Tyyppivikoja

Aloittaja Jyri, 16.01.10 - klo:00:47

« edellinen - seuraava »

ePa

Tervetuloa vaan foorumille.

Toivottavasti nimimerkkisi tausta johtuu jostain muusta kuin autostasi. :D

Ilmeisesti yhteinen taipaleesi Superbin kanssa aavistuksen on lähtenyt "väärällä jalalla" liikkeelle.

jaffa

Niin se viikon aikana meni kaksi basso kaiutinta kusken ovesta,no onneksi kerkes takuuseen joka loppuu ens viikolla  :( .Onko muilla menny tosta sound system setistä kajareita?
Skoda Octavia Combi rs 2.0 tdi 4x4 vm-17

ptme

Tällä viikolla huomasin kuskin oven bassokajarin resonoivan voimakkaasti koko ajan. Ikää autolla 2 v 7 kk, 134 tkm.
Täytynee käydä Laakkosella näyttämässä.
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

KariH

Täällä rämisee bassot kanssa. Pakkasella rämisee, nyt kun tuli leudompaa niin räminä loppui.
Vaihtaako ne huollossa uudet kaiuttimet suoraan vai joutuuko kovastikin tappelemaan? ( menee vielä takuuseen)

ePa

Onko se varmasti bassokaiutin vai onko se oven muoviosien resonanssia, joka johtuu basson jumputuksesta? Itsellä vänkärin ovi resonoi ikävästi mutta korjaantui 5x5 cm bitumin palalla joka "sitoi" muoviosat yhteen.

Jyke61

Superb Combi 1.4 TSI 2011
Lämmityslaitteen puhallin sirkutti kylmänä. Vaihdettiin takuuna.
Oikeanpuoleisen pyyhkijän sulan varsi vaihdettu aikaisemmin takuuna, piti kovaa ääntä.

Suba-10

Auto 150 000 km huollosta ja 20 km ajon jälkeen moottorin varoitusvalo jäi palamaan. Assistenttipalvelu toimi ja matka jatkui sijaisautolla reilun tunnin kuluttua Superbin palattua huoltoon. Seuraavana päivänä huollosta ilmoittivat EGR (pakokaasun takaisinkierrätys) venttiilin olevan viallinen. Vajaan tonnin remontti tiedossa.

Kuulin pari vuotta vanhassa 2,0 TDI Passatissa olleen saman vian, joka meni takuuseen vielä takuuajan päätyttyäkin. Onko vastaavia kokemuksia Skodan kanssa? Ja miten maahantuoja suhtautui asiaan?


Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF DSG vm. 2010


Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Suba-10 - 14.08.13 - klo:22:47
Auto 150 000 km huollosta ja 20 km ajon jälkeen moottorin varoitusvalo jäi palamaan. Assistenttipalvelu toimi ja matka jatkui sijaisautolla reilun tunnin kuluttua Superbin palattua huoltoon. Seuraavana päivänä huollosta ilmoittivat EGR (pakokaasun takaisinkierrätys) venttiilin olevan viallinen. Vajaan tonnin remontti tiedossa.

Kuulin pari vuotta vanhassa 2,0 TDI Passatissa olleen saman vian, joka meni takuuseen vielä takuuajan päätyttyäkin. Onko vastaavia kokemuksia Skodan kanssa? Ja miten maahantuoja suhtautui asiaan?


Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF DSG vm. 2010

Eiköhän tuolla tonnilla kannata ennemmin lastuttaa autosta egr pois toiminnasta? Varmaan dpf lähtisi samaan rahaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

mkleemol

Lainaus käyttäjältä: Taata - 16.08.11 - klo:19:47
Mittarissa on nyt 45tkm ja viime viikolla oli pakko uskoa, että auto vuotaa. Apukuskin jalkatilassa oli selkeä lammikko vettä kumimatolla.

Itsellä kävi auto jokin aika sitten Metro-autolla normihuollossa. Huollon jälkeen tuli vesi sisälle apukuskin jalkatilaan, kun kävin autopesulassa. Samassa paikassa olin käynyt ennenkin. Samalla alkoi kuulua erikoista rapinaa ~hanskalokeron alta (kuin hiiri söisi jotain). Ã,,äni kuului vain välillä ja sen kuuluessa puhaltimen pyörintänopeutta säätämällä sai vaikutettua ääneen. Puhaltimen pysäytys lopetti äänen.

Vein takaisin ja kerroin asiasta. Onneksi sain napattua huoltomiestä hihasta, kun tuli autoa parkkipaikalta hakemaan. Ehdotin koeajoa talon ympäri. Onneksi "hiiri-ääni" ilmaantui koeajon aikana, joten asentaja pääsi jyvälle mitä tarkoitin. Auto oli parisen tuntia pajalla. Kuulemma mitään ei löytynyt, mutta ei pitäisi enää vuotaa. Mitään ei myöskään laskutettu, joten eiköhän siellä kuitenkin jotain löytynyt..

Tämä vuoto apukuskin jalkotilaan näyttää ketjun perusteella olevan jossain määrin yleistä.

valohannu

Tervehdys foorumilaisille!

Ostin tuossa elokuussa Veholta Superbin (2010 2.0tdi dsg farkku), jota on nyt häirinnyt seuraava ongelma (tapahtumien kulku):

Matkalla Turusta Helsinkiin, matka meni hienosti, ei kysyttävää.
Paluumatkalla juuri ennen Lohjaa (30km ajettu) alkoi lämppäristä tulla jääkylmää ilmaa kabiiniin. Kaikki lämmöt vaikuttivat olevan ok.
Lohjan kohdalla lämmintä alkoi taas tulla, mutta kun nostin nopeuden takaisin sinne 120, kylmä ilma valtasi taas paikat. Vapautin kaasua, ja lämmintä virtasi samantien. Ajeltiin sitte loppumatka vähän rauhallisemmin motaria, niin lämmintä riitti kotiin asti.

Seuraavalla kerralla vika ilmeni n. 110km/h nopeudessa, taas himmattiin kaasulta niin lämmintä alkoi taas tulla.

Pari päivää sitten ongelmaan tuli uusi jänne: 103km/h motarilla -> kylmää ilmaa -> painoin kaasua -> lämmintä ilmaa -> hetken päästä taas kylmää ilmaa -> pudotin nopeuden 96km/h -> lämmintä ilmaa -> nopeus 104km/h -> kylmää ilmaa -> etc etc etc.

Rinta-Joupin Autoliike ei ole viasta kuullut, eikä mitkään testerit ongelmaa löytäneet. Ilmastointilaitteen sopeutus tehtiin, ei vaikutusta.
Tampereen Veholla auto ollut 2 päivää, mutteivät löytäneet mitään vikaa, eivät saaneet koko vikaa edes näkyviin.

Sellainen vika, jonka seurauksena tekisi mieli perua vielä kaupat. Muuten kovin mukava auto körötellä!

jni

OPnko termostaatin kunto tarkastettu? Vaikuttaisi siellä suunnalla olevan jotain häikkää.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

savolaiskollega

Onko xenoneita mahdollista huollossa säätää näyttämään ylemmäksi ? Minusta, enkä ole ainut joka näin ajattelee, on sitä mieltä että ns. lähivaloilla valaistu alue on toki kirkas, mutta surkean lyhyt.

duke7

Saa niitä säädettyä, testerillä ajetaan säätöasentoon ja sitten ruuvausta. Merkkiliikkeissä valitettavasti ei valitettavasti usein ole kunnollista laitetta valojen asennon tarkasteluun ja säätävät sen matolaatikon kanssa varuilta liian alas. Etsi joku autohuolto jossa on sellainen iso pyörillä liikuteltava valojenmittauslaite ja käy siellä. Testeriksi riittää VCDS ja luultavasti Boschin tms testerilläkin onnistuu.

SuperB10

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 24.01.15 - klo:13:43
Onko xenoneita mahdollista huollossa säätää näyttämään ylemmäksi ? Minusta, enkä ole ainut joka näin ajattelee, on sitä mieltä että ns. lähivaloilla valaistu alue on toki kirkas, mutta surkean lyhyt.

-Miksi et säädä itse?
Se on helppoa: avaa konepelti,valoumpion takana päältäkatsottuna on 2 säätöruuvia,toinen korkeussäätö ja toinen leveyssäätö.
Ylempänä oleva on korkeussäätö. Sitä kiertämällä sopivalla kuusiokoloavaimella tai ruuvitalttameisselillä saat valokeilan säätymään joko ylös tai alas. Muista vain että molempien valokeilojen ala-ja ylä tasoviivat ovat linjassa keskenään.
Eli samalla korkeudella.
Sivuttaissäätö löytyy sieltä syvemmältä kun etsii lähempänä vilkkua. Sitä ei saa säätää liikaa vasemmalle,muuten saat valon vilkutuksia vastaantulevilta autoilijoilta.

Jokaisessa autossa,myös aivan uusissa on sellaiset säätöruuvit,että saa itse kuka tahansa niitä valoja säädettyä.
Ne puheet ,että täytyy säätää testerillä on myyntipuheita. Jos autossa on säätöruuvit,niin ne silloin voi säätää itse.
Toki muutama auto löytyy missä näitä säätöjä ei ole.

mkleemol

Lainaus käyttäjältä: Oculla - 22.11.10 - klo:10:02
Ajotietokoneen näyttö säädetty +10% huollossa ylöspäin, kun sellainen virhe oli itse täyteensullomalla tankkausten kanssa todettu.

VCDS:llä kalibroin oman polttoaineenkulutusnäyttöni - kesällä, jotta Webasto ei sotkemassa. Muistaakseni +8% lopulta päädyin. Eiköhän tämä ole vakiovirhe kaikissa. Alkuperäisillä luvuilla jos vertaillaan Esson baarissa kulutuksia, saa tosi luotettavia vertailuja tehtyä :)

mkleemol

-kuskin oven stopparin ruuvit löystyvät, kolahtelee ovea käytettäessä. Olen pariin otteeseen kiristänyt stopparin runkoon. Jos vielä löystyy, täytyy puhdistaa ja laittaa ruuvilukitetta.
-twd takaluukun johtosarja (oman lisäksi useampi muukin havainto tällä palstalla), toiminnot tippuu yksi kerrallaan pois pelistä
-vaihdelaatikko (7 vaihteinen kuiva), oikuttelee enempi vähempi päivästä riippuen. Välillä pitkiä aikoja täysin ok.
-soundsystem silloin tällöin mykkä (radio, puhelin, yms eli oletettavasti vahvistimeen liittyvää, Bolero tuntuu normaalisti toimivalta). Virrat pois ja päälle auttanut aina paitsi kerran. Tuolloinkin hetken seisomisen jälkeen toimi normaalisti.

vm.09 Elegance 1.8TSI DSG twindoor 125tkm

Spin

Omasta oli parkkitutka pimeänä ja paikallistin vian antureita tunnustelemalla pakoputken yläpuolella olevaan anturiin. Anturiin onneksi pääsee käsiksi ja sen irroitin. Keskimmäinen johto juuresta poikki. Onkohan tuota mahdollista korjata jotenkin kontaktiosa irroittamalla ja juottamalla (miten lie lähtee kuoresta irti)? Tuohon johdon tynkään ei enää juottamaan pysty. Tökkäsin johdon pakoilleen ja sehän toimii, mutta tärinästä varmasti ajossa irtoaa heti. Ei tekis mieli koko johtosarjaakaan uusia kun on noin helposti vielä tuo käsillä puskureita purkamatta.

Tutka ja park assist tosiaan pois pelistä jos yksi anturi pimeänä.

Hakke

Oma auto Superb combi 1.8 TSI, -10.

- Öljyä menee (n. litra / 5000km)
- Mittaristo vaihdettiin, koska nopeusmittarin neulan valo vilkkui
- Tässäkin oli pyöränkulmat viturallaan, säätö auttoi jonkunverran

Itse olen ylipäätään ehkä vähän pettynyt Superb:n laatuun, ostaessani luulin ostavani oikeasti laadukkaan käyttöpelin.

janilind

Lainaus käyttäjältä: Hakke - 23.09.15 - klo:12:01
Oma auto Superb combi 1.8 TSI, -10.

- Öljyä menee (n. litra / 5000km)
- Mittaristo vaihdettiin, koska nopeusmittarin neulan valo vilkkui
- Tässäkin oli pyöränkulmat viturallaan, säätö auttoi jonkunverran

Itse olen ylipäätään ehkä vähän pettynyt Superb:n laatuun, ostaessani luulin ostavani oikeasti laadukkaan käyttöpelin.
Paljonkos on kilsoja? Satkun nurkilla about alkaa noi öljyn kulutukset jos on alkaakseen.. Toi kulutus nyt sen verta et ei vielä hätää, mutta jos jo nyt pettynyt olo niin kiertoon vaan sitten:)
Superb Combi 1.8TSI DSG

pannaripetteri

Suberb:n ( ja taitaa koskea myös muita Skoda -mallejakin, octavia ym.) tyypivikana taitaa olla nämä
ovien, takaluukun johtosarjat, jotka eivät oikein kestä pakkasta.
Sähköpiuhat liian jäykkiä, lyhyitä ja kuori ei kestä "ajanhammasta" vaan murtuu/katkeaa ajankanssa.
Oman superb 2012/ ajettu 121 tkm...sytytteli "airbag-merkkivaloa. Korjattiin ensiksi katkos yhdestä johdosta,
mutta sarjan muutkin johdot huonokuntoiset. Seuraavilla pakkasilla (-25 astetta), niin taas airbag-merkkivalo syttyi.
Nyt siis uusi johtosarja ja toivotaan, että laatu olisi parantunut. :-\

psoininen

2011 Superb combi 2.0 tdi manuaali, 140-160tkm välillä vaihdettu seuraavat:
- pyöränlaakerit taakse
- työsylinteri levisi -> kytkinpaketti
- iskarit eteen
- kuskin oven johtosarja

Että ihan suunnitelman mukaisesti edetään t. nimim. "kerää koko sarja"  :D

Shape

Skoda Superb Combi 2014 (facelift), 4-2014 rekisteröity ja 146 tkm ajettu.

- Takaluukku vaihdettu juuri takuuseen uuteen, lasersauma pettänyt ja maalipinta mennyt rikki --> ruostumaan alkanut.








Kapteeni


2011 superb 150tkm ajettu diesel kävi marmorilla kuljettajan oven johtosarjan vaihdossa kun toimintoja hiipui hiljalleen. Pääpiirteittäin homma meni ok, mutta hanttarin ovi on pysynyt lukossa siitä asti. Hullosta hakiessani olivat sen jo huomanneet ettei kuulemma ollut auennut heillä lainkaan. Epäilivät että myös oikea johtosarja ois poikki.

Itestä tuntuu nyt hullulta että vika ilmeni just siellä/ mahdollisesti sen jälkeen kun kuskin ovea oli operoitu. Onko kokemusta/tietoa voiko kuskin oven operointi aiheuttaa hanttarin oven ikilukittautumisen? Luonnollisesti hanttarin ovelle tarttis varata uus aika ja kuulemma menee enemmän aikaa kun ei saa auki pahvienpurkua varten =â,¬â,¬


Skoda Superb Combi -18, 2.0 TDI 190
Volvo xc60 d4 awd -15
Ex: Volvo xc60 d5 polestar awd -10
Ex: Skoda Superb Combi -10, 2.0 TDI Sport
Ex: Skoda Octavia Combi -07, 2.0 TDI Sport
Ex: Seat Leon FR -07, 2.0 TDI
EX: Seat Cordoba Vario -98, 1.9 TDI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni - 05.08.17 - klo:09:21

2011 superb 150tkm ajettu diesel kävi marmorilla kuljettajan oven johtosarjan vaihdossa kun toimintoja hiipui hiljalleen. Pääpiirteittäin homma meni ok, mutta hanttarin ovi on pysynyt lukossa siitä asti. Hullosta hakiessani olivat sen jo huomanneet ettei kuulemma ollut auennut heillä lainkaan. Epäilivät että myös oikea johtosarja ois poikki.

Itestä tuntuu nyt hullulta että vika ilmeni just siellä/ mahdollisesti sen jälkeen kun kuskin ovea oli operoitu. Onko kokemusta/tietoa voiko kuskin oven operointi aiheuttaa hanttarin oven ikilukittautumisen? Luonnollisesti hanttarin ovelle tarttis varata uus aika ja kuulemma menee enemmän aikaa kun ei saa auki pahvienpurkua varten =â,¬â,¬

Täysi mutu, mutta monessa autossa ovien ohjaus menee juuri kuskin oven kautta. Superb:ssakin on tuo kytkin millä saa kaikki ovet lukkoon kuskin paikalta. Eli vastaukseksi kyllä ovat voineet katkaista johdon tai mokata!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: Hombre - 16.09.10 - klo:09:34
Ei ole merkki tai malli riippuvainen, uudet lasit vaan menee jostain syystä helpommin rikki?
Tietysti tämä ei ole lasitehtaalle ollenkaan huono juttu.

Tuosta nykyajan tuulilasien heikkoudesta on tullut useastikin juteltua lasiliikkeiden asentajien kanssa, kun on mennyt vaihtoon ihan pikkukivien tai nastojen iskuista 4 tuulilasia viimeisen 10v. aikana. Autoina ollut Exeo, Kuga ja nyt Tiguan sekä paraikaa hierotaan kauppoja eukolle Superbista. Lasiliikkeiden asentajatkin ovat olleet sitä mieltä, että tuulilasit ovat viimeisen 10-20v. aikana tarkoituksella tehty pehmeämpilasisiksi, kuin mitä olivat esim. 80-luvalla. Jotain PRKL säästö-, turvallisuus-, lisämyynti- ja muitakin kuluttaja-asiakkaiden kusetusjuttuja kuulemma.   :P >:( ;D
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Shape

Pitäisikö tämä luokitella jo tyyppiviaksi(..ominaisuudeksi).

150 tkm ajettuun 2.0 TDI 125kW CFGB koneeseen jouduttiin vaihtamaan koko jakopäähihnapaketti kaikkine hihnapyörineen, koska pyörätkin olivat kuluneet "teräviksi". Hinta tälle operaatiolle on noin 950-1000 euroa. Valmistajan ilmoittama hihnanvaihtoväli on siis 210 tkm ja eikä siihen kuulu hihnapyörien vaihtoa.

No mikä tästä sitten tekee mielestäni tyyppivian? Tehdas hyvitti 90% tästä, eli asiakkaalle jäi maksettavaa noin satanen. Toisin sanoen laadullista ongelmaa hihnapyörissä siis on.. Kyseessä ei ole ns. Oulun tauti, vaan autolla on ajettu etelärannikolla Helsingin itäpuolella.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Shape - 29.08.17 - klo:20:53
Pitäisikö tämä luokitella jo tyyppiviaksi(..ominaisuudeksi).

150 tkm ajettuun 2.0 TDI 125kW CFGB koneeseen jouduttiin vaihtamaan koko jakopäähihnapaketti kaikkine hihnapyörineen, koska pyörätkin olivat kuluneet "teräviksi". Hinta tälle operaatiolle on noin 950-1000 euroa. Valmistajan ilmoittama hihnanvaihtoväli on siis 210 tkm ja eikä siihen kuulu hihnapyörien vaihtoa.

No mikä tästä sitten tekee mielestäni tyyppivian? Tehdas hyvitti 90% tästä, eli asiakkaalle jäi maksettavaa noin satanen. Toisin sanoen laadullista ongelmaa hihnapyörissä siis on.. Kyseessä ei ole ns. Oulun tauti, vaan autolla on ajettu etelärannikolla Helsingin itäpuolella.

Suomessa on suositeltu, että tuo jakohihna vaihdetaan viimeistään 160tkm kohdalla. Se että hihnapyörät ovat kuluneet teräviksi on outoa. Toki olen kuullut hihnan ottaneen tuohon koteloon kiinni, mutta silloin ei senttiäkään hyvitetty asiakkaalle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy