Haussa auto : 7-paikkainen, automaatti, neliveto ...

Aloittaja Pertsa, 13.01.10 - klo:09:58

« edellinen - seuraava »

Pertsa

Nyt tarvittaisiin ehdotuksia ja ideoita.

Sukulaismies on muuttamassa useamman vuoden ulkomailla asumisen jälkeen perheineen takaisin (Pohjois-)Suomeen ja auto tarvittaisiin, mutta mikä? Kaveri on hiukan jo pihalla Suomen hinnoista, verotuksista, vakuutuksista ym. ja täytyy hiukan jelppiä kaveria.
Autoa ei tarvi välttämättä hankkia Suomesta vaan se voidaan tuoda jostain muualtakin (Saksasta ym.).
Auton tuominen nykyisestä asuinpaikasta (Singapore) ei oikein ole järkevää, koska autot siellä ovat vielä huomattavasti kalliimpia kuin Suomessa ja lisäksi niissä on oikeanpuoleinen ohjaus.

- Ykköskriteerinä on riittävät tilat. Auton pitäisi olla 7-paikkainen jollaiseen on totuttu ulkomailla asuessa. Siellä on ollut käytössä Honda Odyssey jota ei saa Suomesta. Autoon pitää saada mahtumaan vanhemmat, kolme pientä lasta (1, 3 ja 5 vuotiaat) sekä mukana muuttava taloudenhoitaja ja tavaratilassakin saisi olla tilaa.
- Toinen kriteeri on automaatti, koska vaimon ajokortti oikeuttaa vain automaatin ajamiseen.
- Neliveto. Tämä on erittäin toivottava ominaisuus, mutta voi olla että tästä voidaan tinkiä jos muuten sopivia ehdokkaita löytyy. Mutta mieluummin ei tingitä ;)
- Bensa vai Diesel ei ole vielä päätetty.
- Auton ei tarvi olla uusi vaan kohtuullisesti ajetutkin uudehkot käytetytkin otetaan huomioon.

Ei taida kovinkaan paljoa ehdokkaita löytyä, jotka täyttävät nuo kaikki kriteerit. Kaverilla on ollut nyt mielessä Audi Q7, joka täyttäisi varmaankin nuo kriteerit ja niitä hän on alustavasti katsellut. Kuitenkin Q7:n hillittömät ulkomitat ovat miinusta, se ei ainakaan helpota parkkeeraamista tulevan asuinkaupungin pienissä parkkihalleissa. Muitakin ehdokkaita voidaan miettiä.

Kuulemma Volvo XC60 on liian pieni, Bemari X5:ssä on pieni tavaratila. En tiedä saako noita edes 7-paikkaisina. Mahtaisikohan Volvo SC90:stä olla mihinkään? Mitenkähän jotkut tila-autot, Fordin joku malli, jotkut japanialaiset jne....

Ehdotuksia?

(Itse asiassa tarvitaan myös toinen auto, joka kaverin tuntien ei tule olemaan mikään perusdatsuni. Mutta näitähän löytyy ja ongelmana tullee olemaan vain valinnan vaikeus, RS4 tai vastaava oli puheissa alustavasti...)

VAG!

#1
aa

tn62634

Hankalahan se on löytää ulkomitoiltaan pientä, mutta sisältä tilavaa 7-paikkaista. Grand Voyagerin jo kukkanen jo mainitsikin. Sen kanssa ei tarvi ihmetellä. Toinen voisi olla VW Multivan 4-Motion, jos ne ulkomitat eivät haittaa.

Tavaratilaa ei taida saada mihinkään, paitis jos ostaa jonkun Transitin pikkubussin.

zammy

#3
Mitsubishi Outlanderiahan ja sen Citroen ja Peugeot variaatioita saa 7-paikkaisena sekä automaattina. Tosin en ole varma saako tuota Mitsua vielä automaattina, mutta tulossa sekin on. Pösöltä ja Sitikalta automaattikin löytyy.

Chevrolet Captivaa taitaa saada myös vaadituilla spekseillä.

EDIT: Vaikka nyt kovin eri luokan autoja tässä listauksessa tulee, niin silti: Nissanin Qashqai + 2 on myös yksi auto joka täyttää tuon neliveto, 7-paikkaisuus ja automaattikriteerin. Sealt Altea Freetrack täyttää myös kaikki muut paitsi automaattivaatimukset.

tommyt

Ei noi citymaasturit oikeasti ole 7-hengen autoja. Freetrack on vain 5-paikkainen. Mutta Seat Alhambraa taisi saada nelivedollakin.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

VAG!

#5
aa

Notmi

Mercedes Benz R? Löytyy 6 ja 7 paikkaisena, automaatti ja neliveto vakiona. Tavaratiloista en tiedä...

mla

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 13.01.10 - klo:10:22
Toinen voisi olla VW Multivan 4-Motion, jos ne ulkomitat eivät haittaa.

Multivan on itse asiassa mitoiltaan varsin pieni verrattuna moneen 'mukamas pienempään autoon'. Aluksi sitä luulee mitoiltaan suuremmaksi kun sen massa on sen verran suuri, mutta aika ketterä sillä on loppujen lopuksi ajaa. Siinä tilat on saatu aikaan sillä että tekniikka on osittain alla ja matkustajat yläpuolella.
Multivania saa nyt nelikkona ja7v DSG automaattinakin. Tilaa on ihan eri tavalla kuin monessa muussa autossa. Multivanilla tuli ajettua vajaat 2v ja parilla paku T5:lla reilut 5v, joten kokemusta ehti kertyä ko. automallista.

Lainaus käyttäjältä: zammy - 13.01.10 - klo:10:23
Sealt Altea Freetrack täyttää myös kaikki muut paitsi automaattivaatimukset.

Saa tuota automaattina 2.0TSI:nä. Suomeen ei kait tuoda etuveto-versiota, mutta nelikkoonkin saa automaatin. Tiloista tuossa sitten onkin pulaa, sillä eihän se tosiaan ole 7-paikkainen ja vaikka se moiseksi tehtäisiin (siis tehtaan toimesta) niin ei siellä sitten olisi tavaratilaa

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 13.01.10 - klo:09:58
Autoa ei tarvi välttämättä hankkia Suomesta vaan se voidaan tuoda jostain muualtakin (Saksasta ym.).
Auton tuominen nykyisestä asuinpaikasta (Singapore) ei oikein ole järkevää, koska autot siellä ovat vielä huomattavasti kalliimpia kuin Suomessa ja lisäksi niissä on oikeanpuoleinen ohjaus.

Tähän seis!

Kertomasi ongelmat pitävät paikkaansa, mutta Suomeen muuttaessa avautuva mahdollisuus verottoman muuttoauton tuontiin on niin suuri taloudellinen etuus, että kannattanee selvittää eri vaihtoehtojen kustannukset.

Yksi erittäin merkittävä pointti on se, että muuttoautona tuotavan auton tulee olla ollut muuttajan käytössä ulkomailla vähintään 6 kk.

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 13.01.10 - klo:09:58
- Ykköskriteerinä on riittävät tilat. Auton pitäisi olla 7-paikkainen jollaiseen on totuttu ulkomailla asuessa. Siellä on ollut käytössä Honda Odyssey jota ei saa Suomesta. Autoon pitää saada mahtumaan vanhemmat, kolme pientä lasta (1, 3 ja 5 vuotiaat) sekä mukana muuttava taloudenhoitaja ja tavaratilassakin saisi olla tilaa.
- Toinen kriteeri on automaatti, koska vaimon ajokortti oikeuttaa vain automaatin ajamiseen.
- Neliveto. Tämä on erittäin toivottava ominaisuus, mutta voi olla että tästä voidaan tinkiä jos muuten sopivia ehdokkaita löytyy. Mutta mieluummin ei tingitä ;)
- Bensa vai Diesel ei ole vielä päätetty.
- Auton ei tarvi olla uusi vaan kohtuullisesti ajetutkin uudehkot käytetytkin otetaan huomioon.

Melko hankalat vaatimukset.

Kun Vag-palstalla ollaan, niin ainoa todellinen vaihtoehto on Vw Multivan. Löytyy myös nelivetoisena tomaattina. Suomesta tuollaisia ei kylläkään löydy kuin yksittäisiä kappaleita. Myynnissä olevat käytetyt ovat vanhoja takseja ja mittarissa 450 tkm.

Pakettiautomainen olemus varmastikin karsii ostajia, mutta jos koeajolle saakka pääsee, niin uskon kelpaavan useimmille.


Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 13.01.10 - klo:09:58Ei taida kovinkaan paljoa ehdokkaita löytyä, jotka täyttävät nuo kaikki kriteerit. Kaverilla on ollut nyt mielessä Audi Q7, joka täyttäisi varmaankin nuo kriteerit ja niitä hän on alustavasti katsellut. Kuitenkin Q7:n hillittömät ulkomitat ovat miinusta, se ei ainakaan helpota parkkeeraamista tulevan asuinkaupungin pienissä parkkihalleissa. Muitakin ehdokkaita voidaan miettiä.

Q7:aan ajatteli sijoittaa kaksi aikuista, kolme turvaistuinta, taloudenhoitajan ja koko porukan pelit ja rensselit? Kauppareissu sujuu, mutta lomareissu? Ei onnistu, ellei sitten suosiolla ota peräkärryä mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 13.01.10 - klo:09:58Kuulemma Volvo XC60 on liian pieni, Bemari X5:ssä on pieni tavaratila. En tiedä saako noita edes 7-paikkaisina. Mahtaisikohan Volvo SC90:stä olla mihinkään? Mitenkähän jotkut tila-autot, Fordin joku malli, jotkut japanialaiset jne....

Kaikkia maastureita vaivaa sama ongelma eli tilat eivät riitä. Mainitut autot ovat sopiva viiden hengen porukalle, mutta siihen se sitten jääkin.

Fordin joku malli ja jotkut japanialaiset? Juu, Transit ja Hiace. Niihin verrattuna Multivan on täysin toiselta planeetalta.  ;D

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 13.01.10 - klo:09:58
(Itse asiassa tarvitaan myös toinen auto, joka kaverin tuntien ei tule olemaan mikään perusdatsuni. Mutta näitähän löytyy ja ongelmana tullee olemaan vain valinnan vaikeus, RS4 tai vastaava oli puheissa alustavasti...)

Hyvähyvä, kunhan vaan tuo muuttoautona eli toinen frouvan ja toinen isännän nimissä.

Eikä se Datsunikaan huono ole, jos on GT-R. Niitähän saa Aasiasta sopuhintaan.

Pertsa

Kyllä, vaatimukset on hankalat, se myönnetään. Jostain varmasti voidaan tinkiä jos joku sopiva vaihtoehto löytyy. Arvelen että ensimmäisenä tuosta nelivedosta. Nelivedonhan voi sitten hommata siihen toiseen autoon...
En usko että pakettiauto tulee kysymykseen.

LainaaYksi erittäin merkittävä pointti on se, että muuttoautona tuotavan auton tulee olla ollut muuttajan käytössä ulkomailla vähintään 6 kk.
Tämä on kyllä tiedossa. Muutto tuli eteen kuitenkin kohtuullisen yllättäen (työnantajan mielestä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin...), eli jo joskus touko-kesäkuussa eli aikaa ei juuri ole tuohon. Eli ensin pitäisi jostain, mieluummin vasemmanpuoleisen ohjauksen maasta, hommata joku auto tuonne ja käyttää sitä siellä vielä puoli vuotta.



massa

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.01.10 - klo:11:23
Kertomasi ongelmat pitävät paikkaansa, mutta Suomeen muuttaessa avautuva mahdollisuus verottoman muuttoauton tuontiin on niin suuri taloudellinen etuus
Menee melkein OT, mutta pakko täsmentää että veroetuus on 13450 euroa ja siitä ylimenevät tulee maksettavaksi.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/muuttoajoneuvot/index.jsp

Harmi jos ei pysty noin merkittävää etua hyödyntämään, etenkin kun EU:n ulkopuolelta tuotaessa ei ALVitkaan ole esteenä.
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

Pertsa

^Enpä minäkään tuota tiennyt että tuo veroetuus on nykyään noinkin vähän. No onhan se 13 keurkin kuitenkin "jotain".
Ai niin, harrikka sieltä on kuitenkin muuttotavarana tulossa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 13.01.10 - klo:12:14
^Enpä minäkään tuota tiennyt että tuo veroetuus on nykyään noinkin vähän. No onhan se 13 keurkin kuitenkin "jotain".
Ai niin, harrikka sieltä on kuitenkin muuttotavarana tulossa.

Sen päälle vielä alv koko auton arvosta, siis jos auto tulee EU:n ulkopuolelta. Tietty sen toisenkin maan alveja on voinut joutua maksamaan, mutta perinteisesti esim. Norjassa työskentelevät tuovat autonsa kokonaan alvitta. Alvistahan kertyy helposti toiset 13 tonnia ja usein enemmänkin.

VAG!

#13
aa

Kale

No ei sitä nykyistä autoa (Honda Odyssey) kannata raahata Suomeen?

Pertsa

#15
^No ei se oikein kun ohjaus on oikeanpuoleinen. No, kyllähän se täälläkin "toimisi" mutta kuitenkin mieluumin vasemmanpuoleisella ohjauksella. Ja tuollaisesta oikeanpuoleisella ohjauksella varustetusta voipi olla hankala sitten aikanaan päästä eroon täällä. Niin ja talvivarustus voi olla tuossa aika heikko ;)

Mutta onhan täällä tullut jo hyviä ehdotuksia ja täytyy tehdä listaa noista kaverille että tutkipa näitä. Lisää vaan jos tulee jotain mieleen...

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 13.01.10 - klo:09:58
- Toinen kriteeri on automaatti, koska vaimon ajokortti oikeuttaa vain automaatin ajamiseen.

Hetkonen. Ymmärtääkö suomalainen lainsäädäntö tällaisten lisärajoitusten päälle? Suomalaisissa ajotutkinnoissa ei tuollaisia rajoituksia tunneta. Vaikka joku ei olisi ikinä manuaalivaihteista autoa nähnytkään, niin rattiin vain niin kauan kuin kortti löytyy. Eri asia toki on, jos vaimo ei suostu manuaalilla ajamaan, mutta jotenkin olettaisin, että jos ajokortti ylipäätään kelpaa Suomessa, niin silloin auton vaihteistolla ei olisi täällä mitään väliä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skula

Löysin hauskan virkkeen:

LainaaB-ajokorttiluokan voi suorittaa myös automaattivaihteisella ha-autolla. On kuitenkin huomioitava, että ajokortti on rajoitettu silloin vain automaattivaihteiseen B-ajoneuvoluokan autolle.

Onkohan tämä autokoulun maininta faktaa?

skula

Itse itselleni vastaten, jos siis ajokortin suorittaa automaattivaihteisella autolla, siitä tulee maininta ajokorttiin, eli ei saa ajaa muuta kuin automaattivaihteista autoa..

Anteeksi OT!

VAG!

#19
aa

Pertsa

^^Joo kyllä tuo on Suomessa olemassa. En itsekään tuota muistanut, kun aikanaan ihmettelin kun jostain lehdestä luin juttua kun Paavo Lipponen ajoi vanhoilla päivillä ajokortin ja jutussa mainittiin että kyseessä on automaattivaihteiden auton ajokortti. Siinä jutussa Paavo piti manuaalia liian vaikeana oppia ;)
Se on eri asia käykö Singaporelainen ajokortti Suomessa noin vaan vai pitääkö se päivittää suomalaiseen.

RoccoScientist

Kappas perhanaa. No, tulipa tämäkin aukko sivistyksessä nyt paikattua.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

VAG!

#22
aa

PTG

Spekseihin taitaisi osua jo mainittujen lisäksi myös ainakin Jeep Commander ja BMW X5.

Ekaa ei tosin enää/tällä hetkellä tuotane ainakaan maahantuojan toimesta, mutta on itsekin tullut istuttua tuollaisessa 7-paikkaisessa. Tavaratilaa tosin varsin marginaalisesti eikä itse asiassa ruhtinaallisesti edes penkit taitettuina.

Penarin tavaratilasta 7-paikkaisena ei taas mitään hajua, mutta lienee pieni. Toisaalta esim. verrattuna 6 paikkaiseen R-meseen (tavaratila 414 tai 324/pitkä vs. pätkä) seitsemänpaikainen tarjoaa merkittävästi enemmän vaihtoehtoisia tapoja lastata tavaraa kyytiin jos ja kun yksi penkki voidaan kääntää pois käytöstä... Mese on muuten pitkänä pidempi (5173 mm) kuin Q7 (5086 mm) ja molempina versioina karvan verran leveämpi (ei tosin välttämättä peilit mukaan luettuna)...

Pertsa

No joo, tuo tuo tavaratilakin on varmaan hiukan suhteellinen käsite mikä on pieni ja mikä on iso tai "riittävä". Siinä kaverin Odysseyssa (ei tämä nykyinen vaan hänellä ollut edellinen 2004 malli) istuneena voin sanoa että ei sekään mielestäni mikään ihan älytön tilaihme tavaratiloiltaan ole silloin kun kaikki penkit on käytössä. Kunhan nyt olisi enemmän tilaa kuin vain "passille ja hammasharjalle". Autolla tuskin tullaan tekemään kovinkaan pitkiä lomareissuja ihan koko porukan voimin. Eli pitäisköhän tässä (minun) nyt alkaa tinkimään tuosta tavaratilan koostakin... ;)

Ainakin itse olen huomannut että on se tavaratila iso tai pieni niin aina se on täynnä. Mitä isompi se on, niin sitä enemmän tulee vaan otettua (turhaa) tavaraa mukaan reissuille.

samulis

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.01.10 - klo:13:54
Ihan sama juttu oli, kun minun piti ajaa D1-kortti tällä vuosituhannella. Inssin olisi saanut ajaa automaatilla halutessaan, mutta silloin kortiin olisi jäänyt kyseinen rajoitus.
Muistaakseni tuo rajoitus koskee sitten vain sitä ajokorttiluokkaa mikä on automaatilla ajettu, esim itse oon pähkäillyt pikku-e:n ajamista ja siinäkin tulisi käsittääkseni rajoitus vain be-yhdistelmään, ei b:lle. Aikoinaan ei tullut be:tä haettua, kun ei muka tarttis koskaan, mutta ajoneuvojen kasvavat painot on tehnyt tepposet...

Kale

Fordit on kokonaan unohdettu eli s-max ja galaxy

tommyt

Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, USA maasturit. Löytyhän niitä 7-hengen nelivetoja automaatilla sittenkin.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Antinontoxic

BMW X5, saa myös 7-paikkaisena, täyttää kaikki kriteerit? Jos tavaratila tuntuu pieneltä niin sitten Volvo XC90.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.01.10 - klo:13:59
Sai muistaakseni mennä suoraan kirjallisiin ja inssiin ilman varsinaista autokoulua, tosin en kyllä ihan 100% varmuudella tätä muista.

Näin se menee. Autokoulussa oli aikoinaan tyttö USA-kortin kera, olisi saanut mennä suoraan kirjalliseen ja inssiin mutta kävi muutaman teoriatunnin+jonkun ajotunnin ettei tarvitse aivan pystymetästä mennä sinne.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy