Moottoritilan pesu

Aloittaja SIB, 14.03.14 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

SIB

Onko kellään ikinä tapahtunut mitään vahinkoa moottoria pestessä painepesurilla?Millä aineilla on pesty ja onko suojattu mitään näkyvimpiä sähkövempeleitä?

Jonny

Ei ole sattunut mitään koskaan ja ainakin 15v. olen pessyt moottorin painepesurilla enkä ole suojannut mitään. Ei siitä suojaamisesta haittaakaan ole, mutta en ole sitä koskaan jaksanut tehdä :)
Ensin laittelet pesuaineet mitä käytät moottoritilaan ja brushilla hierot kolot puhtaaksi. Huuhtelu järkeä käyttäen ehkä noin metrin päästä eikä kovalla paineella suoraan mihinkään arkaan paikkaan. Mahdollisesti annat kuivaa pelti auki tai sitten pieni jälkikäyttö moottori käynnissä.

Edittiä: Itse olen käyttänyt Surfex HD:ta tai pinelineä pesuaineena. Jos ei muuta brushia löydy niin vaikka pitkävartisella pensselillä pääsee koloihin käsiksi.
Audi A6 2.0 TFSI Multitronic Sedan Business S/S MY14

Polokari

Ainoo haitta mikä mulle ikinä on sattunut moottorin pesemättömyydestä oli se kun kats.ins. kehoitti pesemään moottoritilan ( joskus  10v sitten, ei VAG vehje)
No, kun huollossa erikseen tilasin moottorin pesun, se kyllä laskutettiin mutta kun  pahaa aavistellen vilkaisin huollon jälkeen konehuoneeseen, niin sama vanha pölyhän se siellä oli...
Tiskillä poju kyllä kokemuksen syvällä rintaäänellä väitti että "ei sitä ihan uudenveroiseksi voi pesulla saada". No kun sanoin että käyppä katsomassa, niin tulos oli = "oota hetki, mä käyn peseen sen"
Sen jälkeen en ole konehuoneen kunnosta ongelmaa ottanut. Viimeks VAG huollossa oli ainakin pahimmat pölyt pyyhitty niiden hienojen muovikuorten päältä. Saa sitten nähdä mitä herra katsastusingengööri sitten joskus tulevaisuudessa sanoo...............

spande

Moottoritilaa on pesty huolella ja monet kerrat.
Pesuaineena on ollut aina microsol liuotinpesuaine ja pesukoneena kärcherin dieselillä lämpiävä painepesuri,
veden lömpötila jossain 80 celsiuksen paikkeilla (ei haittaa vaikka moottori olis lämmin)
Ikinä ei oo mitään ongelmia ilmaantunut pesusta johtuen.

Pertsa

Itse olen pessyt joka kevät niin että ensin jotain liuotinpesuainetta ja sen jälkeen painepesuria perään vähän kauempaa suihkutettuna. Menis varmaan jollain "kevyemmälläkin" pesuaineella kun ei mitään öljy- tms. vuotoja ole. Ei ole koskaan päässyt konehuone kovin pskaiseksi. Laturin päälle olen laittanut muovipussin kaiken varalta, muuta suojausta en ole tehnyt. Hyvin on toiminut tuolla reseptillä.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Polokari - 14.03.14 - klo:21:52
Ainoo haitta mikä mulle ikinä on sattunut moottorin pesemättömyydestä oli se kun kats.ins. kehoitti pesemään moottoritilan ( joskus  10v sitten, ei VAG vehje)

Miksi ihmeessä katsastuksessa vaadittiin moottoritilan pesua?

Aikoinaan monissa autoissa oli moottoritilassa suojavaha, joka keräsi oikein mukavasti likaa ja pölyä. Suojavaha lähti liuotinpesussa pois ja sen jälkeen lika ei niin tarttunut.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

spande

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 15.03.14 - klo:22:24
Miksi ihmeessä katsastuksessa vaadittiin moottoritilan pesua?

Aikoinaan monissa autoissa oli moottoritilassa suojavaha, joka keräsi oikein mukavasti likaa ja pölyä. Suojavaha lähti liuotinpesussa pois ja sen jälkeen lika ei niin tarttunut.

Subarussa on vielä nykyäänkin aika paksut kerrokset suoja kamaa koneen päälle laitettu

Tureq

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 15.03.14 - klo:22:24
Miksi ihmeessä katsastuksessa vaadittiin moottoritilan pesua?

Aikoinaan monissa autoissa oli moottoritilassa suojavaha, joka keräsi oikein mukavasti likaa ja pölyä. Suojavaha lähti liuotinpesussa pois ja sen jälkeen lika ei niin tarttunut.

No oliskohan inssi jo aatellu että likamäärä alkaa oleen turvallisuusriski... Sähkö ja kostea paskakerros ei ole hyvä yhdistelmä.

Kun tuon parisataa tuhatta ajetun octavian ostin, oli pakko keskellä talvee pesaista hiukan konehuonetta. Oli se ihan uskomattoman törkyinen, tuskin pesty koskaan, pitkässä maantieajossa ilman suojamaskeja, joten karmee oli. Siinä sotki jo kätensä öljytikkua katsoessa tai pissapoikaan nestettä lisätessä.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 15.03.14 - klo:22:24
Miksi ihmeessä katsastuksessa vaadittiin moottoritilan pesua?

Jos inssi arvioi likaisen moottoritilan tulipaloriskiksi?

b1mpo

Jos uuden näköisen haluaa niin liuotinpesu, huuhtelu ja autoglymin oransssinkeltaisella vinyylin/nahan hoitoaine märälle pinnalle reilusti perään. Antaa hetken olla ja kuivaa/kiillottaa rätillä. Tulee kuin uusi. Tietysti sitä ainetta ei kannata huokoisille pinnoille suihkutella. Pysyy aika kauan hyvän näköisenä ja pöly ei tartu niin herkästi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Mese08

Just pesin elämäni ensimmäisen kerran moottoritilan. Aikaisemmin oon vaan pyyhkiny räteillä ja liuotinaineilla,nyt uskaltauduin kokeilee. Solmasterin as-40:stä n.25-30% seoksena suihkuttelin muutamaan otteeseen,harjasin tiskiharjalla ja hammasharjalla joka paikan mihin vain yletyin ja lopuksi huuhtelin kuumalla vedellä normiletkulla ja suihkupäällä. Kuivailin mikrokuituliinalla ja yllättävän puhtaaksihan tuo tuli. Konepellin sisäpuolen pyyhin puhtaaksi solmasteriin kastellulla mikrokuituliinalla. Sekin puhdistui yllättävän hyvin,no olinhan vahannut sen viime kesänä. Muutamia tiukempia tahroja oli ja nekin lähti NoxWaxilla. Pitihän tuo sitten vahata uudestaan.

Lähinnä tein tämän siksi että saavat huollossa ensi viikolla ihmetellä puhdasta konehuonetta.
E 220cdiA 4-matic 10.7.2017-
C 320cdiAT 4-matic Avantgarde 2008 11.7.2017
Exät:
E 220cdiA PB Elegance FL 2013 (2013-2017)
Octavia 2.0FSIA Elegance 2005 (2012-2017)
E 200cdiA Classic 2008(09-13)
Avensis 1.8VVT-i 2001(08-12)
Touran 1.9TDI 2006(06-08)
Touran 1.9TDI 2004(04-06)
406 ST HDI 2003(03-04)
307 XT HDI 2002(02-03)
406 SL1.9td 1996(00-02)
Astra 1.8gls 1992(00)
MB 200D 1978(94-97)

sakal83

Itsekin kyllä harrastan auton puunaamista, mutta että moottoritilan peltiä jengi vahailee  :o
Ei se toki pahaa tee, mutta eikö säännöllinen pesu riitä?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

BobSmith

Topicci on jo vanha, mutta vastailen silti.

Tuli mieleen, että aikanaan halusin pesettää Octavian moottoritilan, mutta merkkikuolto (Veho) kieltäytyi tekemästä sitä, vedoten, että vesi voi tehdä vahinkoa kattilalle. Kysyin muistaakseni myös jostain pienemmästä pesufirmasta, eivätkä hekään olleet kovin innostuneita.

No, en sitten itsekään käynyt veden kanssa lotraamaan, rätillä vähän pyyhkeilin...

Nykyisen autonikin konehuone on jostain syystä aika lailla kurainen, mutta kun se on menossa vaihtoon, niin en kanna siitä sen enempää huolta.

Daatta

Merkkihuolto ja autonpesufirmat eivät juurikaan enää pese moottoritilaa. Esim. vaihtoautojen fiksauksen yhteydessä pinnat pyyhitään. Useimmille riittä, että muovipinnat ovat puhtaita. Pesufirmalle riski vahingosta on liian suuri, jätetään mieluummin pesemättä. Firma on kuitenkin maksajan paikalla jos jotain sattuu.

Itse olen pessyt moottoritilan menestyksekkäästi seuraavalla kaavalla: Jos on kovin likainen(rasvainen) niin pohjille liuotin vaikuttamaan pumppupullosta. Päälle AutoFoam Lancesta (painepesuriin liitettävä vaahdotin), saa hyvä vaahdon joka pysyy pitkään. Kolojen puhdistaminen brushilla, näitä on hyvä olla eri kokoisia. Lopuksi huuhtelu paineella, järkeä käyttäen. Olen suojannut laturin, puolat(jos ei moottorin suojamuovia) ja nykyisessä myös Ecun/akun muovipussilla. Sitten suojat pois ja kuivaus paineilmalla. Keskittyen sähköihin, liittimet, boksit, puolat, laturi jos niihin on vettä ylipäätään joutunut. Tämän jälkeen auto heti käyntiin, moottorin lämpö kuivaa loput. Lopuksi sopiva muovinhoitotuote päälle, esim. 303 Aerospace Protectant. Tuon voi suihkuttaa kosteallekin pinnalle, mikrokuituliinalla kuivaus niin hyvä tulee. On maalipintaakin tullut vahattua, esim. ex. Leonista kun irrotin ja puhdistin ilmanputsarin kotelon niin toki pesin ja vahasin kaikki maalipinnat.  8)

Pahin skenaario on, että vettä menee tulppien reikiin ja/tai puoliin ja siitä seuraa käyntihäiriöitä. Rikkinäinen puola ottaa varmasti itseensä. Dieseleissä on vähempi näitä ongelmia. :D

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy