1.4 TSI 122hv ohjelmointi

Aloittaja Autointoilija, 15.10.21 - klo:23:15

« edellinen - seuraava »

Autointoilija

Ostin taannoin tyttärelle 2014 vuosimallin 1.2 TSI 105hv manuaalin ensiautoksi. Olen itsekin sillä aika paljon ajellut ja on kerrassaan niin loistava laite ajettavuudeltaan ja varsinkin ohjaustuntumaltaan, että pistin oman neljä kertaa kalliimman Bemarini kiertoon ja päätin taas vaihteeksi ryhtyä Golffi-mieheksi.

Kyttäilin aikani, että sopiva yksilö (manuaali, kaukowebasto) olisi tullut 140hv versiona tarjolle, vaan ei tullut - ainakaan sopivassa hintaluokassa ja värimaailmassa. Tänään sitten ostin 2014 TSI 1.4 TSI:n 122hv koneella ja manuaaliaskilla. Onko kenelläkään kokemusta ko. mallin ohjelmoinnista? Tehoa tulisi noin 30hv ja 60Nm lisää. Jos auto olisi dsg-laatikolla, en edes harkitsisi teholisäystä, mutta nyt manuaalilla saattaisi uskaltaa. Ennen kaikkea ohituskiihtyvyyttä olisin tässä hakemassa, koska matka-ajoa tulee aika tavalla ja kone on hieman hengetön ohituksissa.

ak72

Dsg kestää tehonlisäystä siinä missä manuaalikin, ellei jopa paremmin. Tuskin moottoria saat hajalle tuollaisella tehonlisäyksellä.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

makes70

Kyllähän tuolla ohjelmalla pirteyttä tulee, vaikkei siitä rakettia teekkään. Itsellä on 2015 vm 122hv ohjelmoitu ja dsg-laatikolla. Olen tyytyväinen parannukseen.

Autointoilija

Lainaus käyttäjältä: makes70 - 27.10.21 - klo:18:51
Kyllähän tuolla ohjelmalla pirteyttä tulee, vaikkei siitä rakettia teekkään. Itsellä on 2015 vm 122hv ohjelmoitu ja dsg-laatikolla. Olen tyytyväinen parannukseen.

Oletko huomannut selvän muutoksen ohjelmoinnin myötä? Noissa perusohjelmoinneissahan ei mitata todellista tehonlisäystä (siitä pitää maksaa erikseen) ja jotkut ovat valitelleet, ettei tehonlisäystä todellisuudessa tunnu. Toiset taas ovat kertoneet tehon lisääntyneen selkeästi. Varmasti merkitystä myös sillä, missä ohjelmointi on tehty.

makes70

Kyllähän tuo piristyi. Ohjelma on kotimainen Turbotecin tekemä.

ak72

Lainaus käyttäjältä: makes70 - 13.11.21 - klo:10:47
Kyllähän tuo piristyi. Ohjelma on kotimainen Turbotecin tekemä.

Jep paljon hyvää kuullut Turbotec:stä. Itsekin tarkoitus GTI:tä käyttää ensi keväänä Oulun pajalla. Hinta on edullinen verrattuna esim valmiisiin APR ohjelmiin ja työhön kuuluu myös dynomittaus ainakin Oulussa.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

pasi61

Itsellä Tiguan 125hv jota olisi tarkoitus piristää
Lupailivat 125hv > 160 hv ja 60Nm lisää tehoja
Epäselväksi jäin miten nuo alkuperäiset voi palauttaa takaisin esim autoa myydessä
Harva ehkä haluaa ostaa auton johon on lisätty tehoja jälkeenpäin



Lainaus käyttäjältä: ak72 - 13.11.21 - klo:13:20
Jep paljon hyvää kuullut Turbotec:stä. Itsekin tarkoitus GTI:tä käyttää ensi keväänä Oulun pajalla. Hinta on edullinen verrattuna esim valmiisiin APR ohjelmiin ja työhön kuuluu myös dynomittaus ainakin Oulussa.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 14.11.21 - klo:17:29
Epäselväksi jäin miten nuo alkuperäiset voi palauttaa takaisin esim autoa myydessä

Vierailemalla samalla pajalla jolla autoon on tehtykin tuo virisofta. Hinta palatukselle taitaa sitten olla yksilökohtaista.

Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 14.11.21 - klo:17:29
Harva ehkä haluaa ostaa auton johon on lisätty tehoja jälkeenpäin

Nimenomaan, tuo virisoftan käyttö karkoittaa osan ostajaehdokkaista, mutta vielä konnamaisempi temppu on ajella virisoftan kanssa ja juuri ennen myyntiä palauttaa vakioarvot ja olla sanomatta mitään mistään virisoftista myyntitapahtuman yhteydessä.

Osalle tuo softan olemassaolo voi sitten taas olla ihan mukavakin bonus "varusteisiin".

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

wilkku

Laki muuttui 1.3.2021. Botnia performanse vastasi näin.

Lyhyesti sanottuna: Auton virittäminen itsessään on laillista, mutta auton käyttäminen tieliikenteessä ilman muutoskatsastusta ei ole. Suomessa valvonta on 1.3.2021 alkaen ulkoistettu alan toimijoille ilmoitusvelvollisuuden myötä, joten tekemämme autot eivät saa olla tekohetkellä tieliikennekäytössä, eikä sitä tule myöskään tieliikenteessä käyttää. Auton omistajan vastuulla on selvittää ja hankkia kaikki katsastusta varten vaadittavat dokumentit, mikäli päättää näin tehdä. Auton omistaja on myydessään niinikään velvollinen kertomaan ostajalle, että autoa on viritetty.

ttdriver

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.11.21 - klo:17:35
Vierailemalla samalla pajalla jolla autoon on tehtykin tuo virisofta. Hinta palatukselle taitaa sitten olla yksilökohtaista.

Lisäätehoa.fi Tampereella palauttaa auton ennalleen samaan rahaan.
Apple-myönteinen. Käytössä iPhone 15 Pro, iPad 9 , Apple Watch Ultra ja MacMini


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy