Leon 2013 Chat

Aloittaja rossocorsa, 13.07.12 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

kölli

Jepjep... Tuo olisi sopinut itsellekin. Vuodessa tulee se  n. 15000km eli olisi ollut riittävä. No, tämäkin auto oli liikkeen tilaama, eli valmis paketti joten eipä sikäli muuttaisi asiaa. Mikähän mahtaa olla hyvitys vaihdokista näillä 0-korkoisilla rahoituksilla ja tuolla pitkällä takuulla? Ja ovatko vihdoinkin kehittäneet jopa 5 vuotta kestävän moottorirakenteen
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
Golf 1.9SDI -00
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

bustedi

Ne uskoo, että kyllä se moottori 100.000km kestää (itselläkin 5v tarkottaa n 250.000-300.000km)  ;)
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: CoReD - 21.03.16 - klo:20:46
Morjesta!

Kovasti kiinnostaisi tämmöinen uuskoppanen Leoni laittaa käytettynä, mutta vähän piti tulla kyselemään, että pääsee asioissa taas pykälän eteenpäin.

Itse siis arvon parhaillaan 184 TDI:n ja 1.8TSI:n välillä. Kilometrejä tulee vuodessa sen 25-30t joten todellinen kulutus vähän pidemmältä aikaväliltä kiinnostaisi. 

Jaa-a...diesel menee aina vähällä paitsi kovat pakkaset, jatkuva ruuhkassa matelu ja lisälämmitin pöhisemässä -tuolloin voi parilitrainen moderni disukka hörpätä 6-7 välissä. VAG:n molemmat koneet ovat ominaisuuksiltaan loistavia, alansa parasta luokkaa. Suorituskyvyssä pesevät kepeästi bemaria lukuun ottamatta muut vastaavan luokan vehkeet -myös oma 200 hv V40 D4 polestar jää 184 hv vagidisukalle kaikissa tilanteissa suorituskyvyssä, ja myös 1,8 tsi on rivakka kun vaan polkee kunnolla (siis kulkee samaa luokkaa tdi:n kanssa). Disukalla siis raskas kaasujalkakaan ei verota kulutuksessa niin paljon kuin bensapadassa rankaisee. Mutta: ajofiilistä tehokkaalla bensakoneella saa kaikesta huolimatta enemmän kun kierrättää ja polkaisee. Kierrosherkkyys ja kierrosalue viehättävät, samoin kylmänäkin hiljaisempi käyntiääni. Diesel varsinkin 4-mukisena kyrsii joka ikinen aamu kylmästartin jälkeen ajoon lähtiessä kammottavalla äänellään ennen kuin lämpenee. Bensassa ei tartte huolehtia tukkeutuvista dpf-suotimista, egr:istä tai pakkasjutuista (talvilaatu, lisälämmitin ja sen käytön mahdolliset ongelmat -Mersu lienee ainoa johtotähtipioneeri jossa moisia ongelmia ei juuri ole ainakaan taksarien mukaan). VAG:issa itse en uskaltaisi ostaa enää kuin DSG6:n noista, seiskalovista kuivakytkimistä en. Olkoot miten tahansa kehittynyt. Mieti tarkkaan, molemmat omalla tavallaan hyviä.

PS. Miten Seat Leoninne arvo on säilynyt, jos olette vaihdatelleet autoanne? Meinaan, uusi tuleva Ateca kiinnostaa seuraavana vaihtoehtona jossain määrin...

kölli

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 10.04.16 - klo:06:27
Ne uskoo, että kyllä se moottori 100.000km kestää (itselläkin 5v tarkottaa n 250.000-300.000km)  ;)
;D
Golf 1.9SDI -00
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Miga^^

PS. Miten Seat Leoninne arvo on säilynyt, jos olette vaihdatelleet autoanne? Meinaan, uusi tuleva Ateca kiinnostaa seuraavana vaihtoehtona jossain määrin...

Itse vaihdoin Fr Leonin 2.0Tdi 110kw 2013 auton pois tuossa vuoden vaihteen aikoihin, tilalle tuli uusi Leon st fr 110kw 2.0tdi ja vaihto hyvitys oli mielestäni ihan ok 20kâ,¬ auto oli uudesta asti minulla ja ajoin sillä 90tkm ilman mitään vikoja eli auto oli käyttössäni 2013 kesäkuusta - 2015 joulukuuhun joten arvohan laskee aika nopiaan mutta niihän se joka autokaupassa on kun on kulutus tavaraa ei vanhasta saa sitä mitä on joskus jo maksanut xD
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

Blueroan

Mitäs mieltä, kannattaako ostaa tuota takuuta 3 vuotta lisää n. 350 euron hintaan? Olisi mahdollisuus pidentää takuuta, kun ostimme auton tämän vuoden puolella...
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

VR6

Lainaus käyttäjältä: Blueroan - 15.04.16 - klo:14:52
Mitäs mieltä, kannattaako ostaa tuota takuuta 3 vuotta lisää n. 350 euron hintaan? Olisi mahdollisuus pidentää takuuta, kun ostimme auton tämän vuoden puolella...

Itse ostan ehdottomasti ja taidan ottaa vielä tuon 5v/150000 km. Hatunnostonettä pystyy lunastamaan lisätakuun halutessaan

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 15.04.16 - klo:15:37
Itse ostan ehdottomasti ja taidan ottaa vielä tuon 5v/150000 km. Hatunnostonettä pystyy lunastamaan lisätakuun halutessaan
Onko tämmöinen lisätakuun ostomahdollisuus oikeasti olemassa? Missä olisi lisätietoa aiheesta...

Blueroan

Jos olet tehnyt kaupat uudesta autosta tämän vuoden aikana, niin tällainen mahdollisuus on olemassa.

Urmas

339 â,¬ taisi olla hinta tuolle takuulle 1.4 TSi 125hp farkkuun. Ja kun otti takuun, niin HPS:n kk-erä tippui.

Loungeliner

Tokipa auto on tänä vuonna ostettu, tai oikeastaan ei vielä edes ostettu. Ensi kuun lopulla voipi olla luovutus.

Mahtaako tämä maksettu lisätakuu siirtyä mahdolliselle toiselle omistajalle, vai koskeeko vain auton ensimmäistä omistajaa?

VR6

Lainaus käyttäjältä: Blueroan - 16.04.16 - klo:14:39
Jos olet tehnyt kaupat uudesta autosta tämän vuoden aikana, niin tällainen mahdollisuus on olemassa.

Ei vaan jos auto on KÃ,,YTTÖÖNOTETTU tämän vuoden aikana.

Leoniin ja Toledoon sama hinta. Tosiaan 5v/100000km oli tuo rapiat kolmesataa ja 5v/150000 oli jotai +600â,¬

Blueroan

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 18.04.16 - klo:12:28
Ei vaan jos auto on KÃ,,YTTÖÖNOTETTU tämän vuoden aikana.

Mikäs ero siinä on tähän takuu-asiaan liittyen?

Nyyppae

Lainaus käyttäjältä: Blueroan - 18.04.16 - klo:13:39
Mikäs ero siinä on tähän takuu-asiaan liittyen?
Se, että myynti on voinut tapahtua viime vuoden puolella, mutta auton käyttöönotto tämän vuoden puolella. Eli luovutuksen yhteydessä on vielä mahdollista ostaa tuo lisätakuu.

Blueroan

No, minulle myyjä sanoi, että kun nimi tilaussopimukseen on allekirjoitettu tänä vuonna, niin tuo jatkotakuu on mahdollista...

VR6

Lainaus käyttäjältä: Nyyppae - 18.04.16 - klo:13:57
Se, että myynti on voinut tapahtua viime vuoden puolella, mutta auton käyttöönotto tämän vuoden puolella. Eli luovutuksen yhteydessä on vielä mahdollista ostaa tuo lisätakuu.

Juuri näin. Minä olen tilannut auton viime syyskuussa ja käyn lunastaa jatkotakuun huomenna  ;D

Edit. Auton sain tammikuun puolvälissä ajoon

VR6

Oisko jollain heittää linkkiä paikkaa josta löytyisi Leon farkkuun sivuhelmoja? Kiinnostaisi tuollaiset Cupran perfonmance paketin tyyliset levikkeet.

Googlella löyty jotain mut ei oikeen viel natsannu.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 18.04.16 - klo:14:54
Juuri näin. Minä olen tilannut auton viime syyskuussa ja käyn lunastaa jatkotakuun huomenna  ;D

Edit. Auton sain tammikuun puolvälissä ajoon
Mulle kerrottiin, että lisätakuu on juurikin "tehtaan optio", ja ennen luovutusta pitää päättää, mille maksimikilometreille takuun ottaa. Sama lähde (automyyjä) kertoi, että takuu on AUTOKOHTAINEN, eli käsittäisin sen siirtyvän auton mukana tuon viisi vuotta käyttöönottopäivämäärästä tulevaisuutta kohti seuraavallekin omistajalle? Veikkaan, että autoa vaikkapa nelivuotiaana myydessä tuon 339 euroa saa takaisin melko nopeasti...

VR6

^suht hyvä myyntivaltti lienee tuo takuu. Itsellä yhtenä perusteena juurikin tämä ottaa autoon 5v/150000km.

Ja eihän sitä tiedä vaikka autoa tulisi pidettyä pitempäänkin, mutta 3vuoden kuluttua autossa on noin 90000km ja tällöin myytäessä autossa olisi vielä 60000km/2v takuuta. Ei paha..

Daatta

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 18.04.16 - klo:18:58
Oisko jollain heittää linkkiä paikkaa josta löytyisi Leon farkkuun sivuhelmoja? Kiinnostaisi tuollaiset Cupran perfonmance paketin tyyliset levikkeet.

Ilmeisesti 5D ja ST akseliväli on sama, eli samat helmat käy. Esim. tuosta listasta:

http://www.seat.com/content/dam/public/owners/accessories/catalogue-pdf/leon-catalogue.pdf

On kalliita, liimataan paikalleen. Löytyy noita muiltakin valmistajilta:

https://www.google.com/search?q=seat+cupra+st+side+skirts
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikHei

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.04.16 - klo:00:27
Ilmeisesti 5D ja ST akseliväli on sama, eli samat helmat käy. Esim. tuosta listasta:

http://www.seat.com/content/dam/public/owners/accessories/catalogue-pdf/leon-catalogue.pdf

On kalliita, liimataan paikalleen. Löytyy noita muiltakin valmistajilta:

https://www.google.com/search?q=seat+cupra+st+side+skirts

Tällä tekstillä oon googlettanu: seat leon aerodynamic kit. Tulee vastaan just noita kuvaston puskureita, helmoja ja spoilereita. Kysyin merkkiliikkeestä alkuperäisten Aerodynamic kitin helmojen ja kattospoilerin hintaa. Helmat 497,8â,¬ pari + maalaus ja asennus. Takalasin päälle tuleva kattospoileri 317,29â,¬ + maalaus ja asennus. Käsittämättömän hienoja komisteita, mutta hinta sen mukainen. Slamitilla on myös ihan siistejä korin osia ja hintakin on huokeampi.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

laksu1

Käväisinpä viime sunnuntaina Laakkosen merkkipäivillä koeajamassa 1.4 TSI FR Leon ST:n DSG:llä. Ristiriitaiset fiilikset jäi. Itse vaihdoin juuri äskettäin 2010 vuoden L&K Ocuni 2011 vuoden Opel Insigniaan, mutta ilmeisesti VAG-tauti on paha koska haikailen jo seuraavaa. Erityisesti Ocun voimalinja sai minut todella tyytyväiseksi (2.0 TDI + DSG6), mutta luotettavuusongelmat käänsivät kelkkani ja siirryin Opelin pariin. Joku saattaisi jo alkaa vääntää vitsiä, mutta kyllä tuo Inkun voimalinja on patarautaa verrattuna Ocun ongelmiin ja erityisesti rikkoontumistapauksissa huoltokustannuksiin.

No mutta, any case, Inkun sporttipenkit ovat todella hyvät ja kokonaisuutena olen Insigniaan tyytyväinen, poislukien voimalinjan käyttäytyminen (AT + 160 HV Diesel). Eli jossain määrin ajatustasolla ollaan takaisin piirrustuspöydän ääressä. Omat Ocun huoltokustannukset remonttien osalta olisivat olleet huikeita, jollei myyjäliike olisi kantanut vastuutaan ja hoitanut asiaa kondikseen. Sen takia VAGia harkitsen vain ja ainoastaan uutena. Leon osuisi budjettiin jossain määrin ja ST miellyttää ulkoiselta habitukseltaan.

Automaatin haluan ehdottomasti, joten manuaali on no no. Vanhassa Ocussani oli DSG6 ja siihen olin ajo-ominaisuuksiltaan ja kulutukseltaan todella tyytyväinen, erityisesti kiihdytyksissä pesee tuon Inkun perinteisen tomaatin kyllä selkeällä marginaalilla käytöksellään. Kytkinpakan, kaksoismassan ja kaiken muun korjuuttaminen omaan piikkiin ei kuitenkaan inspiroinut (jatkossa olisi mennyt lähiaikoina kytkinpakka vaihtoon ja EGR:kin ilmoitteli aikaisemmin olemassaolostaan).

Niin, se koeajo. Tykkäsin Leonin laatuvaikutelmasta hintaansa nähden ja ajettavuus oli tuttua ja hyvää VAGia, poislukien 7-lovinen DSG, siitä en pitänyt ollenkaan. Tuo märkäkytkimillä varustettu DSG6 on huomattavasti paljon enemmän omaan mieleen. Leon ST FR ei synnyttänyt merkittävää omistamisenhalua tai suurta autokuumetta, mutta jäi kuitenkin jossain määrin kutkuttelemaan takaraivoon kokonaispaketiltaan. 7-lovisen DSG:n lisäksi suurin pettymys oli penkkien muotoilu. Ne olivat selvästi suurin turn off itselleni. Oletteko itse olleet tyytyväisiä FR-mallien penkkeihin? Koska verrattuna Ocun L&K penkkeihin ja erityisesti Insignian sporttipenkkeihin, nuo Leonin jakkarat jäivät kyllä selkeästi jälkeen mitä tulee sopivuuteen tälle omalle epäurheilulliselle kropalleni...

Mutta kyllä se vaan mietityttää silti :) Tai sitten odotan syksyä ja Seat Atecaa  8)

Daatta

Laita uusi Cupra viiden vuoden takuulla ja Ooppeli kiertoon...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Leon_ST

Vielä omaa ST Styleä odotellaan. Pistin varusteisiin tehdasasenteisen irroitettavan koukun. Onko foorumilaisilla tietoa miten siisti/ruma tuo tehdaskoukku on? Katsellut kauhulla niitä FR hirvityksiä. Myyjä kyllä lupaili, että tehdaskoukku siisti ja ei kai edes puskuria leikellä.

zonni

Lainaus käyttäjältä: Leon_ST - 30.04.16 - klo:20:32
Vielä omaa ST Styleä odotellaan. Pistin varusteisiin tehdasasenteisen irroitettavan koukun. Onko foorumilaisilla tietoa miten siisti/ruma tuo tehdaskoukku on? Katsellut kauhulla niitä FR hirvityksiä. Myyjä kyllä lupaili, että tehdaskoukku siisti ja ei kai edes puskuria leikellä.

Meille tuli tuo tehdas asennettu koukku st styleen ja se on ihan siisti ja reijän tilalle tuli muovi minkä voi laittaa kun ottaa koukun irti. Se on ihan tehtaalla tehdyt näköinen. No eihän tuota koukkua ole tullut irroitettua kun sen kerran on napsauttanut paikalleen, varmaan kohta on sitten kiinteä koukku ;)

Leon_ST

Mukava kuulla, että reiän saa läpällä piiloon. Tajuaakos auto samalla, että kärry on kytketty ja esim. tutkat ja kamera ei huuda?

Rice

Lainaus käyttäjältä: Leon_ST - 01.05.16 - klo:14:19
Mukava kuulla, että reiän saa läpällä piiloon. Tajuaakos auto samalla, että kärry on kytketty ja esim. tutkat ja kamera ei huuda?
Auto kyllä tietää, että kärry on kiinni. Vaikutta esim. ajonvakautukseen ja auto ilmoittaa jos kärryssä vaikka palaneita polttimoita valoissa.
Opel Astra
Volvo V60

kölli

Lainaus käyttäjältä: Leon_ST - 30.04.16 - klo:20:32

Minulla tuollainen irrotettava koukku myös ja on ihan siististi laitettu. Pistoke on vielä sellainen "taitettava" malli joka on piilossa kun koukkua ei käytetä. AInoa muutos mitä on tehty niin pieni pala puskurin alahelmasta on leikattu pois. Ei mitenkään hairitse koska koukun runkoa ei näy juuri ollenkaan. Ainoa mikä häiritsee on tuo koukun asennuslogiikka, vanhassa oli parempi  :)
Golf 1.9SDI -00
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

VR6

Itse laitatin jälkiasennuksena irroitettavan koukun. Autoa normaalisti takaa katsottaessa ei pysty sanomaan onko autossa paikka koukulle vai ei. Ainostaan puskurin alle katsoessaan huomaa koukun paikan..

Todella tyytyväinen tuohon koukkutyyppiin eikä tarvi minkään läpän kanssa venkslata ja odotella millon se lentää kuuseen sieltä  :D

Ja autosiis ST FR

Ojanpohja

Pitääkö tuo 5V takuu pyytää jotta tämän saa vai tuleeko se automaattisesti? Muutamasta liikkeestä tarjouksia pyydellyt niin kiinnostaisi vaan tietää tulisiko tuota osaa myös pyytää vaikka sen olenkin nostanut esiin puhuessani.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy