mitä haittaa tulee jos vahingossa täyttänyt öljyä liikaa 0,5 litraa

Aloittaja weeman, 20.01.13 - klo:17:38

« edellinen - seuraava »

weeman

scoda octavia 1,8 2008 . sisko tätä kyselee kun lämmitysnesteen valo syttyi ja tyhmänä lisäsi vain öljyä. öljyä on nyt koneessa 0,5 litraa liikaa ja näyttää reilusti yli mittatikun.

Karvis

Maahantuojan mukaan 1.8:n mittatikkuun ei ole luottamista, näyttää mitä sattuu riippuen milloin sitä sattuu kurkkaamaan. Kovaa ajoa sanoivat kun mulla näytti mittatikku viitisen milliä yli ylärajan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Quality

Palaahan se sieltä pois jos sattuu palotilaan pääsemään. Tietysti karstoittaa, jos on kovin runsaasti tuota "ylijäämää".
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

dosetti

Palaa se pois, ja minulle sanottiin "laadukkaassa" merkittömässä autohuollossa, että näihin longlifeautoihin ovat laittaneetkin ylimääräistä kun sitä kuluu niin paljon muutenkin niin paljon. Mulla tosin dieselauto, mutta kun kyse oli LL ja niistä tuo huoltohemmo puhui yleisellä tasolla. No, sitä oli muistaakseni noin reilu cm yli ylämerkin, ei komplikaatioita, mutta seuraavat öljyt olen vaihtanut itse enkä tosiaan aio ottaa tavaksi laittaa yhtään ylimääräistä. Karstaa varmasti lisää ja ei se koskaan hyvästä ole millekään moottorille (paitsi jos ikivanhassa moottorissa kiinni palanut karsta tiivistää sylinterit ja antaa puristuksia paremmin tjsp).

Emil

Vai että "palaa pois", tai että "Karstoittaa".  ::)

Suurin riski ylitäytössä on se, että kampiakseli ja kiertokanget hakkaa öljypohjassa olevaa öljyä. Sitähän ne eivät kestä kovin pitkään, jos ollenkaan.

En ota kantaa kuinka paljon on liikaa, mutta ihan mekaanisen vaurion riski liikatäytöstä on olemassa. Eivät huvikseen ole ylärajaa mittatikkuun laittaneet. Ohjekirjassakin varoitetaan, että yli ylärajan ei saa öljyä olla. Sanoisin, hiukan kärjistäen, että yli ylärajan voi olla pahempi, kuin hiukan alle alarajan.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Emil - 20.01.13 - klo:19:08
Suurin riski ylitäytössä on se, että kampiakseli ja kiertokanget hakkaa öljypohjassa olevaa öljyä. Sitähän ne eivät kestä kovin pitkään, jos ollenkaan.
Eipä se öljy sieltä mekaanisesti kai miksikään muutu, mutta todellakin kampura saattaa vatkata öljyn vaahdoksi jos sitä on liikaa. Tästä seuraa sitten se riski, että painepuolelle pääsee liikaa ilmaa ja laakerit ottavat itseensä. Ei se liika öljy muuten mitään haittaa, saati sitten karstoita enemmän (ellei se kone sitten kunnolla tulvi), kun johan sitä muutenkin ruiskitaan männän pohjaan jne. Tai näin ainakin kuvittelisin  ::)

Emil

Ei se imuputki mitään ilmaa hori, sehän on syvällä öljypohjassa. Mutta vinhasti pyörivät mekaaniset osat eivät kestä, jos hakkaavat öljyn pintaa. Vaahtokaan ei vielä ongelma olisi, mutta ei se tietenkään hyväksikään ole.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

qwe

Lainaus käyttäjältä: Emil - 20.01.13 - klo:20:54
Ei se imuputki mitään ilmaa hori, sehän on syvällä öljypohjassa. Mutta vinhasti pyörivät mekaaniset osat eivät kestä, jos hakkaavat öljyn pintaa. Vaahtokaan ei vielä ongelma olisi, mutta ei se tietenkään hyväksikään ole.

Vähän OT mutta jossain suparussa  oli kampiakselilla tai kiertokangen alapäässä öljykauha joka hoiteli voitelua roiskeella. Tiedä sitten ottiko koskaan kiinni öljyn pintaan.
En ole koskaan aikaisemmin kuullut että öljy on niin kovaa öljypohjassa että rikkoo kampiakselin tai kiertokangen.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Emil

Rehellisyyden nimissä myönnän, etten itsekään ole moottoria ylitäytöllä tullut rikkoneeksi. Siis ei ole ollut tapana ylitäyttää. Kuitenkin niin, ettei liikkuvia moottorin osia ole tarkoitettu öljypintaa hakkaamaan.

Roiskevoitelu toteutuu sillä, kun öljyä roiskuu laakereiden välistä. Ja onpa nykymoottoreissa usein suutin, joka suihkuttaa öljyä männän alle jäähdytyksen, ja voitelun vuoksi.

Sitä en millään osaa hahmottaa, että miten ylimääräinen öljy "palaisi pois", tai "karstottaisi". Sen enempää kuin öljy yleensäkään. Ainahan kone öljyä polttaa, muttei se millään osaa ylimääräistä öljyä pois polttaa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Hesse

Eikös se ylimääräinen öljy muodosta sumua ja kulkeudu huohotuksen kautta imusarjaan. Diesel ei sammu lainkaan, jos tarpeeksi paljon laittaa öljyä.

TimTsi

Kyllä tuo puolen litran ylitäyttö on vakava juttu. Juuri tämän takia mekaanikoilla on niin pitkä ja perusteellinen koulutus, vähän niin kuin hammaslääkäreilläkin. Merkkihuollossa osaavat katsoa, ettei mene tuota puolta litraa ylimääräistä, koska noita itsensä vialliseksi vatkanneita kampiakseleita on Suomen luonnossa jo tuhka tiheään. Korjaamotkin pullistelevat autoja, joiden moottoriin on joku amatööri lisännyt just puolilitraa liikaa ja kone on kajahtanut samantien. Pahin ongelma alalla on kuitenkin ne epäviralliset öljynvaihtohallit, jossa menee usein litrakin liikaa ja moottoreita on tuosta syytä hajonnut jo kymmeniä tuhansia.  Iso-Mummulle kävi noin vuonna 2004 Säkylässä, kun passatin kiertokanki lähti maatakiertävälle radalle ja teloi mennessään yhden merikotkan. Koneremontti maksoi 3000 euroa ja se saatanan merikotka ympäristöministeriön määräyksestä valtiolle vahingonkorvauksena 7432 euroa. Että ei kannata paljon laittaa ylimääräistä öljyä koneeseen, tai saattaa tulla tosi kallis lasku...

Emil

Taidat olla tavallista hauskempi mies?  ::)

Paljonko ko. moottoriin pitää lisätä öljyä, jotta öljymäärä saadaan mittatikun alaviivalta yläviivalle? Siihen suhteutettuna 0.5 litraa voi olla paljon, tai vähän.

Jonkin pelivaran valmistaja on varmaan jättänyt ylitäytölle, mutta kannattaako sitä ulosmitata.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

JarnoF

En tiedä, siksi kysyn. Voiko ylitäyttö nykydieselmoottoreilla johtaa tähän?

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_runaway

Yuutuubissa samoilla hakusanoilla hurjia videoita. :o

Q8

Lainaus käyttäjältä: weeman - 20.01.13 - klo:17:38
scoda octavia 1,8 2008 . sisko tätä kyselee kun lämmitysnesteen valo syttyi ja tyhmänä lisäsi vain öljyä. öljyä on nyt koneessa 0,5 litraa liikaa ja näyttää reilusti yli mittatikun.

Mistä tiedetään että juuri 0,5 litraa ja mikä on reilusti yli mittatikun?
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Jalopeno

No ompa tästäkin asiasta taas tehty elämää suurempi ongelma.

Käy nyt ihmeessä ostamassa öljynvaihtopumppu esim biltemasta  12 euroa, ja imaset  mittatikusta puolilitraa öljyä pois koneesta.

Eipähän tarvitse murehtia sen enempää?
SKODA SuperbII 2,0 TDI CR DPF -09
ex VAG:t
VW Passat 3C Variant 1.9 TDI -08
Octavia II Combi 1.9 TDI -05

Emil

#15
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 21.01.13 - klo:09:18
En tiedä, siksi kysyn. Voiko ylitäyttö nykydieselmoottoreilla johtaa tähän?

Diesel-koneen ylikierroksille meneminen johtunee yleensä siitä, että turbo alkaa vuotamaan öljyä imukanavaan tavallista enemmän. Eli kone alkaa käydä omalla moottoriöljyllään.

En usko, että kukaan voisi laittaa moottoriin niin paljon liikaa öljyä, että se kampikammiosta kulkeutuisi palotiloihin. Männät ei ainakaan kestäisi öljynpintaan hakkautumista kovin pitkään. Jos moottori ylipäätään saisi enää edes käyntiin.

Korjaus klo 11.10: Imukanavalla tarkoitan tietenkin imusarjaa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Emil

#16
Ehkä kuva auttaa ymmärtämään mistä on kysymys: http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/training/800/muptilt.jpg

Huohotuksen kautta öljy voisi päästä palotiloihin imusarjaa pitkin, jos kampiakseli on ensin vatkannut öljyn vaahdoksi. Muuta syytä en keksi, kun puhutaan koneesta jossa sylinterit ovat edes hiukan pystyssä. Jos sylinterit olisivat vaakatasossa, moottorivaurio olisi enemmän kuin todennäköinen.

Kyllähän aiheesta löytyi jos jonkinlaista juttua netistäkin. Jossain luki, että vähintään kampuran stefat pullahtaa ulos. Tiiä siitä sitten, mutta siitä pidän kiinni ettei se mittatikun yläraja kiusan vuoksi ole olemassa.

Tämmöinen videokin osui kohdalle: What happens when you let other people change your oil
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Karvis

Varmasti se ylitäyttö on haitaksi jos sitä on riittävän paljon, mutta puoli litraa ei taatusti aiheuta mitään ongelmia.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

Jos en pahasti väärin muista, niin 2.0 TDI:ssä puoli litraa oli määrä jolla öljypinta nousi mittatikun alaviivalta yläviivalle. Näistä bensakoneista en niin tiedä, kun ei ole tarvinnut öljyä lisäillä.

En sano että puoli litraa rikkoo moottorin, mutta en varsinkaan uskaltaisi sanoa että siitä ei olisi mitään haittaa. Sen verran paljon konekohtainen juttu nimittäin.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

jkvi

Lainaus käyttäjältä: Emil - 21.01.13 - klo:19:32
Jos en pahasti väärin muista, niin 2.0 TDI:ssä puoli litraa oli määrä jolla öljypinta nousi mittatikun alaviivalta yläviivalle. Näistä bensakoneista en niin tiedä, kun ei ole tarvinnut öljyä lisäillä.

En sano että puoli litraa rikkoo moottorin, mutta en varsinkaan uskaltaisi sanoa että siitä ei olisi mitään haittaa. Sen verran paljon konekohtainen juttu nimittäin.
Litra se on alarajasta ylärajaan (BKD). Ja minä uskallan sanoa, että huoletonta ajoa, se puoli litraa mitään tee jos siinä on kaikki ylimääräinen.

Volvoissa on koneita "räjähtänyt" liian öljyn/dieselin seoksen myötä. Omassa Hondassa oli pari senttiä yli ylärajan kun liian tiheä DPF:n poltto sai sen aikaan. Tuolloin vaihtoivat mielellään öljyt ennenaikojaan.

Pari litraa lienee sellainen raja, että sen jälkeen voi oikeasti aloittaa jännittämisen, mitä tapahtuu.
CRDi & Collection

qwe

Lainaus käyttäjältä: Emil - 21.01.13 - klo:13:52
Ehkä kuva auttaa ymmärtämään mistä on kysymys: http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/training/800/muptilt.jpg

Huohotuksen kautta öljy voisi päästä palotiloihin imusarjaa pitkin, jos kampiakseli on ensin vatkannut öljyn vaahdoksi. Muuta syytä en keksi, kun puhutaan koneesta jossa sylinterit ovat edes hiukan pystyssä. Jos sylinterit olisivat vaakatasossa, moottorivaurio olisi enemmän kuin todennäköinen.



Boksereita laukeilee tuon tuosta..... . Yhtään kuplan moottoria ei ole enää ehjänä. ;D
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Emil

Onko olemassa jonkinlainen käytäntö, että kuplan moottoreihin laitetaan aina liikaa öljyä? Ei. Entä onko mahdolliset konerikot osattu yhdistää mahdolliseen liialliseen öljymäärään, ei välttämättä.

Saatan olla joissain asioissa tarkka, mutta sitä vaikeampi on ymmärtää joidenkin muiden "hällä väliä" -asennetta.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

jkvi

Lainaus käyttäjältä: Emil - 21.01.13 - klo:20:22
Onko olemassa jonkinlainen käytäntö, että kuplan moottoreihin laitetaan aina liikaa öljyä? Ei. Entä onko mahdolliset konerikot osattu yhdistää mahdolliseen liialliseen öljymäärään, ei välttämättä.

Saatan olla joissain asioissa tarkka, mutta sitä vaikeampi on ymmärtää joidenkin muiden "hällä väliä" -asennetta.
"Tarkkuudessa" kannattaa pitää jokin järki mukana. Omiini laittoivat Laakkosella säännöllisesti sen 5 milliä yli ylärajan öljyä vaihtojen yhteydessä. Veikkaan, että oltiin aina hyvin lähellä ½ litraa.
CRDi & Collection

Quality

Lainaus käyttäjältä: Emil - 21.01.13 - klo:20:22
Onko olemassa jonkinlainen käytäntö, että kuplan moottoreihin laitetaan aina liikaa öljyä? Ei. Entä onko mahdolliset konerikot osattu yhdistää mahdolliseen liialliseen öljymäärään, ei välttämättä.

Saatan olla joissain asioissa tarkka, mutta sitä vaikeampi on ymmärtää joidenkin muiden "hällä väliä" -asennetta.

Eihän Kuplan moottoriin tarvinnut liikaa öljyä laittaa, sillä boxermoottori päästi bensaa öljyn sekaan. Kun öljymäärä alkoi lisääntyä, oli konerikko tiedossa. Harmi vaan, ettei Kupla kuluttanut lainkaan öljyä, joten öljytikkua tuli harvemmin vilkuiltua, ja täystuho kohtasi yllättäen.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

qwe

Kuplan moottoriin "öljyä" lisääntyi talvella ihan itsestään, varsinkin pätkäajossa.

Tarkka voi olla, mutta turha pirujen maalailu on tarpeetonta.

   .
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Emil

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 21.01.13 - klo:20:28
"Tarkkuudessa" kannattaa pitää jokin järki mukana. Omiini laittoivat Laakkosella säännöllisesti sen 5 milliä yli ylärajan öljyä vaihtojen yhteydessä. Veikkaan, että oltiin aina hyvin lähellä ½ litraa.

Ei varsinaisesti yllätä yhtään, että huollossa laittavat liikaa öljyä. Olen itsekin joutunut joskus imemään ylimääräistä öljyä koneesta maksetun huollon jäljiltä. Tosin ei ollut kyse autosta sillä kertaa.

Mulla onkin mennyt luotto lähes kokonaan ns. alan ammattilaisiin. Semmoista välinpitämättömyyttä tullut vastaan, että melkein oksettaa.  :P
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Emil

Lainaus käyttäjältä: qwe - 21.01.13 - klo:20:35
Kuplan moottoriin "öljyä" lisääntyi talvella ihan itsestään, varsinkin pätkäajossa.

Tarkka voi olla, mutta turha pirujen maalailu on tarpeetonta.

   .

Kyllä sitä polttoainetta kertyy pystypyttyisiin moottoreihin. Ja jos ajo on pääsääntöisesti lyhyttä, ei se ehdi haihtua öljyn seasta. Tämäkin kannattaa huomioida, ja tarkastaa moottorin öljymäärä säännöllisesti.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy