Kokemuksia TDI 1.6 CR koneesta

Aloittaja jalkkis, 16.07.12 - klo:19:24

« edellinen - seuraava »

musscle

Onko normaalia että tämä 1.6 tdi (kiinteä vauhtipyörä) manuaali potkaisee kun pienillä kierroksilla nostaa kaasun tai kun taas menee hennosti kaasulle? (ajaessa millä vaan vauhteella)

Tuo ominaisuus jos se sellainen on, ajaa minut hulluksi. Joku sanoi että kiinteä vauhtipyörä tekee sen. Moottorin tuet on kunnossa olen verrannut moneen muuhun 1.6 tdi ja 2.0 tdi.

Hsippe

Oliko kellään hajonnut näistä öljynsuodattimen jalkaa?
Perheen -11 mallin Seat Leon alkoi vuotamaan jäähdytysnestettä alumiinisen öljynjäähdyttimen ja muovisen suodatinjalan välistä.
Ei muuta kuin tiivistesarjat marmorilta ja korjaamolle purkuun...
No sieltähän löytyi filtterijalasta murtunut o-rengasuran reuna jolloin tiiviste (paksu suorakaideprofiilinen o-rengas) ei pysy paikoillaan ja tietenkin vuoti seulana.
Mikä se tuollaisen kuituvahvisteisen muovista tehdyn osan itsestään rikkoo?
Onko VAG osannut tuohon sisäänrakentaa itsetuhomekanismin?

Hsippe

Kuvatus:


Uranreuna hassusti pettänyt sisäänpäin ja siis alumiinisen ö-jäähdyttimen vastainen pinta, lohkonpuoli OK.


tarzi

Täältä löytyy ehjä osa.. Uusi taitaa olla lähes 500e
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

TDiih

Saisikohan tuon pitämään vielä tiivisteliimalla ja/tai ja sopivalla 3D-printatulla palasella?
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Hsippe

Jep, uusi maksaisi marmorilla vaatimattomat 523â,¬. Tarvikkeena löytyy Saksasta noin 130â,¬ ja ebaysta ilmeisesti Kiinalaisia jotain 70â,¬ alkaen...
Tuossa jalassa on suodattinen ylipaine/ohitus venttiili joten ihan huonointa ei viitsisi laittaa.
Itse tilasin kotimaasta purku-osan kun piti nopeasti saada.

9987

Suurimmalla todennäköisyydellä materiaali / valmistusvika. Laita kuvaa maahantuojalle ja vaadi uusi osa paikalleen.

Hsippe

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 04.04.19 - klo:20:04
Suurimmalla todennäköisyydellä materiaali / valmistusvika. Laita kuvaa maahantuojalle ja vaadi uusi osa paikalleen.

ÖÖ, liki 10v vanha ja yli 300t rullattu taitaa tehtaan ja maahantuojan mielestä olla jo paaliin kypsä...  ;D

osmomn

Touran CAYC-koneella ei jaksa pitää lämpöjä puolivälissä normiajossa näillä keleillä, moottoritiellä ainoastaan. Onko tässä enemmän kuin yksi termostaatti mikä pitää vaihtaa?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: osmomn - 15.04.19 - klo:09:22
Touran CAYC-koneella ei jaksa pitää lämpöjä puolivälissä normiajossa näillä keleillä, moottoritiellä ainoastaan. Onko tässä enemmän kuin yksi termostaatti mikä pitää vaihtaa?
Onko DSG? Sille saattaa olla oma letkutermostaatti. Bensakoneessa 2008/1.4TSi 103kW BMY ainakin sellainen löytyy ja varaosanumero 1K0121113A. Kustantaa vajaa 60 rahaa tiskillä.

BMY-moottorissa on toki lohkolle ja kannelle omat termostaatit. Tiedä sitten, onko kaikissa TSi-moottoreissa vai ainoastaan kaksoisahdetuissa ??? TDi-moottoreissa tuskin noin.

osmomn

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.04.19 - klo:09:50
Onko DSG? Sille saattaa olla oma letkutermostaatti. Bensakoneessa 2008/1.4TSi 103kW BMY ainakin sellainen löytyy ja varaosanumero 1K0121113A. Kustantaa vajaa 60 rahaa tiskillä.

BMY-moottorissa on toki lohkolle ja kannelle omat termostaatit. Tiedä sitten, onko kaikissa TSi-moottoreissa vai ainoastaan kaksoisahdetuissa ??? TDi-moottoreissa tuskin noin.

Manuaaliloota. Eli kokeillaan normitermistaatin vaihdolla.

Lare111

Hankin sitten 2011 Passatin 1.6 TDI koneella ja 177tkm ajettuna. Aiemmasta pommista viisastuneena otin autokaupan lisäturvan vuodeksi.

Kulutus pyörinyt 4-4,5 litran paikkeilla ja yllätyin, miten pirteästi tuo kone kuitenkin jaksaa vääntää. Tankin polttoainepumppu viheltää ja edessä on jossain väljää, mutta nuo huomasin jo koeajolla ja myyjäliikkeen piikkiin korjataan ensi viikolla.

Hieman täristää liikkeelle lähtiessä ja isolla vaihteella ylämäkeen vedättäessä pientä jyrinää/tärinää. Monesti viimeinen sammutus on myös aika raju ja heilauttaa koko autoa. Alkaakohan kaksoismassa olla tiensä päässä? Tuon lisäturvan piikkiin voisi kyllä laittaa kaksoismassan ja kytkimen halvalla kuntoon.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

o.b.

Kaasu/sammutusläppä jos ei toimi kunnolla niin silloin saattaa moottori sammuessaan tärähtää jonkun verran. Ja onhan niitä tietty muitakin syitä. Vikakoodit luettu jo?

enraa

#253
Tervehdys kaikille

Olen jo pari kuukautta katsellut vaimolle uutta autoa, mutta viimeisen niitin autonvaihdolle antoi nykyisen auton vesipumpun (ja samalla jakopään) eilinen hajoaminen.

Työmatka on 35km suuntaansa, ja olen katsellut lukuisia eri 1.6 TDI moottorilla varustettuja autoja. Golf ja A3 on nyt ollut päällimmäisenä mielessä.

Kysynkin seuraavaa; kun tulevan auton mittarilukema on 150-180tkm välillä, katsoisitteko EA189 vai EA288 moottorisukupolven autoja?

Hankintahinnassa tulee 3000-4000â,¬ ero, mutta kompensoituuko se osittain esim. EA189 sukupolven EGR-vian yms. kanssa? Houkuttaisi ostaa halvempi, mutta tuntuu että uudemman sukupolven moottoreissa on lastentaudit pois, tai sitten niillä ei ole vielä ajettu tarpeeksi paljoa.

Edit; varustetaso 2008-2015 vuosimallin pikkuautoissa on suurinpiirtein sama, eikä varusteilla ole muutenkaan mitään väliä. Vain BT soittimen joutuisi vanhempaan laittamaan.

Mielipiteitä, ajatuksia?
Nyk: Audi R8, Tesla Model 3 Performance
Ex: Tiguan 5N, A4 B8, A3 8V, S4 B5, A6 C7, Caddy 2K

Tomppa_

Hei, onko normaalia, että  kytkinpoljin tuntuu vaihteen vaihdossa tärisevältä/karhealta. Parhaiten huomaa kun polkasee kytkinpolkimen pohjaan +2000rpm, paikallaan tätä ei tunne. Kylmällä koneella kuuluu tyhjäkäynnillä ihmeelistä rohinaa jostain päin moottoria. Auto on VW passat variant 1.6tdi -14 manuaalilootalla, ajettu 80000km.

Laku

Uusi käyttäjä ilmoittautuu, oliko niin että dpf poltto käynnissä kun tyhjäkäynti on lähemmäs 1000 rpm ? Ja flekti jää hetkeksi pyörimään auton sammuttamisen jälkeen.
Vw Caddy Maxi 1.6 TDI -12

jhm

Niinhän se on. Jotkut heittää lenkin kun huomaa että on poltto päällä ettei jää kesken. Itse en sitä harrasta,jatkaa polttoa taas sitten kun lähtee ajoon.
VW Transporter T5  84kw 2014

Turbokiisseli

Lainaus käyttäjältä: Tomppa_ - 06.10.19 - klo:21:21
Hei, onko normaalia, että  kytkinpoljin tuntuu vaihteen vaihdossa tärisevältä/karhealta. Parhaiten huomaa kun polkasee kytkinpolkimen pohjaan +2000rpm, paikallaan tätä ei tunne. Kylmällä koneella kuuluu tyhjäkäynnillä ihmeelistä rohinaa jostain päin moottoria. Auto on VW passat variant 1.6tdi -14 manuaalilootalla, ajettu 80000km.

Väittäisin, että ei. Mulla ei manuaalivaihteisessa Golfissa ainakaan ollut moista "ominaisuutta".
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

-Jupen Golf6 variant-

Lainaus käyttäjältä: Hsippe - 04.04.19 - klo:09:32
Kuvatus:


Uranreuna hassusti pettänyt sisäänpäin ja siis alumiinisen ö-jäähdyttimen vastainen pinta, lohkonpuoli OK.

Sama ongelma, paitsi että alkoi vuotamaan lohkon puolelta jäähdytysnestettä.

Käytetty alkuperäinen öljynsuodatinjalka on tulossa purkaamolta vähän ajetusta autosta, ja kasaan uusilla tiivisteillä.
Surkeeksi on mennyt kun täytyy kuituvahvistettua muovia käyttää, selkeesti suunnitteluvirhe, kanavan ja tiivisteuran reuna olisi pitänyt olla leveämpi.



Volkswagen Golf 6 variant 1.6TDI bluemotion 2010.   -Pakuna paras-

MiquelMonroe

Golf 1.6 TDI vm. 2014 alkanut hiuksenhienosti hukata jäähdytinnestettä. Vuotoja ei näy ulospäin.
Jakohihna ja vesipumppu vaihdettu toukokuun lopussa, 10 tkm sitten ja nyt auto hälytti jäähdytinnesteen määrästä.

Katselin, että näissä potentiaalisina kohteina vesivuodoille olisi vesipumppu, öljynsuodattimen jalka tai kansi. Vesipumppu kun on vaihdettu hiljattain, niin kumpi on todennäköisempi vikakohta, kansi vai ö-suodattimen jalka?

Kilu7

Aikoinaan Polo 1.6 tdi CR CAY -10 alkoi nesteet hävitä n.140tkm:n jälkeen. Syynä oli vuotava EGR. Pari kymppiä myöhemmin alkoi vesipumppu vuotamaan. Sitten nesteet pysyivät ja auto meni vaihtoon 300tkm:ä ajettuna. 75hv:stä oli piristetty 120hv:ksi ja mikään paikka ei hajonnut sen takia.

jhm

Pari ollut noita 1.6 tdi cayc moottoriversiolla.Octavia vm. 2010  oli mulla ajossa kilometrivälillä 40tkm-271 tkm.Pari egrrää meni ja kerran paine-eroanturi samasta helkkarin egr systeemistä.

Yeti 1.6 tdi vm.2013 oli kilometrivälillä 60 tkm-291 tkm.Tuosta meni egr venttiili vajaa 1000 km päästöhuijauspäivityksen jälkeen.Tais olla jotain 220 tkm mittarissa tuolloin,meni tuo remontti goodwilliin kun oli merkkarilla huollettu ajallaan.

Ei muita probleemia noissa moottorin osalta,huollot aina merkkarilla ja longlife ohjelman mukaan.
Nykyinen kulkine eri moottoriversiolla,mittarissa nyt  jotain 127 tkm.Ostaessa keväällä oli 114 tkm,toistaiseksi ei muuta kuin ajoa...
VW Transporter T5  84kw 2014

Lare111

Nyt on varattu aika ohjelmointiin omalle B7 Passatille. Itse ajanut tällä 176tkm -> 236tkm ja jospa tähän huristelisi 300tkm mittariin. Tehokkaampaa autoa tekisi mieli, mutta ei viitsi vaihtaa, kun juuri ostin purkuautosta paremman soittimen navilla ja kosketusnäytöllä, uudet vanteet uusilla kesärenkailla ja tein jarruremontin eteen.

Luotto on kova siihen, että 1.6 TDI kone kestää ohjelmoitunakin pitkään. Oma yksilö on säästynyt 30tkm LL-öljynvaihtoväleistä sentään. Itse vaihdan öljyt ja öljynsuodattimen 10tkm välein ja loput suodattimet 20tkm välein. Lisäksi vaihteiston öljyt vaihdettu 200tkm kohdalla alkuperäisillä VW:n öljyillä. Ehkä suurin huoli on kiinteä vauhtipyörä ja alkuperäinen kytkin, mutta ohjelmoinnissa luvattiin ottaa ne huomioon. Custom softaa tulee ja joku 135hp ja 290nm tavoitteena.

EGR vaihdettiin 177tkm kohdalla Finntakuun piikkiin ja vuotta myöhemmin uudestaan VW:n varaosatakuun piikkiin, kun kuumalla kelillä oli pientä epäröintiä. Suuttimet yhä käsittääkseni alkuperäiset. Kestoa tuskin ainakaan huonontaa se, että joka syksy vaihdan polttoainesuodattimen ja heitän samalla suuttimien puhdistusaineet suodatinkoteloon. 90tkm vaihtoväli suodattimelle on melko järjetön.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy