98 Passat V6 nykii lämpimänä

Aloittaja TuomasV6, 04.09.14 - klo:15:52

« edellinen - seuraava »

TuomasV6

Eli ongelma ilmeni tänään ja on seuraava:

Passat V6 konetyyppi ACK, alkoi nykiä veto päällä. Myös tyhjäkäynti seilaa hetken ennen kuin sammuu. Tyhjäkäynnillä ei kuitenkaan nyi tai pätki jos kierroksia on 2500:sta ylöspäin. Kylmänä ei tee seilaamista tyhjäkäynnillä eikä nyi vedon ollessa päällä. Jotenkin tulee mieleen sytytysvika, sillä haisee aivan kuin polttaisi putkessa vian ilmetessä. Kuinka tuon voi tarkistaa, ja onko muita tyypillisiä vikapaikkoja?

Tuomas

TuomasV6

Lisätietoja: Naapuri kävi katsomassa jollain ikivanhalla VAG-COM versiolla vikakoodit, ja seuraavaa pukkasi:

Address 01: Engine
   Controller: 4D0 907 551 F
   Component: 2.8L V5/5V MOTR HS D02
   Coding: 04201
   Shop #: WSC 05314
2 Faults Found:
00561 - Mixture Adaptation
       15-10 - Adaptation Limit (Add) Not Reached - Intermittent
01088 - Mixture Control Adaptation 2
       15-10 - Adaptation Limit (Add) Not Reached - Intermittent
Readiness: N/A

J.N

Lähtisin liikkeelle alipaineletkujen tutkimisella, sekä tulpanjohtojen mittaamisella. Samassa yhteydessä voisi käyttää tulpatkin irti ja tarkistaa miltä ne näyttävät. Noilla toimenpiteillä pääsee alkuun ja mahdollisesti myös jäljille, onko vaiva polttoaineen vai sytytyksen puolella.

Lainaus vanhasta viestiketjusta:

Lainaus käyttäjältä: J.N - 02.06.13 - klo:10:45
Omassa talviautossa (V6 APR) oli talvella ajoittaisia käyntihäiriöitä, jotka vaikuttivat ensialkuun sytytysongelmilta yhdessä tai kahdessa sylinterissä, mutta lopulta syyksi paljastuikin haperot alipaineletkut imusarjan ympäristössä. Letkut ovat suurimmalta osin kangaspunoksisia kumiletkuja, joten päällisin puolin näyttävät ehjiltä vaikka olisivat huonossa kunnossa, itselläni mm. polttoainetukin paineensäätimen letku oli käytännössä poikki, joten käyntihäiriöiden syy olikin puuttuva polttoaine eikä kipinä. Ko. vaiva ei välttämättä sovi 100% viankuvaukseesi, mutta on suositeltava tarkistuskohde tämän ikäisissä laitteissa joka tapauksessa, sillä hapertuvat kumiletkut tuollaisessa ympäristössä tulevat aiheuttamaan ongelmia ennemmin kuin myöhemmin. Asiaa on helppo tutkia koneen muovikuoren irroittamisen jälkeen, letkujen uusiminen kerralla itse tehden kulueränä luokkaa 10â,¬.

Toki myös tulpanjohtojen kunto kannattaa tutkia silmämääräisesti, sekä käsin hypistelemällä. Mahdolliset katkokset selviävät resistanssin mittaamalla, joka on myös helppo ja nopea toimenpide. Tulpat irti käyttämällä näkee niiden kunnon ja silmämääräisen tarkastuksen perusteella voi päätellä monia asioita.

[Edit.] Omassa tapauksessa ei myöskään jäänyt käyntihäiriöstä vikakoodeja, kun vakkicomilla asiaa tutkailin. Kovin herkästi ei vissiin nämä vehkeet tunnista laihoja seoksia tai missfirejä...

TuomasV6

Ja jatkoa seuraa:

Vaihdoin tulpat sekä jäähdytysnesteen anturin. Kävin myös läpi koneen päällä olevat letkut, mutta näistä en löytänyt vuotoja. Kone kävi hyvin parisen viikkoa, mutta toissapäivänä (17.9) alkoi taas tämä nykiminen. Auto seisoi yön tallissa ja seuraavana aamuna nykiminen alkoi noin kilometrin ajon jälkeen. Tänään (19.9) nykimistä ei ole. Samalla huomasin että kun kone alkaa lämpiämään, kuuluu oikealta (pelkääjän) puolelta naputtava ääni. Vasemmalla puolella tätä ääntä ei ole. Ohessa huonot näytteet äänistä. Kuuluu varsinkin oikean puolen alussa.

Oikea puoli:
http://vocaroo.com/i/s1I0di8pREXo

Vasen puoli:
http://vocaroo.com/i/s0vzYlq3VOtF

Oikean puolen ääni tuntuu alkavan kun lämpömittarin neulaa alkaa nousemaan, loppuu, alkaa taas, loppuu. Sykli kiihtyy mitä korkeammalle lämpömittarin neula nousee kohti normaalilämpöä, kunnes normaalilämmössä on jatkuvaa. Mahtaako liittyä asiaan?

Tomppaa_


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy