DSG:n öljyvuotoa GTE:ssä

Aloittaja PeeJii, 14.12.20 - klo:15:35

« edellinen - seuraava »

ershki

Minulla myös kävi vuosimallin 2017 GTE viime kesänä vastaavassa stefan vaihdossa. Muutama kuukausi aeimmin olin auton ostanut ja tingannut lisäturvan siihen kaupan päälle, joten kustannukset maahantuojan vastaantulon (työstä ja komponenteista muistaakseni noin 60-70%) jälkeen menivät vakuutusyhtiölle omavastuuta 150â,¬ lukuunottamatta. Itsessään tuon lisäturvan tarjonneen vakuutusyhtiön kanssa oli vääntäminen oliko öljyvuoto todellinen, koska öljyä ei silminnähden valunut stefalta. Kuitenkin selvästi oli laipan läpi öljyä valunut ja aukaisun jälkeen seinämillä näkyi selkeästi öljyroiskeita, mutta silti asiasta joutui vääntämään. Suomen Autohuolto teki tuon korjauksen minulle ja vuoto havaittiin määräaikaishuollon yhteydessä.

Todennäköisesti näissä on joko stefassa laatuongelma tai sitten asennusvirhe, mistä kertoo myös se, että maahantuoja tulee edelleen näissä korjauksissa aika merkittävästi vastaan, vaikka puhutaan jo 4-5 vuotta vanhoista autoista. Myös tiivistepinnassa tietysti voi olla virhe, mutta silloin tuo öljyvuoto nopeasti toistuisi stefan vaihdon jälkeen. Tietääkö joku onko tuo stefa öljypinnan ala- vai yläpuolella? Jos tuo on yläpuolella, niin silloin jos auto on pidemmän aikaa käyttämättä (yli 6kk), niin on tietysti riski stefan kuivahtamisesta, joka voi vuodon aiheuttaa. Tämä on kuitenkin kaikista epätodennäköisin vaihtoehto, koska näitä vuotoja on tullut jo useammissa autoissa.

SNG

Edelleen vastikään liikkeestä ostetun uudehkon auton virheistä ei kuuluisi maksaa Euroakaan vioista, jotka voidaan rinnastaa myyjän virhevastuuseen kuuluviksi.

Kyllähän liikkeet toki vakuutusyhtiölle ja kuluttajille noita kuluja yrittävät sinnikkäästi työntää.

Chaos_AD

#32
Hei,

Käytin vm.2018 Ruotsin tuonti GTE:ni huollossa. Huomasivat myös tämän pienen öljyhikoilun moottorin ja laatikon välistä.
Autolla ajettu jo 160tkm. Sanoivat myös pienestä välyksestä vaihdelaatikon oikeanpuoleisessa "poskilaakerissa". Onko mitään mahiksia saada valmistajalta hyvitystä korjauksesta ja jos on, niin miten ja mistä sitä kannattaa kysellä? Kiitos!

Ohituskaista

Volkswagen ja käytettynä maahantuotu auto ovat siinä mielessä huono yhdistelmä että valmistajaa eikä maahantuojaa ei kumpaakaan ongelmat kiinnosta. Itsellä oli vastaava auto, mutta laitoin sen kiertoon ennenkuin ongelmia ehti tulla. Tavallaan hieno auto, mutta riskiä kyllä on kun laatu ei ole ihan premiumia.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Chaos_AD - 02.04.23 - klo:19:49
Hei,

Käytin vm.2018 Ruotsin tuonti GTE:ni huollossa. Huomasivat myös tämän pienen öljyhikoilun moottorin ja laatikon välistä.
Autolla ajettu jo 160tkm. Sanoivat myös pienestä välyksestä vaihdelaatikon oikeanpuoleisessa "poskilaakerissa". Onko mitään mahiksia saada valmistajalta hyvitystä korjauksesta ja jos on, niin miten ja mistä sitä kannattaa kysellä? Kiitos!

Aika tyypillinen juttu toi öljyvuoto ja täällä useampi sanonut että korjattu VW:n piikkiin menneinä vuosina.

Onko kyseinen auto yli vai alle 5v vanha?

Oma arvaus on että jos yli 5v vanha niin VW ei tule euroakaan vastaan korjauskustannuksissa.
Cupra Tavascan VZ -25 29tkm -> (liisari)

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma)

Mustalaa

Moro,

Kuukausi sitten auto kävi huollossa K-Autossa ja silloin kommentoivat, että laatikon ja moottorin välissä on öljyvuotoa. Auto on 19-mallin 55 tkm ajettu. Suomiauto, pari vuotta sitten ostettu käytettynä. Mitäs kautta näissä kannattaa lähtemään kyselemään huollon perään, jotta olisi mitään toivoa VW:n mahdollisista vastaatuloista?
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Sokka

Merkkihuolto? Esim. tuo K-Caara.
Ikävästi kyllä pikkuviat nollaa sen kulutushyödyn mitä hybrideillä saa, jos kaatuu omaan niskaan nämä tekniset ponnistelut.

Citgun

Esiintyykö tätä myös konsernin muissa plugareissa?

Tippi

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 22.04.23 - klo:15:18
Moro,

Kuukausi sitten auto kävi huollossa K-Autossa ja silloin kommentoivat, että laatikon ja moottorin välissä on öljyvuotoa. Auto on 19-mallin 55 tkm ajettu. Suomiauto, pari vuotta sitten ostettu käytettynä. Mitäs kautta näissä kannattaa lähtemään kyselemään huollon perään, jotta olisi mitään toivoa VW:n mahdollisista vastaatuloista?

Mulla oli sama homma ja auto vielä Ruotsin tuonti, K-autossa kävi tutkinnassa, kytkinakselin stefa oli vuodon syynä. Remontista tehdas taisi kuitata töistä ~90% (en ole varma kun loppulasku meni autoliikkeen piikkiin.) Isotöinen ilmeisemmin joutuu moottorin nostamaan pöydälle jotta saa vaihdettua

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 22.04.23 - klo:15:18
Moro,

Kuukausi sitten auto kävi huollossa K-Autossa ja silloin kommentoivat, että laatikon ja moottorin välissä on öljyvuotoa. Auto on 19-mallin 55 tkm ajettu. Suomiauto, pari vuotta sitten ostettu käytettynä. Mitäs kautta näissä kannattaa lähtemään kyselemään huollon perään, jotta olisi mitään toivoa VW:n mahdollisista vastaatuloista?

Sain vihdoin aikaiseksi ottaa yhteyttä tuosta öljyvuodosta. Pisteet K-Auton huoltojampalle, joka selvitteli pari päivää vastaatuloasioita. Tässä keississä tehdas ei korvaa mitään, mutta maahantuoja laskennallisesti kilsojen mukaan käyttöhyödyn mukaisesti. Tosiaan 2019-mallinen suomiauto ja auto ostettu 2v sitten käytettynä (kesällä -21) K-Autosta. Itselle jää maksettavaa noin 30 % laskun loppusummasta, tarkoittaen noin 700e hujakoissa. Kuukauden päästä menee huoltoon, päivittelen sitten mitä oli lopputulemana. Varasivat kaksi päivää työlle, siitähän tämä loppusumma noin 2500e pitkälti koostuu. Huoltojampan mukaan useammin vuotaa laatikon puolen tiiviste kuin moottorin.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 26.07.23 - klo:21:32
Sain vihdoin aikaiseksi ottaa yhteyttä tuosta öljyvuodosta. Pisteet K-Auton huoltojampalle, joka selvitteli pari päivää vastaatuloasioita. Tässä keississä tehdas ei korvaa mitään, mutta maahantuoja laskennallisesti kilsojen mukaan käyttöhyödyn mukaisesti. Tosiaan 2019-mallinen suomiauto ja auto ostettu 2v sitten käytettynä (kesällä -21) K-Autosta. Itselle jää maksettavaa noin 30 % laskun loppusummasta, tarkoittaen noin 700e hujakoissa. Kuukauden päästä menee huoltoon, päivittelen sitten mitä oli lopputulemana. Varasivat kaksi päivää työlle, siitähän tämä loppusumma noin 2500e pitkälti koostuu. Huoltojampan mukaan useammin vuotaa laatikon puolen tiiviste kuin moottorin.
Auto oli huollossa viime viikolla (ti-ke) ja keskiviikkona soittivat, että laatikon puoli vuosi, osa on vaihdettu mutta asentaja sairastunut -> Auto odottaa atomeina hallin lattialla tekijän paranemista. Hoitivat sijaisauton ilman ongelmia tilalle. Tänään (ma) soittiva aamusta huollosta, että hei nyt kun auto on saanut olla puoli viikkoa hollillaan niin vuotaa muuten moottorinkin puolelta pikkusen, korjataanko samaan syssyyn vai tuutko parin vuoden päästä uusiksi. Pikkusen kuluu ylimääräistä aikaa, kun moottoria oli jo alettu sovittamaan takaisin autoon. Mutta koska tästäkin vaihdosta meni vihevastuuseen käyttöhyödyn mukaan, niin maksettavaa itselle jää pari sataa vs. parin vuoden päästä kolme tonnia :D. Kerrankin oli onnea onnettomuudessa.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Immunity

Omasta vuoto havaittiin 3v 5kk / 100tkm kohdalla. 2020 GTE. Valmistajalta 0e vastaantulo. Ruotsin tuonti, niin ei kiinnosta ketään Suomessa, eikä valmistajaa (paitsi myyjän vastuu). Jos olis Suomi-auto, niin maahantuoja (K-Auto) maksais ainakin osan, ja eiköhän se rahat valmistajalta saa. Väittivät vielä, et tässä uudempi kytkinakselin tiivisterengas eli ei kuulu korvattavien piiriin...

Kun auki saatiin paikat, niin tuo yleisin eli kytkinakselin tiivisterengas vuoti, samoin vauhtipyörän pultit tihutti. Ja tilalle meni paremman mallinen tiiviste... Kun kerran kone oli alhaalla, vaihdettiin vielä kolmas mahdollinen tuleva vuodon aiheuttaja eli kampiakselin takapään tiivisterengas.

Näiden DSG-öljyjen vaihtoon kuuluu muissa Passateissa öljynsuodattimen vaihto. Mutta GTE:ssä ei, koska sitä ei mahdu vaihtamaan ilman moottorin irroitusta  :D Siksi vaihdatin öljynsuodattimen ja DSG-öljyt, kun se oli helppo homma samassa yhteydessä.

Jos joku onneton tähän hommaan joutuu, niin vaihtakaa se vaihteistoöljyn suodatin samalla!

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 04.09.23 - klo:21:07
Näiden DSG-öljyjen vaihtoon kuuluu muissa Passateissa öljynsuodattimen vaihto. Mutta GTE:ssä ei, koska sitä ei mahdu vaihtamaan ilman moottorin irroitusta  :D Siksi vaihdatin öljynsuodattimen ja DSG-öljyt, kun se oli helppo homma samassa yhteydessä.

Jos joku onneton tähän hommaan joutuu, niin vaihtakaa se vaihteistoöljyn suodatin samalla!

Jossain joku kertoi vaihtaneensa tai vaihdattaneensa suodattimen helpommin toisella tapaa, eli oli irroitettu vetoakselia pois tieltä tms. K-Auto ei saa tehdä tällaisia poikkeusratkaisuja vaan ovat siddottuja valmistajan ohjeeseen, mutta jos tuo mietityttää, voi kysellä ei-merkkipajalta tai koittaa itse.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy