Kirjoittaja Aihe: Yleinen nelivetokeskustelu  (Luettu 386953 kertaa)

Poissa paimentolainen

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1200 : 09.02.19 - klo:21:47 »
Ensimmäistä nelivetoa olen katselemassa. Ajan paljon sorateillä ja lumisia ja mäkisiä metsäteitä. Kaikki ajoavusteet pitää saada pois.

BMW x-Drive.
VW Touareg V8 TDI
BMW 530d xDrive M-Sport Touring F11
BMW 325i

Poissa PetkeQ

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1201 : 09.02.19 - klo:21:50 »
"Veikkaan, että subbeissakin joku sähköaivo rajoittaa menoa näissä 2000- luvun peleissä."

Tuo on aivan totta, Audin logiikka katkaisee menon jos luistattaa pyöriä yli satasen vauhdissa. Minkäs teet.
Sama ongelma tuntuu joskus olevan kolmos- ja nelosvaihteella myös pienemmissä nopeuksissa.
Oma teoria alle 100km/h renkaiden luiston aikana moottorin kyykähtämisiin on renkaiden pyörintänopeuseron kasvaminen liian suureksi.
« Viimeksi muokattu: 09.02.19 - klo:21:58 kirjoittanut PetkeQ »

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.431
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1202 : 09.02.19 - klo:22:47 »
Vielä ei ole tuolla Nissanin 4WD tullut vastaan tilannetta jossa olisi tarttenut avustimiin koskea. On möyritty akseleita myöten loskassa, revitty as.vaunua märällä nurmella, leikkiä pyöritelty autoa jääkentällä... Vaan leikkiessäkin jos homma meinaa karata lapasesta, ESC puuttuu napakan terävästi peliin ja palauttaa auton hallinnan, mutta siltikin tuo siis sallii mm. nelipyöräluistatuksen kurvista ulos kylkimyyryä :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Mani

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1203 : 09.02.19 - klo:23:11 »
Ensimmäistä nelivetoa olen katselemassa. Ajan paljon sorateillä ja lumisia ja mäkisiä metsäteitä. Kaikki ajoavusteet pitää saada pois. Ajonvakautus vai mikä ESC vai ASR se on Skotterossa jota ei saa valikosta pois, vilkkuu heti kun vähän lumisen tien mutkaan ajan. ABS on myös vaarallinen vastalanatulla tiellä. Vagineissa ei varmaan kaikkia ajoapuja saa pois. Miten lie Subarussa?
Väärä foorumi jos noilla spekseillä haluat  ;)
ABS on rupee olee aika hankala saada mistään 2000luvun vehkeessä pois.
Ja nykyään ku on autossa kaiken maailman kiihtyvyys/asento yms. antureita niin kyl ne aika pitkälle antaa mennä ennen kuin tarttuu tilanteeseen. ( esim offroad asetus antaa kivasti leikkiä näillä vag-vehkeillä )
VW golf Alltrack 1.8tsi 2016

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.251
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1204 : 10.02.19 - klo:00:01 »
Miten abs on vaarallinen?
5F Leon 1.4 tsi style
Ex vag:
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.118
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1205 : 10.02.19 - klo:00:07 »
Miten abs on vaarallinen?

Siten varmaankin että jos omaa Häkkisen vasemman jalan niin pystyy pitämään jarrupaineen juuri sopivanlaisena jotta pyörät eivät vedä lukkoon mutta jarruttavat kuitenkin mahd. tehokkaasti. Noita maagisia vasureita tuntuu löytyvän jäsenistöstä jokaiselta foorumilta, maasta ja keliolosuhteista riippumatta.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa enkero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • The best or nothing.
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1206 : 10.02.19 - klo:08:46 »
Väärä foorumi jos noilla spekseillä haluat  ;)
ABS on rupee olee aika hankala saada mistään 2000luvun vehkeessä pois.
Ja nykyään ku on autossa kaiken maailman kiihtyvyys/asento yms. antureita niin kyl ne aika pitkälle antaa mennä ennen kuin tarttuu tilanteeseen. ( esim offroad asetus antaa kivasti leikkiä näillä vag-vehkeillä )

Mersuissa saa absitkin pois pelistä dyno modella, tosin itse ei ole tullut kokeiltua tätä edes jääradalla.
C250CDI t 4matic -12
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Poissa TLU13

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1207 : 10.02.19 - klo:09:01 »
Epäilen että pätevinkään kuski ei pysty jarruttamaan vain yhtä rengasta kerrallaan saadakseen karanneen luiston hallintaan (ESP)  ;) Tehokkaamman jarrutuksen ASB jarruilla saa kun survoo sen polkimen oikeasti pohjaan, moni ei tätä tajua.

Nykypäin espit toimii mielestäni varsin loogisesti ratin liikkeiden mukaan, omalla audilla voisi osaava kuski pelkällä kaasun hallinnalla varmaan vaikka driftata jäällä esp sport asennolla, vasta kun luisua joutuu huomattavasti korjaamaan puuttuu elektroniikka peliin.
Eiköhän nuo nykypäivän espit ole ihan oikeiden rattimiesten ja tietokonesimulaatioiden kokemusperäistä tulosta, sopii oikein hyvin tämmöiselle perustaitoiselle perusautoilijalle.

F1 sarjassakin, alansa huiput ajoivat parempia aikoja elektroniikan avuin kuin ilman. Toki tältäkin foorumilta löytyy huomattavasti parempia rattimiehiä.  ;D

Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

Poissa jaiksi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1208 : 10.02.19 - klo:10:37 »
Siten varmaankin että jos omaa Häkkisen vasemman jalan niin pystyy pitämään jarrupaineen juuri sopivanlaisena jotta pyörät eivät vedä lukkoon mutta jarruttavat kuitenkin mahd. tehokkaasti. Noita maagisia vasureita tuntuu löytyvän jäsenistöstä jokaiselta foorumilta, maasta ja keliolosuhteista riippumatta.
Vastaustahan on tylsempi kuin luuletkaan. Lukkiutuvat jarrut "kaivavat" uran soratiehen. Abseilla sora pyörii renkaiden ja tien välissä kuin kuulalaakerit. On kokemukesta lukkojarrutuksista molemmilla jarruilla.
Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG vm. -17
Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI man. vm. -15

Poissa janike

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1209 : 10.02.19 - klo:10:38 »
Absien ainut huono puoli tulee esiin märässä sohjossa tai soratiellä jossa kivet pyörii rattaan alla kuin kuulalaakerit. Silloin vain rutisee ja vauhti ei hidastu ollenkaan, uskoisin että sen takia eräs tuossa kyseli niiden pois saamista.
Mielipide on kuin persereikä. Kaikilla sellainen on ja jokainen haisee pahalle.. Paitsi oma!

Poissa jaiksi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1210 : 10.02.19 - klo:10:49 »
Epäilen että pätevinkään kuski ei pysty jarruttamaan vain yhtä rengasta kerrallaan saadakseen karanneen luiston hallintaan (ESP)  ;) Tehokkaamman jarrutuksen ASB jarruilla saa kun survoo sen polkimen oikeasti pohjaan, moni ei tätä tajua.

Nykypäin espit toimii mielestäni varsin loogisesti ratin liikkeiden mukaan, omalla audilla voisi osaava kuski pelkällä kaasun hallinnalla varmaan vaikka driftata jäällä esp sport asennolla, vasta kun luisua joutuu huomattavasti korjaamaan puuttuu elektroniikka peliin.
Eiköhän nuo nykypäivän espit ole ihan oikeiden rattimiesten ja tietokonesimulaatioiden kokemusperäistä tulosta, sopii oikein hyvin tämmöiselle perustaitoiselle perusautoilijalle.

F1 sarjassakin, alansa huiput ajoivat parempia aikoja elektroniikan avuin kuin ilman. Toki tältäkin foorumilta löytyy huomattavasti parempia rattimiehiä.  ;D
Minä en ole autoani viemässä radalle. Foorumeilta löytyy myös tyyppejä jotka kirjoittavat ennen kuin ymmärtävät lukevansa :) Ajan sora- ja metsäautoteillä. Tien ja renkaan välissä on joko hiekkaa, lunta, jäätä tai mutaa. Maastoautoa en mielellään hankkisi korkeimpien kustannusten vuoksi. Lumisellä ja lingotulla metsäautotiellä ESP:t ja ASR:t vilkkuu jatkuvasti eikä sillä ole turvallisuuden kannalta mitään merkitystä. Meno hyytyy helpommin mäkeen. Käyhän ehdottamassa Rovanperän Kallelle saat parempia EK-aikoja kun pistät kaikki ajoavut päälle.
« Viimeksi muokattu: 10.02.19 - klo:10:57 kirjoittanut jaiksi »
Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG vm. -17
Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI man. vm. -15

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.028
    • Profiili
    • Tos
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1211 : 10.02.19 - klo:18:19 »
Offroad napin painallus muuttaa ABS:n toimivuutta lukittuvampaan suuntaan.
Napin saa moneen myös jälkikäteen, kun viitsii vähän nähdä vaivaa.
Tiguan .:R-Line -16
Golf1 Cabriolet
Polo Classic C
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Polo Coupe -89
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Poissa arska

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1212 : 13.02.19 - klo:11:18 »
Varmaan aika turha vastaus tähän ketjuun mut menköön...

Tänään yksi lapsista joutui koulun penkille ja kävin aamutuimaan viemässä.

Lopputulos; 15 senttiä sohjoa n. 5 asteen kulmassa ylämäkeen olevalle koulun pihalle oli jonoa, omassa kiesissä 225/55/17 cvc6 kitkat. Edellä takavetoiset väyrys-mese ja nykyistä g30 mallii edeltävä bmw, oisko sit f10 tjsp. Noiden renkaita en käynyt ratsaamassa...

Yllättäen ainoa joka nousi suunniteltua reittiä oli allekirjoittaneen olympiavolsu. Kuskien eroista en pysty sanomaan mitää, ite otin esc:n sport-asentoon ja annoin riittävästi "tallaa". Mese ja bemu pakitteli edeltä pois, itsellä ei luonto antanut periksi vaan piti näyttää☺

Lopputulos; joko kuski tai torsen vei voiton tässä pelissä

Yllätyit siitä, että neliveto etenee loskassa paremmin kuin takaveto?

Poissa sepinki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1213 : 13.02.19 - klo:13:14 »
Takavetoon nähden en olisikaan yllättynyt.

BMW:n takapellissä oli x-drive tjsp lätkä jonka olen kuvitellut merkkaavan nelivetoa. Tunnustan, etten Mersun perästä onnistunut bongaamaan mallimerkintöjä ja sen osalta tilanne avoin.
2 × A6 c7 quattro

Poissa arska

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1214 : 13.02.19 - klo:13:32 »
Takavetoon nähden en olisikaan yllättynyt.

BMW:n takapellissä oli x-drive tjsp lätkä jonka olen kuvitellut merkkaavan nelivetoa. Tunnustan, etten Mersun perästä onnistunut bongaamaan mallimerkintöjä ja sen osalta tilanne avoin.

No sitten tietenkin. Olin lukevinani, että kirjoitit "takavetoiset" ja oletin, että molemmat oli sellaisia. Renkaat tietenkin vaikuttaa paljon ja ainakin kaksivetoisissa ei tarvii olla kovin ihmeellinen mäki, että luistonesto tappaa menon kokonaan, jos sitä ei tajua ottaa pois pältä

Poissa Iero

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1215 : 13.02.19 - klo:13:42 »
Rav4H AWD ssä ja Yaris Hybridissä on CVC6 kitkat. Ei ole ollut ongelmia ja vaimo ajelee päivittäin Hesassa muutamia kymmeniä kilometrejä työsiirtymiä ja kehuu, miten hyvin Yaris menee pöperikössä - en ole kysyt, vaan oma-aloitteisesti on kertonut, että muilla työkavereilla on ongelmia liikkua, mutta hänellä ei.
Itse olen reilun 20 vuotta ajellut kitkoilla ilman ongelmia ja 20 vuotta sitten kitkarenkaiden laatu oli varmaankin paljon huonompi kuin nykypäivän kitkoilla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Poissa sepinki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« Vastaus #1216 : 13.02.19 - klo:14:39 »
No sitten tietenkin. Olin lukevinani, että kirjoitit "takavetoiset" ja oletin, että molemmat oli sellaisia. Renkaat tietenkin vaikuttaa paljon ja ainakin kaksivetoisissa ei tarvii olla kovin ihmeellinen mäki, että luistonesto tappaa menon kokonaan, jos sitä ei tajua ottaa pois pältä

Oli juu vähän epätarkka tuo eka viestini, Mersun luokittelin takavetoiseksi kun en nähnyt merkintöjä, mutta tuosta viestistä voi tosiaan lukea että myös BMW olisi ollut takavetoinen. Epäilisin, että luistonesto taikka renkaat oli sen etenemisen esteenä. Ei tuo torsen mikään autuaaksi tekevä vempele ole, mutta mukavasti kitkoilla koitti hakea pitoa kaasun käytöllä kun vetoluistonesto oli pois päältä.
2 × A6 c7 quattro

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy