Jarrut uusiksi

Aloittaja Dieselgolf, 29.04.19 - klo:17:43

« edellinen - seuraava »

Dieselgolf

Taas kyselemässä, sorry vaan.

Ensiksi kehuja Autodocille, sieltä tilasin Brembon levyt eteen ja taakse puolison Poloiseen. Tuli järkihintaan kotiovelle että heilahti, edullisemmin kuin tuolta tarvikepuodista jotkut ei nimi levyt. Palatkin jo olemassa.

Kilsoja takana yli 80k ja levyt aika heikon näköiset. En mitannut niitä, totesin vain silmämääräisesti että ovat aika surkeassa kunnossa ja kaikissa on selkeä tuntuva kynnys reunassa. Päättelin sitten että noilla kilsoilla ne syytä uusia, jos ei nyt niin kohta kuitenkin.

Tähän liittyen, onko noissa jarrusatuloissa se VWn kierrettävä mäntä, kun painetaan takaisin sisään niitä ? Se mikä tarttee sen VWn yleistyökalun tms.
Muuta huomioitavaa tuohon levyjen ja palojen vaihtamiseen ?

PS : Löysin muuten syyn aika ajoin kuuluvaan outoon ”lotinaan”/kolinaan etupäästä. Jarrruista se tulee. ,,äni häviää kun pikkaisen kosken jarrupolkimeen. Onko tuolla jarrupalojen alla joku ”jousilevy” tms, joka nyt olisi väsähtänyt ? Ja palat kolisee siellä nyt ?

Jultsu

Jos käsijarru on vaijeritoiminen niin sama mekanismi sieltä löytyy ja kiertäen pitää männät painaa sisään. Mikäli toimivat sähköllä niin vain ja ainoastaan diagnostiikkaohjelmistolla mäntien ajo taakse ja eteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tapanixxx

Lisätään sellainen huomautus että jos on sähköinen käsijarru niin diagnostiikkaohjelmalla avataan jarrut ja sen jälkeen voidaan painaa mäntä sisään. Itsestään se mäntä ei sähkömoottorin toimesta liiku sisään, mutta ulospäin kyllä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 29.04.19 - klo:20:27
Lisätään sellainen huomautus että jos on sähköinen käsijarru niin diagnostiikkaohjelmalla avataan jarrut ja sen jälkeen voidaan painaa mäntä sisään. Itsestään se mäntä ei sähkömoottorin toimesta liiku sisään, mutta ulospäin kyllä.

Onko tämä jokin tämän mallin Poloista löytyvä erikoisominaisuus? Kyllä tähän asti kaikista sähkökässäreistä on männän liikuttelut tapahtuneet molempiin suuntiin sähkön voimalla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Dieselgolf

Aivopieru, olisin toki voinut tässä vuosimallinkin ja Polon tyypinkin mainita heti kättelyssä...
Kyseessä siis onpi -13 mallinen 1.6 tdi moottorilla oleva, jossa vieläpä DSG lootakin menoa siivittämässä.
Sen mitä olen kässärin kahvaa nykinyt, muistikuvani mukaan TUNTUU aivan mekaaniselta vaijerivetoiselta laitokselta tuo kässäri.

Jultsu

Jos siellä on perinteinen kahva niin kyllä se silloin on vaijereilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.04.19 - klo:23:07
Onko tämä jokin tämän mallin Poloista löytyvä erikoisominaisuus? Kyllä tähän asti kaikista sähkökässäreistä on männän liikuttelut tapahtuneet molempiin suuntiin sähkön voimalla.

Ei ainakaan minun huoltamissani jarruissa ole tuollaista ominaisuutta ollut. Sähköllä ajetaan mekanismi pois tieltä, mutta sen jälkeen mäntä pitää painaa käsin sisälle jotta uudet palat saa mahtumaan. Tätä korostetaan erikseen ross-techin wikissäkin. Kysyisin niin päin, että missä mallissa se sähkömoottori vetää männän sisälle jarrusatulaan?

Toki merkityksetöntä tälle ketjulle, kun yhtäkään Poloa sähköisellä käsijarrulla ei ole vielä taidettu valmistaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Tuossa mainittu erikoistyökalu:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765142/MTX-Automotive-Jarrumantatyokalu-VAGFordAlf

Ei ole kovin hyvä, mutta välttää jos käyttöä on harvemmin. Biltemasta löytyy vähän kattavampi, tästä ei ole kokemuksia:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/jarrutyokalut/jarrumantatyokalut/jarrumantatyokalu-15-osaa-2000019405
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Bisti

Tuo motonetin työkalu toimii ihan hyvin, olen sillä onnistuneesti painellut mäntiä Jettassa, Touranissa ja Exeossa. Ei välttämättä kaikissa ihan perfect fit mutta kyllä se silläkin pyörii ja menee sisään. Ja siis tuo kierrettävä mäntä on ainakin omissa pirsseissäni ollut aina vain takajarruissa, edessä menee ihan suoraan painamallakin mutta helpompi se tuolla työkalulla on. Ja samalla kun vaihtaa palat niin pumppaile niitä mäntiä muutaman kerran edestakaisin, rasvaa liukutapit ja raaputtele satuloista ruosteet/töhkät pois. Sitten toimii taas jarrut sutjakkaasti.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Dieselgolf

#9
Tänään kelin ja aikataulun suosiessa aloitin takapäästä. Meni ihan kuin Strömsössä, ehkä jopa paremminkin.
Eniten aikaa taisi kulua oikeiden työkalujen etsimiseen ja renkaanpulttien aukomiseen  >:(
Olivat taas rengasliikkeessä oikein vetäneet piukeeksi. GRRRR !
Mitkään mun vääntövarret ei auttaneet, ei vaan auennu. Kunnes aloin tunkilla (kyllä) avustamaan, sillä nostin varren päästä ylös ja PAM , pultti kerrallaan ne napsahteli auki. No aikaahan moiseen tuhraantui... mutta lopputulos miellytti, kun ne itse kuitenkin auki sain.
Itse hommahan oli sitten juurikuin esim autodocin videolla. 13 & 15mm lenkeillä ne liukutapit auki ja irti pois, ja kammetaan satulaa irti. Olipa muuten nekin jymähtäneet. Taisivat olla palojen takapintaan liimautuneet.
Vanhasta levystä se ainoa ruuvikin irtosi oudon helposti.
Ja sitten huomasin (ilokseni) kun ensin olin puolituntia ährännyt ja nyhrännyt sen 8mm kuusiokolon kanssa sitä satulan pitolänkeä irti, ettei sitä tartte edes irrottaa ! Levy mahtuu tulemaan pois paikoiltaan vaikka länki on paikallaan.... 8)
Nooh, parempi näin. Siellä nimittäin näillä kotimekaanikon työkaluilla ja auton ollessa maantasalla akselipukkien päällä, ei ole ihan mahdottomasti tiloja tuota pirun tiukassa olevaa 8mm kuusiokoloa availla.
Huolelliset putsaukset teräsharjalla ja liukupintoihin ihan hitunen jarrurasvaa. Toki otin jokaisen liukupinninkin ulos ja ne putsasin ja voitelin. Kun niitä sitten omissa pidikkeissään nitkuttelin, molemmilla puolilla huomasin saman asian. Toinen (oliko se nyt ylempi) oli selkeästi väljempi kuin toinen. No niiden paikat vaihdoin, kun uusia en ollut älynnyt hankkia. Kumit oli OKn näköiset ja kunnossa.
Onneksi olin jo tuohon Golfimme jarruremppaan hankkinut sen kiertävän jarrusatulan männän puristimen, sillä männät meni sisään, toki ensin hiukan olin jarrunestettä poistanut. Toki niissäkin, molemmilla puolilla, oli ensin hiukan takkuilua, ei mennyt mäntä sisään käsivoimilla. Isolla lenkillä sain voimaa ja sitten ne alkoikin liikkua jo käsivoiminkin sisäänpäin.
Uudet Brembon levyt mahtui nekin ujuttamaan paikoilleen vaikka länget oli kiinni paikoillaan.
Ja perään upouudet Boschin palat vielä kaveriksi. Nyt pitäis pelata taas tovin, tuo takapää siis. Etupäätäkin aiomme tänään aloitella jos vain aikataulumme sallii.
Autolle tuli muuten juuri 90k täyteen ja silmämääräisesti ainakin takalevyt oli aika heikossa hapessa jo. Tod näk orggikset. Palat oli varmaankin jossain vaiheessa auton aiempaa elämää uusittu, kun niissä pintaa oli yllin kyllin vielä jäljellä.
Etupäässä on samanlainen tarina, nämä kyllä autoa Rvalle ostaessa tiedostin ja siksi jo aiemmin nuo levyt ja palat valmiiksi Autodocista tilasin, odottamaan sopivaa ajankohtaa ja työinnon puuskaa.
Ja juu, se käsijarru on vaijerilla.

Dieselgolf

Ja etupääkin sitten samalla metodilla, uudet Brembon levyt ja Brembon palat.
Kävi huomattavankin paljon nopeammin, johtuen varmaan siitä että keulassahan onkin jo aiemmin Golffin kanssa tutuksi tulleet FSIII kilkkeet.
Homma hoitui pojan kanssa kahteen pekkaan sutjakkaasti.

Vaimo kyseli tämän päiväpuhteen jälkeen että kannattiko itse tehdä ? No, enpä osaa tuohon vastata, kun en omaa vapaa-aikaani osaa hinnoitella.
Enkä tiedä mitä moinen kaikkien levyjen ja palojen vaihto marmorilla maksaa, tai Pärnäsen korjaamolla.
Erittäin antoisaahan tuo on, itse autoaan korjata ja huoltaa. Tulee vekotinkin tutuksi.

Dieselgolf

Ja vielä yksi lisähuomio, jonka vasta nyt muistin...
Uusissa jarrupaloissa ei hämmästyksekseni ollut lainkaan sitä kulumisen varoittimen piuhaa, eikä siis moista sitten kyllä tarvittukaan. Kun eipä sitä piuhaakaan sieltä edestä löytynyt.
Eli näin sen ilmeisesti kuuluukin olla.
Hämmästyin vain hiukan, kun oletin että samat kilkkeet siellä on kuin tuossa vanhemmassa Golfissammekin on. Siis kun jarrusatulat edessä oli samanlaiset/samanmoiset. Tai näin ainakin luulen olevan.
Eikö tuossa Poloisessa sitten ole jarrupalojen kulumisvaroitinta lainkaan ? Vai onko se toteutettu jotenkin toisella tavalla ?

tapanixxx

Ei ole moista turhaketta ollenkaan. Kyllä ne huollossa tai renkaanvaihdon yhteydessä tulee tarkistettua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy