Leon 2013 Chat

Aloittaja rossocorsa, 13.07.12 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

Lebis

Kyllä ehdottomasti uudesta Cuprasta keskustelu erikseen. En jaksa lukea perus Leoneista juttuja samassa ketjussa, koska puhutaan aivan eri autosta. Esimerkiksi, kun kävin itsekkin tutustumassa Seat Leon ST  FR versioon 140 hv bensamoottorilla ja 16 -tuumaisilla kitkarenkailla varustettuna, niin tehot oli kateissa, pitoa ei ollut ollenkaan, alusta oli löysä ja hyllyvä sekä  samalla kova. Muilta osin autosta jäi OK tuntemukset, mutta tällaisista autoista ei kiinnosta lukea, jos on kiinnnostunut Cuprasta. Ei varmasti kiinnosta muitakaan Cuprasta kiinnostuneita, eli oma ketju on paikallaan Cupraan liittyville asioille. Ja niinkuin sambolo kirjoitti niin Cuprasta on jo oma keskustelu.

zepor

Tervehdys,

Auto vaihtui uuteen Leoniin vuodenvaihteen jälkeen.  Tällä hetkellä mittarissa 1500 km ja keskikulutus näyttää 7,2.
Kai se kulutus tuossa tasaantuu..

Sitten alustaan, pakkohan sitä on madaltaa  8). Olen kallistunut vain jousien vaihtoon, joten olisiko suosituksia / kokemuksia?
Eibachin sarja madalataisi 35mm edestä  ja 30mm takaa.  H&R madalataisi molemmista päistä 35mm.  Molemmat ovat hinnaltaan aika samoissa, joten kumman ottaisin..?

SEAT Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG

EX : Jetta 2008, Seat Leon 2014 1.4tsi FR, Golf 1,4tsi Highline

Repost

Lainaus käyttäjältä: zepor - 15.02.14 - klo:08:47
Tervehdys,

Auto vaihtui uuteen Leoniin vuodenvaihteen jälkeen.  Tällä hetkellä mittarissa 1500 km ja keskikulutus näyttää 7,2.
Kai se kulutus tuossa tasaantuu..

Ã,,lä huoli, kyllä se siitä....
Itellä kulutus oli korkeahko ekat viikot mutta nyt mittarissa on karvan alle 30tkm ja keskikulutus jää helposti 4,5 pintaan.

msr

Lainaus käyttäjältä: zepor - 15.02.14 - klo:08:47Sitten alustaan, pakkohan sitä on madaltaa  8). Olen kallistunut vain jousien vaihtoon, joten olisiko suosituksia / kokemuksia?
Eibachin sarja madalataisi 35mm edestä  ja 30mm takaa.  H&R madalataisi molemmista päistä 35mm.  Molemmat ovat hinnaltaan aika samoissa, joten kumman ottaisin..?
H&R:t ovat alla Leonissa ja tyytyväinen olen ollut. Madallus on oikein sopiva ja ajomukavuus hyvä. Kuvia löytyy autotallista. Kaverini joka nuo asensi varoitteli, että Eibachien kanssa FR:n todellinen pudotus jäisi varsinkin takaa hyvin pieneksi, tästä syystä päädyin h&R:iin. Joissakin automalleissa h&r:ät ovat taas jääneet keulimaan, mutta mielestäni Leonia tuo ei juuri vaivaa. Kannattaa muuten olla tarkkana akselimassojen kanssa, itselleni tuli alkuun etujouset liian suurelle massalle.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

zepor

Eli H&R setti mielummin tilaukseen.  1.4tsi FR 103Kw akselimassa oli max 930kg eteen?

http://www.orange-tuning.de/shop/seat-leon-type-sport-springs-35mm-p-171503.html

Nämä pitäisi sopia?
SEAT Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG

EX : Jetta 2008, Seat Leon 2014 1.4tsi FR, Golf 1,4tsi Highline

-ruoska-

Joku tosin valitteli Saksan foorumilla, että H&R oisi jättänyt keulimaan. Tiedä sitten, oliko väärät akselipainot...

Eibach ei tosiaan madalla FR:ää takaa kuin 15mm.
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

msr

Lainaus käyttäjältä: zepor - 17.02.14 - klo:15:42
Eli H&R setti mielummin tilaukseen.  1.4tsi FR 103Kw akselimassa oli max 930kg eteen?

http://www.orange-tuning.de/shop/seat-leon-type-sport-springs-35mm-p-171503.html

Nämä pitäisi sopia?
Jep, juurikin nuo. Minulle tuli aluksi nuo yli 930kg etujouset (28843-3), samoin kun juurikin tuolla saksalaisfoorumilla oli tuolle yhdelle tapahtunut.  Hän oli myös tyytyväinen kun sai oikeat alle. Voisin huomenna yrittää muistaa mitata etäisyydet keskiöstä kaareen edestä ja takaa. Vaati yllättävän paljon kyllä ajoa enne kun etenkin etujouset asettuivat nykyiselle korkeudelleen.

Edit: http://www.vagarena.fi/index.php?action=dlattach;topic=16062.0;attach=26678;image Ohessa oma vastaava Leon H&R:llä.
ex:

msr

Lainaus käyttäjältä: msr - 17.02.14 - klo:18:31Voisin huomenna yrittää muistaa mitata etäisyydet keskiöstä kaareen edestä ja takaa.
Rullamitalla mitattuna etäisyys vanteen keskiön keskikohdasta kaaren korkeimpaan kohtaan sekä edessä että takana 34,5cm. Alkuperäiseen verrattuna edestä pudonnut enemmän kuin takaa, sillä originaalijousilla edessä oli tilaa sentin verran enemmän kuin takana.
ex:

!C3M4N

Terve!

Olen uusi jäsen täällä ja alla on 1,5kk vanha Leon 1.4FR. Jokaisesta ajokilometristä kyllä nautittu!

Yhtä asiaa olen ihmetellyt: alimmat "kylkilistat" (kai maalattu?), jotka kaartuvat auton alle, ovat jonkun ihme aineen peitossa. Mustassa maalipinnassa ei kauempaa katsottuna näy mitään, mutta lähempää tarkastellessa pinta on epätasainen/juovikas. Voiko olla suolaa tai jotain? Olen ihmetellyt kun ei ole lähtenyt pesussakaan vaikka olen harjalla hangannut...

Jollain kokemusta/tietoa???

Ocu_P

Voisiko tuo olla suoja-ainevalumaa? On suoraa pystysuuntaista valumaa? Minulla oli sellaista ex-VII-Golfissa. Kahteen kertaan joutuivat sitä myyjäliikkeessä jälkeenpäin liottamaan ennen kuin tuli kuntoon. Aine oli aika kirkasta, joten valumat tulivat näkyviin vasta, kun auto oli likaantunut. Jos epäilet tällaiseksi, käy mahdollisimman pian näyttämässä myyjäliikkeen huollossa.

M1kke

Lainaus käyttäjältä: !C3M4N - 19.02.14 - klo:13:45
Yhtä asiaa olen ihmetellyt: alimmat "kylkilistat" (kai maalattu?), jotka kaartuvat auton alle, ovat jonkun ihme aineen peitossa. Mustassa maalipinnassa ei kauempaa katsottuna näy mitään, mutta lähempää tarkastellessa pinta on epätasainen/juovikas. Voiko olla suolaa tai jotain? Olen ihmetellyt kun ei ole lähtenyt pesussakaan vaikka olen harjalla hangannut...

Jollain kokemusta/tietoa???

Jotain suojamassaa tms. minkä päälle maalattu. Erottuu tosiaan puhtaasta autosta vähän turhankin hyvin. Samanlaista "golfpallon" pintaa on omassani se alin auton alle kaartuva helma ja niin on ollut muissakin joita olen lähempää tiiraillut.

!C3M4N

Kiitos kommenteista. Pitänee seuraavan pesun yhteydessä tutkia vielä lähemmin ja käydä mahdollisesti näyttämässä myyjähuollossa/-liikkeessä.
Ã,,rsyttää uudessa autossa tuollainen...

Boot

Omassa ST:ssä oli jotakin paksua suojavahaa helmoissa. Liukeni pesuaineeseen. Ja lisäksi helmoissa on jokin kiveniskusuojamassa, jonka päällä maalia. Ota kuva mähtärästä ja postaa tänne. Spekuloidaan.
Suomi on ahdin valtakunta

skodamig

Parin päivän kokemuksia ST:stä
- hiljainen ja hyvä ajaa (HKPL 8 205/55R16)
- LED valot avustimella loistavat, ei voi haukkua sisäLEDejäkään
- radiologojen asennus helppoa
- bluetooth vaikuttaa toimivan hyvin
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Repost

Ihmettelen suuresti miks ei mun Leonille kelpaa öljy.  Karvan verran alle 30tkm ajettu ja öljyä ei ole tarvinnut lisätä. Kyseessä on siis 2.0TDi.
Aiemmin olen omistanut 3 VAG.n TDi moottoreilla varustettua menopeliä ja niillä on tullut taitettua matkaa yli 200tkm ja aina on öljyä tarvinut lisätä öljynvaihtojen välissä.

Nyttenkin öljyn pinta on luonnollisesti tippunut ja lähentelee alarajaa mutta eipä tarvinnut lisätä ennen normaalia öljynvaihtoa.

Ocu_P

2.0 TDI 140 CR -11:lla 64000 km ilman lisäyksiä. Samoin 1.6 TDI 105 -13:lla 34000 km. Myöskään 1.9 SDI -03 ei kuluttanut käytännössä ollenkaan 90000 km matkalla. En muista, lisäsinkö viimeksi mainittuun kerran... On niin pitkä aika siitä.

Eli vaihtelevaa on öljynkulutus. Nähtäväksi jää, miten nyt 2.0 TDI 184:n kanssa on tilanne.

Boot

Liian aikaista vielä sanoa, mutta oma 184:n öljnpinta ei ole 6000km jälkeen vielä laskenut mihinkään.
Suomi on ahdin valtakunta

Repost

Onkos kellään tietoa miten ton etupuskurin alemman maskin saa irti ?

-ruoska-

Öljystä, täällä on 12000km:n aikana lisäilty tuo auton mukana tullut tölkki kun auto on sitä pyydellyt
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

M1kke

Oma 184 TDI ei ole tarvinnut öljyä ainakaan ensimmäisen 15 tkm aikana..

SVAG

10tkm tuli hiljattain täyteen, eikä ole pyytänyt Leoni lisää öljyä. Hieman on pinta tikussa laskenut viime tarkistuksesta.
MB E220d -18

Miga^^

35tkm takana ja ei öljyn syöntiä havaittavissa vielä ainakaan.. ensinmäinen huoltokin tuli teettettyä
ja hintakin oli miltei siedettävä (335â,¬) .
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

Repost

Lainaus käyttäjältä: Miga^^ - 27.02.14 - klo:22:30
35tkm takana ja ei öljyn syöntiä havaittavissa vielä ainakaan.. ensinmäinen huoltokin tuli teettettyä
ja hintakin oli miltei siedettävä (335â,¬) .

Kovin oli kallis hulto. Missä käytit ?
Ite tilasin huollon juuri Lahden laakkoselle ja alustava hinta-arvio oli muistaakseni 240â,¬.
Heti kun oli tilan huollon niin kaveri sano et oli maksan omasta huollosta vantaalla 210â,¬.
Eli hintaerot on aika suuria. Kaikissa kyseessä siis 2.0TDi ja 30tkm huolto.

Pekezi

Itse kyselin huoltojen hintoja Autotalo Lohja Oy:ltä (josta Ibizani ostin) ja sain seuraavat hinnat meidän Leonile:
30 tkm ~235â,¬
60 tkm ~320â,¬
90 tkm ~333â,¬
Jarrunesteenvaihto 73â,¬ (tehdaslitku kestää 3 vuotta, sitten vaihto 2 vuoden välein).

Vastaavat hinnat meidän Ibizalle samassa paikassa:
30 tkm ~261â,¬
60 tkm ~381â,¬
90 tkm ~250â,¬
Jarrunesteenvaihto 72â,¬ (tehdaslitku kestää 3 vuotta, sitten vaihto 2 vuoden välein).

Joten ei nuo Leonin huollot niin kalliita ole. Itse kun yleensä autoa pidän sen pari vuotta ja alle 90 tkm, niin ei siinä huollon osuus / km ole kovinkaan suuri...
Käytössä:   Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 4x4 -16
                 Skoda Octavia Combi 2.0 Tdi 4x4 -17
Ex:            Seat Leon FR 2.0 Tdi 184 hp 2013
                 Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 2013
                 Seat Ibiza 1.2 Tsi Itech 2014
                 Skoda Octavia Elegance 1.6 TDi 2012

Repost

Lainaus käyttäjältä: Pekezi - 28.02.14 - klo:08:50
Joten ei nuo Leonin huollot niin kalliita ole. Itse kun yleensä autoa pidän sen pari vuotta ja alle 90 tkm, niin ei siinä huollon osuus / km ole kovinkaan suuri...

Kyllä mun mielestä hintahaitari on aika iso ja pidän 335â,¬ huoltoa kalliina jos saman saa yli 100â,¬ halvemmalla jostain toisesta merkkiliikkeestä.
Tietysti jos vertaa joidenkin muiden autojen huoltohintoihin niin 335â,¬ voi olla hyvinkin halpa.

Pema

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 26.02.14 - klo:15:14
Öljystä, täällä on 12000km:n aikana lisäilty tuo auton mukana tullut tölkki kun auto on sitä pyydellyt

Muutama desi on pitänyt öljyä lisätä, 8000 km nyt takana, 1.4 tsi 140 hp. Ajotyylikin vaikuttanee jonkin verran öljyn syöntiin. Itsellä ovat ainakin 3 viimeistä autoa (eri merkkisiä) kaikki vieneet öljyä.

Pekezi

Lainaus käyttäjältä: Repost - 28.02.14 - klo:09:13
Kyllä mun mielestä hintahaitari on aika iso ja pidän 335â,¬ huoltoa kalliina jos saman saa yli 100â,¬ halvemmalla jostain toisesta merkkiliikkeestä.
Tietysti jos vertaa joidenkin muiden autojen huoltohintoihin niin 335â,¬ voi olla hyvinkin halpa.

Toki 335 euroa on kova hinta jos vertaa tuohon 235 euroon, mutta onko sillä loppupeleissä sittenkään mitään väliä? Jos ajan esim. tuolla omallani kahdessa vuodessa (ennen vaihtoon vientiä) 85 tkm (ja ajotietokone ei vielä ole käskenyt viedä autoa 90 tkm huoltoon), tulee huoltojen hinnaksi 555â,¬ eli kilometriä kohden 0,0065294117647059â,¬ eli ei käytännössä mitään. Jos tuo ensimmäinen huolto olisikin maksanut 100â,¬ enemmän olisi kilometriä kohden hinta 0,0077058823529412â,¬.

Esim. entisessä Fiestassani tuo kilometrihinta oli kovempi sillä huoltoja olisi tullut tuolla kilometrimäärällä jo neljä... Se kirpaisee näissä longlife-autoissa kerralla enemmän, mutta kyllä tuon huollon osuus auton käyttökustannuksista on todella vähäinen loppupeleissä ja ei sen takia kannata turhaa jättää huoltoja tekemättä tai etsiä sitä oman kylän nyrkkipajaa joka tekisi nuokin huollot vielä halvemmalla.
Käytössä:   Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 4x4 -16
                 Skoda Octavia Combi 2.0 Tdi 4x4 -17
Ex:            Seat Leon FR 2.0 Tdi 184 hp 2013
                 Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 2013
                 Seat Ibiza 1.2 Tsi Itech 2014
                 Skoda Octavia Elegance 1.6 TDi 2012

ram1

Pakko sanoa, että mielenkiintoinen tuo uusi Leon.Pahus vaan kun ei nyt mahdollista ostaa uutta autoa.Jotenkin se vaan piristävämpi kuin Ocu.Jos ei tarvinne Ocun isompaa konttia.Tämä tarjous vielä pisti silmään.ERÃ,,​! Leon 1,8 TSI 180 FR DSG 26.900 â,¬ tai esim.* 404 â,¬/kk.

(sis. LED Pack ja metalliväri) Asiakasetu yli 3.800 â,¬.

Autoveroton hinta 22.630 â,¬, varusteet (LED Pack ja metalliväri) 1.130 â,¬, toimituskulut 600 â,¬, alennus 3.832,24 â,¬, autoveroton hinta jossa alennus 20.527,76 â,¬, arvioitu autovero 6.372,24​ â,¬, kokonaishinta sisältäen toimituskulut 26.900 â,¬.

CO2-päästöllä 132 g/km, keskikulutus 5,7 l/100 ​​km.

Rahoitusesimerkki syntymäpäivien tarjouskorolla:​

*Esim. auton hinta 26.900 â,¬, käsiraha 0 â,¬, luotonavaus 185 â,¬, rahoitusosuus  27.085 â,¬, käsittelymaksu 8 â,¬/kk, maksuaika 60 kk, korko 2 %, todellinen vuosikorko 2,85 %, kuukausierä 403,68 â,¬, viimeinen erä 5.380 â,¬, luottohinta 29.205,28 â,¬. Luotto edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen.

Mulle kävis ihan noilla varusteilla.Ja lämppärin ja talvinakkien ostoon jäisi hyvää aikaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Repost

Lainaus käyttäjältä: Pekezi - 28.02.14 - klo:13:53
Toki 335 euroa on kova hinta jos vertaa tuohon 235 euroon, mutta onko sillä loppupeleissä sittenkään mitään väliä? Jos ajan esim. tuolla omallani kahdessa vuodessa (ennen vaihtoon vientiä) 85 tkm (ja ajotietokone ei vielä ole käskenyt viedä autoa 90 tkm huoltoon), tulee huoltojen hinnaksi 555â,¬ eli kilometriä kohden 0,0065294117647059â,¬ eli ei käytännössä mitään. Jos tuo ensimmäinen huolto olisikin maksanut 100â,¬ enemmän olisi kilometriä kohden hinta 0,0077058823529412â,¬.

Kyllä sillä ainakin minulle on loppupeleissä paljonkin merkitystä maksanko siinä tiskillä 300â,¬ vai 200â,¬.

Miga^^

Lainaus käyttäjältä: Repost - 28.02.14 - klo:06:19
Kovin oli kallis hulto. Missä käytit ?
Ite tilasin huollon juuri Lahden laakkoselle ja alustava hinta-arvio oli muistaakseni 240â,¬.
Heti kun oli tilan huollon niin kaveri sano et oli maksan omasta huollosta vantaalla 210â,¬.
Eli hintaerot on aika suuria. Kaikissa kyseessä siis 2.0TDi ja 30tkm huolto.

Lahti ja laakkonen :) aika edullinen tuo sinulle sitten on.. Lisäyksenä lisähintaa n.65e toi pyyhkijät, oli pakko ottaa kun ei mistään muualta leoniin sulkia vielä saanut..
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy