaikat olleet auraamatta.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: th - 08.02.19 - klo:13:07
Ei ole vielä sellaista pysäköintipaikkaa löytynyt, ettei tuo aito mekaaninen quattro siitä olisi päässyt irti.
Melkoisen sohjopatjan päälle kyllä tullut päästeltyä pariin otteeseen tässä alkuvuodesta, kun käynyt keskustassa ja kaikki parkkipaikat olleet auraamatta.

Tuohon ei omalla onnistunut pysäköinti. Oli kieltämättä koominen tilanne, kun kesken peruuttamisen renkaat rupesivat lyömään tyhjä ja kaivamaan kuoppaa. Mutta syynä lienee nuo KE-kitkat, jotka tuli vahingossa hankittua. Vaikea silti uskoa, että olisi renkaista noin paljon kiinni, mutta ei tuohon kai mitään muutakaan syytä ole. Muutaman kerran kun kokeilin, niin meinasi jopa vähän jäädä jumiin, kun ei vaan pitoa löytynyt  ::) Ensi talveksi sitten "oikeat" renkaat alle...

Enskatus

Kuukauden verran ollu auto itellä ja viime viikolla jo oli pajalla seuraavien vikojen takia:
- jakohihna + kiristin uusittiin
- vaihteenvalitsin uusittiin

Jakohihnoja vissiin menny muillakin mutta tuo vaihteenvalitsimen vika oli kyllä jännä. Takerteli varsinkin manuaalipuolella isommalle vaihtaessa ja kerran meni jotenkin tilttiin, kun ei meinannu saada D:ltä muuhun asentoon. Tiltin jälkeen D:llä matka jatkui mutta sitten seuraavan pysäköinnin yhteydessä nykäisi vanhan liiton malliin vaihteen kytkeytyessä, kun vaihteli P:n ja D:n välillä. ~900 â,¬ remppa.

Toivottavasti jatkossa pelaa paremmin  ???

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 11.02.19 - klo:14:37
Kuukauden verran ollu auto itellä ja viime viikolla jo oli pajalla seuraavien vikojen takia:
- jakohihna + kiristin uusittiin
- vaihteenvalitsin uusittiin

Jakohihnoja vissiin menny muillakin mutta tuo vaihteenvalitsimen vika oli kyllä jännä. Takerteli varsinkin manuaalipuolella isommalle vaihtaessa ja kerran meni jotenkin tilttiin, kun ei meinannu saada D:ltä muuhun asentoon. Tiltin jälkeen D:llä matka jatkui mutta sitten seuraavan pysäköinnin yhteydessä nykäisi vanhan liiton malliin vaihteen kytkeytyessä, kun vaihteli P:n ja D:n välillä. ~900 â,¬ remppa.

Toivottavasti jatkossa pelaa paremmin  ???

Millaiset oireet oli jos jakohihna meni uusiksi?

Audi A4 1.8 TFSI

TLU13

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 13.02.19 - klo:22:37
Millaiset oireet oli jos jakohihna meni uusiksi?

Minun kotterossa rupesi jakohihnan kiristäjä pitämään 37tkm kohdilla kylmäkäynnistyksessä voimakasta kitinää, joka tosin hiljeni nopeasti. Lämpimänä ei kuulunut mitään.
Kustannuksien vastaantulo oli 100%
Tosin nähtävästi vaihdettiin vain kiristäjä ja hihna, eli vaihtoväli säilyi ennallaan. Ei päässyt hyötymään.  ;D

Aika hurja tuo luvattu 210tkm vaihtoväli, millaistakohan vastaantuloa on tiedossa jos hihna katkeaa vaikka 180tkm kohdilla?  ::)
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: TLU13 - 14.02.19 - klo:05:01
Minun kotterossa rupesi jakohihnan kiristäjä pitämään 37tkm kohdilla kylmäkäynnistyksessä voimakasta kitinää, joka tosin hiljeni nopeasti. Lämpimänä ei kuulunut mitään.
Kustannuksien vastaantulo oli 100%
Tosin nähtävästi vaihdettiin vain kiristäjä ja hihna, eli vaihtoväli säilyi ennallaan. Ei päässyt hyötymään.  ;D

Aika hurja tuo luvattu 210tkm vaihtoväli, millaistakohan vastaantuloa on tiedossa jos hihna katkeaa vaikka 180tkm kohdilla?  ::)
Juu sama homma. Tosin saatto kymmenenkin minuuttia kitistä kylmäkäynnistyksessä :-X

Spelman

Hakutoiminnolla en tähän heti löytänyt vastausta, joten kysytäänpä tässä. Harkinnassa olisi siis uusi A4:nen, mutta onko tosiaan niin että jos haluaa Adaptiivisen vakionopeudensäätimen täytyy sen kylkeen ottaa varusteita n. 5000 eurolla (mm. Kaukovaloassistentti/Matrix LED -ajovalot sekä Akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä)?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy