1.8 TSI/TFSI bensa haisee eikä käynnisty

Aloittaja ddude, 04.08.12 - klo:19:02

« edellinen - seuraava »

ddude

Oliskos foorumilaisilla neuvoja:
1.8 TFSI koneestä lähti kuuluisa jakoketjun kiristäjä irti, ja kone siis remonttiin.
Rempan jälkeen moottoria joutuu sahaamaan kylmänä ennen kuin käynnistyy ja samalla
haisee vahvasti bensalle.
Vikaa etsitty kaksi kertaa sitä löytämättä.
Ei vikakoodeja.

Auto käynnistyy kyllä kylmänäkin kun on ekan kerran sahannut käyntiin.
Bensaa ei vuoda niin paljoa että näkyisi missään alla tai moottorissa.

Neuvoja kellään mistä kannattaisi lähteä purkamaan ongelmaa?

tumppi

Ittellä ei ole tosta koneesta kokemusta, mutta nakkaa googlee hakusanaksi "self study programme tfsi". Tuloksista pitäis löytyä oikea pdf-dokumentti. Tossa on selostettu koneen sielun elämää, ja toimintaa.
Lukaise läpi, josko jotain apua löytyisi...

Taky

Lainaus käyttäjältä: ddude - 04.08.12 - klo:19:02
...haisee vahvasti bensalle.
Auto käynnistyy kyllä kylmänäkin kun on ekan kerran sahannut käyntiin.
Bensaa ei vuoda niin paljoa että näkyisi missään alla tai moottorissa.

Yllättävän pieni määrä bensaa aiheuttaa sopivasti voimakkaan hajureaktion.

Arveluita....

Ã,,kkiseltään viittaa kuitenkin bensavuotoon, lämpimällä ilmalla kun bensa haihtuu varsin vilkaasti niin paikallaistaminen voi olla kovin haasteellista.

Kauanko 1. käynistämisen jälkeen käynnistyy ok ja milloin alkaa taas sahaaminen?
Tuo sahaaminen viittaisi että bensat karkaa järjestelmästä seisottuaan aikansa ja ennenkuin järjestelmään saadaan taas bensaa sahauttaa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

ddude

Lainaus käyttäjältä: Taky - 05.08.12 - klo:09:21
Yllättävän pieni määrä bensaa aiheuttaa sopivasti voimakkaan hajureaktion.

Arveluita....

Ã,,kkiseltään viittaa kuitenkin bensavuotoon, lämpimällä ilmalla kun bensa haihtuu varsin vilkaasti niin paikallaistaminen voi olla kovin haasteellista.

Kauanko 1. käynistämisen jälkeen käynnistyy ok ja milloin alkaa taas sahaaminen?
Tuo sahaaminen viittaisi että bensat karkaa järjestelmästä seisottuaan aikansa ja ennenkuin järjestelmään saadaan taas bensaa sahauttaa.

Kiitos vastauksista.

En osaa sanoa kauanko kestää kun sahaaminen alkaa, kuitenkin tunteja menee, eli mahdollinen vuoto on hyvin pieni.

Itse mietiskellyt vähän samaa ideaa:
Noissahan on ilmeisesti kaksi bensapumppua, korkeapainepumppu joka ruiskuttaa bensan järjestelmästä sylinteriin, ja
siirtopumppu joka pumppaa bensan tankista järjestelmään.
Mietin jos järjestelmässä on vuoto niin silloinhan siirtopumpulla kestää juuri aikaa saada bensa tankista tuolle korkeapainepumpulle, ja tuo vika voisi siis esiintyä?




Taky

Lainaus käyttäjältä: ddude - 05.08.12 - klo:13:29
Mietin jos järjestelmässä on vuoto niin silloinhan siirtopumpulla kestää juuri aikaa saada bensa tankista tuolle korkeapainepumpulle, ja tuo vika voisi siis esiintyä?

Kuulostaa loogiselta. Putken tilavuus tankinta II-pumpulle on varmaankin isompi kuin II-pumpulta suuttimille, mutta toisaalta jos raapii ilmaa niin myös II-pumpulta suuttimille tyhjentyneiden putkien täyttyminen voi kestää ilmalukkojen vuoksi hyvän aikaa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tet

^ Siirtopumppuhan käynnistyy ainakin uudemmissa VAGeissa jo kun kuskin oven avaa, eli sen luulisi ehtivän nostaa paineet vaikka olisi vuotanutkin. Korkeapainepumppu taas on mekaaninen, nokka-akselin käyttämä laite, eli se pumppaa vasta "sahausvaiheessa". Ã,,kkiseltään voisi päätellä, että vuoto olisi korkeapainepuolella, siis kp-pumpun ja jakotukin välisen putken liitoksissa tai jakotukin ja suuttimien välisissä liitoksissa. :-\
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ddude

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.08.12 - klo:14:40
^ Siirtopumppuhan käynnistyy ainakin uudemmissa VAGeissa jo kun kuskin oven avaa, eli sen luulisi ehtivän nostaa paineet vaikka olisi vuotanutkin. Korkeapainepumppu taas on mekaaninen, nokka-akselin käyttämä laite, eli se pumppaa vasta "sahausvaiheessa". Ã,,kkiseltään voisi päätellä, että vuoto olisi korkeapainepuolella, siis kp-pumpun ja jakotukin välisen putken liitoksissa tai jakotukin ja suuttimien välisissä liitoksissa. :-\

Auto on 2007 Seat Altea XL, onkohan toi jo "tarpeeksi" uusi? (siis siihen että siirtopumppu käynnistyy kun oven avaa)
Jos vuoto olisi korkeapainepuolella tuntuu sinänsä vähän oudolta että siellä voisi olla niin pieni vuoto ettei sitä näe silmällä mutta haju olisi kuitenkin niin vahva...?


OT: Onko Taky sama kuin BTCF:n puolella?

ddude

#7
Pistetääs tännekin updatea jos jollekin tulee samaa vikaa:
Siirtopumppu tosiaan käynnistyy kun kuskin oven avaa.
Imusarja irti ja siellä vuotoa oli siis jakotukin ja suuttimen välissä ja itse suuttimessa(?)

En tiedä onko suuttiessa jotain tiivisteitä mitä voi vaihtaa vai pitääkö vaihtaa koko suutin, toivottavasti ei kun oli ~250â,¬.

EDIT: kaikkien suuttimien tiivisteet vaihdettu, hintaa yht 40â,¬.
Nyt toimii kuten pitääkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy