2.0 TDI ei käynnisty -27 pakkasessa!

Aloittaja ptme, 05.02.12 - klo:14:26

« edellinen - seuraava »

Cubbe

Lainaus käyttäjältä: Vagaaja - 05.02.12 - klo:23:14
Hyvin lähtee Jettakin (BKD) käyntiin ilman esilämmitystä! Mutta eipä enää lähdekään, kun on ollut pari tuntia piuhassa... (letkulämppäri)
Hehkut on varmaankin kunnossa, mutta taitaa lämpötila-anturi hämääntyä lämmityksestä ja antaa näin ollen väärää infoa koneen lämmöstä hehkujärjestelmälle. Hienoja vehkeitä...


Tuttua juttua myös Audissa. Kiusallinen ominaisuus. Lämppäripiuha pitää irrotetella 15 min ennen starttia tai startata lyhyesti, odottaa minuutti ja startata uudelleen. Muuten hehkutusta ei tapahdu ollenkaan. Ilman lämmitystä aina ekalla käyntiin.

Vähempi noita alle -10 kylmäkäynnistyksiä tulee tehtyä, joten vielä selviää yhden litran öljynlisäyksellä 30 000km vaihtovälillä.
Extercore ferrum durum

VAG!

Lainaus käyttäjältä: ptme - 05.02.12 - klo:14:26
Vebaston takia on takuuhuolto tilattu ensi viikolle, mutta mitä muuta pitäisi pyytää paikallisen merkkiliikkeen "korjaamaan"? (Itse eivät kuitenkaan osaa mitään lähteä tekemään, pitään antaa hiukan vinkkiä ;))

Kerrohan sitten huollon jälkeen, oliko kaikki hehkut kunnossa. Meidän vanhan 2.0 pumpparin käynnistyminen muuttui kovilla pakkasilla paljon vaikeammaksi, kun vain yksi hehku oli mennyt pimeäksi. Hehku oli mennyt rikki kun mittarissa oli noin 100tkm.

Ja jos on tarkoitus autoa pidempään pitää, niin ne kaikki hehkut kannattaisi vaihtaa kerralla, jos yksikin on rikki.

Lainaus käyttäjältä: Vagaaja - 05.02.12 - klo:23:14
Hehkut on varmaankin kunnossa, mutta taitaa lämpötila-anturi hämääntyä lämmityksestä ja antaa näin ollen väärää infoa koneen lämmöstä hehkujärjestelmälle.

Säteilylämppärillä vaan öljyt notkeiksi ja kone tulille tuplahehkulla. Säästyy monelta vaivalta.

poloboy

Lainaus käyttäjältä: Antti - 05.02.12 - klo:15:11
Entinen 2 litrainen pumppari (BKD) oli kanssa todella epävarman tuntuinen käynnistyjä jo kympin pakkasissa. Akku ym oli kunnossa. Ei näköjään CR-koneet sitten ole paljon tuossa mielessä kehittyneet.



Vaimo lähti eilen -06 2.0 TDI BKD Jetalla töihin, pahimmillaan oli kuulemma ollut -29,5 astetta matkan varrella. Auto seisoi työpäivän ajan (n. 7h) ulkona ilman lämmitystä, eikä kuulemma kuitenkaan ollut käynnistysvaikeuksia kun piti lähteä kotiin.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Golf 1.5 TSI Variant -19 LR7H
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

silentti

Menee aavistuksen ohi aiheen, mutta itselläni kaikistal luotettavimmat käyntiinlähtijät ovat olleet vanhoja pre-pumppari koneisia Polo 1.9 SDI ja Ocu I 1.9 TDI, jotka lähtivät joka kelissä, vaikka Skodassa akkukin jo vuoti loppuaikoina. Sen sijaan uudemmat Commonrailit ovat olleet todella nihkeitä käynnistymään. Toivottavasti tuleva auto on tässä suhteessa parempi..

pasaatikuski

Lainaus käyttäjältä: silentti - 06.02.12 - klo:16:07
Menee aavistuksen ohi aiheen, mutta itselläni kaikistal luotettavimmat käyntiinlähtijät ovat olleet vanhoja pre-pumppari koneisia Polo 1.9 SDI ja Ocu I 1.9 TDI, jotka lähtivät joka kelissä, vaikka Skodassa akkukin jo vuoti loppuaikoina. Sen sijaan uudemmat Commonrailit ovat olleet todella nihkeitä käynnistymään. Toivottavasti tuleva auto on tässä suhteessa parempi..
Ja yhtä huonoja taitaa olla pumpparitkin, tosin hyvä akku on varmaan edellytys hyvällä käynnistyydelle millä tahansa autolla.
Volvo V40 T2 Ocean Race Business -15

ex. VW Passat 2.0 TDI DPF 125kw Highline, -07

Pöljäke

2010 Passat 2.0 TDI CR käynnistyi "nihkeästi" ilman lämmitystä -28 asteessa. Jaa miksi ilman lämmitystä? No kun webasto ei toiminut. Soitin huoltoon, kertoilivat semmoista, että näihin on jouduttu takuuna vaihtamaan eri tyyppinen lämmitin, kun vakiolaite ei toimi alle -22 asteen lämpötilassa (ainakaan kunnolla). Onko tämmöisetä kokemuksia kenelläkään?

Guest-202929

Lainaus käyttäjältä: Pöljäke - 07.02.12 - klo:10:19
2010 Passat 2.0 TDI CR käynnistyi "nihkeästi" ilman lämmitystä -28 asteessa. Jaa miksi ilman lämmitystä? No kun webasto ei toiminut. Soitin huoltoon, kertoilivat semmoista, että näihin on jouduttu takuuna vaihtamaan eri tyyppinen lämmitin, kun vakiolaite ei toimi alle -22 asteen lämpötilassa (ainakaan kunnolla). Onko tämmöisetä kokemuksia kenelläkään?
kokemuksia ja keskustelua koko ketjun verran: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=754.0
LainaaIlmeisesti Webasto on takuuna vaihtanut nuita TT-V -> EVO 5. Tuosta voi miettiä kuin onnistunut laitos tuo on

Aika monelta ongelmalta lenee välttyneet jälkiasenteisen ostajat. Ainakin hieman siltä vaikuttaa?

Em lisäksi savuutti, tänään vaihettiin takuuseen 23 kk ikäiseen Octaviaan uusi Webasto polttoainepumppuineen.
Pikaotos em. ketjusta :D

Timppa-67

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 05.02.12 - klo:14:58
Ilman mitään lämmittimiä? Siis ihan raakanako? Minäkään en luottaisi, että oma 2,0tdi lähtisi 27asteen pakkasella ilman esilämmitystä.

Viime talvena joutui laittamaan 1.9TDI:n käyntiin ja auton mittari näytti -36! Webasto ei ollutkaan toiminut... Täytyy kyllä sanoa että kädet olivat kyynärpäitä myöden ristissä kun avaimesta käänsi ja äänet olivat melkoisen oudot etten sanoisi... :)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pöljäke - 07.02.12 - klo:10:19
2010 Passat 2.0 TDI CR käynnistyi "nihkeästi" ilman lämmitystä -28 asteessa. ...
2010 Yeti 2.0 TDI CR ei käynnistynyt lainkaan -28 pakkasessa lähes 2 tunnin letkulämmityksellä. Akku ei jaksanut kunnolla pyörittää. 1,5 tuntia lisää lämmitystä ja sitten kolisi käyntiin.
Lieventävinä asianhaaroina.. Edeltävänä yönä pakkanen käväisi -35:ssä ja edellisenä päivänä autolla ei ajettu lainkaan, eli kärry oli syväjäässä & akkua ei oltu ladattu ed. päivän ajoilla.

Pöljäke

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 07.02.12 - klo:10:21
kokemuksia ja keskustelua koko ketjun verran: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=754.0Pikaotos em. ketjusta :D

Juu, paikallisen merkkihuollon edustaja sanoi puhelimessa, että katsellaan ensin vikakoodit ja mietitään sitten mitä tehdään. Ymmärsin näin, että automerkin myyjäliike olisi antanut kyseiselle huoltoliikkeelle ohjeet siitä, missä tapauksissa webasto vaihdetaan eri malliseen. Minullahan on tehdasasentainen, kauko-ohjaimellinen versio. Mielenkiinnolla odotan, mitä tuleman pitää. Onneksi on tehdastakuu voimassa.

Cubbe

Suomeen soveltumaton ratkaisu on tuo konttiin sijoitettu akku. Jos ei ole mahdollisuutta pitää autoa tallissa, on talvella akun lataantuminen ongelma. Akku kun on kontissa mahdollisten tavaroiden, välipohjan, vararenkaan ja muovisuojuksen alla, on lämpiäminen ja sähkön vastaanottokyky rajoittunutta. Akun lämpiäminen sisäisen resistanssin voimasta ajona aikana on pitkällinen prosessi, kun sisätilojen läpiäminen ei akkua juurikaan lämmitä. Jos ulkona on pakkasta alle 30, joutuu ajamaan kaauuuas ennenkuin akun lämpötila kohoaa yli -20 jolloin lataantuminen vasta alkaa. Jos käyttää vielä webastoa, akku kyykähtää erittäin nopeasti.

Eri asia on moottoritilaan sijoitetut akut, jotka hyötyvät jo moottorin lämmittämisetä ja viimeistään moottorin läpiämisestä ajon aikana. CTEK-polar 5.0 on audimiehen ystävä, jos saa akun lämmitettyä sen verran, että vastaanotto alkaa. Aikanaan tuli harkittua akun lämmitintä, joka on varmasti pohjoisen webastomiehelle tarpeellinen tavara. Etenkin jos ajelee lyhyttä matkaa ja autoa säilytetään tintin tallissa...
Extercore ferrum durum

Pöljäke

Lainaus käyttäjältä: Cubbe - 08.02.12 - klo:17:32
Suomeen soveltumaton ratkaisu on tuo konttiin sijoitettu akku. Jos ei ole mahdollisuutta pitää autoa tallissa, on talvella akun lataantuminen ongelma. Akku kun on kontissa mahdollisten tavaroiden, välipohjan, vararenkaan ja muovisuojuksen alla, on lämpiäminen ja sähkön vastaanottokyky rajoittunutta. Akun lämpiäminen sisäisen resistanssin voimasta ajona aikana on pitkällinen prosessi, kun sisätilojen läpiäminen ei akkua juurikaan lämmitä. Jos ulkona on pakkasta alle 30, joutuu ajamaan kaauuuas ennenkuin akun lämpötila kohoaa yli -20 jolloin lataantuminen vasta alkaa. Jos käyttää vielä webastoa, akku kyykähtää erittäin nopeasti.

Eri asia on moottoritilaan sijoitetut akut, jotka hyötyvät jo moottorin lämmittämisetä ja viimeistään moottorin läpiämisestä ajon aikana. CTEK-polar 5.0 on audimiehen ystävä, jos saa akun lämmitettyä sen verran, että vastaanotto alkaa. Aikanaan tuli harkittua akun lämmitintä, joka on varmasti pohjoisen webastomiehelle tarpeellinen tavara. Etenkin jos ajelee lyhyttä matkaa ja autoa säilytetään tintin tallissa...

Kyllä Mersu ainakin on toiminut tuolla takakonttiin sijoitetulla akulla ihan mallikkaasti. Tosin se on 100Ah, eikä 74Ah niinkuin Passatissa. Minkäköhän takia nuo akut ovat näissä niin säälittävän kokoisia? Latureissa olisi kyllä kapasiteettia ruokkia isompaakin akkua.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Pöljäke - 09.02.12 - klo:09:50
Kyllä Mersu ainakin on toiminut tuolla takakonttiin sijoitetulla akulla ihan mallikkaasti. Tosin se on 100Ah, eikä 74Ah niinkuin Passatissa. Minkäköhän takia nuo akut ovat näissä niin säälittävän kokoisia? Latureissa olisi kyllä kapasiteettia ruokkia isompaakin akkua.
Akkujen pieneen kokoon lienee yhtenä syynä tilanpuute. Esim. mainitun Passatin konetilaan ei oikein mahdu isompaa akkua ja muistaakseni isompien bensakoneiden (3.2 ja 3.6) yhteydessä akku onkin takakontissa.
Toisaalta isommasta kapasiteetista ei ole juuri mitään hyötyä jos jatkuvasti käytetään enemmän virtaa kuin sitä saadaan akkuun ladattua.

Cubbe

Joo. Eipä se ole mersun akkukaan sen parempi tai huonompi. Jos akun lämpötila ei nouse, ei lataantumista tapahdu. Tossa työpaikan pihalla nököttää uudehko mersu, akku peräkontissa, odottamassa uutta akkua. Pakkasia näillä seutuvilla on piisannut...
Extercore ferrum durum

arskas_s

Omakohtainen kokemus 3 tavallisen jälkeen siirryin AGM akkuun. Webaston käyttö on "myrkkyä" tavalliselle akulle.
Olisiko noista apuja akun valinnassa (Löytyy mitat ja Ah):
Valitse oikea VARTA akku
Varta akut / hinnat
Varta soveltuvuustaulukko
Varta soveltuvuustaulukko 2011
Varta Start Stop akku
Ajoneuvot, jotka on varustettu Start-Stop-teknologialla, tarvitsevat aina myös erityisen Start-Stop-akun. Jos autossa on vääränlainen akku, Start-Stop-toimintoja ja niiden ansiosta saavutettuja ympäristöetuja ei voida hyödyntää ja lisäksi akun käyttöikä lyhenee. Testit ovat osoittaneet, että jos tavallinen lyijy-happo-akku asennetaan Start-Stop-ajoneuvoon, akku menettää jo yhdessä viikossa 7â€"16 % varauskapasiteetistaan.
VARTA Start-Stop Plus on suunniteltu äärimmäistä energiantarvetta varten. Se soveltuu siis juuri sellaisiin ajoneuvoihin, jotka joutuvat kovaan käyttöön, kuten takseihin ja ambulansseihin. Lyhyillä ajomatkoilla, ruuhkaliikenteessä ja kun käytössä on lukuisia sähkölaitteita auton seisoessa â€" VARTA Start-Stop Plus takaa luotettavan voimanlähteen, maksimaalisen suorituskyvyn ja ihanteellisen käynnistystehon.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Cubbe

No eipä se mese mun ole. Omassa autossa on perskontissa AGM, mutta samalla tavalla sekin ottaa vastaan virtaa vasta lämmettyään. Toissapäivänä oli vähän lauhempaa ja tuli ladattua akkua 10 tuntia. Taas sähkö piisaa starttaamiseen paremmin. Viime talvena oli vähän haastavampaa kun kovat pakkaset kesti yhtäjaksoisesti ylikolme viikkoa. Webastoa ei ole ja -08 autossa kuitenkin jo toinen akku menossa.

Ohjekirjaa jos raottaa, niin siellä sanotaan, että akku pitää vaihtaa 5 vuoden iässä viimeistään. Oma audin akku meni vaihtoon 2,5 vuoden iässä. 9 vuotta vanhassa polossa on vielä alkuperäinen akku ja ei tartte latailla erikseen muilla vehkeillä kuin auton omalla laturilla ajon aikana. Siinäpä akku onkin moottoritilassa.

Näillä palstoilla on kovasti keskitytty vikoihin, mutta pakko kehaista Poloa. 2003 polo ja neljään viimeiseen vuoteen remontit normihuotojen lisäksi; vaihdettu ajovalopolttimot ja kolme polttimoa takavaloista. Kohtuullisen edullisia kilometrejä ;D ;D
Extercore ferrum durum

Pöljäke

Lainaus käyttäjältä: Cubbe - 09.02.12 - klo:10:05
Joo. Eipä se ole mersun akkukaan sen parempi tai huonompi. Jos akun lämpötila ei nouse, ei lataantumista tapahdu. Tossa työpaikan pihalla nököttää uudehko mersu, akku peräkontissa, odottamassa uutta akkua. Pakkasia näillä seutuvilla on piisannut...

Meillä ei ole ongelmia ollut, liekkö sitten laturi+akku sen verran ylimitoitettuja, että eivät nyykähdä, vaikka siellä kylmässä takakontissa ovatkin. Ei siitä sen enempää.

Tuossa aiemmin oli myös puhetta, ettei mahtuisi isompaa akkua esim. Passattiin. Ihan vissisti mahtuisi, mutta eipä näitä autoja skandinaviaan pääasiassa myydäkkään, eli eipä taida olla intressejä autonvalmistajilla järjestellä konehuonetta uudelleen isomman akun takia.

Tänä aamuna mittari näytti -26,5 astetta. Webasto päällä 30min ja käynnistys oli suht helppo. Hyvältähän se ei kuullosta.

P.Alikka

Ei ongelmia täälläkään käynnistyvyydessä. Tänään aamulla tuo -26 astetta kylmää ja auto pari tuntia narun jatkona säteilyttimen vaikutuksen alaisena. Vou vou ja käyntiin. Akku on 2+ vuoden ikäinen Boschilainen ja hehkut vaihdettu viime keväänä. Käyntiäänestähän tulee mieleen vanha Valmetti tämmöisellä raikkaalla kelillä käynnistettäessä, mutta hyvin siis pelaa pakkasillakin ;D
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

jarmaho

29 asteen pakkasilla tarvii useamman yrityskerran (2,0 TDI CR, Touran 2011) vaikka on puoli tuntia Webasto hehkuttanu. Sammua nupsahtaa heti kun päästää virta-avaimen käyntiasentoon. Käymään saa kun tekee muutaman "koekäynnistyksen" ja sitten pitää startin pidempää päällä. Pyörittää hyvin joten ei ainakaan akussa vikaa, jotenkin tuntuu sille että softapuolella ei kaikki olis kohdallaan...

Edellinen Tourani (2,0 TDI, 2007) lähti hyvin käyntiin 34 asteen pakkasilla, tuossa mallissa Webastokin tuntui olevan eri planeetalta vaikka nykyisen pitäisi olla saman tehoinen.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä: ID.4, Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

jf

Lainaus käyttäjältä: jarmaho - 10.02.12 - klo:12:04
29 asteen pakkasilla tarvii useamman yrityskerran (2,0 TDI CR, Touran 2011) vaikka on puoli tuntia Webasto hehkuttanu. Sammua nupsahtaa heti kun päästää virta-avaimen käyntiasentoon. Käymään saa kun tekee muutaman "koekäynnistyksen" ja sitten pitää startin pidempää päällä. Pyörittää hyvin joten ei ainakaan akussa vikaa, jotenkin tuntuu sille että softapuolella ei kaikki olis kohdallaan...
Eihän siellä vikaa ole, vaan päästöt on optimoitu, joten syöttö ei nouse "liian" suureksi kylmässäkään = kylmässä ei starttaa (päästöt nolla  ???). Antaako noi uusimmat enää lisää syöttöä edes kaasupohjassa startissa? Töissä ainakin nuo viime vuoden mallit saa käyntiin jos webbanen jumissa ihan tuplahehkulla ja kaasupohjassa startilla. Pikkuisen normaalia pitempi tulee startista, mutta käyntiin lähtee...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Cubbe

Lainaus käyttäjältä: jf - 10.02.12 - klo:13:16
Antaako noi uusimmat enää lisää syöttöä edes kaasupohjassa startissa?

Useimmissa 2000 luvun autoissa kaasun painaminen käynnistettäessä joko A) sekoittaa järjestelmää tai B) ei vaikuta mitenkään käynnistykseen. Kaasaribensakoneet ja esikammiodiisselit on asia erikseen.
Taas jos raottelee käyttöohjeita, niin löytyy käynnistysohjeet... Mm vanhempi transit käynnistettiin pakkasella aina kaasu pohjassa. Audit joissa koko avain survaistaan kojelautaan, itse miettivät mitä tehdä, jotta moottori käynnistyy. Mm kiesi miettii itse antureiden perusteella hehkutanko ollenkaan, hehkutanko ennen käynnistystä tai myös käynnistyksen aikana. Syöttöä tulee myös tilanteen mukaan.
Extercore ferrum durum

jf

Lainaus käyttäjältä: Cubbe - 10.02.12 - klo:13:44
Useimmissa 2000 luvun autoissa kaasun painaminen käynnistettäessä joko A) sekoittaa järjestelmää tai B) ei vaikuta mitenkään käynnistykseen. Kaasaribensakoneet ja esikammiodiisselit on asia erikseen.
Taas jos raottelee käyttöohjeita, niin löytyy käynnistysohjeet... Mm vanhempi transit käynnistettiin pakkasella aina kaasu pohjassa. Audit joissa koko avain survaistaan kojelautaan, itse miettivät mitä tehdä, jotta moottori käynnistyy. Mm kiesi miettii itse antureiden perusteella hehkutanko ollenkaan, hehkutanko ennen käynnistystä tai myös käynnistyksen aikana. Syöttöä tulee myös tilanteen mukaan.
Oho, nyt puhuu oikein asijantuntija! Hitsi kun ei ole ollut yhtään 2000-luvun autoa enkä niitä viime vuoden mallejakaan ole pakolla yhtään pistänyt viime talvenakaan käymään... Kiva kun kerroit ja vastasit kysymykseeni.

EDIT: ja uusimmalla tarkoitan sitten euroV:sia ja siitä eteenpäin. Näissä kun on pikkuisen eroa noihin vanhempiin...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Alpine

Meinaa 2.0TDI 125kW olla tiukoilla käynnistyksen suhteen nyt.

Kun pakkasta oli -29C, niin ei saanut käyntiin edes apuvirralla, toisella akulla tai yön takan päällä latauksessa olleella akulla. Akku on vuoden vanha Exide AGM start stop -akku. Luulin sen jo hajonneen, mutta akkuliikkeessä totesivat hyväksi.

Lauhemmilla keleillä on lähtenyt käyntiin, mutta -20 kieppeilla on vaatinut akkulaturin käyttöä. Tänään oli -15 ja tovin ollut laturissa. Ei se vaan suostunut käynnistymään, vaan piti latailla pidempään. Pari päivää sitten oli 13,5C auton mittarissa ja silloin syystä tai toisesta startti pyöritti hienosti ja auto lähti käymään erittäin hyvin.

Muutoin startti pörittää hieman laiskan kuuloisesti, vaikka ei olisi edes pakkasta. Kun apuvirtaa kokeilin, niin starttausäänessä tai startin kierrosluvussa ei tuntunut olevan mitään eroa omalla akulla tapahtuvaan käynnistysyritykseen.

Huoltokin oli tässä ja samassa kysäisin, että mikähän tuolla mättää. Vikakoodit lukivat, mutta ei ne sieltä osanneet sen kummoista sanoa.

Olisikohan starttimoottori tiensä päässä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy