Etkö osaa ostaa kunnon autoa?

Aloittaja Golfauto, 13.06.12 - klo:00:11

« edellinen - seuraava »

Golfauto

Tuli tässä mieleen viestejä lukiessa, että täällä on jos jonkinsortin transistorin sarjanumeron tietäjää ja vioista valittajaa, mutta mikäs kumma siinä on kun muka tiedetään kaikesta kaikki ja silti sitä peltirasiaa vaihdetaan 3v välein? Eikös sillä pitäisi ajaa hamaan tappiin asti, jos kuulassa on niin paljon laakereita, että aina tulee tehtyä vain täydellisiä ostoksia. Vai mikä tässä yhtälössä mättää? Tai miksi ylipäätään millään tyyppivioilla tai ruostumisilla on mitään väliä, koska jokainen Hyundai Getz kestää sen kolmevuotta vaikka sillä ajaisi merenpohjassa, jos vaihtoväli on 3v? Plz help me ::)

Kasis

Luonnollisesti hankinta on aina kallis, kun kyseessä on "peltilehmä", eli jälleenmyyntiarvo on varmaan taustalla, jos ruosteongelmaa ym. pukkaa.
Tiedonlähteitä asioille on monia esim. eri "pediat"(wiki..), Google, kaverit, muut sivutot, jne.
Ja sitten kun en kaikkea tiedä ja korjata en (kaikkea) osaa eli kysyn tyhmiä ja jopa valitan  ;)
Itse en ole asettanut aikarajaa autonvaihdolle, joten tarpeen ja fiiliksen mukaan mennään.
Scirocco & VI Golf Variant

TeBsu

kerrankin kolperolta järkevä keskustelun aihe  ;)
lord of the rings

HiTecci

Olisiko mitenkään mahdollista että joidenkin kanssa-autoilijoimme ego ei vain yksinkertaisesti mahdu yli 3v "vanhaan" autoon ::) No ei mitä, hyvähän se vain on että käytettyjenkin markkinoille saadaan uudehkoakin kalustoa myyntiin, oli siitä luopumisen syy sitten se väärä transistorin tyyppi, kyllästyminen tai vaikka tosiaan vain puhdas periaate 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Erkka

Taitaa olla niin, että Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Joten ei keskimääräisesti auto vaihdu Suomessa uuteen kovinkaan usein. VAGarenalaisilla nyt vaan sattuu olemaan uudenkarheaa kalustoa.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 13.06.12 - klo:08:43
Taitaa olla niin, että Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Joten ei keskimääräisesti auto vaihdu Suomessa uuteen kovinkaan usein. VAGarenalaisilla nyt vaan sattuu olemaan uudenkarheaa kalustoa.

Miksiköhän Suomessa on niin vanha autokanta? Onko kyse perinteestä eli kitsaudesta, ostovoiman vähyydestä vaiko jostakin muusta?

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.06.12 - klo:09:02
Miksiköhän Suomessa on niin vanha autokanta? Onko kyse perinteestä eli kitsaudesta, ostovoiman vähyydestä vaiko jostakin muusta?

Eiköhän yksi syy ole korkea autoverotus.  ;)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Ton-1

Toisille tuo tuntuu olevan vaikia keissi, ainakin päätellen siitä että sitä peltilehmää vaihdetaan jopa 3 kertaa vuodessa.  ;D  Itse koen että jokainen auto-ostokseni on ollut erittäin onnistunut ja tilanteeseen sopiva, pisimmillään ajanut samalla autolla miltei 10 v.

Ehkä se eka oli kokonaisuuden kannalata kaikkein huonoin auto minkä ostin, sain ruveta remontoimaan sitä liian pian .....  :P

Toisaalta ei nää ihan onnistumisasioita ole, myös se auton todellinen tarve ja käyttömäärä sanelee ja paljon, omat ajot ennen syksyä 2010 ( tätä ennen työmatkani ollut 1- 5 km) olisi voinnut tehdä kokonaan ilman omaa autoa jos sille päälle olisi halunnut mennä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

dosetti

Mulle henkilökohtaisesti olisi suurinta tyhmyyttä ostaa ihan uusi auto, jonka arvo laskee sen kolme tonnia heti kun liikkeen portista ajaa pihalle. Niin paljoa ei kyllä ole heittää rahaa menemään.

765turbo

LainaaMulle henkilökohtaisesti olisi suurinta tyhmyyttä ostaa ihan uusi auto, jonka arvo laskee sen kolme tonnia heti kun liikkeen portista ajaa pihalle. Niin paljoa ei kyllä ole heittää rahaa menemään

Voipi olla että toiset haluaa maksaa huolettomuudesta ja uuden auton takuusta oman uuden kiesin kohdalla. Itse ajelin ennen aina omilla käytettyinä ostetuilla kulkupeleillä, mutta nyt on alla toinen liisaribilikka viiden vuoden sisällä, mieltymykset ja tavat näköjään muuttuvat iän myötä, järki tuskin kuitenkaan lisääntyy  :P

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 13.06.12 - klo:09:32
Mulle henkilökohtaisesti olisi suurinta tyhmyyttä ostaa ihan uusi auto, jonka arvo laskee sen kolme tonnia heti kun liikkeen portista ajaa pihalle. Niin paljoa ei kyllä ole heittää rahaa menemään.

Tämä totta, mutta meillä alkoi suorastaan veetuttamaan tilanne jossa auton ylläpitokuluja ei voi ennakoida. Eli kun ei ole "käteisellä" varaa ostaa autoa, vaan se kuitenkin vaatii ulkopuolista rahoitusta, niin totesimme, että parempi kun tietää mitä siihen autoon menee rahaa seuraavat kolme vuotta. Mahdolliset kalliimmat korjaukset menee takuuseen ja omasta rahapussista ei tarvitse lisää kaivella.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Quality

Voihan sen noinkin nähdä. Itsellä menossa neljäs uusi auto, ja täytyy sanoa, että keskimäärin parhaiten ovat uutena hankitut toimittaneet auton virkaa omalla kohdalla. Syitä ovat erityisesti:

1. Uutena hankittaessa voit itse päättää varusteista, väristä sekä kaikesta muusta auton kokoonpanossa tarjolla olevan valikoiman rajoissa.
2. Uusi auto on "koskematon" etkä joudu manailemaan käytön jälkiä ennenkuin itse niitä aiheutat.
3. Käyttökustannukset on mahdollista ennakoida varsin tarkasti (kuten edellä todettu).
4. Voit pitää autoa huoletta helposti vähintään viisi vuotta (ajokilometreistä riippuen).

En pidä noita tekijöitä rahallisestikaan nollan arvoisina, ja niiden kautta uuden auton arvon alenemakin joutuu aivan uuteen valoon.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 13.06.12 - klo:00:11
Tuli tässä mieleen viestejä lukiessa, että täällä on jos jonkinsortin transistorin sarjanumeron tietäjää ja vioista valittajaa, mutta mikäs kumma siinä on kun muka tiedetään kaikesta kaikki ja silti sitä peltirasiaa vaihdetaan 3v välein?

Aika usein noin kolmen vuoden vaihtosykliin on syynä liisarisopimuksen umpeutuminen ::)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Quality - 13.06.12 - klo:10:50
Voihan sen noinkin nähdä. Itsellä menossa neljäs uusi auto, ja täytyy sanoa, että keskimäärin parhaiten ovat uutena hankitut toimittaneet auton virkaa omalla kohdalla. Syitä ovat erityisesti:

1. Uutena hankittaessa voit itse päättää varusteista, väristä sekä kaikesta muusta auton kokoonpanossa tarjolla olevan valikoiman rajoissa.

Mutta mitään et saa ilmaiseksi. Seurauksena suomalaiset autot ovat kuli-bisnes-varusteisia.

2. Uusi auto on "koskematon" etkä joudu manailemaan käytön jälkiä ennenkuin itse niitä aiheutat.

Ensimmäiset klommot ottavat kupoliin sitäkin enemmän.

3. Käyttökustannukset on mahdollista ennakoida varsin tarkasti (kuten edellä todettu).

Totta, rahaa palaa paljon, mutta sen voi ennakoida.

4. Voit pitää autoa huoletta helposti vähintään viisi vuotta (ajokilometreistä riippuen).

Huolettomuus ja ehdoton varmuus kuluista katoaa samalla hetkellä kun takuuaika menee umpeen.

Rauska

No mulla on jo toinen hankittuna 3 vuoden huoltosopparilla, joka nyt maksaa 69 eukkoa/kk. Siihen kuuluu jopa renkaiden kausivaihto. Ylläpitokuluja on siis uudet renkaat n. 3 vuoden päästä ja bensa :)
Ja kun auto tuntuu vieläkin mukavalta ottanen toiset 3 vuotta sopimusta.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.06.12 - klo:11:31
Huolettomuus ja ehdoton varmuus kuluista katoaa samalla hetkellä kun takuuaika menee umpeen.

Kyllä minä olen aika huolettomasti jatkanut ajamista takuun loppumisen jälkeen. Tiedän kuitenkin tasan tarkkaan mitä autolle on koko sen käyttöaikana tehty, joten voin olla täysin varma, että siellä ei mikään pommi odota purkkavirityksen laukeamista.

Lisäksi valinta siitä, että kuinka pitkään jatkan aukotonta merkkihuoltohistoriaa jää minulle.

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 13.06.12 - klo:11:34

Oletko kysynyt millaista hintaa pyytävät?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 13.06.12 - klo:11:34
No mulla on jo toinen hankittuna 3 vuoden huoltosopparilla, joka nyt maksaa 69 eukkoa/kk. Siihen kuuluu jopa renkaiden kausivaihto. Ylläpitokuluja on siis uudet renkaat n. 3 vuoden päästä ja bensa :)

Paljonkos sisältyy kilometrejä tuollaiseen sopimukseen?

Kuulostaa melko mukavalta hinnalta, mutta veikkaanpa, että minun 60 tkm/vuosi ajoilla pomppaa ihan jonkin verran. Jo 180 tkm/3 vuotta voi olla kallis ja viimeistään tuo 3 vuoden jatko 340 tkm:iin tulisi aivan turkasen kalliiksi.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.06.12 - klo:11:38

Oletko kysynyt millaista hintaa pyytävät?

A5 SB 2.0 T 155 kW S-tronic quattroon uusi soppari on 71 E/kk eli 5,7 c/km  :). Joten nousua siinäkin 2 euroa  ???
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 13.06.12 - klo:11:44
Joten nousua siinäkin 2 euroa  ???

Eli sinun sopparisi hinta nousee vain kaksi euroa, jos otat toiset kolme vuotta jatkoa? On kyllä paljon vähemmän kuin kuvittelin. Mä luulin, että huoltosopparin hinta nousisi vähintään pari kymppiä per kuukausi.

clacson

6 viimeisestä on 5 ollut uusia ja valinta nimenomaan kohdistuu uuteen autoon sen takia, että saa juuri sellaisen, juuri niillä ominaisuuksilla, varusteilla jne, jotka juuri hankintahetkellä ovat tarpeellisia. Siinä ainoassa käytetyssä sai yhdestä ja toisesta asiasta vääntää kaupan kanssa, ei viitsi enää nähdä vaivaa. Yhtään kuli-bisnes-versioita ei ole ollut. Enkä myöskään ole viitsinyt ottaa työsuhdeautoa, kun niissä ei koskaan ole täyttä valinnanvapautta.
Vaihdossa niistä saa sen minkä saa, sitäkään en viitsi etukäteen murehtia ja ei sitä omaisuutta mukaansa saa, kun lähdön hetki koittaa (sen jälkeen ei vaihtoarvolla ole mitään väliä). Jos porskutellaan, niin vaihtovälillä maailma ehtii kuitenkin muuttua monella tapaa.  ::) Onneksi enää yksi työpäivä.  ;D

Uusissa autoissa mennään aina huoltosopparilla juuri siksi, että siltä osin kuukausikustannukset ovat täysin vakiot.
Nykyisin kun ajetaan vain entistä vähemmän, niin...
- 1-3v 0,0256 c/km 32 e/kk 15000 km
- 4-6v 0,0392 c/km 49 e/kk 15000 km
Tuossa nousua 3 vuoden jälkeen on reilu 50%, mutta eipä tarvitse murhehtia, jotta porsiiko DSG vai TSI vai molemmat ja missä vaiheessa. Eipähän noista ole kuitenkaan palautuksia luvassa. Auton kokonaiskustannuksissa soppari on kuin pieru Saharassa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Skula

Osaan, mutta rahat ei riitä...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

akpak

Lainaus käyttäjältä: skula - 13.06.12 - klo:12:16
Näinhän se usein on. Itse ihmettelen aina kun kadehditaan ja arvostellaan niitä jotka vaihtavat autoa tai muuten ostavat koko ajan jotain. Jos pätäkkää löytyy niin sehän on kaikkien etu että se laitetaan kiertoon. Ostaja saa haluamansa auton ja myyntimies palkkansa.
Mitä sitä kitisemään paitsi kateuttaan. Kertakäyttötuotteisiin tuhlaaminen on silti mielestäni väärin, mutta mielestäni auto ei ole semmoinen.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: akpak - 13.06.12 - klo:12:27
Jos pätäkkää löytyy niin sehän on kaikkien etu että se laitetaan kiertoon. Ostaja saa haluamansa auton ja myyntimies palkkansa. Mitä sitä kitisemään paitsi kateuttaan.
Juuri näin :)

Omalla kohtaa moiseen ei vain ole varaa, that's my life. Yhden olen ostanut bränikkänä ja pidin sitä 11v. Silti tuosta kun laski vuotuisen, oikeasti toteutuneen arvoaleneman, niin eipä juuri olisi kannattanut. Nykyisiä käytettynä hommattuja kippoja ei tartte pitää kuin 3v ja ne voi vaikka paalata - ja siltikin selviän tuota brännäriä pienemmällä vuotuisella arvon menetyksellä. Eli bränikkä ei vain yksinkertaisesti köyhälle kannata :-\

Vaan käytetyn kaupassa sitten se auton ostamisen taito vasta punnitaankin ;) Miten osaa neuvotella lopullisen hinnan, osaako tarkastaa auton riittävän hyvin ja löytää juuri ne sen yksilön heikot kohdat, vai onko juuri tämä yksilö sittenkään se haluamani, mistä olen valmis tinkimään ja mihin hintaan, jne. Uutta ostaessaanhan ei tuota pääse tekemään. Listasta vain ruksii mitä haluaa tai perä kestää ja se on sitten siinä. Listahinnasta nyt voi yrittää jotain tinkasta, mutta that's it. Ei tuossa taitoja tarvita ;D
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

msvahn

Ostamalla oikeita autoja uutena, tulee niillä ajaminen usein halvemmaksi kuin uudehkoilla käytetyillä. Vaimon Octavia (1.4TSI) putosi 3500e kahdessa vuodessa vajaan 50tkm kilsoilla. Ajaahan sitä tosiaan edullisemminkin, mutta ei kyllä kovin tuoreella autolla.

Tuohon ylläolevaan päästään siis sillä, että ostaa uuden hyvillä alennuksilla ja myy sen aikanaan yksityiselle (myin vielä nettiauton halvimmalla hinnalla). Nyt vaihteeksi kokeillaan mitä maksaa ajaa uutena lähes neljän uuden octavian verran maksavalla käytetyllä autolla.. Tuskin pääsee ihan tuohon 1750e/vuosi pudotukseen, mutta jos nyt arvon alennus alle viiden tonnin jäis vuodessa kun melkeen 50ke on jo hinnasta pudonnut 67tkm matkalle...

Eiköhän suurin syy tiheään vaihtamiseen ole vaihtelunhalu ja uudet ominaisuudet autoissa. Mulla on toisaalta kuitenkin myös 8,5v. vanha, uutena hankittu auto, jolla olisi vieläkin ajellut, jos ei kuume olis iskenyt. Faija sen nyt meinaa viedä käsistä, vaikka olin ajatellut pitää myös.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Peräkylän Pertti

Itse ostaisin mieluummin käytetyn auton, jossa arvo on jo alentunut riittävästi, uusista autoista kun arvo laskee niin nopeasti. Kyllä käytetytkin melko huoleton on, kun ostaa tarpeeksi vähän ajetun auton. Alle 100 tkm ajetut ovat aika hyviä usein vielä. Tietysti, jos rahaa on, niin mikäs estää uuden auton hankkimista, ja onhan se mukavampi ajella uudella :)

M1kke

Laskee se käytetynkin arvo ihan samalla kaavalla. Osta auto käytettynä ja yritä kaupata sitä takaisin samaan liikkeeseen seuraavana päivänä. Ihan varmasti on kadonnut kolme tonnia hinnasta. Ainakin jos nyt puhutaan 2000-luvun lopun autoista.
Yksityiselle voi saada tuurilla myytyä auton seuraavana päivänä jopa kalliimmalla, oli uusi tai käytetty.

Onneksi Skoda uusi juuri logonsa niin isäntien Octavioilla kelpaa taas jurruttaa ainakin vuosikymmen eteenpäin, onhan auto kuin uusi kun vaan merkit vaihtaa tuoreempiin. ;)

Quality

Lainaus käyttäjältä: skula - 13.06.12 - klo:12:16

Mitä näin äkkiä muistelen, niin sulla on aika äskettäin ollut ihan kunnon autoja, uusiakin; ettei vain vilahtaisi joku tuossa avattaressasikin ;D.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Quality - 13.06.12 - klo:18:53
Mitä näin äkkiä muistelen, niin sulla on aika äskettäin ollut ihan kunnon autoja, uusiakin; ettei vain vilahtaisi joku tuossa avattaressasikin ;D.

Heh, onhan noita omastakin mielestä pari ollut... Mutta nyt on nälkä kasvanut ja toisaalta myös ehkä järkeä tullut päähän  ::) niin jos sitä vaatimattomailistelisi tovin jos toisenkin ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 13.06.12 - klo:11:44
A5 SB 2.0 T 155 kW S-tronic quattroon uusi soppari on 71 E/kk eli 5,7 c/km  :). Joten nousua siinäkin 2 euroa  ???

Piti sanomani vielä, että tuo on n. 15000 km/v ajoennusteella.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.06.12 - klo:11:49
Eli sinun sopparisi hinta nousee vain kaksi euroa, jos otat toiset kolme vuotta jatkoa? On kyllä paljon vähemmän kuin kuvittelin. Mä luulin, että huoltosopparin hinta nousisi vähintään pari kymppiä per kuukausi.

Ei ihan noin. Tuo on hinta, jos nyt ottaa vastaavaan kiesiin. Vuoden päästä, ensi helmikuussa se sitten nähdään.
Mutta nyt on ollut jo kaksi vuotta, joten odotettavissa vielä YHDEN euron nousu tasaisella vauhdilla  ;D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy