Skoda Yetin keskikulutus

Aloittaja Erkka, 16.01.10 - klo:13:08

« edellinen - seuraava »

AQ3

Täytyypä minunkin laittaa Greenlinen kulutuksesta tietoa jakoon.
Minulla on nyt ajettu n. 8000 km toukokuun alusta. Keskikulutus 4,89 l/100 km tankkaus.com:n mukaan uudesta lähtien.  Ajotietokone näyttää 0,2 l todellista pienempää lukemaa. Matkamittari on GPS:n mukaan erittäin tarkka.
Kulutus on sama kuin Octavia 1.6 TDI:llä, joka oli minulla aiemmin. Yetissä moottori on kehittynyt hyvään suuntaan kun alakierroksilla moottori toimii paremmin. Liikkellelähtö on helpompaa ja pienillä kierroksilla ajaminen sujuu paremmin. Näin kulutuskin putoaa. Start/stop toimii hyvin, suosittelen kaikkiin autoihin vakiovarusteeksi.
A4 Avant 140 kW TFSI MHEV -19

Viski

Et sattunut, Ekocar, olemaan eilen aamusta Kehä III:lla liikenteessä?  ::)

AQ3

Viski: En ollut, itäisessä suomessa tulee liikuttua enimmäkseen.
A4 Avant 140 kW TFSI MHEV -19

Viski

Mjoo, ajattelin vaan kun valkoisen Greenlinen kanssa ajelin vähän matkaa.  ;)

-ruoska-

Viimeisin tankkaus, keskikulutus 6.13 tankillisella. Ei paha.  8)
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

tibis

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 21.08.11 - klo:14:41
Viimeisin tankkaus, keskikulutus 6.13 tankillisella. Ei paha.  8)

Perhana, mulla tuli 6.19 tankillisella.  :) Ajo-matka on melkein sama kuin muut tankkit. Työ matkat.

tibis

No huhu, että sää voi muuttu kulutusta. Ero ollut jopa 1,5L  :-\
keskikulutus tankkilinen ollut nyt semmoinen 6,2.. nyt se on jo 6,6... iiik. Aika paha,
no ei, mutta outo

vasara

Lainaus käyttäjältä: tibis - 11.10.11 - klo:15:14
keskikulutus tankkilinen ollut nyt semmoinen 6,2.. nyt se on jo 6,6... iiik. Aika paha,
no ei, mutta outo
Renkaiden paineet pienentyneet ilmojen kylmettyä?

tibis

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 11.10.11 - klo:16:15
Renkaiden paineet pienentyneet ilmojen kylmettyä?

ei ole kyllä tullut renkaanpaine varoitus ääni.. Tai mitä se nyt sanotan..  :)
mutta täytyy käydä tarkistaa

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tibis - 11.10.11 - klo:21:20
ei ole kyllä tullut renkaanpaine varoitus ääni.. Tai mitä se nyt sanotan..  :)
mutta täytyy käydä tarkistaa

TPM ei hälytä jos kaikki renkaat vajoaa tasaisesti.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.10.11 - klo:22:09
TPM ei hälytä jos kaikki renkaat vajoaa tasaisesti.

Uskaltaisin olla tästä eri mieltä, koska hälytyksen saa aikaan esim renkaiden vaihdolla vaikka kaikkiin renkaisiin tulee tasaisesti sama paine. Eli systeemi katsoo tilannetta edelliseen kalibrointiin nähden, ei muihin renkaisiin verrattuna.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 11.10.11 - klo:22:58
Uskaltaisin olla tästä eri mieltä, koska hälytyksen saa aikaan esim renkaiden vaihdolla vaikka kaikkiin renkaisiin tulee tasaisesti sama paine. Eli systeemi katsoo tilannetta edelliseen kalibrointiin nähden, ei muihin renkaisiin verrattuna.

Ei mulla Yeti alkanut piippailemaan renkaiden vaihdossa vaikka ihan tarkoituksella jätin kalibroimatta systeemin, järjestelmähän seuraa pyörimisnopeuksien eroja ja eihän niitä eroja tule jos joka renkaassa on samat paineet vaikka ne olisikin väärät. En tiedä sitten kuinka se reagoi jos uudet renkaat on huomattavasti eri kokoiset.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: tibis - 11.10.11 - klo:15:14
no ei, mutta outo
Miten voi olla? Eikös sulla ollut webastokin/eber? Mulla on varmaan litralla tippunut kulutus nyt kun ei tarvitse huudattaa ilmastointia.
Kyllä nyt on ennen pakkasia pienimmän mahdollisen kulutuksen kelit, syy löytynee jostain muualta. Kokeilepa laittaa eberiä käyntiin, mulla on ollut jo viikon lohkolämmitinkin käytössä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tibis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 12.10.11 - klo:06:20
Miten voi olla? Eikös sulla ollut webastokin/eber? Mulla on varmaan litralla tippunut kulutus nyt kun ei tarvitse huudattaa ilmastointia.
Kyllä nyt on ennen pakkasia pienimmän mahdollisen kulutuksen kelit, syy löytynee jostain muualta. Kokeilepa laittaa eberiä käyntiin, mulla on ollut jo viikon lohkolämmitinkin käytössä.

On webasto ollut päällä jo melkein joka toinen päivä  :)

vasara

Lainaus käyttäjältä: tibis - 12.10.11 - klo:08:29
On webasto ollut päällä jo melkein joka toinen päivä  :)
Webasto kuluttaa polttoainetta 0,4-0,6 litraa tunnissa => kasvanut keskikulutuksesi.
Vaikka esilämmitetty moottori kuluttaakin alkumatkasta hieman vähemmän, niin se ei kuittaa webaston kuluttamaa määrää.
Ko. asiasta oli Autobildissa testi viime joulukuussa.. polttoainelämmitin lisäsi keskikulutusta 1,4 bensiinimoottorissa n. 2 desiä. Lämmitysaika oli 20 min. ja autona oli VW Golf.
Etenkin hiilivety- ja häkä-päästöt pienenivät testissä esilämmityksellä merkittävästi.. co2 päästö kulutuksen kasvun myötä tietysti nousi.

tibis

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.10.11 - klo:09:40
Webasto kuluttaa polttoainetta 0,4-0,6 litraa tunnissa => kasvanut keskikulutuksesi.
Vaikka esilämmitetty moottori kuluttaakin alkumatkasta hieman vähemmän, niin se ei kuittaa webaston kuluttamaa määrää.
Ko. asiasta oli Autobildissa testi viime joulukuussa.. polttoainelämmitin lisäsi keskikulutusta 1,4 bensiinimoottorissa n. 2 desiä. Lämmitysaika oli 20 min. ja autona oli VW Golf.
Etenkin hiilivety- ja häkä-päästöt pienenivät testissä esilämmityksellä merkittävästi.. co2 päästö kulutuksen kasvun myötä tietysti nousi.

Juu näin on  :)

vkjoki

Polttoainetoimisen lämmittimen (Ebersprächer, Webasto) aiheuttama lisäkulutus ei näy ajotietokoneen kulutuslukemassa, joten jos kulutuksen nousuhavainto perustuu ajotietokoneeseen, lämmitin ei selitä havaintoa. Tankkauksesta lasketussa kulutuksessa lämmittimen aiheuttama lisäkulutus tietenkin näkyy.

Jos tietää ajotietokoneen kulutusnäytön virheen, voi lisälämmittimen aiheuttaman kulutuslisän arvioida vertaamalla usean peräkkäisen tankkauksen jaksolta, kuinka paljon suurempi kulutuslukema saadaan tankkauksista kuin ajotietokoneesta. Minulla viime talvena lisälämmitin nosti kulutusta keskimäärin 0,2 l / 100 km (ajettu 10 000 km).

Yksittäisen lisälämmittimen käyttökerran kulutuksen olen laskenut niin, että olen arvioinut lämmittimen käynnistyksen vievän polttoainetta 0,1 l ja sitten kunkin 10 minuutin käytön 0,1 l. Siten 20 minuutin käyttö kuluttaa polttoainetta 0,1 + 2 x 0,1 l = 0,3 l.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.10.11 - klo:23:02
Ei mulla Yeti alkanut piippailemaan renkaiden vaihdossa vaikka ihan tarkoituksella jätin kalibroimatta systeemin, järjestelmähän seuraa pyörimisnopeuksien eroja ja eihän niitä eroja tule jos joka renkaassa on samat paineet vaikka ne olisikin väärät. En tiedä sitten kuinka se reagoi jos uudet renkaat on huomattavasti eri kokoiset.

Minäpäs kyllä olen saanut renkaiden vaihdolla tuon aikaan (tosin CC:ssä, mutta eiköhän Yetissä sama koodi ole) kun unohdin kalibroida. Talvirenkaat eri kokoiset kuin kesärenkaat. Eli olen edelleen sitä mieltä että kaikkien renkaiden tasainen riittävä paineen lasku myös laukaisee hälytyksen.
En väitä etteikö järjestelmä vertaisi myös nopeuseroja renkaiden välillä kun en ole sitä ollut suunnittemassa, mutta ihan turhaa se olisi, koska tyhjenevän renkaan huomaa myös vertaamalla kalibroitua oman renkaan aikaisempaa tietoa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Kapa

LainaaYksittäisen lisälämmittimen käyttökerran kulutuksen olen laskenut niin, että olen arvioinut lämmittimen käynnistyksen vievän polttoainetta 0,1 l ja sitten kunkin 10 minuutin käytön 0,1 l. Siten 20 minuutin käyttö kuluttaa polttoainetta 0,1 + 2 x 0,1 l = 0,3 l.

Perustele tuo! Minkalainen horo sitten lieneekään autossasi, mutta uskomattomalta tuntuu, että käynnistys desin vie. Kas kun ei ole lämmittimesi räjähtänyt, jos kaikki kerralla syttyy?

vkjoki

^ Ei toki käynnistyminen vie desiä. Mutta kun "kuuma" lämmitin vie desin kymmenessä minuutissa, kuluttaa -20 - - 30 -asteisen lämmittimen käynnistäminen ja ensimmäinen kymmenminuuttinen varmasti paljon enemmän - kaikilla polttomoottoreilla.

Siis tuo oli KAAVA, jolla arvioin kulutuksen eikä kuvaus polttomoottorin toiminnasta. Tuolla kaavalla olen saanut eri tavalla mitatut kulutuslukemat täsmäämään hyvin. Mutta kaavan voi pukea myös tällaiseen muotoon (jotta vältetään lämmittimen räjähdys käynnistyshetkellä - ja tosi kalliiksikin tulee uusia konehuone aina Webaston käytön jälkeen):

"Ensimmäinen 10 minuuttia lämmittimen pakkaskäynnistyksen jälkeen kuluttaa 0,2 l ja sen jälkeen 0,1 l kutakin 10-minuuttista kohden".

Vielä hienosyisemmäksikin tuon kaavan voisi laatia ja antaa useammallekin 10-minuuttiselle erilaisia kertoimia, mutta monimutkaista kaavaa on sitten jo hankala käyttää. Siinä sitten räjähtävät sekä lämmitin että aivot.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

tibis

On se outo mutta hieno juttu ku pistää talvinakkit alle niin kulutus tippu melkein 1L keskikuulutus. Matka on sama  :)

-ruoska-

Täälläkin kotiintulomatkalla uusi ennätys, 4.8l/100km  8)
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

tibis

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 17.11.11 - klo:18:42

Cool  8)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 17.11.11 - klo:18:42

Ei paha!  ;D Itse en koskaan tainnut päästä alle 5.0 kulutuksen (siis tietokoneen mukaan). Parhaat tulokset tulee aina kun on nastarenkaat ja lämmin sää.

tibis

Jeee tänään koti-työpaikka uusi ennätys 4,9 L/100km. 8)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: tibis - 22.11.11 - klo:11:12
Jeee tänään koti-työpaikka uusi ennätys 4,9 L/100km. 8)

Joku on vissiin tarttunut tuohon tulokseesi haasteena, sillä tänään näin mustan Yetin Kehä ykkösellä hissuttelemassa sisäkaistaa kuuttakymppiä 80 alueella, varmaan bensankulutusennätys mielessään?  ;)

tet

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 12.10.11 - klo:19:48
Minäpäs kyllä olen saanut renkaiden vaihdolla tuon aikaan (tosin CC:ssä, mutta eiköhän Yetissä sama koodi ole) kun unohdin kalibroida. Talvirenkaat eri kokoiset kuin kesärenkaat. Eli olen edelleen sitä mieltä että kaikkien renkaiden tasainen riittävä paineen lasku myös laukaisee hälytyksen.
En väitä etteikö järjestelmä vertaisi myös nopeuseroja renkaiden välillä kun en ole sitä ollut suunnittemassa, mutta ihan turhaa se olisi, koska tyhjenevän renkaan huomaa myös vertaamalla kalibroitua oman renkaan aikaisempaa tietoa.

Mihinkäs se sitä vertailua sinun mielestäsi tekee? ??? Meinaatko että se vertailee renkaiden nopeutta moottorin kierroslukuun tietyllä vaihteella? Tämä olisi teoriassa mahdollista, mutta ABS-kontrolleri tarvitsisi siihen tiedon sekä käytettävästä vaihteesta että moottorin kierrosluvusta. Automaatissa vaihdetieto on saatavissa väylältä, mutta onko manuaalissa?

edit: Eihän se toimisi noinkaan kun tuossa väitin, kun tarkemmin ajattelee. ABS-anturien pulssejahan tulee kierrosluvun mukaan tietty määrä riippumatta siitä mikä on renkaan kehä. Ainoa mahdollisuus verrata edellistä ja nykyistä rengasta olisi silloin, jos olisi käytettävissä auton todellinen nopeustieto esim. GPS-laitteistosta. Eli tuo väittämäsi ei voi mitenkään pitää paikkaansa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.11.11 - klo:12:57
Mihinkäs se sitä vertailua sinun mielestäsi tekee? ??? Meinaatko että se vertailee renkaiden nopeutta moottorin kierroslukuun tietyllä vaihteella? Tämä olisi teoriassa mahdollista, mutta ABS-kontrolleri tarvitsisi siihen tiedon sekä käytettävästä vaihteesta että moottorin kierrosluvusta. Automaatissa vaihdetieto on saatavissa väylältä, mutta onko manuaalissa?

edit: Eihän se toimisi noinkaan kun tuossa väitin, kun tarkemmin ajattelee. ABS-anturien pulssejahan tulee kierrosluvun mukaan tietty määrä riippumatta siitä mikä on renkaan kehä. Ainoa mahdollisuus verrata edellistä ja nykyistä rengasta olisi silloin, jos olisi käytettävissä auton todellinen nopeustieto esim. GPS-laitteistosta. Eli tuo väittämäsi ei voi mitenkään pitää paikkaansa.

Sehän laskee vain renkaan pyörimisnopeutta, jos rengas tyhjenee niin kehän pituus muuttuu=pyörimisnopeus muuttuu. Ja autohan tietää oikean nopeuden, siihen ei mitään GPS:ää tarvitse. Kun systeemi kalibroidaan niin se kerää tiedot pyörimisnopeuksista kaikilla nopeusalueilla, rengas kun tyhjenee niin nämä tiedot ei enään täsmääkkään ja "pling"-varoitusvalo syttyi mittaristoon.

wellup

Bensankulutus ja se suurin vaihde aina heti päälle automaattisesi eivät varmaankaan ole ainakaan katkonaisess ajossa
pihein tapa edetä. Se kaasun välitallailu horii yllättävän paljon nestetta. Henk. kohtaisesti olen kyllä lopettanut kulutuksen
seurailun lähes kokonaan. Yeti kuluttaa kohtuullisen/riittävän vähän ihan normaalilla ajolla ja varmasti talvella enemmän ainakin alkukilometreillä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 24.11.11 - klo:13:24
Sehän laskee vain renkaan pyörimisnopeutta, jos rengas tyhjenee niin kehän pituus muuttuu=pyörimisnopeus muuttuu. Ja autohan tietää oikean nopeuden, siihen ei mitään GPS:ää tarvitse. Kun systeemi kalibroidaan niin se kerää tiedot pyörimisnopeuksista kaikilla nopeusalueilla, rengas kun tyhjenee niin nämä tiedot ei enään täsmääkkään ja "pling"-varoitusvalo syttyi mittaristoon.

Mistäs se auto sen nopeuden ilman GPS:ää tietää? ::) Sehän mitataan renkaiden pyörimisnopeuksista. Mutta hetkinen, renkaiden pyörimisnopeushan muuttuu jos rengas tyhjenee, jolloin nopeusmittaus muuttuu samassa suhteessa...

Teillä on veljet nyt käsissä kehäpäätelmä. Munien määrä riippuu kanojen määrästä, joka taas riippuu munien määrästä, joka taas... ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy