TSI moottorin jakoketjun rapina

Aloittaja naakka, 26.04.20 - klo:14:25

« edellinen - seuraava »

naakka

TSI 1,2 l  (Skoda Yeti) vm 2011  moottorista kuuluu käynnistettäessä voimakas rapina epäilen jakopäästä. Ã,,äni voimistuu erityisesti öljynvaihdon jälkeen. Jakopään ketju on vaihdettu ja kuukausi sitten mitattu ja todettu, että ei ole venynyt. Osaako joku sanoa mistä tämä rapina voi johtua.

Julma.80

Voi olla myös moniurahihnan kiristin. Kannattaa pyytää joku avuksi ja startatessa kurkata kiristimen liike. Pitää semmoisen raplattavan äänen ja hyppii jos laakerointi pettämässä.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

naakka

Sekin on uusittu juuri hiljattain.

sonic

Hmm, öljynvaihdon jälkeen, eihän vanhan suodattimen tiiviste ole jäänyt paikalleen ja tuki öljykanavia, elikkä kaksi tiivistettä päällekkäin, on mahdollista käydä jos ei tarkista poistettua suodatinta, että tiiviste on mukana...

Jareqq

Joku erikoinen yhteys öljynvaihdoilla ja rapinalla on. Omassa ei rapissut uutena yhtään, ensimmäisen ja toisen öljynvaihdon jälkeen rapisteli silloin tällöin ja kolmannen jälkeen on taas ollut hiljainen. 

Kannattaa tosiaan irrottaa öljynsuodatin ja varmistaa, ettei ole jäänyt ylimääräisiä tiivisteitä. Ilmeisesti on myös tarkka oikeasta kiritysmomentista, tiiviste voi alkaa vuotaa jos kiristää liikaa.

bowtie81

mulle sanoi huoltomies, että kiristin ei ole vielä tapissa kun ei kone rapise edes öljynvaihdon jälkeen. Tuolloinhan on hetki kun käynnistäessä uusi öljy hakeutuu mm. suodattimeen, jolloin öljynpaineet saattaa hetkellisesti olla alhaisemmat ja kiristin ei tällöin toimi täysin.

Uskon itse tuohon selitykseen ja sinuna tarkastuttaisin ketjun pikimmiten.

naakka

Ketju on tarkistettu Rinta-Joupilla. Ei ole venynyt liikaa. Ketju on aikanaan vaihdettu.

Beetle

Koska se ketju on vaihdettu ja paljonko ajettu sen jälkeen?

naakka

Vaihdon jälkeen ajettu n. 120000 km

Janse2

Vastaan tähänkin ketjuun, kun itsellä nyt samaa ongelmaa 1.6 FSI koneen kanssa (BLF). Vaihdettiin ketjusarja kaikkine rattaineen ja myös moniurahihna, kiristin ja ohjainrulla. Silti aina käynnistyksen jälkeen kuuluu rahinaa, varsinkin kun antaa kierroksia koneelle, rahinat vähenee pienen ajon jälkeen, jolloin  ei kuulu ainakaan pahemmin mitään ylimääräistä.

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Janse2 - 18.05.20 - klo:18:47
Vastaan tähänkin ketjuun, kun itsellä nyt samaa ongelmaa 1.6 FSI koneen kanssa (BLF). Vaihdettiin ketjusarja kaikkine rattaineen ja myös moniurahihna, kiristin ja ohjainrulla. Silti aina käynnistyksen jälkeen kuuluu rahinaa, varsinkin kun antaa kierroksia koneelle, rahinat vähenee pienen ajon jälkeen, jolloin  ei kuulu ainakaan pahemmin mitään ylimääräistä.
Voisko hydrauliset nostajat rapista koneessa?

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 18.05.20 - klo:19:12
Voisko hydrauliset nostajat rapista koneessa?

Pitävät pientä naputtavaa ääntä, ei rahinaa.

bowtie81

vaihtuiko myös itse ketjunkiristin, vai tarkoititko moniurahihnan kiristintä pelkästään? Eikö näissäkin ole tehty parannuksia, joten kun on auki, kannattaisi mokoma myös vaihtaa ja samoin ne muoviset laahaimet jotka taatusti myös kuluu ja kovettuu, olen nähnyt, että ne ovat jopa hajonneet ja muovinkappaleita sitten ollut siellätäällä.

jt

Lainaus käyttäjältä: Janse2 - 18.05.20 - klo:18:47
Vastaan tähänkin ketjuun, kun itsellä nyt samaa ongelmaa 1.6 FSI koneen kanssa (BLF). Vaihdettiin ketjusarja kaikkine rattaineen ja myös moniurahihna, kiristin ja ohjainrulla. Silti aina käynnistyksen jälkeen kuuluu rahinaa, varsinkin kun antaa kierroksia koneelle, rahinat vähenee pienen ajon jälkeen, jolloin  ei kuulu ainakaan pahemmin mitään ylimääräistä.
Vesipumppu?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Janse2

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 18.05.20 - klo:22:01
vaihtuiko myös itse ketjunkiristin, vai tarkoititko moniurahihnan kiristintä pelkästään? Eikö näissäkin ole tehty parannuksia, joten kun on auki, kannattaisi mokoma myös vaihtaa ja samoin ne muoviset laahaimet jotka taatusti myös kuluu ja kovettuu, olen nähnyt, että ne ovat jopa hajonneet ja muovinkappaleita sitten ollut siellätäällä.
Kyllä vaihdettiin kiristin, laahaimet ja kaikki rattaat. Täytyy vissiin kokeilla kuvata videolle sitä ääntä, kun melko vaikea selittää mitä sieltä kuuluu. Metallinen kalkatus/rahina.  Vesipumppua ei vaihdettu, mutta ei kai se tyhjäkäynnillä kierrosten noustessa kovempaa pyöri. n.2000 kierroksilla kuuluu pahin ääni.

gunman

Lainaus käyttäjältä: Janse2 - 19.05.20 - klo:06:43
Vesipumppua ei vaihdettu, mutta ei kai se tyhjäkäynnillä kierrosten noustessa kovempaa pyöri. n.2000 kierroksilla kuuluu pahin ääni.

En tiedä ymmärsinkö ajatelmasi oikein...
Mutta, vesipumppua pyöritetään tavalla tai toisella moottorin pyörimisliikkeellä.
Ei sille mitään omaa moottoriansa ole.
Eli, vesipumpun kierrokset muuttuvat koneen kierrosten mukana.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG -21
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Pasuri

Itselläkin Passatissa vastaavanlainen laahaava metalli vasten metallia ääni. Luulin sen olevan ketjun löytymisestä ja sen mukaan varasin huollon. Huollosta soittivat, että myös vesipumppu olisi rikki. Ja kun hain autoa, näyttivät vaihdettuka osia. Ja silloin vesipumppu pyörittäessä kuului juurikin tuo tuttu laahaava ääni. Rahat meni siis hukkaan ketjunvaihdon osalta.

Eli suosittelen tsekkaamaan tuon vesipumpun ensin.
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

Janse2

Lainaus käyttäjältä: Pasuri - 19.05.20 - klo:19:11
Itselläkin Passatissa vastaavanlainen laahaava metalli vasten metallia ääni. Luulin sen olevan ketjun löytymisestä ja sen mukaan varasin huollon. Huollosta soittivat, että myös vesipumppu olisi rikki. Ja kun hain autoa, näyttivät vaihdettuka osia. Ja silloin vesipumppu pyörittäessä kuului juurikin tuo tuttu laahaava ääni. Rahat meni siis hukkaan ketjunvaihdon osalta.

Eli suosittelen tsekkaamaan tuon vesipumpun ensin.

Tänään kävi jälleen huollossa tutkimuksissa ja suoraan ei osata sanoa mistä rohinat ja nakutukset kuuluu, epäili venttiilinnostajia. Vesipumppu tuskin on viallinen tässä, koska moniurahihna otettiin pois ja kokeiltiin käyntiä ja silti samat äänet kuului.  Kuinkahan harvinainen homma venttiilinnostaja viat on näissä FSI koneissa? hinta-arviota kun sain töille pelkästään n.1.5ke

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy