Kirjoittaja Aihe: Orkkis bi-xenonit kuluneiden h7 ajovalojen tilalle - Passat 3BG  (Luettu 6047 kertaa)

Poissa AmatööriDIY

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Uitin Saksasta keväällä 2011 Passat 3BG volkkarin tänne Pohjolaan ja siitä asti onkin ollut näpertelyä ja auton opiskelua.
Kyseessä on ensimmäinen autoni, joten kaipailisin hiukan kommentteja ajovaloprojektini kanssa.

Aikomuksenani on vaihtaa auton originellit h7 halogeeni ajovalot OEM Bi-Xenon malliin, automaattisen korkeudensäätimen kera. Ajovaloumpioiden uusiminen kun on edessä koska tämän hetkiset umpiot ovat todella naarmuuntuneet ja niihin pääsee kosteutta reunoista.
Päädyin originelli Bi-Xenon ratkaisuun kun laskeskelin hyvien lisävalojen kustantavan enempi kuin 250e ja joka tapauksessa umpiot on vaihdettava uusiin jotka kustantaa 140e. Lisäksi pesureista nyt muuten vaan voisi olla hyötyä maantieajossa ilman xenoneitakin. Lienee myös laadukkaissa halogeenipolttimoissakin säästää, jonkun satasen jollakin aikavälillä kun xenon polttimoita ei ilmeisesti tarvitse vaihtaa niin usein. Ajan paljon maantiellä joten xenonien tuoma lisänäkyvyys on enemmän kuin tarpeen. Siinäpä noita perusteluja päätökselleni.

Hintaa tällä hetkellä koko operaatiolle arvioin EDIT: 950e ja 1300e väliltä, riippuen siitä miten paljon millaisiakin osia saa ja viitsii hankkia käytettynä.
Laskin että jos tyydyn vanhaan systeemiin, niin tyydyttävä ajovaloremppa lisävaloineen olisi kuitenkin yli 500e luokkaa + n.100e kalliimmat ylläpitokustannukset. Joten xenoneiden jäljelle jäämäksi arvoksi tulisi jotakin EDIT:300-800e väliltä.

Tavoite on pitää xenonien tuoma ylimääräinen kokonaiskustannus alle 500e ja 300e olisi jo todella hyvä. Ehkäpä vielä vanhoista romppeista saa vielä jotain laitettaessa eteenpäin. Tuloksena siis parempi näkyvyys ja vähemmän rojua keulille verrattuna lisäpitkien hankkimiseen halogeenivalojen kaveriksi.



Sitten asiaan

Jotta siis bi-xenonini olisivat lailliset Suomessa täytyy niitä varten käsittääkseni olla seuraavat E hyväksytyt komponentit:
-Umpiot
-Pesurit
-Polttimot ja ballastit
-Automaattinen korkeudensäädin

Osalistaa tarkemmin mitä meinasin laittaa:

-Kastelujärjestelmänä Hellan universaali xenon hyväksytty jälkiasennus setti 8WS008549001, 8WS 008 549 001 (saksasta 140e)
EDIT: täytyykö kastelujärjestelmälle olla vielä jokin oma mallikohtainen piuhoitus vai riittääköhän nuo osat mitä tulee tuossa paketissa mukana? ???
-4L pesuainesäiliö pienemmän tilalle EDIT: Mitenhän on... Onko näille ajovalojen pesurille sittenkin joku oma erillinen säiliönsä? KAttelin tuota originellia säiliötä ja melko muotiltu on. Vaikea kuvitella että tilalle saisi isompaa säiliötä.
-Umpiot siis OEM mallia tarkemmin 3B7 941 017 M,  3B7 941 018 M ja noille moottorit (uutena ilman moottoria saksasta 460e valmiilla moottoreilla 650e pari sis. posti)EDIT: moottorit 3BG 3B7941295 x2 50e. (Tarviiko muita osia noihin umpioihin tunkea kuin nuo moottorit?) ???
-Cobran jälkiasennus HID setti D2S kannalla (Riippuen lampusta 109-149e) (Oliko niin että näissä Bi-Xenon umpioissa läppä siirtyy vain tieltä pois pitkät laitettaessa päälle, eli ei tarvi niitä bi-xenon hid versioita missä lampun kanta liikkuu eteen ja taakse?)  ???
-AKS:n (aLWR) sensorit x2 4B0 907 503
-AKS tietokone (aLWR) 4Z7 907 357
-sensoreille tarvitaan vielä kiinnikeet ja johdot.

Koko paketti automaattiselle korkeudensäädölle EDIT: 360e.
EDIT: löyty hyvä kauppa mistä saan vielä umpiot moottoreilla ja muilla härpäkkeillä ja pesuri setin yhteishintaan 555e.

Osina: sensorit ja tietokoneen saa käytettynä yht.150e ja Piuhat valmiina nippuna EDIT:90e. Ongelmaksi muodostuu oikeiden kiinikkeiden kalastelu sensoreille, ellei satu löytämään käytettyjä sensoreita oikeilla kiinnikkeillä yhdessä. Auton nelivetoisuudesta johtuen, takasensorin kiinnikkeet joutunee lunastamaan marmorilta.(EDIT: kiinikkeet eteen ja taakse marmorilta yht. 110e) EDIT: yht.n.300e.

Onko tuolle korkeudensäätösetille halvempia vastaavia ratkaisuja tarjolla?

EDIT: Löytyi tämä Hella 8XX 010 315-001 hinta saksasta 230e. Ongelmaksi vissiin muodostuu nuo umpioissa olevat moottorit. Passaako tämä kitti millään tavalla OEM Bi-xenon umpioihin? ??? Eli mahtuuko nämä moottorit (6NM 007 282-231) umpioihin tai käykö umpioden omat moottorit (3B7941295) tämän setin kanssa yhteen? EDIT: vastailempa saman tien "Ultraäänianturia voi käyttää yhdessä valojen kanssa, joissa on ajovalojen korkeudensäädin 6NM 007 282-231. Käyttömahdollisuus on tarkistettava yksittäistapauksessa!" Eli vissiin 3B7941295 moottori ei käy tämän setin kanssa ja kun vertailen noita moottoreita keskenään, niin epäilen että tuo 6NM 007 282-231 mahtuisi umpioihin sisälle. :o


Onko kellään infoa kuinka hankala homma on liittää tuo AKS Auton tietokoneelle? Tarvitaanko vielä jotakin palikkaa väliin vai meneekö siististi Plug&Play metodilla vikakoodien nollauksien ja aktivoinnin jälkeen?

EDIT: jossakin olin näkevinäni jonkin lisä kytkimen/controllerin ECUn ja AKS:n väliin, mutta hävitin sen jutun jonnekkin. Epäilen että se olis ollut 3B mallille, eikä välttämättä niin tarpeellinen mutta en ole pystynyt vielä tätä varmistamaan mistään. ???


-Releytys uusille ajovaloille EDIT: eip o paha saa kaupasta suoraan sarjan väliin 10e.

Lisäksi tarvitsen jonkin kokoonpanon jolla pääsen käsiksi auton tietokoneeseen, jotta voin nollata vikakoodit. (en ole varma pitääkö jotakin muutakin tehdä)
(Onko kokemuksia OBDAutoDoctor kännykkäsoftasta ja kelpaako se tähän projektiin?) ??? EDIT: pitänee hommata VAG-KKL adapteri ja softa sille 140e.

Mitä tästä jäi puuttumaan tai huomaamatta?
Onko kellään vastaavaa projektia tehtynä aiemmin ja suomeksi dokumentoituna step by step kuvienkera?(tai linkkiä englanniksi)


Kaikki vinkit, neuvot, linkit ja kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita!

Löysin juttua Saksaksi, mutta koska en osaa Saksaa ja GoogleTranslate on mitä on, niin kaikesta en tajua mitä niissä kerrotaan.
Tässä vielä pari linkkiä aiheeseen liittyen:
http://www.schrauberinsel.de/content/view/8/26/
http://www.planet-passat.de/umbauten/xenon-nachruestung/
http://www.passatworld.com/forums/68-b5-garage/298179-auto-leveling-hid-install.html
« Viimeksi muokattu: 10.08.12 - klo:13:56 kirjoittanut AmatööriDIY »
VW Passat Variant 3BG 2.0 AZM 4motion HighLine 2001

Poissa AmatööriDIY

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Projekti etenee hitaasti mutta taitaa nälkä hiukan kasvaa, vaikka mitään ei olekkaan vielä hankittu  ::)

Tekisi mieli laittaa mahdollisesti myös pitkiinvaloihin xenonit. Kysynkin että onko laillista laittaa noihin bi-xenon umpioihin pitkien halogeenien tilalle xenonit jos saa lampun laillisella kannalla sopimaan? eli pitkien h7 kanta adapterilla d2r kantaiseksi? Merkintähän noissa umpiossa meni niin että lukee "DCR DCR HR" Tarkoittaako tuo nyt sitten että voi laittaa myös pelkkiin pitkiin xenonit vai ei ???

Nuita adaptereita saa esim. täältä (hakusanalla h7 to D2r adapters) http://www.ebay.co.uk/itm/H7-Adapters-for-H7-to-D2S-D2R-for-PHILIPS-OSRAM-bulbs-/230448983184?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item35a7d46c90
VW Passat Variant 3BG 2.0 AZM 4motion HighLine 2001

Poissa Ghzeit

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 624
  • AutoAasi, korjaa käsityksesi korjaajasta.
    • Profiili
En osaa auttaa noissa teknisen puolen hommissa, mutta edellisissä halogeeniautoissa (Seat Ibiza 6L & Leon 1P) ostin asensin ja maalasin sekä lakkasin Hellan Luminator Compact lisävalot Osramin tai Phillipsin "näillä +90% valotehoa!!! polttimoilla" Luminatorit, jopa pikkumallina, ref. 37,5 pyyhki tienvarsia tehokkaamin kuin mitkään samaan suuntaan menevät tai vastaan tulevat valot, pimeällä oli suorastaan nautinnollista ajaa. Ipanan valoprojekti maksoi 180€ (kiinnityskamat ja polttimot sis.), Leonin n. 220€. Molemmilla autoilla ajoin n. 70tkm ja polttimot vaihdoin kerran kaikista valoista, myös parkeista :D

http://www.nettiauto.com/seat/leon/4625094
Tuon linkin takana ex Leonin valoasennuksesta saa jonkinlaisen kuvan, lisävalojen ei välttämättä tarvi turmella auton ulkonäköä.

Toki jos osaaminen ja viitseliäsyys olisi riittänyt niin ainakin Leon olisi saanut ksenonit nokalleen :D
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Poissa AmatööriDIY

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Kiitos vinkistä, on tuon lisävalojen suuntaistakin vaihtoehtoa tullut harkittua. Xenonien puolesta vaan nyt myötäilee niin moni seikka, että päätin laittaa projektin liikkeelle ja laitoin alkajaisiksi pesurisetin ja automaattisen korkeudensäätimen tilaukseen, kun kerta sattui kohdille halvalla. Pesurit laitan ihan OEM tyyliin läpillä, kun sain 30e halvemmalla, kuin tuon uuden Hellan universal setin.  Näköjään tämä jahkailu välillä kannattaa  ::)
Vissiin täytyy ensiviikolla ryhtyä harjoittelemaan Dremelin käyttöä jotta saan puskuriin reiät tehtyä  ;D Jos jollakin on kokemusta reikien teosta puskuriin, niin kertokaa ihmeessä vinkkejä.

Tässä vielä täydellinen osalista räjäytyskuvineen koko projektille yhdellä saitilla:
http://www.4motionpass.at/teile/scheinwerfer.htm
VW Passat Variant 3BG 2.0 AZM 4motion HighLine 2001

Poissa pomo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 849
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Nuo umpioiden hyväksyntämerkit löytyy varmaan netistä, ei kai siihen muuta tarvi kuin automaattinen korkeussäätö, hyväksytyt umpiot, polttimot ja muutoskatsastus. Käy kysymässä konttorilta,jossa meinaat katsastaa?

Poissa AmatööriDIY

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Nuo umpioiden hyväksyntämerkit löytyy varmaan netistä, ei kai siihen muuta tarvi kuin automaattinen korkeussäätö, hyväksytyt umpiot, polttimot ja muutoskatsastus. Käy kysymässä konttorilta,jossa meinaat katsastaa?

Konttorilta sanottiin, ettei tarvii muutoskatsastaa, kunhan osat on e hyväksyttyjä ja muutoin lailliset.

DCR = xenon pitkät + lyhyet
HR = Halogeeni pitkä

Tässä vaan mietin että onko tuo DCR vain tuolle bi-xenon linssi osalle umpiossa, vai tarkoittaako kaksi DCR merkintää että HR:n voi korvata xenonilla myös?  ??? Tätä tietoa oon ettiny jo melko monta päivää, mutta oikein selkiää juttua en ole vielä onnistunut löytämään.  Itse arvelisin että voi laittaa ja että täytyyhän umpiossa olla myös halogeeni hyväksyntä jotta sinne halogeeni tuikun voi laittaa. En oikein muuten hoksaa että miksi tuossa olisi kahteen kertaan laitettu DCR ellei se sitten ole niin kun bi-xenonissa on kaksi asenota ja siksi DCR laitettu kahteen kertaan :-\ Ottaa nyt sitten tuosta selevää mikä se tuossa on logiikkana :D
« Viimeksi muokattu: 14.09.12 - klo:14:33 kirjoittanut AmatööriDIY »
VW Passat Variant 3BG 2.0 AZM 4motion HighLine 2001

Poissa duke7

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 735
  • 3C
    • Profiili
^tästä aiheesta on tälläkin palstalla väitelty ainakin Superb II osalta jossa siis myös on apupitkät xenonien lisäksi :http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3459.0. Muistaakseni selkeitä vastuksia ei oikein löytynyt.
Xenonit eivät pitkissä tarvitse automaattista korkeudensäätöä tai pesureita ainakaan lisävalojen osalta. Eihän niitä muuten voisi edes myydä.

DCR tarkoittaa kuitenkin juuri Bi-xenon tyyppistä valoa jossa samalla polttimolla tehdää pitkien ja lyhyiden valo varjostinta liikuttamalla. Jos umpiossa olisi hyväksyntä myös xenonille apupitkässä niin kai sen pitäisi sitten olla pelkkä DR eli vaikkapa DCR HR DR. Tai sitten se merkitään juuri noin kuin sinulla koska lamput toimivat yhdessä..

Nämä valot lienevät varsin hyvät jo halogeenit apupitkissä koska halogeenin valo tulee sen xenonin pitkien lisäksi. Laitat sinne nyt jotkut +100 % halogeenit ja lisäät xenonit myöhemmin jos tuntuu että valoa tarvitaan lisää. Ainakin 3B Passatissa valoille tulee sen verran matala jännite, että +100 % polttimotkin kestivät todella kauan jopa lyhyissä.

Poissa AmatööriDIY

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
^tästä aiheesta on tälläkin palstalla väitelty ainakin Superb II osalta jossa siis myös on apupitkät xenonien lisäksi :http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3459.0. Muistaakseni selkeitä vastuksia ei oikein löytynyt.
Xenonit eivät pitkissä tarvitse automaattista korkeudensäätöä tai pesureita ainakaan lisävalojen osalta. Eihän niitä muuten voisi edes myydä.

DCR tarkoittaa kuitenkin juuri Bi-xenon tyyppistä valoa jossa samalla polttimolla tehdää pitkien ja lyhyiden valo varjostinta liikuttamalla. Jos umpiossa olisi hyväksyntä myös xenonille apupitkässä niin kai sen pitäisi sitten olla pelkkä DR eli vaikkapa DCR HR DR. Tai sitten se merkitään juuri noin kuin sinulla koska lamput toimivat yhdessä..

Nämä valot lienevät varsin hyvät jo halogeenit apupitkissä koska halogeenin valo tulee sen xenonin pitkien lisäksi. Laitat sinne nyt jotkut +100 % halogeenit ja lisäät xenonit myöhemmin jos tuntuu että valoa tarvitaan lisää. Ainakin 3B Passatissa valoille tulee sen verran matala jännite, että +100 % polttimotkin kestivät todella kauan jopa lyhyissä.


Kiitos linkistä, näemmä ei ollut tullut tuolla ihan varmuutta asiaan  ;D Lienee soitettava aikanaan konttorille ja kyseltävä sieltä. Kokeilen ensin tuolla normi bi-xenon halogen yhdistelmällä.

Polttimot +100% on jo laitettu nykyisiin h7 valoihin, mutta eipä tuntunut kovin kummoista vaikutusta olevan. Lienee umpiot jo niin sököt että hyöty häviää noillakin olemattomiin :D Ilkeintä on ajella just syksyllä pimeällä ja märällä maantiellä kun koko ajan saa tihrustaa ojan pohjille näkemättä juuri mitään muuta kuin mustaa.  :'(  Katsellaan miten käy jahka joskus saan uudet umpiot tilailtua. Muutamia kertoja on käynyt myös "läheltäpiti" tilanteita, kun eteen on ilmestynyt hitaasti iso kurainen peräkärriä vetävä traktori ilman kunnollisia perävaloja. Nuokin olisi ihan kiva nähdä pikkuisen aiemmin, kuin että joskus vielä tuollaiseen täräyttäisi 100/km/h perään ;D
VW Passat Variant 3BG 2.0 AZM 4motion HighLine 2001

Poissa mstr

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • NetArea
Tuli taas eilen ite todettua, että luvattoman huonot on tuon 3BG Passatin orkkishalogeenivalot. Noin suuriin ponnisteluihin ja hankintoihin on ajatellu alkaa, vaan oikasin sen verran, että hankin paikallisesta varaosaputkasta H7-muutossarjan, 35W ja 5000K. Hintaakin oli vain 59€. Muutama vuosi sitten silloiseen Nissaniin ostin mokoman sarjan, ja hyvin toimi, vaikka ei hinnan kiroissa olekaan. Suurta muutosta valotehoonhan tuo ei pimeällä tuo.

Onhan nuo keulalle iskettävät lisäpitkät yleensä melekosen rumia, mutta käyttiksessä on mietittävä hieman enempi käytännöllisyyttä. :) Ja tuo nykyinen valoteho on melkeempä jo vaarallinen. Oon kateellisena ihaillu monen raskaan kaluston lisävaloarsenaalia, kun puolenkymmentä xenon-lisävaloa yhdessä bi-xenon -ajovalojen kanssa tulee vastaan. :)
VW Passat Variant, 3BG 2004, 1.9TDI AVF

Poissa Arska F

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 612
    • Profiili
Oon kateellisena ihaillu monen raskaan kaluston lisävaloarsenaalia, kun puolenkymmentä xenon-lisävaloa yhdessä bi-xenon -ajovalojen kanssa tulee vastaan. :)

Älä suotta "viherrä", ainakaan kateudesta... Laittomia ne on suurin osa niissäkin ;)

Samat hiton lisävalosäännöt ne on raskaallakin puolella, voihan siellä niitä lamppuja olla keulalla vaikka 10 paria, mutta laillisia on 2 paria lisäpitkiä (jotka eivät saa toimia samaan aikaan = auton omat pitkät ja yksi pari lisäpitkiä saa toimia kerrallaan...) ja sumarit...
Toista se on "rakkaassa" länsinaapurissa, missä autoissa on suunnilleen "lasikeula" ja vehkeet on muutenki ku joulukuusia.
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Poissa mstr

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • NetArea
Älä suotta "viherrä", ainakaan kateudesta... Laittomia ne on suurin osa niissäkin ;)

Samat hiton lisävalosäännöt ne on raskaallakin puolella, voihan siellä niitä lamppuja olla keulalla vaikka 10 paria, mutta laillisia on 2 paria lisäpitkiä (jotka eivät saa toimia samaan aikaan = auton omat pitkät ja yksi pari lisäpitkiä saa toimia kerrallaan...) ja sumarit...
Toista se on "rakkaassa" länsinaapurissa, missä autoissa on suunnilleen "lasikeula" ja vehkeet on muutenki ku joulukuusia.

Olkoonkin laittomat. Valotehoa on niin komeasti, että kyllä siitä kateelliseksi tulee siltikin. :)
Ruotsissa on noita lisävaloja kyllä jokaikisessä autossa. Osa on kylläkin enemmänki koristevaloja, mutta silti. Pari vuotta sitten kun tuli Torniosta eräältä jobbarilta haettua "Ruotsin tuonti", niin pyysin myyjää poistamaan lisävalot keulalta. Ei siksi, että ne olis ehkä ollu laittomat, vaan olivat kyllä niin järkyttävän näköset. :)
VW Passat Variant, 3BG 2004, 1.9TDI AVF

Poissa Arska F

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 612
    • Profiili
Tietenkin se on ihan jokaisen oma asia, haluaako pitää autonsa laillisena vai ottaa riskin mahdollisista sanktioista.
Itsellä ainakin on periaatteena se, että jos joutuu ratsiaan, tai käyttää koslan katsastuksessa ei tarvitse ainakaan muutoksista pelätä hylsyä/sakkolappua. Ammattikuljettajalla kun on pelissä muutakin kuin "pelkkä" ajokortti. (En aina ole ollut "kiltti" ammattikuljettaja...)

Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Poissa DJDH

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 47
    • Profiili
OT


Samat hiton lisävalosäännöt ne on raskaallakin puolella, voihan siellä niitä lamppuja olla keulalla vaikka 10 paria, mutta laillisia on 2 paria lisäpitkiä (jotka eivät saa toimia samaan aikaan = auton omat pitkät ja yksi pari lisäpitkiä saa toimia kerrallaan...) ja sumarit...

No jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kaukovaloja saa olla kuusi (6) kpl, eli 3 paria. Jos auton omat valot on yksi pari, niin lisäpitkiä saa olla kaksi paria. Ja nämä siis saa palaa yhtäaikaa jos referenssiarvo ei ylity. Esimerkiksi meillä Scanioissa on xenon lähivalo (joka ei vaikuta ref arvoon) ja samassa umpiossa halogen kaukovalo. Etupuskurissa 1 pari halogen alapitkiä + sumuvalot ja aurinkolipassa yksi pari xenon lisäpitkiä. Yhteensä kaukovaloja on siis 6kpl. Alapitkät eivät pala yhtäaikaa xenon lisäpitkien kanssa, koska referenssiarvo menisi yli. Yhdessä toisessa autossa ei ole xenon lisäpitkiä aurinkolipassa ja tässä palaa kaikki pitkät samaan aikaan -> referenssiarvo ei mene yli.

Se miksi niitä valoja on "niin paljon" johtuu osin siitä, että kun niitä on ylhäällä ja alhaalla, voi sään ja tilanteen mukaan säätää mistä sitä kaukovaloa tulee. Esim. rankassa vesisateessa kannattaa käyttää alapitkiä ja kirkkaalla ilmalla yläpitkiä. Silloin se vesisade ei tee "muuria" siihen auton eteen. Toinen juttu on sitten tietty jos edessä sopivan matkan päässä menee henkilöauto ja ei viitsi sitä turhaan sokaista.

Mutta jos totta puhutaan, niin melkein kaikilla raskaassa kalustossa menee referenssiarvot virallisten lukemien yli. Meilläkin ajetaan 230tkm/auto/vuosi, 6 päivää viikossa. Pakollakin autot ajavat pimeällä ja keskellä ei mitään. Joten suotakoon pieni poikkeus heille. Et sinäkään varmaan pimeässä toimistossa näe sitä näppäimistöä näpytellä  :D  

/OT
Passat 3C Variant Highline

Poissa Arska F

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 612
    • Profiili
OT

Mutta jos totta puhutaan, niin melkein kaikilla raskaassa kalustossa menee referenssiarvot virallisten lukemien yli. Meilläkin ajetaan 230tkm/auto/vuosi, 6 päivää viikossa. Pakollakin autot ajavat pimeällä ja keskellä ei mitään. Joten suotakoon pieni poikkeus heille. Et sinäkään varmaan pimeässä toimistossa näe sitä näppäimistöä näpytellä  :D  

/OT

Juurikin näin... reffiarvot yli (yleensä) mutta jos ei sinipukuinen setä sitä näe, niin hitot siitä  ;D
Me teemme työtä tiellä, pimeässä, valoisassa, lumi/vesisateessa... Ei se keliä kato, sinne on vaan mentävä.. Joten en minäkään "näpyttele sitä näppäimistöä pimeässä toimistossa". (totaalinen ot...sorry...)
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Poissa hece

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
  • -04 Passat 3BG Variant 1.9 AVB TDI Trendline
    • Profiili
-Umpiot siis OEM mallia tarkemmin 3B7 941 017 M,  3B7 941 018 M ja noille moottorit (uutena ilman moottoria saksasta 460e valmiilla moottoreilla 650e pari sis. posti)EDIT: moottorit 3BG 3B7941295 x2 50e. (Tarviiko muita osia noihin umpioihin tunkea kuin nuo moottorit?) ???

EDIT: löyty hyvä kauppa mistä saan vielä umpiot moottoreilla ja muilla härpäkkeillä ja pesuri setin yhteishintaan 555e.

EDIT: Löytyi tämä Hella 8XX 010 315-001 hinta saksasta 230e. Ongelmaksi vissiin muodostuu nuo umpioissa olevat moottorit. Passaako tämä kitti millään tavalla OEM Bi-xenon umpioihin? ??? Eli mahtuuko nämä moottorit (6NM 007 282-231) umpioihin tai käykö umpioden omat moottorit (3B7941295) tämän setin kanssa yhteen? EDIT: vastailempa saman tien "Ultraäänianturia voi käyttää yhdessä valojen kanssa, joissa on ajovalojen korkeudensäädin 6NM 007 282-231. Käyttömahdollisuus on tarkistettava yksittäistapauksessa!" Eli vissiin 3B7941295 moottori ei käy tämän setin kanssa ja kun vertailen noita moottoreita keskenään, niin epäilen että tuo 6NM 007 282-231 mahtuisi umpioihin sisälle. :o

Kuinka projekti eteni? Mulla on passatissa alkuperäiset xenonit joista toisen korkeussäätö on alkanut temppuilemaan. Viime aikoina on jäänyt ala-asentoon, ei osoita 10m kauemmas. Käytin umpion irti mutta en tullut hullua hurskaammaksi sitä ihmetellessä.

Mikä on paras kauppa josta noita umpioita voisi kysellä? Ebayssä näkyy olevan yksi joka myy 250e / kpl + postit hintaan. Vika voi tietysti olla korkeudensäätömoottorissa, mutta varmaksi en osaa sanoa, ja eipä uusi kirkkaampi umpio ja lasi haittaisi, ovat jo kovin sumentuneet lasit.

Poissa ibel

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 128
  • Golf Cabriolet -95 1.8 AAM
    • Profiili
eipä uusi kirkkaampi umpio ja lasi haittaisi, ovat jo kovin sumentuneet lasit.
Sen muovin voi hioa vesihiomapaperilla ja/tai hiontatahnalla kirkkaaks.  ;)
Paras ajaa varmasti, Volkswagen.

Poissa Jultsu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Eipä sekään siitä uudenveroista vielä tee. Auttaa se toki hetken aikaa.

Vika on 99% varmuudella siinä moottorissa, ei se umpio siihen lampun säätöön vaikuta millään tavalla. Ja ne ebayn umpiothan tulee ilman säätömoottoreita, osa myyjistä myy kyllä moottoritkin mukaan mutta veikata saattaa että hinta varmasti tuplaantuu tuosta 250 eurosta.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa jjj84

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 426
  • VCDS@turku
    • Profiili
Valoista saa kuin uudet, kun hiotaan kulunut pinta pois ja lakataan uv-suojaavalla lakalla... kestää ja ovat kuin uudet.

Poissa hece

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
  • -04 Passat 3BG Variant 1.9 AVB TDI Trendline
    • Profiili
Kiitti vinkeistä. Tuota hiontaa oon kans miettinyt, joku paja tais sitä tehdäkin Jyväskylän seudulla, lakat pitäisi mahdollisesti hommata erikseen.

Tuli luettua äsken vikakooditkin. Valoyksiköltä tuli vikakoodia ettei valoja ole säädetty. Korkeudensäätötestissä molemmat valot kuitenkin liikkuivat ylös alas. Eli nyt sattui toimimaan. VAG-COMilla ei kuitenkaan saanut ohjeen mukaan ajettua valoja säätötilaan. Syyksi paljastui ilmeisesti molempien korkeudensäätöantureiden väärä signaali. Jännitteet oli 1.5V ja 1.1V, pitäisi olla 1.65V-3.65V välillä tasaisella alustalla. Pitää vielä varmistaa varmasti tasaisella paikalla ja kokeilla tunkkauksen vaikutusta. Jos vikaa vielä, syypää kait madallussarja joka tiputtanut takapäätä enemmän. Meren takana on myös ollut tapauksia joissa takapään anturin varret on onnistuttu asentamaan väärin. Mutta näistä huolimatta valojen pitäisi nousta perusasentoon, kuormansäätö ei vaan toimi.

Jos tuo korkeudensäätö perusasentoon vielä pätkii, katsellaan sitä säätömoottoria.
« Viimeksi muokattu: 06.11.13 - klo:23:44 kirjoittanut hece »