Leon 2013 Chat

Aloittaja rossocorsa, 13.07.12 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

hni

Lainaus käyttäjältä: Kopsu - 01.07.14 - klo:09:52
Viime viikolla käytin omani ensimmäisessä 30 tkm huollossa. Normaali huoltotöiden tehtiin ohjelmistopäivitys ledeihin ja korin ohjauslaitteiseen (?). Näiden pitäisi vaikuttaa valojen kantamaan ja oikean ulkopeilin peruutusasennon toimintaan. Lisäksi asennettiin vihdoin myös roiskeläpät eteen. Lystille tuli hintaa 188â,¬+omat öljyt tarjoustalosta. Onkos kellään muuten käsitystä miten paljon CPTA/CHPA (1.4 tsi) koneeseen uppoaa öljyä? Ohjekirjassa lukee neljä litraa suodattimen kanssa, mutta väittivät huollossa että olisi pitänyt tuoda enemmään ölppää mukana.  :o

Minulla on menossa 1.2 Style kolmenkympin huoltoon Lappeenrannassa. Sanoivat, että tehdaskampanjana vaihdetaan vaihteistoöljyt. Sen sijaan kysyessäni tuosta led-päivityksestä, niin väitti huollon esimies, ettei sellaista ole tarjolla.

Lisäksi vaihdetaan takuuseen (jo toisen kerran) kuljettajan puoleinen aurinkolippa, kun ei tämä toinenkaan tahdo pysyä tuulilasissa ääriasennossaan, vaan lerpahtaa aina maan vetovoiman vaikutuksesta pystyasentoon. Repsikan puoleinen lippa toimii moitteetta.

Muuten on auto toiminut hienosti, mitä nyt varoitusvaloja on muutaman kerran syttynyt ilman merkittävää syytä, mutta häiriö on poistunut melkein saman tien tai uusintastarttauksen jälkeen. Tuo peruutustoiminto oikeanpuoleisessa taustapeilissä ei myöskään toimi oikein, joten olen sen disabloinut asetuksista. 15 tonnissa lisäsin vajaan litran öljyä.

Kopsu

Lainaus käyttäjältä: hni - 17.08.14 - klo:22:22
Minulla on menossa 1.2 Style kolmenkympin huoltoon Lappeenrannassa. Sanoivat, että tehdaskampanjana vaihdetaan vaihteistoöljyt. Sen sijaan kysyessäni tuosta led-päivityksestä, niin väitti huollon esimies, ettei sellaista ole tarjolla.

Lisäksi vaihdetaan takuuseen (jo toisen kerran) kuljettajan puoleinen aurinkolippa, kun ei tämä toinenkaan tahdo pysyä tuulilasissa ääriasennossaan, vaan lerpahtaa aina maan vetovoiman vaikutuksesta pystyasentoon. Repsikan puoleinen lippa toimii moitteetta.

Muuten on auto toiminut hienosti, mitä nyt varoitusvaloja on muutaman kerran syttynyt ilman merkittävää syytä, mutta häiriö on poistunut melkein saman tien tai uusintastarttauksen jälkeen. Tuo peruutustoiminto oikeanpuoleisessa taustapeilissä ei myöskään toimi oikein, joten olen sen disabloinut asetuksista. 15 tonnissa lisäsin vajaan litran öljyä.

Voi olla että tuo led-päivitys on ainoastaan ensimmäisiin maahantuotuihin autoihin, nyt iltojen hämärryttyä eron entiseen kyllä huomaa. Vasen peili elää edelleenkin omaa elämäänsä eli sojottaa kohti taivasta aika ajoin jos peruutusasento on käytössä. Täytyy luultavasti vaan hyväksyä että tuo on "ominaisuus". Ilmeisesti moottorin ohjainlaitteeseenkin oli tullut jotain päivitystä, koska long term kulutus on tipahtanut aikaisemmasta 5,6 litrasta 5,2 litraan sadalla.



Pema

Lainaus käyttäjältä: Repost - 13.08.14 - klo:18:28
Onkos kukaan irroittanut Leonin keulasta sitä kromikehystä joka on maskin ympärillä ? Eli jos on tietoa miten se on kiinni ja miten se irroitetaan niin kertokaa ihmeessä :)

Entäs tietäisikö kukaan kuinka saadaan Leonista mittariston plexin päällä oleva musta muovireunus irti?

skodamig

Autoa päivitetty takajalkatilan LEDeillä.
Golfin sarja sopii, lukuun ottamatta etupään sähköjä(liittimet ja hyppyjohto pois, kuorien ja kolvaten..)
Nythän nuo onkin niiku pitäisi olla tullessa (tosin sama juttu on Suomi Golfeissa)
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

hni

Lainaus käyttäjältä: Kopsu - 18.08.14 - klo:09:37
Voi olla että tuo led-päivitys on ainoastaan ensimmäisiin maahantuotuihin autoihin, nyt iltojen hämärryttyä eron entiseen kyllä huomaa. Vasen peili elää edelleenkin omaa elämäänsä eli sojottaa kohti taivasta aika ajoin jos peruutusasento on käytössä. Täytyy luultavasti vaan hyväksyä että tuo on "ominaisuus". Ilmeisesti moottorin ohjainlaitteeseenkin oli tullut jotain päivitystä, koska long term kulutus on tipahtanut aikaisemmasta 5,6 litrasta 5,2 litraan sadalla.

Olisiko vain keskikulutuksen mittaus nollautunut? Long-term kulutus tiettävästi nollautuu automaattisesti tietyn ajoajan tai kilometrimäärän kuluttua. Se joko hypähtää roimasti ylöspäin (jos kaupunkiajossa), tai alaspäin (jos mennään tasaista nopeutta maantiellä).

Käyttäessäni autoani kolmenkympin huollossa, kyselin noista päivityksistä, mutta eivät ainakaan moottoripuolelle kertoneet sellaisia löytyvän (ainakaan 1.2 litraiseen bensakoneeseen). Joko niitä ei ole tai sitten ei maahantuojan koulutus tai informaatio ole ennättänyt tänne Lappeenrantaan saakka. Samoin oli valojen LED-päivityksen kanssa, vaikka aika etujoukoissa itsekin mielestäni Leonin tilasin (tilaus tammikuussa 2013, tuotannossa maalis-huhtikuussa, auto käyttöön 1.6.2013).

Muuten meni huolto mallikkaasti, vaihteistoöljyt siis vaihdettiin takuuseen, ja kuskin aurinkolippa, muuten ei ollut autossa huomautettavaa.

Mainitsin huoltoa tilatessa siitä peruutuspeilin häiriökäyttäytymisestä, jos peilin alaskääntö on aktivoituna peruutettaessa.  Nykyautoissa on jo niin paljon erilaisia toimintoja, että huoltomiehetkään eivät välttämättä tiedä, miten niitä ohjataan. Totesivat huollossa, ettei autossani varmaankaan ole sellaista toimintoa, koska ajotietokoneesta ei sellaista asetusta löydy. Itsekin muistelin, että se laitetaan tietsikan asetuksista päälle, kun en ole sitä yli vuoteen käyttänyt. Sehän kuitenkin aktivoidaan yksinkertaisesti jättämällä ovenkahvassa oleva säätönuppi R-asentoon. Tätä ei siis huoltomies tiennyt. Liekö ollut kesälomatuuraaja? Päätin, että antaa olla jatkossakin koko toiminto poissa käytöstä.

Miga^^

tuosta "peili" ongelmasta sen verran että mulla leon tilattu huhtikuussa 2013 ja käyttöön otettu 24.6.2013 ja tuota
peilinperuutustoimintoa käyttäessä ei mulla ole ollut mitään ongelmaa toimii niinkuin pitääkin :o on kyllä täältä luettu jonkin verran tuosta ongelmasta.. ilmeisesti se on vaan yksilöstä kiinni..
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

Miga^^

kävin tänään hakemassa uudet pyyhkijät leoniin niin myyjä sanoi ohimennen että ois avoin kampanja tähän autoon.. ei osannu tarkemmin sanoa kun että joku "suojakotelo" :D noh täytyy huollon yhteydessä kysyä mikä tuo oikein on..
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

JoLah

Onko kukaan käynyt ajamassa tuota 86 hv versiota Leonista? Kiihtyvyys 0-100 km/h on sama kuin nykyisella autollani, tosin dieselillä eli riittävä minulle. Jos on kokemuksia saa kirjoitella :)
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

zepor

Onko jollakin antaa käytännön neuvoa, miten sumuvalojen polttimot vaihdetaan edestä FR Leonista?

Kokeilin avata sumuvaloa edestä, läppä lähti irti, mutta totesin etten saa sumuvalon lasia irti.

Kokelin myös raottaa kuskin puoleista sisälokasuojaa, mutta pissapojan-nestesäiliö oli tiellä. :o
SEAT Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG


EX : Jetta 2008, Seat Leon 2014 1.4tsi FR, Golf 1,4tsi Highline

-ruoska-

Tämän vuoksi siis manuaalissa lukee: FR: "Koska sumuvalon polttimoon pääsee vaikeasti käsiksi, sen vaihto on suositeltavaa teettää ammattikorjaamolla"


Miga^^

Lainaus käyttäjältä: zepor - 07.09.14 - klo:19:41
Onko jollakin antaa käytännön neuvoa, miten sumuvalojen polttimot vaihdetaan edestä FR Leonista?

Kokeilin avata sumuvaloa edestä, läppä lähti irti, mutta totesin etten saa sumuvalon lasia irti.

Kokelin myös raottaa kuskin puoleista sisälokasuojaa, mutta pissapojan-nestesäiliö oli tiellä. :o

moi! mulla olisi tossa cd:llä ihan kuva perusteiset ohjeet miten ne saa vaihdettua.. laita vaikka mailisi yv:llä niin palaan asiaan huomenissa :)
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

zepor

Lainaus käyttäjältä: Miga^^ - 07.09.14 - klo:20:18
moi! mulla olisi tossa cd:llä ihan kuva perusteiset ohjeet miten ne saa vaihdettua.. laita vaikka mailisi yv:llä niin palaan asiaan huomenissa :)
Kiitos, viestiä laitettu  :)
SEAT Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG


EX : Jetta 2008, Seat Leon 2014 1.4tsi FR, Golf 1,4tsi Highline

traktori

Tänään varattu ajamaton esittely-Leon ST Style 122 M6. Ensi viikolla ajoon.

Varusteet:

  • Nevada White
  • Led Pack
  • Style Launch Pack

Lisäksi ennen luovutusta asennetaan paistinpannu ja sisähaara.

Auto tulee perhe-arkikäyttöön, mutta toisena autona on -06 Octavia Combi 2.0 TDI DSG Elegance, jolla voidaan tehdä pidemmät ja likaisemmat matkat.

Ajattelin ottaa tähän jonkun kovavahan tai pinnoitteen heti uutena. Mitäs paikkaa suosittelette Turun suunnalla?

Rice

Lainaus käyttäjältä: traktori - 18.09.14 - klo:22:32
Tänään varattu ajamaton esittely-Leon ST Style 122 M6. Ensi viikolla ajoon.

Varusteet:

  • Nevada White
  • Led Pack
  • Style Launch Pack

Lisäksi ennen luovutusta asennetaan paistinpannu ja sisähaara.

Auto tulee perhe-arkikäyttöön, mutta toisena autona on -06 Octavia Combi 2.0 TDI DSG Elegance, jolla voidaan tehdä pidemmät ja likaisemmat matkat.

Ajattelin ottaa tähän jonkun kovavahan tai pinnoitteen heti uutena. Mitäs paikkaa suosittelette Turun suunnalla?

Hyvä valinta. Ei näitä ainakaan tule joka kadunkulmassa vastaan, onneksi.
Opel Astra
Volvo V60

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: traktori - 18.09.14 - klo:22:32

Lisäksi ennen luovutusta asennetaan paistinpannu ja sisähaara.


Onnea! Eikös tähän saa myös letkulämppärin, moottorityypistä riippuen tietysti. Ainakin Calix tuollaista mainostelee.

Yaffa0

Renkaanvaihdosta kysymys: olisiko kellään kuvaa auton helman alta mistä kohtaa sitä tulee nostaa? Renkaanvaihtokelit ovat kohta käsillä. Katselin auton manuaalia ja siinä kyllä näytetään sivukuvassa nostopaikat, mutta kun katsoo auton alle tilanne ei olekaan niin yksinkertainen. Siellä on jännä alaspäin tuleva toinen helmapelti. Mulla on hallitunkki, jossa on pyöreä ja aika tasainen pää. Jos alan sillä nostamaan, menee tuo alla oleva helma ruttuun. Ideoita? Autoni mukana ei tullut tunkkia (vain renkaanpaikkaussarja). Niissä auton mukana tulevissa tunkeissahan on sellainen lovettu pää, jonka voinee laittaa just siihen helmapeltiin. Tosin niitä mukana tulevia tunkkeja ei saisi kait käyttää kuin hätätilanteissa. Näin olen ymmärtänyt.

Jos jollakin kuvaa tai tietämystä, niin kiitokset etukäteen.  :)
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 20.09.14 - klo:10:22
Renkaanvaihdosta kysymys: olisiko kellään kuvaa auton helman alta mistä kohtaa sitä tulee nostaa?

Samaa olen itsekin miettinyt. Ex. Leonista oli etupään nostokohdat mutkalla, oikeanpuolimmainen oli jopa revennyt... Itse nostin aina pyörätuennan alta, mutta en ole vielä kokeillut sopiiko Bilteman "rallitunkki" nykyisen auton alle. Helmoissa on jonkinlaiset vahvikkeet nostokohdassa, mutta ei sekään varmasti mitä tahansa kestä. Jossain keskusteluissa kehotettiin veistämään jääkiekosta sopiva jigi, joka jakaa painon tasaisesti pohjaan ja helmapellin nostokohtaan. Tuollaista pitänee alkaa viilailemaan jos ei parempia (=valmiita) ratkaisuja löydy.

Sinänsä Cupraa on helpompi nostella kuin TS Leonia, kun ei ole helmalevikkeitä. Myös puhtaanapito on helpompaa, ei pääse ruoste pesimään levikkeiden alle...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

traktori

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 19.09.14 - klo:18:47
Onnea! Eikös tähän saa myös letkulämppärin, moottorityypistä riippuen tietysti. Ainakin Calix tuollaista mainostelee.
Kiitos! Myyjä ei ainakaan tiennyt letkulämppäristä, vaikka Calixin sivuilta löytyi sellainen. Täytyy vielä huomenna linkata toi Calix sille, jos suostuisi laittamaan sen. Onko toi 1.4 ollut kuinka kylmä talvisin?

Sulla on muuten kanssa tosi nätti auto.

Lainaus käyttäjältä: Rice - 18.09.14 - klo:23:16
Hyvä valinta. Ei näitä ainakaan tule joka kadunkulmassa vastaan, onneksi.

Kiitos! Kun toinen auto on II-koppainen Ocu, niin ei kyllä haittaa että toinen on vähän vähemmän tuulipuku. Vaikka oli aika lähellä että tämän sijaan olisi tullut 1.2 Ocu III Elegance, mutta siinä moottori vaikutti aika tehottomalta. Lisäksi Kessy ja sähköinen takaluukku eivät olleet 2100â,¬ arvoisia. Ja viimeisenä vaimo sanoi ettei meillä millään voi olla kahta Octaviaa samaan aikaan.

-ruoska-

Kiitos kehuista.

Viime talvea ei nyt varmaan voi pitää minkäänlaisena referenssinä, mutta ilman lämppäreitä ei minulla ollut mitään ongelmia tai valittamista. Parin kilometrin ajon jälkeen alkoi jo lämmintä puhaltamaan sisälle.

Daatta

Cupraan tuli Defan letkulämppäri kiertovesipumpulla. En tiedä estääkö mitään asentamasta tuota 1.4 koneeseen. Kallishan tuo on, tingittynäkin reilut 800â,¬...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Zaasa

Onko kukaan koodannut  onnistuneesti Leonin takavaloja palamaan päivävalojen yhteydessä?

Soppa

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 23.09.14 - klo:16:58
Onko kukaan koodannut  onnistuneesti Leonin takavaloja palamaan päivävalojen yhteydessä?

Onhan ne tullut koodattua päälle seuraavan ohjeen mukaisesti.

      1. Select STG 09 (vehicle power)
      2. STG access authorization -> Function 16
      3. Enter access code 31347
      4. STG adjustment -> function 10
      5. Channel (6) - Daytime running lights - daytime running lights activated additionally select still light
      6. Put emphasis on active

Zaasa

Kiitos Soppa, laitoin yv:n.
Onko muita hyödyllisiä koodaus vinkkejä?

Soppa

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 23.09.14 - klo:18:10
Onko muita hyödyllisiä koodaus vinkkejä?

Täältä löytyy lisää   http://www.stemei.de/pages/coding/seat-leon-5f.php

Hipperi

Itselle koodattu: Takalasin automaattisen pyyhkäisy pois/päälle, takavalot päällä päivävalojen kanssa, ilmastoinnin nopeuden näyttö automaattiasetuksilla, mittariston testaus käynnistäessä, ovivalot päällä jokaisella ajoasetuksella.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15624.30

Zaasa

Omani takavalojen koodauksen yhteydessä jäivät mittarivalot ja ajovalojen merkkivalo palamaan valokytkimen kaikissa asennoissa, kuljettaja ei tiedä millä valoilla auto on. Kuinka muilla kävi?

Epes

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.09.14 - klo:00:43
...................... Jossain keskusteluissa kehotettiin veistämään jääkiekosta sopiva jigi, joka jakaa painon tasaisesti pohjaan ja helmapellin nostokohtaan. Tuollaista pitänee alkaa viilailemaan jos ei parempia (=valmiita) ratkaisuja löydy..............

Löytyy, esim: http://www.motonet.fi/fi/tuote/807524/Jack-Pad-nostotyyny-o100mm

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Epes - 24.09.14 - klo:14:33
Löytyy, esim: http://www.motonet.fi/fi/tuote/807524/Jack-Pad-nostotyyny-o100mm

Tuollaisella olen joskus Asconaa nostellut. :) Ei sovi oikein Bilteman Rallinosturiin, omani on vanhempaa mallia ja siinä on isompi neliskanttinen nostopää. Nostotyyny voisi toimiakin, jos siihen sahaisi uran nostokorvakkeelle.

Nostokohdassa on vahvike, mutta yhtä kaikki menee varmasti mutkalle jos lähtee hallitunkilla suoraan nostelemaan.

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.09.14 - klo:15:25
Nostokohdassa on vahvike, mutta yhtä kaikki menee varmasti mutkalle jos lähtee hallitunkilla suoraan nostelemaan.

Onko pohjamuoveissa mitään irtopalaa tuossa kohtaa, jonka voisi ottaa pois noston ajaksi? Tuossa vanhemmassa sotkassa on parilla ruuvilla irrotettavat palat, jotka poistan aina renkaiden vaihdon ajaksi ja nostan siitä kantin takaa (sahaamattomalla) jackpadillä. Takana ei sitten tarvikaan kikkailla, siellä on valtavan isot tasaiset alueet näkyvissä josta voi nostaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.09.14 - klo:10:41
Onko pohjamuoveissa mitään irtopalaa tuossa kohtaa, jonka voisi ottaa pois noston ajaksi?

En ole ihan varma, pitää katsella tarkemmin kun kuvasta oikein ota selvää. Tosin, nostaa itse kuinka nätisti tahansa niin huollossa/rengasliikkeessä nuo viimeistään menee mutkalle.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy