Outo koputus?

Aloittaja Eka Golf, 10.07.15 - klo:22:16

« edellinen - seuraava »

Eka Golf

Golf -08 1,4 TSI kuuluu outo "koputus" ajoittain tyhjäkäynnillä tai hitaalla nopeudella/alhaisilla kierroksilla. Kuuluu sisälle mittarin kohdalta kun kuskin paikalla istuu. On tosiaan "koputusta" kuten joku pyrkisisi sisään, ei "nakutusta" jota esim. rele voisi tehdä. Mikä koputtelee? Onko jokin läppä tms. joka "väpättää"?

dosetti

Ilmastoinnin läpät/läppämoottorit?

Eka Golf

Ilmastointi ei ollut päällä!

Loikkari

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 10.07.15 - klo:22:45
Ilmastoinnin läpät/läppämoottorit?

Dosetti tarkoitti varmaan ilmanpuhalluskavavissa olevia läppiä/läppämoottoreita, jotka ohjailee ilmaa tuulilasille, jalkoihin, naamaan yms.

Pakota ilma edellämainittuihin paikkoihin manuaalisäädöllä ja tarkkaile, josko jossakin moodissa ääni poistuu, tai ota puhallus vallan pois ja loppuuko? Jos ei vieläkään koputtelu lopu, laita korkki kii ja nuku yön yli ;)


Eka Golf

Pelkällä keskihöperöllä menen kun aamulla pitää ajaa!  >:( Eikö ilmanvaihdon läpät koputtele keskikonsolissa?

Loikkari

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 11.07.15 - klo:00:09
Pelkällä keskihöperöllä menen kun aamulla pitää ajaa!  >:( Eikö ilmanvaihdon läpät koputtele keskikonsolissa?

Ei ole golffista kokemusta, että missä ne sijaitsee. Aattelin vaan, että ymmärsit väärin, mitä "Dosetti" kertoi.

Eka Golf

No, testailen kunhan "Aatun haamu" taas koputtelee!  ;)

los los

Samanlainen koputus ilmiö meikäläisen Tourannissa,olen yrittänyt vastata luultavasti Turkkilainen duunari jäänyt peltien väliin. Ei ole vastannut

Eka Golf

Vaikutti koputtelu muuttuvan/vaihtelevan kun pyöritti lämppärisäädintä. Mutta onko mahdollista koska auto oli kesäkylmä eli vasta tartattu ja ilmastointi ei ollut päällä?  ???

Guest-515276

Ei tuo ilmanvaihtokoneen läppien kopina/lotina seuraa sitä onko AC päällä vai ei. Siellä suuntauksen/lämpötilansäädön läpät louskuttavat rajojaan vasten ja ääni tulee siitä. Näin on ollut V-korisiin pohjautuvissa autoissa 2003 alkaen...

Perussäädöt tekemällä homma voi hetkeksi hiljentyä, mutta paras keino kokeilla on laittaa koko ilmanvaihto kokonaan säppiin, kiinni ja pois päältä ja sitten kuunnella koputteleeko kukaan. Sitten taas uudestaan päälle ja kokeilla palaako.

Jos kyse on tästä, niin "tyyppivika".

dosetti

Tarkoitin tosiaan ilmanvaihtokanavan läppiä, tarkemmin ilmaistuna. Tässä vielä, miten ne kalibroidaan automaattisella ilmastoinnilla varustetussa autossa.

mothar

Vikakoodien luku voisi auttaa äänen paikallistamiseen. Veikkaisin kyllä että vika on läppämoottreissa, pitävät ääntä niin golffeissa, jetoissa kuin passateissakin. Omasta autosta löytyi aikoinaan vikakoodi:

1 Fault Found:
00716 - Air recirculation Flap Positioning Motor (V113)
            000 -  -  - Intermittent

Uusi moottori maksaa liikkeessä ihan liikaa niin on jäänyt vaihtamatta. Parempi kuin tottuu ääneen
Volvo V60 D4 AWD Polestar
ex: Golf V GTI 2008, APR stage 1
ex: Golf IV 1,6 hätänen bensa

VCDS@Oulu

Eka Golf

Ilmastointi on vain "puoliatomaattinen", mitähän tarkoittaa suomeksi?  ???
Kyllä äänen kestän nyt kun se kerta on "ominaisuus" eikä "vika" eli ei mitään vakavampaa!  8)

harald73

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 12.07.15 - klo:08:40
Tarkoitin tosiaan ilmanvaihtokanavan läppiä, tarkemmin ilmaistuna. Tässä vielä, miten ne kalibroidaan automaattisella ilmastoinnilla varustetussa autossa.
Enpä tuota tiennyt eli heti piti kokeilla kalibrointia -> eipä tuo naputteluun kyllä juurikaan vaikuttanut. Antaa naputella vaan, kyllä maailmaan naputtelua mahtuu...

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 15.07.15 - klo:22:05
Ilmastointi on vain "puoliatomaattinen", mitähän tarkoittaa suomeksi?  ???
Kyllä äänen kestän nyt kun se kerta on "ominaisuus" eikä "vika" eli ei mitään vakavampaa!  8)

Puoliautomaattinen ilmastointi säätää automaattisesti vain lämpötilaa, ei puhallusnopeutta. Eli jos napukoissa on valittu 22-astetta ja puhallusnopeus kolme, tällöin automatiikka pyrkii pitämään lämpötilan 22-asteessa säätelemällä sisääntulevan ilman lämpötilaa puhallusnopeuden pysyvän samassa kolmosessa.

Ihmeellinen "väliversio" tuo puoliautomaatti...mutta eipä tuo kauaa ollut valikoimissakaan.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Eka Golf

Minulle riittää tuo oikea lämpötila, puhallusnopeutta ja -paikkaa haluan itse säätää ilomielin!  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy