Puhaltimen läppämoottori kalibrointi

Aloittaja SamiL, 01.10.22 - klo:18:07

« edellinen - seuraava »

SamiL

Mikähän avuksi kun läppämoottorin vaihdon jälkeen ei edelleenkään ohjaus toimi? Kyseessä etummainen  alaspuhallus läppämoottori.  Alkuperäinen jumittu kiinni ja ei puhaltanut yhtään alas. vaihdon jälkeen uusi antaa vähän ilmaa alaspäin. Vikakoodeja ei ole ja kalibrointi ei auta. Bosch testerillä  näyttää että kalibrointi onnistuisi mutta läppä ei aukea kunnolla. Ac+naamaapuhallus napeilla tekee kans kalibroinnin.

Carl0s

Mulla sama vika mutta vänkärinpuolen lämmönsäädössä. Toki mulla on vikakoodi että moottori ei liiku.

Vaihdoin moottorin, testasin että kädellä läppä liikkuu ja uusi motti kun on johdonpäässä mutta ei vivustossa kiinni liikkuu. Kuitenkin kun lyö kiinni niin tulee vikakoodia että motti jumissa.

Tässä jokupäivä pitäis tass repiä hanskalokero irti ja tutkia tota tarkemmin, katsoa liikkuuko se oikeasti tolla Ac-nappi kalibroinnillakaan vai ei

JPN_V70D3OR

Onko vika varmasti moottorissa, vaikko asentoanturissa? Anturi on sellainen puolikkaan tikkuaskin kokoinen rasia, jonka potentiometri tuppaa likautumaan. Purkin saa avattua ja putsattua helposti.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Carl0s

jatketaas vähän: Viime viikon lopulla sain itseäni niskasta kiinni ja revittyä taas hanskalokeron irti. Täytyy sanoa että sai kyllä naamapalmuilla aika kovin kun tajusin että ekalla keralla olin vaihtanut väärän moottorin ja tuo vänkärin puolen kylmä-kuuma moottori oli vähän edempänä ja alempana vänkärin jaloissa.

Kun tuon kalibroinnin teki, niin tuo moottori kyllä pyöri, mutta live datassa arvot eivät muuttuneet. Moottori auki, niin huomasi että toi hammasrattaassa oleva joikkeli jonka kuuluisi mennä ton paketin päällä olevassa piirilevyssä olevan potikan läpi, oli mennyt poikki. Vähän epoksia ja joikkeli takas pystyyn niin lähti toimimaan.




Mutta, itse siis ensiksi räpläsin tota "defrosterin" läppämoottoria luullen sitä lämmönsäädön moottoriksi (hätäsenä miehenä kun luin tuota komponenttien sijoittelua väärin). Tein tuosta seuraavan havainnon:

Kun moottorin ottaa irti ja käsin liikuuttaa tuota ohjausläppää ääriasennosta ääriasentoon, menee puhallus jalloille - pois - tuulilasille - pois - jaloille. Eli tuon 180-asteen kierron aikana puhallus menee "päälle pois". Eli todennäköisesti voisi olla että sulla on "epätahdissa" tuo moottorin asento ja toi läpän asento.

Mitä itse tein kun kasasin ton uudelleen - Otin ton defroster moottorin irti ja ajoin AC+Naamapuhallus kalibroinnin. Moottori ajoi ääriasennot läpi. Tämän jälkeen painelin puhallus jaloille/naamalle/tuulilasille jotta sain selville mihin suuntaan moottori pyörii. Havainnoin, että kun puhallus on jaloille, pyörii moottori (paikoillaan ollessaan, takaa-katsoen) vastapäivään. Eli pyöritin vivustoa käsin niin pitkälle vastapäivään kuin meni, kokeilin kädellä että jalkkojen suuttimista todellakin tuli ilmaa ja laitoin motin paikoilleen. Tämän jälkeen ajoin uusiksi tuon kalibroinnin ja varmistin että homma toimi.

SamiL

Tuo kävi itselläkin mielessä että voisko olla että läppä on väärässä asennossa asennettu paikoilleen. Täytyy testailla tuo että se moottori on varmasti oikeassa asennossa asennuksen jälkeen. Jos löytyy tuo asentoaanturi niin täytyy se putsata..

SamiL

Puhallus tuli kuntoon. Toisella Boschin testerillä kahdelta läppämoottorilta vikakoodit. Vaihtoon meni moottorit V425, V426 ja 1kpl säädin. Hinta töineen 520â,¬.

Rusty88

Heitänpä kysymyksen tänne kun liippaa aihetta. Minulla on Passat GTE vuosimallia 2016. Ongelma liittyy lämpötilansäätöön/puhalluksen suuntaukseen. Erityisesti apukuskin puoli säätelee lämpöä täysin oman makunsa mukaan, joskin enimmäkseen puhaltaa kylmää. Kuskin puolen lämmöt säätyvät namiskan mukaan. Puhalluksen suuntaus ei myöskään tunnu toimivan aivan odotetusti, eli esimerkiksi kuskin jalkatilaan ei tunnu tulevan lämmintä.

Auto on käynyt merkkiliikkeen vikakoodinluvussa. Vika on kuulemma erikoinen. Läppämoottorit reagoivat perussäätöön ja vikakoodit saadaan poistettua. Vikakoodit kuitenkin palaavat heti sen jälkeen, vaikka moottorit reagoivat säätöön VCDS:llä/merkkiliikkeen laitteella. Ajoittain reagoivat myös säätöpaneelin käskyihin, mutta eivät aina. Ilmeisesti kolme säätömoottoria antaa vikakoodit, joskaan en huomannut pyytää koodeja itselleni. Kuulemma tällä vikakoodinluvulla ei vielä pysty sanomaan mitään, vaan auto pitää tuoda uudelleen autosähkömiehen tutkittavaksi, joka on edessä parin viikon päästä.

Onko foorumilaisilla tilanteeseen mitään ajatuksia tai samankaltaisia kokemuksia? Alkaa kuulostamaan sen verran kalliilta hommalta, että mieluummin alan tutkimaan itsekin vaihtoehtoja asiaan. Vien nyt kuitenkin vielä sen autosähkärin tutkittavaksi tässä vaiheessa ja pyydän ne koodit ja diagnoosin samalla.

KariH65

Mulla sama juttu. Apukuskin puolella puhaltaa huomattavasti viileämpää mitä kuskin puolella. Ensiviikolla menossa korjattavaksi ja vikakoodi anto et oikeanpuolimmainen läppä olisi jumissa mikä vaikuttaa myös huurteenpoistoon.

Ratkesivat sun probleemaa?

VW Passat GTE Variant Plug-Inn Hybrid 2017

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy