Kiinni leikanneen A3:n elvytys

Aloittaja juhainkinen, 02.07.17 - klo:16:15

« edellinen - seuraava »

juhainkinen

Päivää.

Kaveri ajeli oman A3:nsa tuossa keväällä kiveen. Öljypohjaan reikä, öljyt pihalle, kone jumiin. Otin mielenkiinnosta tuon pihaan ja ajattelin joutoaikanani elvyttää sen kunhan ehtii. Nyt on vähitellen jo aikaa aloittaa moinen homma.

En siis alakertaan ole remonttia ennen tehnyt, mutta ei kai se nyt rakettitiedettä ole :D Ja kun kyseessä on auto, jonka arvo on melko mitätön, niin tää on ihan hyvä harjoituksen kohde.

Ajattelin, että jumitus on siis alakerrassa ja näin oli. Ei sinänsä vaadi hirveitä lahjoja tämä analyysi. Purin alakerrasta 1 ja 2 laakeripukit irti ja sain koneen liikahtamaan. Selkeästi suurin vaurio on 1. pukissa. Selkeitä naarmuja liuskassa toisessa laidassa. 2. ei taas ollut juurikaan vaurioitunut, pientä hioutumaa. Mietin ensin, että teen sille kylmät ja pistän uudet öljyt ja kovaa ajoa jos paineet pysyy. Sitten ajattelin, että samahan nuo liuskat on vaihtaa, kun kerran on osa jo auki.

Sitten tullaan siihen, että mitä kaikkea pitää irrottaa, että saa kampiakselin irti? Miten tuossa menee jakohihna? Kannattaako edes, vai palaanko suunnitelmaan yksi? Momentit löytyy intervepsistä, mutta kaikki muut neuvot on tervetulleita. Toi vaihdelaatikko vaikuttaa todella ikävältä irrottaa...

Ja kyseessä on -00, AVU 1.6 litranen manuaali.

Eihän sitä opi jos ei kokeile...

Jultsu

Kampiakseliako et ajatellut vaihtaa, tai edes hioa? Väittäisin sen olevan aika oleellista jos meinasit tuolla moottorilla ajella kotipihasta vielä poiskin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

juhainkinen

Kuten sanoin, niin ei hirvesti tuolla rassilla ole arvoa, niin eipä nappaile paljon siihen rahallisesti panostaa. Pelkkä hionta maksaa useamman satkun ja uusi moninkertaisesti. Aina voi tilata ebaysta toisen akselin, mutta sekin pitäisi kuitenkin tarkistaa/hioa. Miksi?

Kun vaan saisi irti, niin aina voi tarkistaa/tarkistuttaa kunnon. Kiero tuo tuskin on.

Ja on sitä ennenkin pelkät liuskat vaihtamalla autot liikkuneet :P

multsi

Eikös kampiakselin irroitus vaadi melkein autossa kuin autossa koneen irroittamista ja täyttä purkamista. Vaihteisto ainakin pitää irroittaa.

Ei tullu kaverille osuman jälkeen mieleen lopettaa ajamista?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: juhainkinen - 02.07.17 - klo:22:52Aina voi tilata ebaysta toisen akselin, mutta sekin pitäisi kuitenkin tarkistaa/hioa. Miksi?

Siksi koska jos kone on käynyt ilman voitelua, siellä on voineet liuskat hitsaantua osittain kammen kauloihin kiinni, ja jos asennat vain uudet liuskat, saat varautua purkamaan koko paskan 500km päästä taas uudestaan kun uudetkin liuskat kuluu urille ja lähtevät hyvässä lykyssä liikkeelle.

Ai mistäkö tiedän?  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Geoman

On kaksi oikeaa tapaa tehdä: A. Ei  tee ollenkaan B. Tekee kunnolla eli ottaa moottorin irti ja käy sen kokonaisuudessaan läpi.

repomies

Ymmärrän oikein hyvin että tuollaisen arvottoman rouskun kanssa mennään sieltä mistä aita on matalin. Kunnon mannetus kannattaa kuitenkin tehdä järjellä. Kai sitä nyt pahimmat naarmut saa itekkin kiillotettua pois, työtä se vaan vaatii. Vähintään niin kauan kuin silmällä näkyy jälkiä tai sormella tuntuu jotain, hiotaan. Ensin karkeammalla, sitten hienommalla, kunnes pinta on peili.

Hyvä siitä tulee. Tai jos ei tule hyvä niin tulee ainakin jotain.

Jultsu

Ei niitä kaulia (kauloja?) saa käsin veivattua kuin kananmuniksi, kannattaa unohtaa sekin ranettelu, menettää vain vähäisetkin rahansa ja vapaa-aikansa siinäkin.

Tarkista nyt hyvä mies ebayn tarjonta, ehjän kammen voi saada alta satasella postitettuna. Olihan kiertokanget tarkistettu mahdollisten halkeamien/murtumien varalta?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

multsi

Oliko yläkertaa ja sylintereitä tutkittu puolestaan ollenkaan?

juhainkinen

Selvennetääs vähän.

Kaveri ajoi ilman öljyjä ehkä puoli minuuttia (omien sanojensa mukaan) niin, että sai auton pois keskeltä ainoata kulkuväylää. Noooo, kyllähän sen tietää miten siinä käy :D

Noh, joka tapauksessa kone hyytyi ja jumitti kokonaan. Otin öljypohjan pois ja avasin ensimmäisen laakeripukin, jossa oli selkeät kuumenemisen jäljet. Noh, sen avattuani pyörittelin hissukseen konetta, niin kone alkoi liikkua. Kone ei siis pyörinyt hitustakaan ennen laakeripukin aukaisua. Siellä oli siis myös liuskat urilla, mutta kaula on "peili" eikä silmämääräistä naarmuuntumista näy.

Ja ainahan voi mennä perse edellä puuhun jos haluaa? :D Joka tapauksessahan tuon laatikon joutuu irrotamaan hihnapyörät irrottelemaan, mutta ei sitä nyt koko konetta kai atomeiksi tarvii purkaa? Vaan en tiedä näistä audin koneista mitään, niin siksi kyselin...

Ja totta, että voihan siellä yläkerrassakin vikaa olla, kun ehti ilman öljyjä käyttää, vaan tuppaan elämään toivossa.

Ja kun oma kokemus alakerran laakeroinnista on 1200:sta ladasta, niin sitä osaa olla ehkä liiankin optimistinen sen suhteen, että ei tarvitse paljoa vaivaa nähdä...

Noh, katsotaan kunhan ehdin taas tuonne alle, että miltä se akseli näyttää...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy