Eka automaatti - Miten tätä kannattaa ajaa?

Aloittaja Lanttu42, 07.02.11 - klo:13:47

« edellinen - seuraava »

Jfer

Pelkällä oikealla jalalla ne opettavat suomalaisissakin autokouluissa ajamaan. Tai no ainakin siinä yhdessä jossa mä olen ollut.  ;D

Itse haluaisin kysyä, että miten automaatilla pysähdytään töksähtämättä? Manuaalilla kun juuri ennen pysähdystä painan kytkimen pohjaan, saan auton pysähtymään pehmeästi. Tämän 1½ kuukauden automaatilla ajelun aikana en ole vielä oppinut, miten sen saisi pysähtymään yhtä hyvin. Eivät pysähdykseni tietenkään mitään liinat-kiinni-tyylisiä ole, mutta pieni nykäisy niissä aina tuntuu. Kun vauhdin hiipuessa painan jarrua niin vähän, että moottori melkein alkaa vetää uudelleen, saan auton pysähtymään melko pehmeästi. Mutta ei se siltikään ole ihan sama kuin kytkimen kanssa pysähtyminen. Vai enkö vain osaa?
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

Newman

Jos haluat pysähtyä moitteettoman pehmeästi, napsauta ennen ryömintävauhtia DSG vapaalle ja liu'uta jarrulla hiljalleen pysähdyksiin.

Muuten kyllä en ole moiseen asiaan itse kiinnittänyt huomiota.

Totuuden Torvi

Ja suosituksena sellaisille jotka ajavat automaattiaan "kahden jalan" taktiikalla. Ã,,lkää harjoittako sitä Start/Stop mallisissa autoissa  ;)  Tai sitten tietyissa tilanteissa konseptia pitää perinteisestä vähän muuttaa.

Hetken kun ajoin DSG:tä jossa tuo S/S oli, niin kokeilin minkälaista "jälkeä" tulee kun jarrulla seisoo vasurilla, auto sammuksissa liikennevaloissa ja ennen kuin nostaa jarrua koskee vähän kaasuun  ::)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 22.09.11 - klo:14:23
Itse haluaisin kysyä, että miten automaatilla pysähdytään töksähtämättä? Manuaalilla kun juuri ennen pysähdystä painan kytkimen pohjaan, saan auton pysähtymään pehmeästi. Tämän 1½ kuukauden automaatilla ajelun aikana en ole vielä oppinut, miten sen saisi pysähtymään yhtä hyvin.

Ei saa sanoa Chiquitaa banaaniksi, eikä DSG:tä automaatiksi. ;) Perinteisellä automaatilla ei töksähtele pätkääkään, momentinmuunnin pehmentää niin pysähdykset kuin lähdötkin. DSG taasen pyrkii hiukan töksähtämään mutta kuten itsekin olet todennut, pehmeä pysähtyminen onnistuu kyllä kohtuu hyvin kun oppii oikeat kikat. Harvoin se kuitenkaan onnistuu ihan täysin pehmeästi, paitsi toimimalla kuten Newman tuossa ehdotti eli vaihdekeppi N-asentoon ennen pysähdystä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tn62634

Automaatin idea on mielestäni se, ettei keppiin tarvi koskea ja vasemmalla jalalla on vapaapäivä.

tet

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 22.09.11 - klo:16:48
Automaatin idea on mielestäni se, ettei keppiin tarvi koskea ja vasemmalla jalalla on vapaapäivä.

Senpä takia itsekin annan töksähtää jos on töksähtääkseen ja keppi pysyy D-asennossa. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lanttu42

En nyt oikein käsitä tätä töksähdysilmiötä? Tosin mulla on vain 1.2 TSI polo...

Kokeilin tänäänkin tutkia ajoani ja kyllä se pyssäyttäminen onnistu ilman mitää töksähtämistä ja samoin liikkeellelähtö. Tietty, jos sätkyilee, niin varmaan tökkii, mutta rauhassa kun ottaa niin ihan mukavaa tuo kyyti on.

Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

mho0

Edellisessä V6 DSG passatissa en myöskään huomannut mitään töksähtämistä pysäytettäessä. Varomattomalla kaasunkäytöllä lähtiessä lopputuloksena on kyllä omat töksähtelyt. Lähtö onnistui rauhallisesti helpoiten päästämällä jarru, pieni odotus ja sitten siististi kaasua. Lähti tosi nätisti. Myös täyskaasu lähti nätisti ja kivasti. Se puolivälikaasu oli vaikeampi tehdä nätisti.

Se ero nykyiseen 2.0 TDI DSG golfiin on, että bensakoneessa (tai siis ainakin tuo v6) vähänkin reippaammalla kaasunkäytössä bensa/dsg yhdistelmä toimi huomattavasti sivistyneemmin. Veto täysin tasaista ja katkeamatonta. Tässä diesel golfissa veto jotenkin puutuu jonkin verran ennen sitä vaihtoa + vaihdon ajaksi ja sitten taas mennään...

Mutta en kyllä mitenkään muista havainneeni pysäyttäessä mitään ongelmia passatin kanssa enkä kyllä tämän diesel golfinkaan kanssa. Tosin vaimo melkein aina kaappaa tuo dieselin ja minä saan ajaa 10v vanhalla 1.6 bensa manuaalilla :-(.


Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 22.09.11 - klo:23:02
En nyt oikein käsitä tätä töksähdysilmiötä? Tosin mulla on vain 1.2 TSI polo...

Kokeilin tänäänkin tutkia ajoani ja kyllä se pyssäyttäminen onnistu ilman mitää töksähtämistä ja samoin liikkeellelähtö. Tietty, jos sätkyilee, niin varmaan tökkii, mutta rauhassa kun ottaa niin ihan mukavaa tuo kyyti on.


Audi A4 3.0 TDI Avant 160 KW Quattro -17
Volvo V60 Polestar Engineered -20
Seat Lean 2.0 TDI 4Drive -18
Fiat Bravo 1.4 TJet -08
Fiat Bravo 1.4 Tjet -10
Ex: Alfa 159 TBi TI -11
Ex: A6 3,0 V6 TDI Avant 180 kW quattro -12
EX: Passat 3.2 Variant -06
Ex: Golf 1.6 Variant -02
...

VAG!

Lainaus käyttäjältä: mho0 - 22.09.11 - klo:23:23
Se ero nykyiseen 2.0 TDI DSG golfiin on, että bensakoneessa (tai siis ainakin tuo v6) vähänkin reippaammalla kaasunkäytössä bensa/dsg yhdistelmä toimi huomattavasti sivistyneemmin. Veto täysin tasaista ja katkeamatonta. Tässä diesel golfissa veto jotenkin puutuu jonkin verran ennen sitä vaihtoa + vaihdon ajaksi ja sitten taas mennään...

Uskaltaakohan tätä nyt sanoa, kun mut haukutaan heti suohon. Se vedon puutuminen ennen vaihtoa johtuu dieselmoottorista.

Maximus

Ihan menee yli ymmärryksen nämä jutut "töksähtelystä". Mulla toimii hyvin ja säyseästi. En osaa valittaa. Kuten myös se momentinmuunnin, jolla aiemmin reilut 13v tuli treenattua. Jaa, sen verran vedän takaisin että kun ajoin Octavian ulos liikkeestä aivan tuoreena, niin silloin ovella jarru nappas yllättävän tiukasti kiinni ja tuli "töksähdys". Mutta laskin sen johtuvan jarrun ärhäkkyydestä vanhaan masaani verrattuna...   ;D
"Age quod agis - tee mitä teet"

tet

Kyllä minulla on koko tämän kahden vuoden aikana, jonka olen DSG:llä ajellut, aina silloin tällöin auto pysähtynyt töksähtäen. Auto liukuu siististi melkein pysähdyksiin ja sitten aivan lopussa pysähtyy äkisti. Olen tuon ilmiön syytä ihmetellyt mutta ei ole tullut seurattua tarkemmin miten moottori ja vaihdelaatikkö käyttäytyy tuossa tilanteessa. Puhdas veikkaus on, että loota heittää pienempää silmään juuri silloin kun auto on pysähtymässä, jolloin voimistuva moottorijarrutus saa auton vauhdin romahtamaan ja moottorin kierrosnopeus putoaa hetkeksi tosi alas kunnes loota ajaa taas kytkimen auki viime tipassa ennen moottorin sammumista. Uskoakseni tuota esiintyy vain silloin kun moottorijarrutus tapahtuu jollain tietyllä vaihteella, jolla moottorin kierrosten alaraja (eli raja jossa loota väkisin vaihtaa pienempää vaihdetta) osuu juuri sopivaan ryömintänopeuteen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jfer

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.09.11 - klo:07:52
Kyllä minulla on koko tämän kahden vuoden aikana, jonka olen DSG:llä ajellut, aina silloin tällöin auto pysähtynyt töksähtäen. Auto liukuu siististi melkein pysähdyksiin ja sitten aivan lopussa pysähtyy äkisti.

Juuri näin. Mutta koska suurin osa ei tunnu tunnistavan "töksähtävää" pysähtymistä, niin ehkä sitä ei sitten ole olemassa. Ja nyt kun ajelin töihin niin mietin, että "töksähtää" taitaa olla muutenkin liian voimakas sana kuvaamaan pysähtymistäni. Se on pienen pieni nykäisy joka tulee lähes aina, sellainen, että normikuskit eivät ehkä kiinnitä edes huomiota.

Sain toisaalla ohjeen vähentää jarruvoimaa ennen pysähdystä ja niin teenkin, sillä se tekee pysähtymisestä melkein täysin pehmeän. Todennäköisesti kyse onkin vain siitä, että olen perfektionisti. :D Mutta kun on tottunut manuaalilla liukumaan pysähdyksiin, niin... Auton nopeus ennen lopullista pysähdystähän on jo ihan mateluvauhti muutenkin.

Newmanin ehdottamaa tapa vaihtaa auto vapaalle on varmaan toimiva idea, mutta ehkä en nyt kuitenkaan ryhdy siihen vaan opettelen olemaan vähemmän perfektionisti. :D
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

Lanttu42

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 23.09.11 - klo:09:26
Juuri näin. Mutta koska suurin osa ei tunnu tunnistavan "töksähtävää" pysähtymistä, niin ehkä sitä ei sitten ole olemassa. Ja nyt kun ajelin töihin niin mietin, että "töksähtää" taitaa olla muutenkin liian voimakas sana kuvaamaan pysähtymistäni. Se on pienen pieni nykäisy joka tulee lähes aina, sellainen, että normikuskit eivät ehkä kiinnitä edes huomiota.

...

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 23.09.11 - klo:09:26
Sain toisaalla ohjeen vähentää jarruvoimaa ennen pysähdystä ja niin teenkin, sillä se tekee pysähtymisestä melkein täysin pehmeän. Todennäköisesti kyse onkin vain siitä, että olen perfektionisti. :D Mutta kun on tottunut manuaalilla liukumaan pysähdyksiin, niin... Auton nopeus ennen lopullista pysähdystähän on jo ihan mateluvauhti muutenkin.

Siis etkai tosissasi ensin käytä sarkasmia edellisessä kappaleessa ja toisessa kappaleessa kerro kaikille, että jarruttaminen ei ole koskaan ollut sun vahvinta osaamistasi? :D  Totta hemmetissä sitä jarrua höllätään sitä mukaan, kun vauhti hiljenee. Näin tehtiin jo ennen tehostamatonta jarrua ja näin tehtiin manuaalivaihteisella ja näin olen tehnyt myös automaattivaihteisella. Ehkä siksi en huomaa töksähdystä. :D

Edit: Kas... POLOinen :D Kyllähän sun pitäisi tietää Tsihiä lukeneena, että mä oon suhteellisen friikki kaikelle, joka ei toimi niin kuin pitäisi tai jos auto päästää edes yhden sivuäänen ajon aikana. Kyllä. Jos auto olisi koeajossa töksähtänyt pysäyttäessä, niin ei en olisi DSG:hen päätynyt. :D

Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

Mikko

Se loputtomiin liu'uttaminen ainakin aiheuttaa sen, että veto kytkeytyy uudelleen päälle. DSG:llä kannattaa jarruttaa niin, että nostaa jalan kaasulta hyvissä ajoin pois ja aika loppuvaiheessa vasta jarruttaa suhteellisen pehmeästi ja tasaisesti kunnes pysähtyy. "Pahinta" mitä voi tehdä on jarruttaa aluksi kovempaa ja sitten jossain vaiheessa "rullausta" alkaa nostelemaan jalkaa jarrulta. Vaihteisto kytkee vedon päälle ja varmasti töksähtää, kun silloin tulee vaistomaisesti painettua enemmän jarrua.

Itse ajan usein niin, että ajan valottomiin risteyksiin hieman "ylikovaa". Jarrutan pidemmän matkan moottorilla ja lopuksi hieman "normaalia" lyhyemmällä matkalla jarrutan (tasaisella) jarrulla auton pysähdyksiin ja sitten nostan jarrua sen verran, että kytkee vedon päälle. Jarrutus tietenkin tuntuu, mutta auto ei töksähdä jarrutuksessa ja lähtee sen enempää miettimättä liikkeellekin, paitsi jos joutuu pidempään odottelemaan, jolloin ollaan taas vapaalla.

Sciroccon ohjekirjassa on ainakin luku DSG:llä ajamisesta, lopulta ihan hyödyllistä luettavaa aina ennen manuaalilla ajaneelle (kuten itselleni).

Eli kun Lanttu ehti vielä väliin niin omat huomiot tiivistettynä:
DSG:llä pitää jarruttaa tasaisesti pysähdyksiin asti. Jos painaa lisää jarrua auto tietenkin pysähtyy nopeammin ja töksähtää sen takia. Jos taas höllää jarrua liikaa niin auto alkaa uudelleen vetämään, jolloin tulee vaistomaisesti jarrutettua kovempaa ja taas töksähtää. Nämä siis ihan omia huomioita, kun 10 kk on DSG:n kanssa yhteiseloa ollut.

Lanttu42

Lisätään vielä sen verran, että kai kaikki on tietoisia, että se jarrupoljin reagoi jarrujalan nopeuteen samalla tavalla kuin kaasupoljinkin kaasujalkaan. Rauhallinen liike on rauhallinen jarrutus ja hätänen polkasu on sitten quarter pollen seisahdus. ...
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

Jfer

#75
Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 23.09.11 - klo:09:35
Siis etkai tosissasi ensin käytä sarkasmia edellisessä kappaleessa ja toisessa kappaleessa kerro kaikille, että jarruttaminen ei ole koskaan ollut sun vahvinta osaamistasi? :D  Totta hemmetissä sitä jarrua höllätään sitä mukaan, kun vauhti hiljenee. Näin tehtiin jo ennen tehostamatonta jarrua ja näin tehtiin manuaalivaihteisella ja näin olen tehnyt myös automaattivaihteisella. Ehkä siksi en huomaa töksähdystä. :D

Edit: Kas... POLOinen :D Kyllähän sun pitäisi tietää Tsihiä lukeneena, että mä oon suhteellisen friikki kaikelle, joka ei toimi niin kuin pitäisi tai jos auto päästää edes yhden sivuäänen ajon aikana. Kyllä. Jos auto olisi koeajossa töksähtänyt pysäyttäessä, niin ei en olisi DSG:hen päätynyt. :D

Höh, en kyllä tunnusta käyttäneeni sarkasmia enkä myöskään suostu myöntämään, ettenkö osaisi jarruttaa... :O Jos viestini antoi sellaisen kuvan, niin sitten en vain osaa ilmaista itseäni selkeästi. (Mikä ei kyllä olisi mitään uutta.) Juurihan minä sanoin, että saamassani neuvossa ei ollut mitään uutta.

Mutta edelleen painotan, että tämä töksähdys/nykäisy/nytkähdys on hyvin pieni. Voisin tietysti käydä kysymässä automyyjältä, että onko tämä vika, ominaisuus vai enkö vain osaa. :)

EDIT: No niin, mietittiin asiaa yhdessä miehen kanssa äskeisellä kauppareissulla ja tultiin siihen tulokseen, että ei tuossa mitään outoa ole. Ihan nätisti mä Pololla pysähdyn vaihteistosta riippumatta. Pikselinviilaus vain on luontoni, ja auto nytkähtää sen pikselin pysähtyessään.  ;D
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 23.09.11 - klo:16:53
Ihan nätisti mä Pololla pysähdyn vaihteistosta riippumatta.

Tämä selvä  ;)  Sait kysymykseesi paljon neuvoja ja varmasti monet meistä DSG.n käyttäjistä hetkeksi miettimään omaa pysähtymistämme... Monet jutut tekee vaan niin automaattisesti ajattelematta sen kummemmin. Tervetuloa jatkossakin hämmentämään mieliämme perfektionistin näkökulmasta  ;D

Lanttu42

Oi, kyllä me mietittiin. Polo nykäsee ihan saatanasi, kun Vihdintieltä haluaa kehä kolmoselle rekan eteen ja nykäsee myös jarruttaessa, kun Vol... ainiin, ei merkkejä... XC90 yrittää tulla samalle kaistalle ilman vilkkua. :D
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

Jfer

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 24.09.11 - klo:02:03
Tämä selvä  ;)  Sait kysymykseesi paljon neuvoja ja varmasti monet meistä DSG.n käyttäjistä hetkeksi miettimään omaa pysähtymistämme... Monet jutut tekee vaan niin automaattisesti ajattelematta sen kummemmin. Tervetuloa jatkossakin hämmentämään mieliämme perfektionistin näkökulmasta  ;D

Eipä siinä, vinkit oli hyviä ja niitä oli runsaasti. Oli ilahduttavaa herättää näin paljon keskustelua. :) Mitähän ketjua seuraavaksi suuntaisin hämmentämään...

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 24.09.11 - klo:10:53
Oi, kyllä me mietittiin. Polo nykäsee ihan saatanasi, kun Vihdintieltä haluaa kehä kolmoselle rekan eteen ja nykäsee myös jarruttaessa, kun Vol... ainiin, ei merkkejä... XC90 yrittää tulla samalle kaistalle ilman vilkkua. :D

Välillä on tarpeen vähän nykäistä.  :D Mutta ai että Pololla on hyvä ampaista sen rekan eteen.  ;D
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

makkis

LainaaMitähän ketjua seuraavaksi suuntaisin hämmentämään...

Naisten huonetta toki  :D

Mutta joo, kysymyksesi ei ollut aiheeton, automaateissa on erona. Itselläni oli aiemmin bemarin hydraulimaatti suht tuoreena versiona jossa kaikilla vaihteilla turbiini lukittui. Tuohan kytkee hidastaessakin pykälä kerrallaan pienempää kunnen havaitsee pysähtymisen ja kytkee ykkösen. Tuon ykkösen kytkeytimisen kyllä aina huomasi, mutta ei siitä mitään häiriötä ollut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy