Leon 2013 Chat

Aloittaja rossocorsa, 13.07.12 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Epes - 04.09.13 - klo:23:12
Uudessa Seat News lehdessä esitellään Leon ST farmari ja jutun moottoriosiossa sanotaan sanasta sanaan: "jatkossa farmarin keulalla saatetaan nähdä vielä tehokkaampiakin vaihtoehtoja, jopa yli 260hv versioita". Farmari-Cupra?
Octavia RS hehkuttajat naapuripalstalla pa.kovat housuihinsa tämän ilmestyessä listoille  ;D

Ilman todellista tietoa, mä veikkaan, että Cupra ja Ocu RS kilpailevat aivan eri asiakkaista. RS on hiukan tehokkaampi perheauto, kun Cupra on Cupra. Vaikka foorumin Audimiehet nauravat nyt räkäisesti partaansa, niin on Cupralla kuitenkin pitkät perinteet tehokkaiden autojen joukossa. Se on niitä harvoja leluja, minkä budjetti ei karkaa tolkuttomaksi.

Farkkucupra kuulostaa kyllä aivan pöhköltä idealta, mutta tehdäänhän RS6:takin farkkuna, joten ennakkoluulohan se vain on.

TTO

Täysin OT:ta tähän ketjuun, mutta

LainaaNo perun puheitani sen verran että joissain "peruskärryissä" näkyy olevan. Ei kuitenkaan omassa Scoutissani, vaikka dieseli onkin. Eipä ole tuon ketjun mukaan Passatissakaan.

Kun tuota viitattua ketjua hiukan luki läpi, niin 3.2 bensa-Passatista tuota ei tuntunut löytyvän, mutta diesel-Passatista on maininta.

LainaaNo, ehkä se sittenkin on myös 2007 Passat 2.0 TDI:ssä. ESP off, S-asento, jarrua ja kaasua -> auto selvästi yrittää hieman liikkeelle ja kierrokset nousee toiselle tuhannelle, eivätkä nouse sen enempää ihan riippumatta siitä miten paljon painaa kaasua. Kun jarrun päästää niin lähtee välittömästi, normaalia DSG-viivettä ei tule.

tet

Lainaus käyttäjältä: TTO - 05.09.13 - klo:12:11
Täysin OT:ta tähän ketjuun, mutta

Kun tuota viitattua ketjua hiukan luki läpi, niin 3.2 bensa-Passatista tuota ei tuntunut löytyvän, mutta diesel-Passatista on maininta.

No Scoutissa kuitenkaan ei vaikka diesel onkin, testattu on. Moottori jyrisee ja tärisee, auto tempoo eikä kierrokset nouse juuri mihinkään. Hädin tuskin pystyy jarrulla pitämään paikallaan.

Eli ei ole kaikissa TDI+DSG6 yhdistelmissä. Eipä tuosta myöskään ole mainintaa ohjekirjassa. Leonistakin se maininta varmaankin löytyy manuaalista jos sellainen on.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Seba

Yleensä tota Launch Controlia ei mainosteta käyttöohjekirjoissa, koska ton toiminnon liiallinen käyttö tai muuten väärin käyttäminen saattaa tehdä tuhoa voimalinjalle. Ominaisuus on siis olemassa mutta kovaan ääneen siitä ei huudella missään.

M1kke

Tuossa kuva (likaisesta autosta) siitä miltä FR:n keula näyttää maskin reunus mustana, jos joku harkitsee samaa.


msr

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 06.09.13 - klo:18:38
Tuossa kuva (likaisesta autosta) siitä miltä FR:n keula näyttää maskin reunus mustana, jos joku harkitsee samaa.
Sopii hienosti, ja vahvistaa kyllä omaa päätöstä mustata kehys. Onko dipattu vai teipattu? Sama projekti olisi edessä, dippipullokin jo ostettuna, ei vaan ole vielä ollut aikaa touhuilla.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

M1kke

^ Plastidipillä vedetty, suojasin kaiken muun ympäriltä, en siis irroittanut maskia.

Markku J

Hyvältä näyttää. Sopii tosi hyvin valkoiseen autoon. Koskahan Seatilla ymmärtävät tarjota tämän tehdasvarusteena.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.09.13 - klo:20:58
Hyvältä näyttää. Sopii tosi hyvin valkoiseen autoon. Koskahan Seatilla ymmärtävät tarjota tämän tehdasvarusteena.
Jospa VAG-konsernijohto kieltää "black-paketit" Seatilta, jottei Audin (ja Skodan) myynti kärsisi?  :P

Lebis

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06.09.13 - klo:20:58
Hyvältä näyttää. Sopii tosi hyvin valkoiseen autoon. Koskahan Seatilla ymmärtävät tarjota tämän tehdasvarusteena.
[/quote

Saahan sitä tehtaaltakin, Cupraan tuo todennäköisesti tulee. Ei sitä näissä FR ja sun muissa malleissa ole.

psxgamer

[Siirsin keskustelun Autotallin puolelta tänne]

Lainaus käyttäjältä: Repost - 07.09.13 - klo:14:18
Yleensä maristaan siitä että varusteet maksaa liikaa ja autot ovat tylsän näköisiä kinnereitä. Nyt kun tavalliseen perusmalliin saa edullisesti laajan varustepaketin joka saa auton näyttämään sporttiselta niin aletaan pillittämään. Nythän on pelko että ne hieman kalliimmat ja tehokkaammat mallit ei erotu liikenteessä halvemmista "nuhapumpuista" ja kuljettajan ego kärsii.

Vaikka ne nimenomaan erottuvat. 1.2TSI ja 1.6TDI moottoreihin ei FR-tasoa saa, joten mopokoneet erottuvat Style -varustetasolla ulkoisestikin. Siitä voi olla montaa mieltä pitäisikö FR-tason vaatimusta nostaa vaikka bensoissa 140hv tasolle, mutta minun mielestäni ei. 1.4TSI 122hv sopii FR:n luonteeseen vielä hyvin, myydäänhän sporttista A3:kin vissiin eniten tuolla motilla.

FR-tason sporttisemman ulkonäen lisäksi tuleva(t) Cupra-mallit ihan varmasti saavat vielä lisää jotain ulkonäköön, mustaa keulaa ja jotain takadiffuusoria ehkä? Niillä erottuu varmasti vielä paremmin joukosta.

msr

Ennen vuotta 2011 perus-Leonin varustetasot olivat Reference, Style ja Sport. FR oli vastine Golf GTI:lle (eli se vähän tehokkaampi malli), ja sen varusteita ei ollut saatavilla perusmalleihin. Ja Cupra sitten vielä siihen päälle (ei tainnut olla vielä Cupra R:ää olemassakaan). 2011 pudotettiin Sport-varustetaso pois, ja korvattiin FR-varustetasolla. Ja tuli Cupra R.

Uudistus on mielestäni looginen muuhun VAG-kalustoon verrattuna, FR tuo myös pientä ulkoista muutosta kuten, esim. S-line. Ja Cupra/R tuo sitten vielä lisää ja erottuu selkeäsi omanaan.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

Routa

Leoniinko ei saa tehdas-webastoa?
Entinen VAG-kuljettaja.

Ocu_P

Ei saa.  :( Sen ja xenoneiden puute on mallin suurimpia ongelmia mielestäni.

Miga^^

Oisko kellään kokemusta autojen teippailusta itsellä tuo leon valkoisena ja olis komea jos katon teippaisi hiilikuituteipillä, mutta onko täällä hyviä teippaajia tai ehdottakaa jotain paikkaa esim pk-seudulla tai lahden seudulla :)
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr


M1kke

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 07.09.13 - klo:19:15
Ei saa.  :( Sen ja xenoneiden puute on mallin suurimpia ongelmia mielestäni.

Edellisessä autossa oli kääntyvät bi-xenonit ja nyt kun olen Leonin ledejä katsellut pari viikkoa niin en kyllä kaipaa niitä yhtään..

Miga^^

Onko kenelläkään kokemuksia www.racechip.com tuoteista?
ja onko mitään järkeä laittaa? tietysti voi ehdottaa jotain muitakin vaihtoehtoja!
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

sambolo

Suosittelen vageihin erikoistunutta merkkisoftaa kuten apr ;) niillä ei kyllä vissiin vielä ole uusiin koneisiin softia(johtunee oikeasta kehitystyöstä).
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Miga^^

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 08.09.13 - klo:12:58
Suosittelen vageihin erikoistunutta merkkisoftaa kuten apr ;) niillä ei kyllä vissiin vielä ole uusiin koneisiin softia(johtunee oikeasta kehitystyöstä).

okei, meinaatko että edes auton myyneellä liikkeellä ei olisi mitään softaa uuteen autoon? =)
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

sambolo

Meinasin että jotku isommat optimointisoftia tekevät firmat käyttää oikeesti aikaa ja resursseja paremman virisoftan aikaan saamiseksi ja siksi niitä ei aina tuoreimpiin moottoreihin aluksi ole saatavilla. Ei näyttäis abt:llakaan vielä olevan :P
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Mikko_

Niin vielä noista lämppäreistä. Mitä olette laittaneet ja mitä tuli kustantamaan? Täällä 2.0 tdi fr ja nyt alkaisi olemaan ajankohtaista lämmittimen hommaaminen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4


vkjoki

Polttonestelämmittimien (Webasto / Eberspächer) hintaseuranta löytyy täältä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1031.240

Ja lohko plus haaroitus -paketin hinta vaihtelee suunnilleen välillä 400 - 800,-.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Miga^^

Lainaus käyttäjältä: Mikko_ - 09.09.13 - klo:09:40
Niin vielä noista lämppäreistä. Mitä olette laittaneet ja mitä tuli kustantamaan? Täällä 2.0 tdi fr ja nyt alkaisi olemaan ajankohtaista lämmittimen hommaaminen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

itselläni on lohko + sisäpistoke ja defan 1850wattinen slim lämmitin..
ja webastoa tarjosivat auton oston yhteydessä 2300,- â,¬ asennettuna ( Lahden Laakkosella)
en näe tarpeelliseksi maksaa reilu paria tonnia webastosta..
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

vkjoki

^ Minulle vuosi sitten tarjottiin tuota auton oston yhteydessä noin 1 800,-:lla. Kyllä hinnan alle 2 000,-:n pitäisi jäädä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Mikko_

Soittelin tänään liikkeitä läpi. Letkulämmitin sisäpistokkeella asennuksineen reilu 500e.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4


eugen7

Uudessa Tekniikan Maailmassa otsikoitiin ajettua-palstalla, että mulla olisi järkiostos.
Samaa mieltä olen :)

psxgamer

Millainen koeajo siinä oli? Vai oliko kattavampi, kahden aukean mittainen testi?

Markku J

Se TM:n raportti oli tällainen lyhyt "ajettua" -palstan kirjoitus. Asiallinen tulos, ja allekirjoitan tuon oman Golf 1.2 TSI:n pohjalta täysin.

Järkiostos

Seat Leon 1,2-litraisella turbomoottorilla osoittautui mukavaksi kulkupeliksi.

Viime vuonna uudistettu Seat Leon on menestynyt hyvin testeissä ja vertailuissa. Myös TM:n talvitestiin (TM 4/13)heti tuoreeltaan saatu Seat Leon saavutti kelpo tuloksen sijoittuen kuudenneksi. Talvivertailun FR-varusteisessa autossa tosin oli 1,4-litrainen moottori ja 18-tuumaiset 225/40 -koon renkaat.

Nyt ajettu malli on varustettu sarjan toiseksi pienimmällä 77 kilowatin tehoisella moottorilla. Hinnaston edullisimpaan moottoriin verrattuna lisääntynyt teho (14 kW) tuntuu ajossa, sillä moottori on kokoonsa nähden yllättävän vetävä. Huippuvääntö 175 Nm saavutetaan jo pyörintänopeudella 1 400 r/min. Myös vaihteiston välitysten valinta on osunut hyvin kohdalleen, sillä käytännön ajotilanteissa vaihteita ei tarvitse turhaan vaihdella. Seatin alusta ja pienimpien perusmoottorien yhteydessä käytettävä yhdystukiakselisto hoitavat työnsä hyvin, eikä auton ajettavuudesta ole pahaa sanottavaa.

Kuljettajan olot ovat konsernin muiden samaan alustarakenteeseen perustuvien VW Golfin ja Škoda Octavian tapaan esimerkillisen hyvät. Konstailemattomat hallintalaitteet toimivat täsmällisesti, ja tarkan ohjauksen kanssa jaksaa ajella maantiellä pidemmänkin rupeaman. Osaltaan matkustusmukavuuteen vaikuttaa edelliseen malliin verrattuna selkeästi pudonnut melutaso.

Takapenkille sopii hyvin kaksi aikuista, mutta kolmen ollessa kyydissä matkustajien olot huonontuvat selvästi. Tilaa on toki riittävästi, mutta reunapaikoilla kattoverhous alkaa olla jo lähellä, eikä penkkien muotoilukaan toimi enää parhaalla mahdollisella tavalla. Lapsille tilat varmasti riittävät.

Seatin hinta koeajovarustuksella on 23 312 euroa. Perusmalliin nähden lisähintaa kertyy metallinhohtoväristä (450 â,¬), led-ajovaloista (928 â,¬) ja Style-varusteista (538 â,¬).

Style-pakettiin sisältyvät automaattinen ilmastointi, pysäköintitutka edessä ja takana, optinen pysäköintiavustin ja ulkopeilien sähköinen pysäköintiasento.

Etu- ja takavalot on toteutettu kokonaan ledeillä. Talvitestin yhteydessä mitatut led-ajovalot arvioitiin kuitenkin valoteholtaan vain samantasoisiksi kuin vaihtoehtoiset halogeenit. Polttimoiden vaihtamisen voi sentään unohtaa.

TÃ,,MÃ,,N päivän autoissa ei kannata enää liikaa tuijotella moottorin tilavuuteen. Seat Leon 1,2 osoittaa hyvin, että nykytekniikalla on mahdollista saada pieneenkin koneeseen hyvät käyttöominaisuudet. Kun vielä Leonin tilat ja ajettavuus ovat kunnossa, ei menestyksen tiellä ole suuria esteitä. Vuodenvaihteessa niistä poistuu taas yksi, kun farmarimalli tulee myyntiin.

eugen7

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 12.09.13 - klo:13:39
Millainen koeajo siinä oli? Vai oliko kattavampi, kahden aukean mittainen testi?

Yhden sivun artikkeli ja kuvat vie puolet tilasta.
Aika liiba-laabaa eli ei mitään uutta vaan todetaan, että on menestynyt hyvin testeissä ja vertailuissa.
Täyte-artikkeli.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy