Kokemuksia TDI 1.6 CR koneesta

Aloittaja jalkkis, 16.07.12 - klo:19:24

« edellinen - seuraava »

jalkkis

Tälle pikkudisukalle ei taida olla vielä omaa osiota täällä Moottori ja voimansiirto-osiossa? Skoda-puolella on keskustelunsa mutta avaanpa nyt tälle oman.

Modet voisi siirtää 1.8TSI-ketjusta diisselilopinät vaikka tänne mutta tartunpa vielä Ishvanin kommenttiin:

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 16.07.12 - klo:17:36
...Alakierrosvääntöhän on todella olematon. Karkealla käytöksellä tarkoitan sitä jyrinää jonka tuntee munaskuihin asti kun kone ei tiedä mitä tekisi matalilla kierroksilla ennen kuin saa hieman kierroksia alle ja ahtoja peliin. Samoin tuo puutuminen heti reilussa kolmessa tonnissa. Kone enään vain käy, eikä mitään tapahdu. ( samankaltainen on myös tuo Volvolla myynnissä oleva D3, jossa tuo vetoalue on äärimmäisen kapea alhaisella kierrosluvulla olevan huipputehon vuoksi ). Tuo 1.6TDI voisi toimia ja varmaan toimiikiin hyvin vaikkapa Polon kokoisessa autossa, jossa sille ei ole laitettu liikaa massaa liikuteltavaksi.

Toinen asia mihin kiinnitin huoomiota oli kulutus tuossa alla olleessa Pasuunassa. Kulutus kiikkui minun ajollani siinä reilussa 5 litrassa. Maantiellä meni muistaakseni alle 5 litran. Oma Volvo menee keskimäärin reiluun 6 litraan satasella sekalaisessa. Maantiellä killutaan parhaimmillaan samoissa lukemissa Pasuunan kanssa vaikka painoa ja tehoakin on enemmän. Mihin siis pienen dieselin paremmuus perustuu muuhun kuin hintaan, kun se on kuitenkin paljon laiskempi sekä kuluttaa lähes sen minkä isompikin ?.

Tuosta kulutuksesta. Minulla keskikulutus viimeiseltä 9tkm:ltä on hitusen vajaat 6 litraa. Paha mennä vertaamaan mihinkään muuhun kuin omaan ajoon mutta nuo kilsat on ajettu 80%:sti pk-seudulla kehä3:n sisällä. Onko se paljon tai vähän, en osaa sanoa, enkä osaa arvioida paljonko vaikkapa 140hv CR TDI kuluttaisi enemmän. Itsekin uskon, että tämä kone ei ole optimaalisimmillaan Passatin keulalla. Sinällään resurssit riittävät auton kuljettamiseen mutta teho/taloudellisuus suhde ei ole paras mahdollinen. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö se toimisi käyttömoottorina myös Passatissa. Vähän sama juttu kuin 122 hv TSI:n kanssa. Toimiihan sekin Passatissa mutta...

Eli paremmuus on pienemmässä hankintahinnassa, käyttokuluissa (vakuutukset, käyttövoimavero) ja aavistuksen pienemmässä kulutuksessa.

Jos tähän koneeseen saa jossain vaiheessa softan, jolla tehot saadaan 125-130hv/300-350nm tasolle ja vähän enempi eloa alakierroksille, mihin tarvitaan 140hv TDI:tä?

jni

Minä olen erittäinen tyytyväinen koneeseen Superbissa.

Tehoa ja vääntöä on omaan tarpeeseeni riittävästi. Keskikulutus on pyörinyt 4,3 - 4,6 l/100 km kantturoissa viimeiset 30 000 km. Oma ajoni on tosin pääasiassa maantieajoa 100 km/h ja 80 km/h rajoitusalueella. Tasaisella 80 km/h nopeusrajoitetulla tiellä pääseen todellista nopeutta 84 km/h ajamalla parhammillaan 3,6 l/100km keskikulutukseen.

Toki, jos polkee lisää syöttöä, nousee kulutus. Saatikka jos ajaa moottooritienopeuksia, mutta polttoaineesta se teho viimekädessä lähtee.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Ouzi

Mulla kohta 43 tkm ajoa ja hyvin toimii ja tykännyt olen. Ajan paljon nurkka ajoa kehä3 sisällä niin n.6 litraa on ollut keskikulutus. Edelliseen ajokkiini verrattuna golf vi tsi 90kw dsg niin eihän tämä
Niin suorituskykyinen ole mutta mukava käytännön ajossa esim dsg toimii rauhallisemmin tämän vääntävämmän koneen kanssa. Tosin kävin viimeviikolla ajamassa superbia 140 tdi dsg niin aika paljon hiljaisempi on tuo isompi kone eikä niin karhea käyntinen traktori kuin tämä vaikka cr koneita molemmat ovatkin. Tykkäsi myös enemmän kierroksista  :)

Ocu_P

Itse en ymmärrä sitä, miksi useimmissa malleissa 1.6 tdi on M5 ja 2.0 tdi M6. Omassa ajossani kuutosvaihteen puute olisi merkittävä haitta ja veisi oletettavasti osan kulutushyödystä. Tämä puoltaisi dsg:tä 1.6 tdi:n yhteyteen. Olen päässyt 2.0 tdi CR:lläni aika lähelle tässä esilletuotuja 1.6 tdi:n lukemia. Varmasti pätevä peruskone tuo 1.6 tdi:kin, vaikka manuaaliocujen osalta oli itselläni helppo päätyä isompaan vaihtoehtoon.

Ouzi

Dsg hyvä valinta varsinkin pikku bensa ja diesel koneille. Helpottaa huomattavasti ajoa ja ajo tuntuu vaivattoman helpolta vaikka onkin kyse pikkukoneista. Auto tuntuu voimakkaammalta kuin manuaali.

jni

^^Minulle on ihan sama, onko manuaalissa vaihteita 5 tai 6. Mielummin viisi, jolloin niitä voi käyttää sujuvammin. Kuusilovisesta on omassa käytössä kokemuksia 2.0 FSI -Octaviassa ja siinä ainakin oli kaksi pykälää liikaa. Neljälläkin olisi pelannut OK.

Se miksi 1.6 TDI:ssa on viisi vaihdetta, juontaa juurensa päästömittauksen normista, jossa käytetään (käytettiin?) viittä alinta vaihdetta riippumatta siitä, montako lootasta löytyy.

Ja se viitonen on aivan yhtä pitkä, kuin kuusilovisen kuutonen, joten sillä ei ole mitään vaikutusta kulutukseen.

Edit: ja mielestäni on vain etu, ettei DSG:ta ole nykyisessä kulkineessa  :) (Edellinen auto oli Superb 2.0 TDI PD DSG)
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Ocu_P

Näin on. Olen ajanut Ocu 1.6 tdi:n sekä manuaalina että automaattina ja nykyistä hankkiessani vain automaatti oli harkinnassa. Tuntui paljon manuaalia kulkevammalta. Päädyin kuitenkin 2.0 tdi manuaaliin; osin dsg-ongelmien välttämiseksi.

Taky

Lainaus käyttäjältä: jni - 16.07.12 - klo:19:32
Minä olen erittäinen tyytyväinen koneeseen Superbissa.
Keskikulutus on pyörinyt 4,3 - 4,6 l/100 km kantturoissa viimeiset 30 000 km. Oma ajoni on tosin pääasiassa maantieajoa 100 km/h ja 80 km/h rajoitusalueella.

Vähällä sinulla menee. :P

Manuaali laatikkoisessa vm.2010 Octaviassa 145 000 km matkalta kulutus...

http://tankkaus.com/cars/public_graph/36525/2012/2011/3

... kokolailla tasan 5l/100km jossa KAIKKI ajot ko km matkalta.

80% maantie/motaria, loppu kaupunkia.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Ouzi

Offtopic superbissa dsg6 niin tasan oli saman verran kierroksia kun tässä dsg7 eli 100 mittarissa niin 1900 rundii.

Erkka

Kilometrejä kertynyt Polo 1.6 TDI 66 KW BlueMotion Technologyyn 39000 km. Keskikulutus viimeiseltä vuodelta 3.88 litraa. Maantieajoa 90 % ja kaupunkipyöritystä 10 %. Keskikulutus laskettu tankkauksista. Vaihdekeppiä tulee vispattua.
Kaikinpuolin olen ollut tyytyväinen 1.6 TDI moottoriin. Hyvin kuljettaa Poloista kaikissa olosuhteissa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Taky

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 16.07.12 - klo:23:20
Kaikinpuolin olen ollut tyytyväinen 1.6 TDI moottoriin. Hyvin kuljettaa Poloista kaikissa olosuhteissa.

Samoin Octaviaan asennettuna 77 kw:tä tyytyväinen olen, jaksoi reilun tonnin painosta asuntovaunuakin vetää ihan siedettävästi.
Toiminut ilman mitään ongelmaa - normi huollot ja siinä se.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Laars

Octaviassa minulla keskikulutus näyttänyt kokoajan luokkaa 5,6-5,8l mikä on mielestäni kyllä aika paljon. Tämä sisältää kehä 3 sisäajoa pääasiassa ja moottoritieajoa. Toki myös vakiosta poikkeava rengastus ja pyöräteline katolla tekevät varmaan vaikutuksensa.

Mitä tehoihin tulee niin oma tuntemus on juuri kuten tuo ylhäällä oleva lainaus. Liian alhaisilla kierroksilla ei tapahdu mitään ja liian ylös on aivan turha kierrättää. Joskin siinä välissä tehoa on ihan kohtuulisesti päivittäisajoon. Hieman liikaa saa polkimella kyllä ajoittain seisoa, että pysyy virrassa mukana, tämäkin tietysti näkyy kulutuslukemissa. Olen aika varma, että 2.0l koneella kulutus ei käytössäni nousisi merkittävästi jos yhtään.

-ah-

Lainaus käyttäjältä: Taky - 16.07.12 - klo:20:48

... kokolailla tasan 5l/100km jossa KAIKKI ajot ko km matkalta.


Tuollainen 5l/100km oli Altea XL:ssäkin keskikulutus omissa ajoissani. Kulutuslukema vaihteli paljon käytettävän nopeuden mukaan; 80km/h-alueella kulutus oli 4l/100km, kun motarilla kulutus nousi jopa reiluun 6l/100km. Esim. Hämeenlinnaan motaria ajaessa kulutus saattoi olla 6,1, kun takaisin ajaessa motarin viereistä maantietä 4,1.

SamKoo

Golffin keulilla ja manuaalivaihteilla menty nyt reilu 2tkm 4.5l/100km. Maltillinen rengaskoon kasvattaminen 195/65 -> 205/50 nostattaa varmasti hiukan kulutusta mutta uskon että alle 5 lukemista vielä puhutaan.

Volvo XC60 R-Design -12

mika karvajalka

Neliveto ocu 1.6TDI kuusivaihteinen manuaali korotetulla maavaralla todelinen kulutus tasan 6 litraa. Suuri osa ajosta 20km pätkäajoa. Verrattuna samanlaiseen ocuun 1.9Tdi moottorilla 1.6TDI näyttäisi olevan kylmäkulutukseltaan hieman janoisempi kun nopeus 100km/h heti alusta lähtien.
Puhtaasti matka-ajossa enimmäkseen 100km/h nopeudella kulutus 5.0-5.5 litraa.

SamKoo

Moottorin luonteesta liikkeellelähdössä: Itsellä 1500km asti paikaltaan lähdöt olivat pehmeän jouheita ja moottorin käyntiääni oli normaali. Tämän 1500km jälkeen tuli moottoriin "uusi luonne" mikä tulee esille juurikin paikaltaan lähdöissä. Moottorin käyntiääni lähdöissä on karkea ja rouskuttava niinkuin joku vanha isompi dieselmoottori joka lyödään kylmänä tulille (tekee saman kylmänä ja lämpimänä). Ajettu nyt 4500km ja viimeisen 1000km aikana ei ole tehnyt tätä enää joka kerta, useimmiten kuitenkin. Huollossa käytätin autoa 2000km paikkeilla ja siellä ei todettu mitään ongelmia, ns. ominaisuus kyllä huomattiin ja todettiin perusjuttu että tule uudellen jos pahenee..

Onko tämä kyseinen ns. ominaisuus muille tuttua?
Volvo XC60 R-Design -12

Erkka

Eipä ole 1.6 TDI Polo (2011) em. ääniä pitänyt. Mielestäni sivistynyt käyntiääni on ollut uudesta asti, eikä ole tuosta 40 t/km aikana mihinkään muuttunut.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

mika karvajalka

Lainaus käyttäjältä: mika karvajalka - 17.07.12 - klo:12:07
Neliveto ocu 1.6TDI kuusivaihteinen manuaali korotetulla maavaralla todelinen kulutus tasan 6 litraa. Suuri osa ajosta 20km pätkäajoa. Verrattuna samanlaiseen ocuun 1.9Tdi moottorilla 1.6TDI näyttäisi olevan kylmäkulutukseltaan hieman janoisempi kun nopeus 100km/h heti alusta lähtien.
Puhtaasti matka-ajossa enimmäkseen 100km/h nopeudella kulutus 5.0-5.5 litraa.

Unohdin talven tuossa matka-ajon kulutuksessa. Lähempänä 6 litraa tuolloin kulutus. Ja lähemmäs 100 km pitää ajaa kesällä että pääsee noihin kesän kulutuslukemiin. Lyhemmillä matkoilla keskikulutus heittelee paljon vaikka sama ajonopeus ja ajoreitti.

SamKoo

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 19.08.12 - klo:15:45
Eipä ole 1.6 TDI Polo (2011) em. ääniä pitänyt. Mielestäni sivistynyt käyntiääni on ollut uudesta asti, eikä ole tuosta 40 t/km aikana mihinkään muuttunut.

Kävin kanssa kokeilemassa toista kyseisellä moottorilla enkä todennut kyseistä ominaisuutta mikä omassani on. Täytyypi varailla uutta aikaa pajalle jos siihen jokin loitsu auttaisi. Tuntuu välillä siltä että itsellä täytyy olla mahdollinen vian aiheuttaja huoltoon viedessä hyvin selvillä että saataisiin jotakin konkreettista aikaiseksi.
Volvo XC60 R-Design -12

heifetz

95% reipasta maantie/motariajoa kulutus 5.4-5.6l välillä. Ihan jees lukemat näin isolle autolle.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Sam76

Kommentoidaanpa myös... Täällä kokemuksia 10kk ja 26tkm pikkulohkosta passatin nokalla. Keskikulutus n. 5 litraa kaikesta ajosta. pitkällä matkalla alle satasta ajaen putoaa alle neljän litran. Passatissa vaihteita manuaalissa kuusi ja kutosella ei tehdä ihmeitä alle satasen nopeudessa. Nelosella pääsee kyllä ihan riittävän hyvin ohi tälläkin. Viritykseen on menossa, kunhan 30tkm huolto on tehty. Nythän näihin saa jo ohjelmia OBD-portin kautta... Lupauksena passattiin + 40hv ja +60Nm lähes kaikilla. Eniten harmia on alle 1500 rpm tehottomuudesta, johon kyllä yleensä viri on tuonut piristystä. Toivottavasti tähänkin... Erona meikäläisen edelliseen 1.9 pumpparikoneiseen on n. 0,5 litran kulutuksen lasku.
Superb  09/10

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Sam76 - 20.08.12 - klo:19:24
Viritykseen on menossa, kunhan 30tkm huolto on tehty. Nythän näihin saa jo ohjelmia OBD-portin kautta... Lupauksena passattiin + 40hv ja +60Nm lähes kaikilla. Eniten harmia on alle 1500 rpm tehottomuudesta, johon kyllä yleensä viri on tuonut piristystä. Toivottavasti tähänkin... Erona meikäläisen edelliseen 1.9 pumpparikoneiseen on n. 0,5 litran kulutuksen lasku.
Tiedäthän ettei autossa  ole takuuta virittelyn jälkeen?

turporiisseli

Ohjelmointi onnistuu obd-portista sen jälkeen kun ECU-on avattu ja lukitus poistettu. Voimaa tulee kuulemma n. 1700 kierroksesta ylöspäin komeasti, ei kuulemma persdyno erota juurikaan 2.0 cr tdi:stä.

Sam76

Ei tarvi enää avata ohjainalaitetta vaan menee suoraan OBD-portista. Näin mulle on ainakin väitetty, totuus selviää kun se tehdään huollon jälkeen...
Superb  09/10

Kale

Kuinkas paljon tuollainen ohjelmointi kustantaa? 2-litrainen on sen 4-5000 tonnia kalliimpi ostettuna mutta luultavasti siitä saa myös myydessä tonnin tai pari enempi.

Noista 1.6:sta dieseleistä on itselle jäänyt se kuva että menevät pienellä pienemmissä vauhdeissa mutta moottoritiellä 2-litrainen kuluttaa jopa vähemmän. Kokemusta samasta matkasta eri autoilla: passat 1.6tdi cr, skoda octavia 2.0 cr, golf variant 2.0 pd, ford c-max 1.6 ja mondeo 1.6. Samalla matkalla noista autoista 2-litraiset syö vähiten ja 1.6:t tulee sen 0.5-1.0 litraa perässä. 1.6 diesel riittää kyllä kuljettamaan passattia ja mondeotakin ihan riittävästi mutta kulutus on kyllä yllättänyt.

Ocu_P

Lainaus käyttäjältä: Kale - 21.08.12 - klo:16:42
mutta moottoritiellä 2-litrainen kuluttaa jopa vähemmän.

Tuota on tullut täällä omien kokemusten perusteella toiseltua moneen kertaan. Todella tyytyväinen 2.0 TDI CR M6 voimalinjaan; noin tavallisen käyttöauton koneena.

VAGFahrer

Tervehdys kohtalotovereille,
reilu 30tkm 1.6d slowmotionilla takana. Ihmeissäni olen lukenut näitä teidän kulutuskertomuksia. Tuntuu siltä, että joko auton on ostanut taloudellisuusajon taiturit tai sitten omassani on jotakin vikaa, koska kulutuslukemani ovat aivan eri luokissa. En tiedä kaunisteletteko lukemia, mutta tässä omia tankkaus kulutuksia:
kesämatka-ajo n. 5.5 l
kesäkaupunkiajo n. 6.5-7 l
talvimatka-ajo n.  5.8 l
talvikaupunkiajo n. 7.7-8.2 l

Tuossa karkeat arviot, mutta talvella ei lyhyessä kaupunkiajossa tulee yhtään alle 7.5 litran/100km tankkausta. Renkaina ensiasennus continental- kitkat

En ole ollut auton kulkuun tyytyväinen koko omistusaikana. Alavääntö on aivan olematon, hidasteissa joutuu talvella pahimmillaan vaihtamaan ykköselle ettei auto sammu. Välitykset ovat täysin sopimattomat normaali autoiluun.  Ykkönen on liian lyhyt, kakkonen liian pitkä, kolmonen taas lyhyt ja nelosella ei jaksa vetää kuin lievään alamäkeen. Tuo siis kaupunkiajossa.

Matka-ajossa auton tehottomuutta ja välitysten toimimattomuutta ei vakionopeudensäädin päällä vitosella ajettaessa huomaa. Samoin sama voimattomuus on tallella vaikka laittaa peräkärryn perään eli jotakin vastinetta 250 nm väännölle on olemassa.

Minusta hyvä moottori on pilattu välityksillä ja päästökikkailuilla. Odotankin nyt oikeasti kokemuksia ensimmäisiltä rohkeilta, jotka ovat piristäneet auton 140 hv ja 300 nm arvoihin!

Tontzaaa

^Vagfahrer

Noi sun kulutus lukemat kuulostaa melko oudolta. Mikä auto kyseessä ja onko auto vai man? Itse omistaj Skoda Octavia 2.0tdi dsg 2005 ja sekin syö vähemmän dieseliä kesäsin kun tuo sinun 1.6. Tämä n. 5tkm kokemuksella, kesällä ostettu auto käytettynä n. 120tkm mittarissa, ja minulla ei todellakaan varsinkaan kaupunki ajossa ole kevyt kaasujalka.
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 2005

wolf6

Minulla kokemuksia nyt reilun 26000km:n matkalta.
Tyytyväinen olen ollut kulutukseen joka on kesällä sekalaisessa ajossa ollut 4.2-4.5 l/100km ja rauhallisessa matkaajossa pääsee 3.8-3.9 l/100km lukemiin.
Jos vauhti nousee yli sataseen niin kulutuskin nousee 5l/100km ja ylikin.

Talvella menee litra enempi ja siihen vielä toinenkin litra kun ottaa eberin laskuihin mukaan.

Eihän tässä koneessa ole yhtään ylimääräistä tehoa,mutta kyllä tälläkin pärjää ;)
A3 Premium

Ouzi

Motaria kun ajaa mittarin mukaan vakkarilla 130 niin 5,2 kulutus.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy